O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Opracował J. Stryjkowski
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
STOP – przemocy i agresji
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Małe dziecko w systemie edukacji
Kuratorium Oświaty w Kielcach
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Październik-grudzień 2015 r. Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła ” Uczeń w sieci program podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Internecie szkołach.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Doskonalenie nauczycieli granty
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r. Przemoc rówieśnicza O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.

Zasoby strony internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji   zakładka Wychowanie i Profilaktyka – dotyczy promocji zdrowia w szkole, przeciwdziałania innym zachowaniom ryzykownym i problemom dzieci i młodzieży podstrona Zapobieganie agresji i przemocy w szkole – dotyczy różnych aspektów zjawiska agresji i przemocy oraz sposoby i metody zapobiegania

prezentacja prof. Jacka Pyżalskiego Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy z praktycznymi wskazówkami, jak sobie radzić z agresją i przemocą rówieśniczą, można zapoznać się w  materiale filmowym   z udziałem prof. UAM Jacka Pyżalskiego.

Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością  Jak radzić sobie z agresją elektroniczą młodych ludzi? Zasady i granice w profilaktyce problemowych zachowań dzieci w młodszym wieku szkolnym 

Zasady i granice w profilaktyce problemowych zachowań dzieci w młodszym wieku szkolnym  Wychowanie do odpowiedzialności – wspomaganie rozwoju społecznego i moralnego dziecka  Planowanie przeciwdziałania agresji w szkole – poradnik Pomóżmy sobie czyli jak walczyć z agresją – program wychowawczy

Diagnoza przemoc rówieśnicza występuje we wszystkich typach szkół doświadczenie różnych form agresji jest częstsze w szkołach podstawowych, zmniejsza się w gimnazjach i dalej w szkołach ponadgimnazjalnych najczęstszym problemem, zwłaszcza w szkołach podstawowych, jest agresja werbalna

w gimnazjach częstszą formą agresji jest pośrednia agresja werbalna z wykorzystaniem nowych technologii komunikacyjnych – telefonii komórkowej i Internetu chłopcy doświadczają więcej różnych rodzajów agresji i są jej ofiarami częściej niż dziewczęta (częściej nielubiani) im niższa ocena atmosfery szkolnej, tym częstsze doświadczenia agresji i przemocy fizycznej wśród uczniów.

Rodzaje przemocy rówieśniczej Fizyczna Werbalna Relacyjna Cyberprzemoc

Wnioski podstawą skuteczności działań, których celem jest ograniczanie agresji i przemocy powinna być koncentracja na działaniach zapobiegawczych, tj. budowanie zespołu klasowego, relacji między uczniami, norm grupowych, a nie tylko podejmowanie działań interwencyjnych, gdy agresja rówieśnicza już wystąpiła równie ważne jest budowanie na każdym etapie edukacyjnym dobrych relacji pomiędzy uczniem a nauczycielem, w szczególności wychowawcą

konieczne jest prowadzenie systematycznej pracy wychowawczej i profilaktyki w szkole, zamiast doraźnych akcji dorośli powinni reagować na każdy przejaw przemocy, nie tylko w sytuacji poważnych aktów agresji

w zapobieganiu przemocy ważne jest zespołowe działanie nauczycieli, którzy powinni ze sobą współpracować, przyjmując wspólny kierunek oddziaływań wobec uczniów istotna jest postawa nauczycieli i wychowawców podejmujących interwencję – największą skuteczność osiągają nauczyciele empatyczni i kompetentni, wymagający, a zarazem okazujący uczniom szacunek

pomocą należy objąć wszystkich uczestników sytuacji przemocowych - ofiary, sprawców oraz świadków najważniejszym czynnikiem ograniczającym przemoc w szkole jest codzienna praca wychowawcza nauczycieli im wcześniej podejmiemy działania wychowawcze wobec dzieci, tym większa będzie ich efektywność

Co robić? nie potępiać i nie rozliczać lecz wspierać, organizować pracę wychowawczą ze sprawcą (nawet terapeutyczną) koncentrować się nie na momencie zdarzenia lecz zapobiegać, np. tworząc normy grupowe, budować zespół klasowy tworzyć pozytywną profilaktykę

postrzegać rolę nauczyciela jako osoby wyposażonej w wiedzę o sposobach radzenia sobie z przemocą rówieśniczą, nawet jeśli ona nie wystąpiła, a nie policjanta, kontrolującego preferować stałą pracę wychowawczą, a nie akcyjność (np. konkursy, kampanie)

Podsumowując…. przemoc rówieśnicza to zjawisko, które powinno być analizowane w kontekście innych zjawisk, np. klimatu szkoły problem agresji, podobnie jak inne problemy szkolne, powstaje w kontekście społecznym, a czynniki, które sprzyjają rozwojowi tego problemu, nie ograniczają się do tych indywidualnych (cechy ofiary przemocy, cechy agresora), ale pochodzą z różnych poziomów

na przemoc są narażeni uczniowie wycofani, nieśmiali częściej zostają ofiarami uczniowie, którzy mają niewielu przyjaciół problem przemocy dotyka częściej szkół z „gorszą” atmosferą, w których uczniowie nie ufają nauczycielom

rozwojowi problemu sprzyja brak odpowiednich procedur, czyli jasnych reguł postępowania, gdy pojawi się przemoc problem łatwiej rozwija się tam, gdzie agresja jest społecznie akceptowaną drogą rozwiązywania problemów

Dziękuję Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Poznaniu