PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
Advertisements

Komunikacja interpersonalna
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Socjologia mediów.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Wystąpienia publiczne.
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
IMAGE PRACOWNIKA BIUROWEGO I FIRMY
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Metody komunikacji.
Sposoby komunikacji.
Wykonała: Iwona Rąpała
Komunikacja.
METODY KOMUNIKOWANIA SIĘ NA PRZESTRZENI WIEKÓW
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
Komunikacja międzyludzka
Metody komunikacji.
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Bariery komunikacyjne
METODY KOMUKACJI NA PRZESTRZENI WIEKÓW
Metody komunikowania się
KOMUNUIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Komunikowanie siĘ.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Komunikacja.
Metody komunikacji.
Aleksandra Kiełbania I G
Komunikacja. Definicja komunikacji Komunikacja -to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID. Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PODSTAWY KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
1. Ja i inni, czyli komunikacja interpersonalna
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI Autor: Ewelina Boroń

CELE LEKCJI Uczeń: zna definicję komunikacji, rozumie istotę komunikacji jednostronnej dwustronnej oraz masowej, definiuje pojęcie komunikacji pionowej i poziomej, charakteryzuje komunikację interpersonalną, wyjaśnia różnicę między komunikacją werbalną a niewerbalną, rysuje modele poszczególnych form komunikacji.

POJĘCIE KOMUNIKACJI Rysunek 1. Komunikowanie jest procesem porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji. Jego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideami. Proces ten odbywa się na różnych poziomach przy użyciu zróżnicowanych środków i wywołuje określone skutki

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA Rysunek 2. KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA Komunikacja interpersonalna oparta jest na kontakcie osobistym. Jest to proces, dzięki któremu jednostka w bezpośrednim kontakcie z inną osobą lub małą grupą osób przekazuje i otrzymuje informacje. Istotę tej komunikacji stanowi określenie „jeden do jeden”. Komunikacja interpersonalna z biegiem lat ewoluowała i występują także szersze relacje, tj. „kilku do kilku” lub „wielu do wielu”.

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA Model komunikacji interpersonalnej Rysunek 3. Nadawca Przekaz Odbiorca

MODELE KOMUNIKACJI Komunikacja jednostronna (jednokierunkowa) charakteryzuje się przepływem informacji od nadawcy do odbiorcy (odbiorców), przy czym nie występuje sprzężenie zwrotne (feedback).

Podstawowy model komunikacji jednokierunkowej (H. Lasswella) MODELE KOMUNIKACJI Rysunek 4. Podstawowy model komunikacji jednokierunkowej (H. Lasswella) Odbiorca Nadawca Przekaz

MODELE KOMUNIKACJI Komunikacja dwustronna charakteryzuje się wystąpieniem dwukierunkowego przepływu informacji zarówno od nadawcy do odbiorcy, jak i poprzez sprzężenie zwrotne od odbiorcy do nadawcy. Reakcja odbiorcy jest zazwyczaj opóźniona w czasie.

Model komunikacji dwustronnej MODELE KOMUNIKACJI Rysunek 5. Model komunikacji dwustronnej Odbiorca Nadawca Przekaz

MODELE KOMUNIKACJI Komunikacja masowa występuje, gdy w pokonywaniu różnic przestrzennych i czasowych w celu dotarcia do szerokiego kręgu odbiorców wykorzystuje się środku masowego przekazu (telewizję, radio, Internet). Istotę stanowi określenie „jeden do wielu”. Komunikacja masowa = komunikacja interpersonalna

KOMUNIKACJA MASOWA Rysunek 6. Odbiorca przekaz przekaz Odbiorca Nadawca Medium przekaz Odbiorca przekaz Odbiorca

Rysunek 7. FORMY KOMUNIKACJI WERBALNA NIEWERBALNA Pionowa Pozioma

FORMY KOMUNIKACJI Komunikacja werbalna to komunikacja oparta na słowie. Sprowadza się ona do tego, iż przekazując komunikaty używamy słów. Rozmawiając z drugą osobą - używamy słów. Komunikacja pionowa (płynąca w górę i w dół) dotyczy najczęściej komunikatów formalnych przepływających pomiędzy pracownikami i ich przełożonymi w celu osiągania założonych celów, przekazania informacji i poleceń, a także zasygnalizowania spraw wymagających szczególnej uwagi lub rozwiązania problemu.

FORMY KOMUNIKACJI Z komunikacją poziomą mamy do czynienia wówczas, gdy przebiega ona między członkami tej samej grupy lub pracownikami pełniącymi funkcje na tym samym poziomie. Komunikacja ta może mieć charakter formalny i nieformalny.

FORMY KOMUNIKACJI Komunikacja niewerbalna nie posługuje się słowami i nie używa słów do przekazywania informacji.

Rysunek 8. Składniki komunikacji niewerbalnej

PODSUMOWANIE Komunikowanie się jest nieodzownym elementem naszego życia i to nie tylko w dziedzinie biznesu. Obok werbalnych składników komunikacji dużą, jak nie największą rolę odgrywają elementy niewerbalne takie jak: gesty, mimika, mowa ciała, wzrok. Są one trudniejsze do odczytania, ale zawierają cenniejsze informacje. Opracowano na podstawie: Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 554. Dobek B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2002, s. 13. Drzazga M., Komunikacja marketingowa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2004, s. 13. http://www.newtrader.pl/Komunikacja-werbalna,pp_2,2.php http://www.newtrader.pl/Komunikacja-niewerbalna,pp_2,3.php