Podsumowanie realizacji zadań wynikających

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interwencyjne umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
NOWY PODZIAŁ KOMPETENCJI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy Zakopane, 1-2 września 2011 r.
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
REKRUTACJA ROK SZKOLNY 2012/2013 XLVI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Warszawie.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy
Dziecko w rodzinie – dziecko poza rodziną
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. dr Anna Nowicka-Chachaj.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Nowe prawo o cudzoziemcach
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Starogardzie Gdańskim
Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Wnioski z prowadzonego nadzoru i kontroli
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Wydział Polityki Społecznej Placówki opiekuńczo-wychowawcze w województwie mazowieckim Narada szkoleniowa - 3 października 2014 r.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
HARCERSKA AKCJA LETNIA. „ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Możliwości pozyskania środków UE na rozwój rodzicielstwa zastępczego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Przykładowy model podziału środków
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Wydział Polityki Społecznej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Podsumowanie realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej na terenie województwa mazowieckiego Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Zadania gminy opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego, oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych (zapewnienie asystenta rodziny, tworzenie warunków do działania rodzin wspierających) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu, placówce opiekuńczo-wychowawczej Wydział Polityki Społecznej

3-letnie gminne programy wspierania rodziny Wydział Polityki Społecznej

Asystenci rodziny zatrudnieni w gminach w 2012 i 2013 Lp. Wyszczególnienie 2013 2012 wzrost % 1 2 3 4 5 1. Liczba asystentów rodziny 360 226 59% 2. Liczba rodzin zobowiązanych przez sąd do pracy z asystentem rodziny 170 57 198% 3. Liczba rodzin, które korzystały z usług asystentów rodziny 3 519 1 967 79% obecnie 227 gmin zobowiązało się do zatrudnienia asystenta rodziny 72 % Wydział Polityki Społecznej

Liczba rodzin zobowiązanych przez sąd do pracy z asystentem rodziny Wydział Polityki Społecznej

Placówki wsparcia dziennego w gminach stan na 30.04.2014 r. Wydział Polityki Społecznej

starosta wykonuje za pośrednictwem PCPR oraz ORPZ (art. 182 ustawy) Zadania powiatu w zakresie pieczy zastępczej starosta wykonuje za pośrednictwem PCPR oraz ORPZ (art. 182 ustawy) do zakresu działania PCPR należą wszystkie sprawy z zakresu pieczy zastępczej niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów. kierownik PCPR składa zarządowi powiatu coroczne sprawozdanie z działalności PCPR oraz przedstawia zestawienie potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej powiatowe programy wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej uchwalane są na podstawie zestawienia potrzeb Wydział Polityki Społecznej

Realizowane zadania – cd. opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej (limit rodzin zawodowych) zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka, rodzin pomocowych organizowanie szkoleń i wsparcia dla rodzin zastępczych prowadzenie rejestrów dla rodzin zastępczych Wydział Polityki Społecznej

Realizowane zadania – cd. 3-letnie powiatowe programy opracowało i wprowadziło uchwałą 39 powiatów, jeden opracowuje nowy, natomiast 2 powiaty nie posiadają programu Co powinien zawierać Program: konkretne założenia – opracowane we współpracy z gminami (uwzględniające potrzeby) wyprowadzone wnioski i założenia, które uzasadniają potrzebę podjęcia działań określone cele i kierunki niezbędnych działań, harmonogram zadań (terminy realizacji zadań, osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizację zadań w przyjętym okresie, planowane wydatki) Brak powyższego uniemożliwia dokonanie oceny zadania (ewaluacji aktualizacji zadań, jak również rzetelnego sporządzenia sprawozdania z zakładanych rezultatów realizacji Programu) Wydział Polityki Społecznej

Realizowane zadania – cd. prowadzą rejestry danych o osobach – art. 46 współpracują z sądem (co najmniej raz na 6 miesięcy) informują o całokształcie sytuacji osobistej dziecka organizują szkolenia i doszkalają rodziny zastępcze uwzględniają bieżące potrzeby. W 2013 r. 38 powiatów wydało 211 zaświadczeń kwalifikacyjnych zgłaszają do ośrodków adopcyjnych informacje o dzieciach w rodzinach zastępczych z uregulowaną sytuacją prawną, w 2013 r. zgłoszono 550 zapewniają pomoc, prowadzą grupy wsparcia, zapewniają dostęp do specjalistycznej pomocy Wydział Polityki Społecznej

Wsparcie koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej w 2012 92 krpz pomagało 2 827 rodzinom w 2013 116 krpz pomagało 3 459 rodzinom w 2013 r było: 15 przypadków odmowy objęcia opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej przez rodziny zastępcze 5 przypadków przydzielenia na wniosek rodziny innego koordynatora Wydział Polityki Społecznej

Liczba koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej w powiecie Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Rodziny zastępcze w 2012 - 4 253 rodzin i 13 rdd (6 289 dzieci) w 2013 - 4 282 rodzin i 24 rdd (6 231 dzieci) Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Formy rodzinnej pieczy zastępczej w województwie mazowieckim w latach 2012 - 2013 Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Liczba rodzin zastępczych / rodzinnych domów dziecka - współpraca z koordynatorami rodzinnej pieczy zastępczej * Wydział Polityki Społecznej

Szkolenia rodzin zastępczych kandydaci do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka są obowiązani posiadać świadectwo ukończenia szkolenia organizowanego przez ORPZ program szkolenia na wniosek podmiotu prowadzącego szkolenie, na okres 5 lat, zatwierdza Minister liczba godzin, zakres programowy i wzór zaświadczenia kwalifikacyjnego – określone w rozporządzeniach wypracowanie wewnętrznej procedury kwalifikacji kandydatów na rodziny zastępcze Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Rodziny pomocowe w 2013 r. liczba rodzin pomocowych 19 – stan na 31.12.13r. liczba rodzin pomocowych 39* liczba rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka objętych pomocą rodziny pomocowej 33* liczba dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych i rodzinnych domach dziecka objętych opieką rodziny pomocowej 107* 11 powiatów wskazało, że w 2013 r. zapewniało taką pomoc i wsparcie rodzinom zastępczym * narastająco od początku roku 2013 Wydział Polityki Społecznej

Dobre przykłady podane przez ORPZ zatrudnienie w Zespole ds. pieczy zastępczej terapeuty szkolenia dla koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej ścisła współpraca z OPS (z asystentami rodziny, pracownikami socjalnymi), daje możliwość zebrania informacji do opracowania planów pomocy dziecku, okresowych ocen spotkania z sądem, policją, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, OPS-ami w celu wypracowania procedur Wydział Polityki Społecznej

Dobre przykłady podane przez ORPZ cd. zorganizowanie grupy wolontariuszy, którzy pomagają w nauce i nadrabianiu zaległości szkolnych doskonalenie rodzin zastępczych w formie warsztatów (wyjazdowych) kompetencji wychowawczych, szkolenia nt. współpracy rodziny zastępczej z rodziną biologiczną podopiecznego grupy samopomocowe rodzin zastępczych dobry podział zadań i zorganizowana praca koordynatorów wypracowanie wzorów dokumentacji Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Liczba placówek opiekuńczo – wychowawczych działających na terenie województwa mazowieckiego Rok 2012 – 80 placówek opiekuńczo – wychowawczych Rok 2013 – 82 placówki opiekuńczo – wychowawcze Rok 2014 – łącznie 84 placówki, w tym: 35 placówek typu socjalizacyjnego 4 placówki typu interwencyjnego 6 placówek łączących zadania 38 placówek rodzinnych (Wioska Dziecięca SOS) 1 placówka specjalistyczno – terapeutyczna (38) Ponadto na terenie województwa mazowieckiego działa 1 interwencyjny ośrodek preadopcyjny (prowadzony przez marszałka województwa) Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Placówki opiekuńczo – wychowawcze na terenie powiatów województwa mazowieckiego Wydział Polityki Społecznej

Miejsca w placówkach a umieszczone w nich dzieci Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Napływ dzieci z rodzinnej pieczy zastępczej do placówek opiekuńczo – wychowawczych W latach 2012-2014 odnotowano wzrost napływu dzieci z rodzinnej pieczy zastępczej umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych 2012 rok – 82 2013 rok – 127 2014 rok * – 154 * Stan na dzień 30.05.2014r. Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Liczba dzieci z rodzinnej pieczy zastępczej umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych w 2014 roku Wydział Polityki Społecznej

Przemoc w placówkach i rodzinach zastępczych w latach 2011 – 2014 odnotowano 6 zgonów małoletnich umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej wobec 59 małoletnich przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej, wobec których podejrzewano, że są ofiarami przemocy ze strony swoich opiekunów nie było żadnych wyroków w 1 przypadku trwa postępowanie w prokuraturze, w 2 toczyła się sprawa karna Wydział Polityki Społecznej

Przemoc w placówkach i rodzinach zastępczych w latach 2011-2014 odnotowano 3 zgony małoletnich umieszczonych w instytucjonalnej pieczy zastępczej wobec 155 wychowanków podejrzewano, że są ofiarami przemocy, w tym w 12 przypadkach ze strony osób dorosłych Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Stwierdzane nieprawidłowości wynikające z nadzoru nad placówkami opiekuńczo - wychowawczymi nie przestrzeganie limitu określonego w art. 230 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz umieszczanie w placówkach opiekuńczo – wychowawczych dzieci poniżej 7 roku życia nie zgłaszanie do ośrodka adopcyjnego wychowanków z uregulowaną sytuacją prawną (art.100 ustawy) nie dotrzymywanie terminów przy wskazywaniu opiekuna usamodzielnienia oraz tworzeniu indywidualnego programu usamodzielnienia (art. 145 ustawy) Wydział Polityki Społecznej

województwa mazowieckiego w latach 2013 – 2014 Dzieci cudzoziemskie bez opieki umieszczone w pieczy zastępczej na terenie województwa mazowieckiego w latach 2013 – 2014 2013 r.: 65 dzieci 49 w placówkach opiekuńczo – wychowawczych 16 w rodzinnej pieczy zastępczej 2014 r.: 29 dzieci 16 w placówkach opiekuńczo – wychowawczych 13 w rodzinnej pieczy zastępczej Wydział Polityki Społecznej

Powiaty, na terenie których są umieszczone dzieci cudzoziemskie ciechanowski pruszkowski radomski ziemski i radomski grodzki płocki grodzki m. st. Warszawa Wydział Polityki Społecznej

Finansowanie pobytu dzieci cudzoziemskich bez opieki Podstawa prawna: art.181 pkt 2 oraz art. 5 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Środki finansowe z budżetu Wojewody Mazowieckiego: 2013 r.: 637 261 zł 2014 r.: 682 710 zł Wydział Polityki Społecznej

Obowiązki powiatów związane z pobytem dzieci cudzoziemskich bez opieki terminowość przesyłanych zapotrzebowań informowanie Wydziału Polityki Społecznej o umieszczeniu dziecka cudzoziemskiego w pieczy zastępczej informowanie Wydziału Polityki Społecznej o każdej zmianie sytuacji prawnej lub życiowej dziecka zwrot niewykorzystanych środków finansowych Wydział Polityki Społecznej

Legalizacja pobytu dzieci cudzoziemskich na terenie RP Wojewoda Mazowiecki w 2013 r. finansował pobyt 15 dzieci cudzoziemskich umieszczonych w instytucjonalnej pieczy zastępczej. Wydział Polityki Społecznej

Legalizacja pobytu dzieci cudzoziemskich na terenie RP Wojewoda Mazowiecki w 2013 r. finansował pobyt 13 dzieci cudzoziemskich umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej. Wydział Polityki Społecznej

Legalizacja pobytu dzieci cudzoziemskich na terenie RP Brak uregulowanego pobytu małoletnich cudzoziemców na terenie naszego kraju skutkuje m.in.: utrudnionym dostępem do świadczeń medycznych utrudnionym startem w dorosłość (usamodzielnianie się) Niezwykle istotną kwestią jest zatem legalizacja pobytu tych dzieci na terenie RP. Wydział Polityki Społecznej

Legalizacja pobytu Mazowiecki Urząd Wojewódzki: Wydział Spraw Cudzoziemców ul. Długa 5, tel. 22 695 65 75, www.mazowieckie.pl - zakładka „Poradnik Klienta” oraz Urząd do Spraw Cudzoziemców Departament Legalizacji Pobytu ul. Koszykowa 16, tel. 22 601 75 14, www.udsc.gov.pl legalizacjapobytu@udsc.gov.pl

Wydział Polityki Społecznej Wnioski duża rola PCPR w tworzeniu sieci rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo - wychowawczych większa aktywność samorządów w dochodzeniu do standardów analizowanie procesów związanych z pobytem dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej i udzielaniu większego wsparcia rodzinom zastępczym podejmowanie bardziej aktywnych działań w kierunku legalizacji pobytu dzieci cudzoziemskich przebywających na terenie powiatów Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej oddział ds Wydział Polityki Społecznej oddział ds. Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej Kierownik oddziału Wiesława Puciłowska wpucilowska@mazowieckie.pl 22 695 71 10 Beata Kosmalska – Balik bkosmalska-balik@mazowieckie.pl 22 695 71 28 Małgorzata Tajchman mtajchman@mazowieckie.pl 22 695 71 46 Aneta Pilecka – Pietrzak apilecka-pietrzak@mazowieckie.pl 22 695 71 44 Przemysław Kilczuk pkilczuk@mazowieckie.pl 22 695 71 45 Ewa Wiejacha ewiejach@mazowieckie.pl 22 695 71 27 Agnieszka Woźniak a.wozniak@mazowieckie.pl 22 695 71 43

Wydział Polityki Społecznej Dziękujemy za uwagę Wydział Polityki Społecznej