Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
WOLONTARIAT, UMOCOWANIA PRAWNE. Wolontariat - bezpłatne, dobrowolne, świadome i bez wynagrodzenia wykonywanie świadczeń na rzecz uprawnionych organizacji.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jak dobrze wybrać zawód po gimnazjum
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
CZYNNIKI WYBORU DROGI EDUKACYJNO-ZAWODOWEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA DORADCÓW ZAWODOWYCH W PLANOWANIU KARIERY UCZNIÓW
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Integracja w kształceniu zawodowym
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w pracy nauczyciela
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO W GIMNAZJUM NR 14 IMIENIA MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO W OLSZTYNIE –CELE ,ZADANIA I PRIORYTETY Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk

I.PODSTAWA PRAWNA. OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE DOTYCZĄCE UDZIELANIA UCZNIOM POMOCY W WYBORZE ZAWODU I DALSZEGO KIERUNKU KSZTAŁCENIA: 1.Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. tekst jednolity (Dz. U. 2004 r. Nr 256 poz. 2572, z późniejszymi zmianami) 2.Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. 2013 r. poz.532) 3.Rozporządzenie MEN z dnia 13 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.(Dz. U. 2013 r. poz. 199) 4. Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w który ch można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. ( Dz. U. 2009 r. Nr 50 poz. 400) 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego prz1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. tekst jednolity (Dz. U. 2004 r. Nr 256 poz. 2572, z późniejszymi zmianami) 2. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r . w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach . (Dz. U. 2013 r. poz. 532) 3. Rozporządzenie MEN z dnia 13 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych po radni psychologiczno pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. (Dz. U. 2013 r. poz. 199) ramowych statutów publicznego prz edszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61 poz.

4. Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r 4.Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. (Dz. U. 2009 r. Nr 50 poz. 400) 5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61 poz.624 z póżniejszymi zmianami).

II. ZAŁOŻENIA WSDZ Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do właściwego wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO : zawiera ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do właściwego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej oraz do wykonywania zawodu i kierunku dalszego kształcenia . WSDZ obejmuje zaangażowanie wszystkich nauczycieli , - wskazuje współudział uczniów , rodziców , nauczycieli w przygotowaniu uczniów do właściwego wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej a co za tym idzie do wejścia na obecny rynek pracy zgodnie z jego potrzebami oraz oczekiwaniami pracodawców. .

III. CELE SZCZEGÓŁOWE WSDZ -UCZEŃ MA ŚWIADOMOŚĆ IŻ WŁAŚCIWIE DOKONANY WYBÓR SZKOŁY I ZAWODU MA WPŁYW NA ZADOWOLENIE I SATYSFAKCJĘ W ŻYCIU ,GDYŻ CZŁOWIEK SPĘDZA W PRACY POŁOWĘ SWOJEGO ŻYCIA -UCZEŃ PLANUJE SWOJĄ ŚCIEŻKĘ KARIERY BAZUJĄC NA SAMOPOZNANIU -UCZEŃ ZDOBYWA WIEDZĘ NA TEMAT SIEBIE SAMEGO , DRUGIEGO CZŁOWIEKA I WŁAŚCIWEGO FUNKCJONOWANIA W SPOŁECZEŃSTWIE -UCZEŃ ZDOBYWA WIEDZĘ O ZAWODACH I ZASADACH PANUJĄCYCH NA RYNKU PRACY -UCZEŃ POSIADA UMIEJĘTNOŚCI KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŻRÓDEŁ INFORMACJI INTERNETOWEJ PRZY WYBORZE SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ

TAK WYGLĄDA NASZ ZADOWOLONY UCZEŃ KTÓRY WŁAŚCIWIE WYBRAŁ SWOJĄ ŚCIEŻKĘ ZAWODOWĄ

SAMOŚWIADOMOŚĆ TO JEDNA Z WIELU CECH NASZEGO ABSOLWENTA OPRÓCZ ZADOWOLENIA….

Szkolny doradca zawodowy IV. REALIZATORZY WSDZ Pani Dyrektor Szkolny doradca zawodowy Pani pedagog Wszyscy nauczyciele Pani pielęgniarka Rodzice Uczniowie

V.PRACA Z UCZNIAMI W ZAKRESIE PROWADZONYCH ZAJĘĆ Z DORADZTWA ZAWODOWEGO. Zakres działań doradczych na zajęciach z doradztwa zawodowego obejmuje: KLASAI Indywidualny Plan Działania dla każdego ucznia(teczki zawodoznawcze) 1. Poznawanie samego siebie ,swoich mocnych i słabych stron 2.Poznawanie obrazu własnej osoby 3.Poznawanie relacji z innymi ludźmi 4.Rozpoznawania najważniejszych wartości w życiu 5.Umiejętności integracji w zespole 6.Umiejętności komunikowania się w grupie 7.Poznawanie metod zdobywania wiedzy

KLASA II 1.Poznawanie zawodów i cech im przynależnych 2.Poznawanie różnych typów szkół 3.Podejmowanie wstępnych decyzji dotyczących wyboru szkoły ponadgimnazjalnej 4.Umiejętność integracji w zespole –zajęcia integracyjne w grupie 5.Autoprezentacja i autopromocja 6.Umiejętność komunikowania się 7.Podstawy przedsiębiorczości

KLASAIII 1.Poznawanie informacji edukacyjno –zawodowej odnośnie wymogów do szkół ponadgimnazjalnych min. targi szkół ponadgimnazjalnych na UWM 2.Zapoznanie uczniów z typami szkół na terenie miasta i kraju –portale internetowe 3.Wyjścia na dni otwarte szkół ponadgimnazjalnych 4.Konfrontacja samooceny z wymaganiami poszczególnych szkół na podstawie ocen szkolnych i wyników egzaminu gimnazjalnego 5.Rozmowy indywidualne z uczniami 6.Badania w PPP nr 3 ul . Kościuszki 69 tel.89 527 23 47 7.Wspólne wypełnianie podań do szkół ponadgimnazjalnych z cyklu ,,NABÓR….,,

OCZEKIWANE EFEKTY WSDZ 1.Nasz uczeń jest szczęśliwy z powodu trafnie wybranej szkoły i zawodu 2.Potrafi właściwie pokierować swoją dalszą drogą zawodową 3.Posiada umiejętności konstruktywnego reagowania na zmiany , konstruktywnie podchodzi do konfliktów 4.Umie radzić sobie ze stresem 5.Jest świadomy sam siebie ,swoich mocnych i słabych stron

6.Problemy i przeciwności nie zniechęcają go ,lecz motywują do dalszego działania 7.Umie właściwie zarządzać swoimi emocjami 8.Zna wymagania związane z pełnieniem roli pracodawcy i pracownika 9.Umie odnaleźć swoje miejsce na rynku pracy w Polsce i poza granicami 10.Nie boi się wyzwań i nowości ,potrafi się przekwalifikowywać 11.Całe życie się uczy …….