Nadmierne rozdysponowanie zasobów wód powierzchniowych i podziemnych Zbyt zgeneralizowane mapy na poziomie obszaru dorzecza Nie wszystkie powierzchnie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
SYSTEMY WODNOGOSPODARCZE Wprowadzenie
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Przyjazna Kłodnica.
Dolnośląski Zarząd Melioracji
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Użytkowanie i zanieczyszczenie wód
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Skażenie wód metalami ciężkimi (ołowiem, rtęcią, kadmem) stosowanymi w przemyśle i substancjami wypłukiwanymi z hałd odpadowych.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
I Kongres Nauk Rolniczych ”Nauka –Praktyce” Puławy,
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Metodyka ograniczania zanieczyszczeń z obszarów wiejskich
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły –
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Przyjazna Kłodnica.
Na podstawie referatu K.Kulesza i in.
KATOWICE, 19 LUTY 2009 R. RADA GOSPODARKI WODNEJ REGIONÓW WODNYCH MAŁEJ WISŁY I GÓRNEJ ODRY Roman Włodarz – Ś ląska I zba Rolnicza.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
II KRAJOWE FORUM WODNE moderacja: Krzysztof Szoszkiewicz GRUPA TEMATYCZNA 2 B MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Odry wraz.
Plan gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza Wisły – cele, zadania, przeprowadzone prace Marzena Sobczak, RZGW Gdańsk Słupsk, 18 maja 2009r.
Programy ekologiczne w Powiecie Dzierżoniowskim Katarzyna Złotnicka Dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa.
POWÓDŹ Łukasz Bil kl. III e.
1 II Krajowe Forum Wodne Warszawa, marca 2008 r. OBSZAR DORZECZA WISŁY WRAZ Z MNIEJSZYMI DORZECZAMI SĄSIADUJĄCYMI GRUPA 1a ZAGADNIENIA ILOŚCIOWE.
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Zarządzanie środowiskiem
Gospodarka przestrzenna w zlewni Zbiornika Dobczyckiego
Wpływ zanieczyszczeń wody na środowisko
Obszary niedoborów i nadmiaru wody
II TURA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PRZEGLĄD ISTOTNYCH PROBLEMÓW GOSPODARKI WODNEJ DLA OBSZARU DORZECZA WISŁY W POLSCE GRUPA DYSKUSYJNA 3 a „Woda nie jest.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
KONSULTACJE SPOŁECZNE
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Grupa Chemiczna.
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
Woda źródłem życia i energii
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Środowisko ponad wszystko
Bilanse wód opadowych w jednostkach osadniczych i aglomeracjach
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
Gmina Popielów GMINA. Opis wdrożonego rozwiązania Ze względu na położenie gminy w obrębie Stobrawskiego Parku Krajobrazowego i w Dolinie Odry prezentowane.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
Polityka ochrony wód w Unii Europejskiej - stan jej wdrożenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem obszaru ujścia Odry Teresa Błaszczak Regionalny Zarząd.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
CZYM SĄ ZANIECZYSZCZENIA WÓD? Jeśli w wodach pojawią się jakiekolwiek chemiczne substancje, które nie są ich naturalnymi składnikami, mikroorganizmy w.
WOJEWODA ŚLĄSKI ZYGMUNT ŁUKASZCZYK Bireuń, 8 kwietnia 2011 r. PROGRAM DLA WISŁY W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Ocena potencjału ekologicznego zlewni Akademia Rolnicza w Krakowie Katedra Inżynierii Wodnej.
Dlaczego kanalizacja jest ważna dla zdrowia naszego i naszej rodziny.
Stan środowiska w województwie małopolskim w 2016 roku
Charakterystyka zanieczyszczeń organicznych przedostających się do wód wraz ze ściekami oczyszczonymi Marta Próba(1), Elżbieta Włodarczyk(1) (1) Instytut.
Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Zapis prezentacji:

Nadmierne rozdysponowanie zasobów wód powierzchniowych i podziemnych Zbyt zgeneralizowane mapy na poziomie obszaru dorzecza Nie wszystkie powierzchnie zlewni ze zidentyfikowanym problemem, umieszczono na mapie obszaru dorzecza Nie można przedstawiać na jednej mapie wód powierzchniowych i podziemnych Aby uzyskać prawdziwy obraz, należy zweryfikować pozwolenia wodnoprawne

Wykorzystywanie wód podziemnych do celów niekonsumpcyjnych Jeśli są zasoby – nie stanowi to problemu Wzmóc kontrolę gospodarowania wodami, zwiększając siły i środki Wzmóc oddziaływanie ekonomiczne, poprzez system opłat za korzystanie

Niekorzystne zmiany reżimu wód powierzchniowych Niezwykle istotny problem gospodarowania wodami, związany z działalnością człowieka, konieczne wielokierunkowe działania naprawcze np.: o dostosowanie gospodarki wodnej na zbiornikach zaporowych do w miarę naturalnego reżimu hydrologicznego istniejącego poniżej zbiornika przed jego budową o dostosowanie systemów melioracyjnych do funkcji zwiększających retencję wodną, z zachowaniem potencjału produkcyjnego gleb

Niekorzystne zmiany reżimu wód powierzchniowych o w obszarach ze zidentyfikowanym zanieczyszczeniem azotanami, wspomóc rolników poprzez uruchomienie programów z finansowaniem działań zapobiegawczych (sama edukacja i zarządzenia nie są skuteczne) o skutecznie znaleźć adresatów działań zwiększających retencję zlewni (zalesienia, zadrzewienia śródpolne itp.) Uzupełnić identyfikację poprzez określenie tempa zmian antropogenicznych

Eksploatacja górnicza i tereny zdegradowane Problem pominięty w identyfikacji – należy umieścić na liście – dotyczy Odry środkowej i Warty (kopalnie węgla kamiennego, odkrywki węgla brunatnego, kopalnie soli, kopalnie wapieni)

Odprowadzanie nieoczyszczonych i niedostatecznie oczyszczonych ścieków komunalnych i przemysłowych oraz wód pochłodniczych W identyfikacji wydzielić cieki, do których odprowadza się tak duże ilości ścieków (nawet oczyszczonych), że nie są w stanie poradzić sobie z kryteriami jakościowymi (specjalny sposób podejścia np. Ner i ścieki z Łodzi) – tj. albo uwzględnić taki stan w przepisać, albo dopuścić derogację Programy działań winny przewidywać szczegółowe kierunki – rozbudowa oczyszczalni, rozbudowa retencji zlewni, ograniczanie zrzutów wód opadowych (jak) lub bilansowanie zrzutów dla odbiornika (modele cyfrowe)

Odprowadzanie nieoczyszczonych i niedostatecznie oczyszczonych ścieków komunalnych i przemysłowych oraz wód pochłodniczych Należy zaprogramować i wdrożyc monitoring dla obszarów zurbanizowanych Monitoring zanieczyszczeń pochodzących z rolnictwa, z wszystkimi wadami, należy wykorzystywać do bilansu zanieczyszczeń przemieszczających się do wód Uwzględnić lokalne zanieczyszczenia środkami dezynfekcyjnymi w wodach pochłodniczych (dezynfekcja instalacji)

Odprowadzanie nieoczyszczonych i niedostatecznie oczyszczonych ścieków komunalnych i przemysłowych oraz wód pochłodniczych Brak identyfikacji zanieczyszczeń substancjami specyficznymi

Niedostateczna sanitacja obszarów wiejskich i rekreacyjnych Brak wszystkich obszarów dla których zgłoszono identyfikację problemu (Szczecin) W programach działań przewidywać:  porozumienia międzysąsiedzkie dla małych oczyszczalni ścieków (hydrobotaniczne) z dopuszczeniem wspomagania finansowania budowy  przewidywać zmianę przepisów odnoszących się do czystości w gminie  zwiększyć kontrole odprowadzania zanieczyszczeń do gruntu

Zanieczyszczenia pochodzące ze źródeł rolniczych Brak uregulowań, jak liczyć stężenia azotu – nie można liczyć średniego rocznego, bo wielkość jest zmienna (dla związków azotu pochodzenia rolniczego) Zanieczyszczenia pestycydami są większym zagrożeniem od zanieczyszczeń związkami azotu

Eutrofizacja jezior Problem pominięty w identyfikacji – jest niezwykle ważny, gdyż nawet odcięcie zanieczyszczeń, nie powoduje poprawy (w misie jeziornej zanieczyszczenia się kumulują). Niezbędne przewidywanie wdrożenia programów rekultywacji i ochrony jezior

Zaśmiecenie koryt rzek i potoków Problem bez znaczenia praktycznego – zasięg występowania ograniczony do obszaru Śląska

Odprowadzanie zanieczyszczeń ze stawów rybnych Problem niezwykle istotny i niedoceniany, zdecydowanie wymaga wzmożenia uwagi i pogłębionej analizy, zarówno wskaźników zanieczyszczeń z poszczególnych rodzajów hodowli, jak i analizy przepisów prawnych (podejście w procesie wydawania pozwoleń wodnoprawnych) Rewizji wymaga podejście do hodowli gatunków karpiowatych – skala hodowli wskazuje, że zanieczyszczeń nie można lekceważyć i opierać się na potocznych stwierdzeniach z literatury

Zagrożenie jakości wód podziemnych nie posiadających izolacji utworami nieprzepuszczalnymi Problem jest dobrze rozpoznany, niedobrze przedstawiany. Niedosyt budzi sposób wizualizacji, a właściwie jej brak. Należy na poziomie obszaru dorzecza skorzystać z mapy 1: oraz map stref ochronnych ujęć.

Zanieczyszczenia odciekami ze składowisk odpadów Problem jest istotny, jednak brak wizualizacji na poziomie obszaru dorzecza Brak określenia skali zagrożenia – identyfikacja lokalizacji zjawiska, nic nie mówi o zagrożeniu. Wspomóc się ocenami jednostek zajmujących się utylizacją składowisk odpadów i mogilników.

Zanieczyszczenia wodami opadowymi Problemem są wody opadowe na obszarach zurbanizowanych Problem należy podzielić na dwa aspekty:  zanieczyszczenia wód stojących, gdzie istotny jest ładunek  zanieczyszczenia wód płynących, gdzie istotne jest stężenie Rozważyć zmianę przepisów, w kierunku zezwolenia na przekroczenie stężeń kosztem krótszego czasu. Najgorszym rozwiązaniem są stałe normatywy. Należy uwzględniać stan odbiornika w danym momencie. Nierówność podmiotów wobec prawa – np. właściciele kanalizacji są uprzywilejowani w stosunku do właścicieli małych placów, parkingów itp.

Zaopatrzenie w wodę w strefie przymorskiej Problemem pominięty, zgłoszony przez RZGW w Szczecinie jako niezwykle istotny dla obszarów przymorskich, ze względu na nirównomierność poborów oraz zasolenie zasobów. Brak normatywów jak badać takie zbiorniki, jak podejść do kaskady zbiorników, brak klasyfikacji Zbiorniki zaporowe

Konflikty interesów użytkowników Niedostateczna edukacja i świadomość ekologiczna społeczeństwa Konflikty wywołane są często przez niedostateczną edukację. Ale także przez brak zwykłej informacji. Obywatel niedoinformowany, to potencjalny konflikt – zapominamy o tej zasadzie O zamierzeniach należy informować wcześnie, a nie dopiero na etapie realizacji Oceniono, że edukacja jest bardzo kiepska, jej poziom to amatorszczyzna Konieczne uruchomienie programów edukacyjnych i zapewnienie finansowania

System opłat i dopłat Brak dostatecznego finansowania gospodarki wodnej Wprowadzić opłaty za ilości wody rezerwowane w pozwoleniach wodnoprawnych oraz duże kary za korzystanie bez pozwoleń