Elbląg i Aglomeracja Elbląska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Izabela Rzewuska kl.IIIc
Podział Miasta Mielca na okręgi wyborcze
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Ministerstwo Finansów
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Centrum? Aglomeracja? Metropolia? Zielona Góra dr Piotr Klatta
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok.
Regionalny Program Operacyjny
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Temat: Samorząd powiatowy.
Ustrój samorządu terytorialnego
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Tomasz Kaczmarek Obszary metropolitalne Problemy integracji zarządzania i planowania I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna,
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
Tworzenie związku metropolitalnego. Górnośląski Związek Metropolitalny od lat zabiegał o stworzenie prawnych podstaw metropolii. Ustawa o związkach metropolitalnych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Zapis prezentacji:

Elbląg i Aglomeracja Elbląska Konferencja obywatelska Elbląg i Aglomeracja Elbląska Szanse, nadzieje, wyzwania Elbląg, 25 września 2014

Peryferyzacja Elbląga 1975-1998 miasto wojewódzkie od 1999 miasto na prawach powiatu

Elbląg – powiązania sieciowe Powiat elbląski: 1430,55 km2 56 tys. mieszkańców Elbląg: to m.in. subregionalne centrum usług publicznych

Problemy finansowe 336,8 mln zł: planowana kwota długu na koniec 2014 Po okresie pierwszego budżetu unijnego w latach 2007 – 2014, zostały zrealizowane inwestycje i ogromne zadłużenie wynikające z konieczności finansowania wkładu własnego. 336,8 mln zł: planowana kwota długu na koniec 2014 300 mln zł: kwota długu na koniec 2013 156 mln zł: Kwota długu w 2011 108 mln: kwota długu w 2010

To nie tylko nasz problem http://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/rotator/samorzadowcy-sa-niegrozni-w-protescie-na-ulice-nie-wyjda/

Aglomeracja Zielona Góra (1) 1950-1975 duże województwo zielonogórskie 1975-1998 zmniejszone województwo zielonogórskie 1999 województwo lubuskie Problemy budżetowe i postępująca peryferyjność miasta

Aglomeracja Zielona Góra (2) 2003 koncepcja „lubuskiego trójmiasta” 2011 koncepcja „Aglomeracji Zielonogórskiej” 1999-2003 pierwsze propozycje połączenia Zielonej Góry z innymi jednostkami 2013-2014 Kontrakt zielonogórski 01.01.2015 połączenie Gminy Zielona Góra i Miasta Zielona Góra

Wspólne Poszukiwanie Realnych Pieniędzy dwie drogi bez kosztowego pozyskania dużych środków na wkład własny (zapisane w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego) połączenie gmin Koncepcja połączenia gminy wiejskiej Elbląg z miastem Elbląg połączenie powiatów Koncepcja Aglomeracji Elbląskiej

1. Premia dla łączących się gmin Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 13 listopada 2003 r. (Dz.U. 2003 nr 203 poz. 1966) mówi o możliwości uzyskania takiej premii: Dla gminy powstałej w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin, w drodze zgodnych uchwał, wskaźnik udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, określony w art. 4 ust. 2, w okresie 5 lat, począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym podjęto decyzję o połączeniu, jest zwiększony o pięć punktów. (art. 41. pkt 1. )

Premia dla łączących się gmin Jednostka  Udział w PIT 37,42% Udział w PIT 42,42% Udział w PIT Gmina wiejska Elblag 3,053 mln zł   Udział w PIT Miasto Elbląg w części gminnej (bez udziału części powiatowej) 92,834 mln zł Potencjalny udział w PIT połączonych JTS  95,887 mln zł 108,699 mln zł Premia  Potencjalna premia roczna Potencjalna premia w okresie 5 lat 12,812 mln zł 64,061 mln zł Dane w oparciu o budżet roku 2014

2. Aglomeracja Elbląska Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz.U. 1998 nr 91 poz. 578) mówi o łączeniu powiatów: 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia: 1) tworzy, łączy, dzieli i znosi powiaty oraz ustala ich granice; 4. Przez łączenie powiatów należy również rozumieć połączenie miasta na prawach powiatu z powiatem mającym siedzibę władz w tym mieście. Z dniem połączenia wygasają prawa powiatu posiadane dotychczas przez miasto (art. 3)

Premia dla łączących się powiatów Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 13 listopada 2003 r. (Dz.U. 2003 nr 203 poz. 1966) mówi o możliwości uzyskania takiej premii: Dla powiatu powstałego w wyniku połączenia dwóch lub więcej powiatów, w drodze zgodnych uchwał, wskaźnik udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, określony w art. 5 ust. 2, w okresie 5 lat, począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym podjęto decyzję o połączeniu, jest zwiększony o pięć punktów procentowych. (art. 41. pkt 2. )

Premia dla łączących się powiatów Jednostka  Udział w PIT 37,42% Udział w PIT 42,42% Udział w PIT Powiatu Elbląskiego 4,071 mln zł Udział w PIT Miasto Elbląg w części powiatowej 25,535 mln zł Potencjalny udział w PIT połączonych JTS - powiaty 29,606 mln zł 44,047 mln zł Premia Potencjalna premia roczna Potencjalna premia w okresie 5 lat 14,441 mln zł 72,209 mln zł Dane w oparciu o budżet roku 2014

Aglomeracja Elbląska to szansa Łączna pięcioletnia premia ministerialna dla połączonych gmin i utworzonej Aglomeracji Elbląskiej to – 138,879 mln zł

Elbląg a podregion elbląski (1) Stworzenie Aglomeracji Elbląskiej to realizacja założeń „Strategii rozwoju Elbląga 2020+”: Polityka miejska zyskuje na znaczeniu na poziomie europejskim, ale wykorzystanie tego faktu, wymagać będzie budowania i wzmacniania współpracy z otoczeniem (s. 6) Z analizy zaproponowanych instrumentów wynika konieczność rozwijania współpracy w różnych skalach przestrzennych, uwzględniających między innymi: całe województwo warmińsko-mazurskie, podregion elbląski oraz obszar Elbląga wraz z najbardziej powiązanymi z miastem sąsiednimi gminami – w ramach tzw. miejskich obszarów funkcjonalnych (instrument ZIT). Oznacza to w przypadku Elbląga potrzebę rozwinięcia współpracy typu sieciowego w dwóch układach terytorialnych: gmin otaczających miasto Elbląg oraz w ramach całego obszaru funkcjonalnego.

Elbląg a podregion elbląski (2) Stworzenie Aglomeracji Elbląskiej to realizacja założeń „Strategii rozwoju Elbląga 2020+”: Polityka regionalna (wg Krajowej strategii rozwoju regionalnego) ma oddziaływać na zwiększenie znaczenia gospodarczego i społecznego miast subregionalnych (s. 7) […] jej rola powinna polegać na łagodzeniu ich peryferyjności i wspieraniu rozwoju funkcji pozagospodarczych. Zgodnie z zapisami Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Elbląg jest jednym z 14 ośrodków tworzących, dzięki powiązaniom z głównymi węzłami – 18 stolicami regionów, podstawową sieć osadniczą. Według KPZK 2030 pełnią one szereg funkcji metropolitalnych […]. (s. 8)

Aglomeracja Elbląska Realizacja: Celu strategicznego 4. Integracja Elbląskiego Obszaru Funkcjonalnego Między podmiotami zlokalizowanymi w Elblągu i w jego otoczeniu już dziś zachodzą ożywione relacje. W interesie wszystkich partnerów powinno leżeć rozwijanie tej współpracy w celu osiągania efektów synergii. Silny i konkurencyjny Elbląg może stać się gwarantem zatrzymania procesów migracyjnych, z kolei silne i dynamiczne otoczenie Elbląga zwiększa znaczenie ośrodka na mapie gospodarczej kraju. (s. 37)

Następstwa utworzenia Aglomeracji Elbląskiej Miasto Elbląg, już bez powiatowego charakteru, wejdzie w skład Powiatu Elbląskiego jako centralny ośrodek Aglomeracji Elbląskiej. Powiększony o miasto Powiat Elbląski przejmie prowadzenie zadań powiatowych na terenie Elbląga, jak też związane z nimi środki budżetowe. Dzięki temu możliwe będzie skupienie się miasta na realizowaniu planowej polityki prowadzącej do rozwoju Aglomeracji Elbląskiej. Zgodnie z zapisami Ustawy Kodeks Wyborczy z 5 stycznia 2011 r. (art. 418), Rada Miasta Elbląga będzie musiała dokonać podziału Elbląga na stałe jednomandatowe okręgi wyborcze. Na podstawie założeń: Zielona Góra. Centrum? Aglomeracja? Metropolia?

Następstwa utworzenia Aglomeracji Elbląskiej (2) W wyniku połączenia Powiat Elbląski przejmie od miasta Elbląg, m.in. takie zadania jak: infrastruktura społeczna, w tym pomoc społeczna, opieka społeczna, prowadzenie domów pomocy społecznej, transport ponadlokalny i drogi publiczne o charakterze powiatowym, ochrona przyrody i leśnictwo, oświata, w tym szkoły specjalne i szkoły ponadgimnazjalne, bezpieczeństwo, w tym ochrona pożarowa i powodziowa, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, nadzór budowlany, zagospodarowanie przestrzenne, geodezja i kataster, ochrona praw konsumenta, administracja architektoniczno- budowlana. Na podstawie założeń: Zielona Góra. Centrum? Aglomeracja? Metropolia?

Uzyskanie dla regionu premii ministerialnych (łącznie 138,879 mln zł) za połączenie miasta i gminy, a następnie miasta i powiatu, pozwoli na absorbowanie dalszych środków z budżetu UE na lata 2014–2020. Stworzy to możliwość rozwinięcia przez miasto i Powiat Elbląski powiązań funkcjonalnych Elbląga z jego otoczeniem oraz faktyczną realizację idei Aglomeracji Elbląskiej.

A co jeśli nie? Jednak już bez ministerialnej premii W Sejmie jest złożony rządowy projekt ustawy o łączeniu powiatów grodzkich z ziemskimi Za kilka lat, po wejściu w życie ustawy powiaty zostaną połączone z mocy prawa Jednak już bez ministerialnej premii

Dziękujemy za uwagę