Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Rozumienie czytanego tekstu
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Treści kształcenia.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Analiza wyników egzaminu maturalnego Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Jagiellończyka w Lidzbarku Warmińskim.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Informator dla rodziców
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Matura z polskiego w pigułce
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr Beata Udzik

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Jak można by dziś zdefiniować wypracowanie egzaminacyjne, to, które zaprojektowane zostaje w temacie, i to, które tworzy uczeń zdający maturę?

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Wypracowanie jako szkolna forma wypowiedzi. Kłopoty z definicją.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Według Marii Nagajowej wypracowanie jest sposobem pisemnego wyrażania myśli i jako takie wymaga wielu czynności umysłowych: zrozumienia tematu, zaangażowania pamięci, wyselekcjonowania wiążących się z tematem obrazów, skojarzeń, pojęć, treści, fragmentów wiedzy oraz odpowiedniego ich ułożenia. Wypracowanie więc to zadanie intelektualne.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Maria Jędrychowska Podejmując problem wypracowania szkolnego, zwraca z kolei uwagę na cztery kategorie istotne dla działań tekstotwórczych: zrozumieć, szukać, konstruować, redagować.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Jerzy Kaniewski „zapis pierwszych dwóch czynności („zrozumieć” i „szukać”) złoży się (…) na plan psychologiczny wypowiedzi, wyznaczający zakres możliwego do wykorzystania materiału, a stanowiący punkt wyjścia do konstruowania ostatecznego planu logicznego.”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne „Pisemna wypowiedź ucznia na zadany temat, która może przybierać różne formy gatunkowe: rozprawki, opowiadania, opisu, charakterystyki postaci, sprawozdania itp. Każde wypracowanie jest realizacją określonego gatunku wypowiedzi. Nie należy utożsamiać wypracowania z rozprawką ani traktować go jako odrębnego gatunku wypowiedzi, jest to bowiem kategoria nadrzędna wobec wszystkich gatunków szkolnych.” „Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Maria Nagajowa zauważa, iż „każda szkolna dłuższa forma wypowiedzi ma cechy szczególne, odróżniające ją od innych form. Uczeń powinien znać te cechy teoretycznie i praktycznie w takim stopniu, żeby umiał rozwinięcie określonego tematu ukształtować w obranej formie.”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Stanisław Gajda „Posługiwanie się językiem polega m.in. na tworzeniu tekstu zgodnie z wzorcami.” Porozumiewanie odbywa się zawsze przy pomocy wypowiedzi, które są realizacją określonych zasad ich konstruowania.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Bożena Chrząstowska dwustopniowy układ łączący akt komunikacji dydaktycznej (nauczyciel – uczeń) z aktem komunikacji literackie (autor – czytelnik): podstawa do zaistnienia w szkole czynności analityczno – interpretacyjnych odejście od ideologizacji odbioru literatury w szkole strukturalistyczne instrumentarium miało służyć wydobyciu literackości dzieła, rezygnacji z jedynie słusznych, gotowych wykładni jego sensu

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne program nauczania liceum ogólnokształcącego, liceum zawodowego i technikum z 1990 roku: czytelnicza koncepcja nauczania literatury interpretacja rozumiana jako efekt czynności analitycznych jako proces, w którym na podstawie obserwacji kształtu artystycznego tekstu i jego funkcji buduje się sens dzieła w dziale ćwiczenia w mówieniu i pisaniu - formy wypowiedzi nie pojawia się interpretacja

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne W podstawie programowej z 1999 roku po raz pierwszy interpretacja utworu literackiego lub fragmentu występuje nie tylko w znaczeniu czynności, ale także szkolnej formy gatunkowej. W standardach wymagań egzaminacyjnych będących podstawą formułowania zadań zagadnienia analizy i interpretacji zostały ujęte we wszystkich trzech obszarach (wiadomości i rozumienie, korzystanie z informacji i tworzenie informacji).

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne W nowej podstawie programowej analiza i interpretacja uzyskały znaczący wymiar, stając się jednymi z trzech celów kształcenia – wymagań ogólnych. „uczeń tworzy dłuższy tekst pisany lub mówiony (rozprawka, recenzja, referat, interpretacja utworu literackiego lub fragmentu) zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej, przygotowuje wypowiedź (wybiera formę gatunkową i odpowiedni układ kompozycyjny,…)”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Czym jest interpretacja utworu literackiego jako forma szkolnej wypowiedzi pisemnej i jakie są podstawowe reguły jej organizacji?

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne,,Jeśli uznać, że najważniejszą powinnością literaturoznawców w czasach obecnych nie jest tworzenie teoretycznych modeli, ale właśnie interpretowanie literatury, to trzeba zapytać, co właściwie kryje się obecnie pod słowem >>interpretacja<<. Jak rozumieć jej zadania? Jak określić granice i możliwości?” Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Badacze literatury o interpretacji Umberto Eco Jonathan Culler Stanley Fisch Vladimir Nabokov Anna Burzyńska Janusz Sławiński

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Szkolny wymiar interpretacji wg autorów „Wiedzy o języku polskim w zreformowanej szkole”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne,,Interpretacja tekstu to działanie zmierzające do wyjaśnienia sensu utworu literackiego (lub innego typu wypowiedzi) przy założeniu, że jest on ukryty pod bezpośrednio obserwowanymi danymi. Interpretacja wymaga uwzględniania różnego typu kontekstów oraz podejmowania prób ustalenie miejsca danego utworu w szerszej całości i odnalezienia w nim działania jakichś prawidłowości ogólnych.”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne „Interpretacja utworu literackiego to wypowiedź, której intencją jest wyjaśnienie znaczenia poszczególnych elementów i całości utworu literackiego. Zmierza ona do wykrycia intencji nadawcy i skupia się na docieraniu do sensów ukrytych przezeń w dziele. Stosuje się ją do trudnych utworów i wiąże z próbami wyjaśnienia różnych tropów stylistycznych oraz stylizacji, a także z uruchomieniem różnego typu kontekstów.”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Szkolna interpretacja Wymiar czynnościowy Wymiar gatunkowy

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Tematy zadań maturalnych Czynności ucznia Problem analityczno- interpretacyjny Materiał literacki

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Czynności ucznia: analizując porównaj wykorzystaj konteksty analizując i interpretując wyjaśnij analizując zwróć uwagę na… analizując porównaj kreacje, określ wzajemne relacje charakteryzując określ, czym… i porównaj zanalizuj i scharakteryzuj określ przyczyny i źródła

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy zwróć uwagę analizując porównaj wykorzystaj wiedzę o utworach na podstawie analizy i znajomości utworu scharakteryzuj zwróć uwagę porównaj obraz zwróć uwagę analizując zwróć uwagę wnioski z analizy wykorzystaj w pracy

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne porównaj zwróć uwagę na relacje na podstawie fragmentów napisz, czym charakteryzowało się przedstaw temat analizując fragment wykorzystując znajomość scharakteryzuj scharakteryzuj i porównaj

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Problem analityczno-interpretacyjny: obraz młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców, konteksty historycznoliterackie sen jako sposób prezentowania postaci literackiej, bohaterka powieści i jej stosunek do ważnych w jej życiu osób symbolika ziarna z bajki, sens męczeństwa młodzieży polskiej, sytuacja studentów i ich postawy

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne kreacje matek, wzajemne relacje między matką a dzieckiem, charakterystyka Makbeta, tragizm postaci, tragizm bohatera antycznego kłótnia u Borynów, scharakteryzuj postacie, przyczyny kłótni, źródła dramatyczności sceny obraz Polski i Polaków postawa Kordiana i Męża

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne charakterystyka Wertera, rola miłości i literatury w życiu bohatera, stosunek do natury romantyk i pozytywista, kontekst ideałów epoki, ocena cywilizacji zachodnioeuropejskiej, obraz Zachodu, znaczenie podróży w życiu bohaterów racje bohaterów, powieść – dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne modele rodziny, relacje między różnymi pokoleniami, sceneria carska Rosja i jej stolica, charakterystyka życia ludzi w Rosji początku XIX wieku koncepcja ludzkiego losu charakterystyka Bylicy i jego relacji z córkami, los ludzi starych w społeczności lipeckiej charakterystyka i porównanie Zosi i Telimeny

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Materiał literacki: „Oda do młodości” „Któż nam powróci” „Lalka” „Dziady”, cz. III „Przedwiośnie” i „Granica” „Makbet” „Chłopi”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne „Potop” „Kordian” i „Nie-Boska komedia” „Cierpienia młodego Wertera” „Lalka” i „Kordian” „Przedwiośnie” „Tango” i „Chłopi” „Dziady”, cz. III „Pan Tadeusz” „Chłopi” „Pan Tadeusz”

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Kłótnia u Borynów. Analizując podany fragment Chłopów Władysława Reymonta, scharakteryzuj występujące w nim postacie. Na podstawie fragmentu i całości I tomu powieści określ przyczyny kłótni i źródła dramatyczności sceny. Charakteryzując Makbeta na podstawie danych fragmentów dramatu Szekspira, określ, na czym polega tragizm postaci i porównaj go z tragizmem bohatera ze znanego Ci dramatu antycznego.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Jaki obraz Polski i Polaków wyłania się z Potopu Henryka Sienkiewicza? Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych fragmentów powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu. Analizując dany fragment powieści, zwróć uwagę na prezentowane przez bohaterów racje. Wnioski z analizy wykorzystaj w pracy: Przedwiośnie jako powieść – dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Na podstawie podanych fragmentów poematu Adama Mickiewicza Pan Tadeusz scharakteryzuj i porównaj postacie Zosi i Telimeny.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Commentaire Sporządźcie komentarz do tekstu Balzaka (tekst A). Dissertation Na podstawie tekstów zadajcie sobie pytanie, czy praca powieściopisarza polega tylko na imitowaniu rzeczywistości. Wykorzystajcie także wasze własne lektury i utwory opracowane w szkole. Invention Narrator „Czasu odnalezionego” spotyka kobietę, którą kochał w młodości i do której wciąż żywi gorące uczucie. Dostrzega pod starzejącymi się rysami ślady dawnej piękności. Inspirując się zaproponowanym fragmentem (D), wyobraźcie sobie opis, który mógłby stworzyć.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Dissertation: Czy Twoim zdaniem, głównym celem autobiografii jest odkrycie całej prawdy o autorze? Odpowiedz na podstawie podanych tekstów, ale także innych przeczytanych samodzielnie lub analizowanych w klasie dzieł. Invention: Prowadzisz od lat pamiętnik, którego opublikowanie doradza Ci najlepszy przyjaciel. Czytając go powtórnie, stwierdzasz, że nie jest interesujący i postanawiasz go zakończyć. Napisz ostatnia stronę, kierując ją do przyjaciela, by mu wyjaśnić przyczyny swojej decyzji.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne Dissertation: Czy jedyną funkcją postaci powieści jest odzwierciedlenie społeczeństwa, w którym żyje? Proszę odpowiedzieć, wykorzystując zaproponowane teksty i inne dzieła. Invention Na podstawie wspomnienia księżnej Langeais z tekstu wyobraź sobie spotkanie ojca Goriot z córkami. Proszę zadbać o włączenie do narracji dialogów, mając na uwadze kontekst historyczny i społeczny oraz styl wypowiedzi.

Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne „Polonistyczna rzeczywistość wysuwa jako jeden z aktualnych problemów sprawę wypracowań pisemnych w klasach licealnych. Zjawia się widmo „matury”, jej konsekwencji, oceny przez wiele czynników, opiniujących naszą pracę (…). Zewsząd słyszymy narzekania na złe przygotowanie naszej młodzieży. Zarzuca się jej: niedostateczne wiadomości rzeczowe, ubogie słownictwo, brak poprawności językowej oraz więzi logicznej w tym, co pisze, nieumiejętność wypisania się w formie prostej, poprawnej, przejrzystej. Braki te występują w wypracowaniach maturalnych, podaniach o przyjęcie do wyższej uczelni, a także i własnych nieudolnie pisanych życiorysach.” Wanda Kwaskowska „Polonistyka” 1959.

Nowości wydawnicze