DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Przyjazne środowisko – szansą na integrację społeczną w powiecie średzkim Nr POKL /08.
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
KANONY DOGOTERAPII.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY W KĄTACH WROCŁAWSKICH
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
Dzieciństwo jest snem rozumu
HIPOTERAPIA.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Prezentacja multimedialna
Radosne Maluchy. PROJEKT DZIAŁA OD WRZEŚNIA 2007 R. W CYKLU ROKU SZKOLNEGO OPIEKĄ OBEJMUJEMY OD 10 – 15 DZIECI W WIEKU 2,5 – 5 LAT, NIEKORZYSTAJĄCYCH.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Projekt „Ośrodki Wsparcia”
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Projekt: ZMYSŁOWY ŚWIAT DZIECKA. Stowarzyszenie „RÓWNE SZANSE” powstało w maju 2008 roku. W ramach swojej statutowej działalności prowadzi: - Niepubliczną.
FUNDACJA ISKRA ZAPRASZA NA PREZENTACJĘ Nie ma na świecie przyjażni,która trwa wiecznie jedynym wyjątkiem jest ta,którą obdarza nas Pies Konrad lorenz.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI LUB ANIMACJI
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
Pies i jego służba dla człowieka
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
III ZESPÓŁ EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały: Hanna Ojcewicz, Alina Witkowska Maj 2012.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Winda do Pracy Ponownie witamy Państwa w nowym roku szkolnym, w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym Nr 1 dla Dzieci Niepełnosprawnych Ruchowo, który.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
placówka przyjazna uczniom
- Razem możemy tak wiele!
DOGOTERAPIA W PRZEDSZKOLU
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością Stowarzyszenie „Zwierzęta Ludziom” www.zwierzetaludziom.pl 1

Dogoterapia jest jedną z form terapii wspomagającej leczenie i rehabilitację przy udziale specjalnie wyszkolonego psa i jego przewodnika mająca na celu poprawę zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Stowarzyszenie "Zwierzęta Ludziom" www.zwierzetaludziom.pl 2

Istota dogoterapii Istotą dogoterapii jest nawiązanie łączności przy pomocy bliskiego, dotykowego kontaktu między osobą chorą, niepełnosprawną a psem terapeutą. Ta forma terapii kontaktowej pozwala na wieloprofilowe usprawnianie rozwoju: ruchowego, intelektualnego, emocjonalnego, społecznego. Zwierzęta oddziałują na zmysł wzroku, słuchu, dotyku i węchu. Stowarzyszenie "Zwierzęta Ludziom" www.zwierzetaludziom.pl 3

W przypadku dzieci niezbędna jest: opinia lekarza, Dogoterapia jest metodą wspierającą rehabilitację i proces leczenia, bądź inną terapię, dlatego diagnoza podopiecznego powinna być jak najbardziej szeroka. W przypadku dzieci niezbędna jest: opinia lekarza, rehabilitanta ruchowego, zalecenia psychologiczne, informacje od rodziców, pedagoga, opiekuna. Podczas pracy z dorosłymi ważny jest wywiad z podopiecznym, aby prawidłowo przygotować program zajęć. Na podstawie uzyskanych informacji, opracowywany jest program dogoterapii, który realizowany może być w trakcie zajęć indywidualnych bądź też grupowych. W każdym przypadku podstawowym celem dogoterapii jest pozytywne oddziaływanie na sferę emocjonalną. Stowarzyszenie "Zwierzęta Ludziom" www.zwierzetaludziom.pl 4

Najczęściej dogoterapię wykorzystuje się w terapii dzieci Najczęściej dogoterapię wykorzystuje się w terapii dzieci. Jednak ta metoda potrafi dawać znakomite rezultaty także w pracy z osobami dorosłymi - zarówno sprawnymi, jak i niepełnosprawnymi. Stowarzyszenie "Zwierzęta Ludziom" www.zwierzetaludziom.pl 5

Pies na zajęciach z osobami dorosłymi: Ułatwia nawiązanie kontaktu z trenerem Przyśpiesza otwieranie się grupy Rozluźnia atmosferę Motywuje do wykonywania zadań Przyśpiesza integrację grupy Przyciąga uwagę

Dogoterapia w „Ośrodkach Wsparcia” Pierwszy w Polsce, innowacyjny program wykorzystania pracy psa terapeutycznego jako wsparcie procesu powrotu na rynek pracy.

Dogoterapia w „Ośrodkach Wsparcia” Trening pewności siebie metodą dogoterapii Cele zajęć: Wzrost poczucia własnej wartości Rozwój kompetencji społecznych Nauka rozwiązywania konfliktów Nauka chwalenia i wykorzystania wzmocnienia pozytywnego w komunikacji Efekty: Szybka integracja grupy Bardzo dobry kontakt z trenerką prowadzącą Jedne z najchętniej uczęszczanych warsztatów Skupienie uwagi uczestników na tematyce zajęć Wzrost poczucia własnej wartości Mała ilość konfliktów w grupie podczas warsztatów Wzrost pochwał w komunikacji pomiędzy beneficjentami

Jaki jest pies do dogoterapii? Łagodny i otwarty na nowych ludzi Czysty i zadbany Pod stałą kontrolą weterynaryjną – regularne wizyty kontrolne, odrobaczania, szczepionki, etc Miły i o przyjaznym wyglądzie O stabilnej, dokładnie sprawdzonej psychice Stowarzyszenie "Zwierzęta Ludziom" www.zwierzetaludziom.pl 9

Jakie są nasze psy? Oprócz typowych cech charakterystycznych dla psich terapeutów, jak np: odporność na stres brak agresji chęć kontaktu z człowiekiem posłuszeństwo nasze psy znają wiele ciekawych sztuczek i wciąż chętnie uczą się nowych. 10

Dziękujemy za uwagę. Stowarzyszenie "Zwierzęta Ludziom" www.zwierzetaludziom.pl 11 11