ORGANIZOWANIE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE ĆWICZENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Advertisements

Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Program wychowawczy szkoły
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracował J. Stryjkowski
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Indywidualny plan resocjalizacji
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dydaktyka ogólna.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Akademia do Spraw Edukacji i Ustawicznego Rozwoju Nauczycieli Bawarii W imieniu Bawarskiego Ministerstwa Edukacji podejmuje i koordynuje wszystkie działania.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
RODZICE W SZKOLE.
Małe dziecko w systemie edukacji
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Wychowanie ekologiczne
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Lokalizacja… Osoby prowadzące placówkę… Zbigniew Hołówko Sabina Hołówko-Rusin Uniwersytet Rzeszowski,  kierunek: pedagogika, specjalizacja: resocjalizacja.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
RADA SZKOLENIOWA DNIA
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

ORGANIZOWANIE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE ĆWICZENIA pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, NST II/2 PED:OP-WYCH (gr 746200) i NST II/3 PED:OP-WYCH (gr 646200) Mgr Jolanta Rembowska-Tabaro rembowska-tabaro@wp.pl

Temat ćwiczeń: Charakterystyka procesu wychowawczego w szkole Funkcja wychowawcza szkoły – oddziaływanie na osobowość wychowanka Szkoła wspomaga, wspiera w wychowaniu Stanowi ona w systemie edukacji podstawową instytucję oświatowo - wychowawczą

Szkoła zajmuje się kształceniem oraz wychowaniem dzieci, młodzieży jak i dorosłych, adekwatnie do przyjętych w danym społeczeństwie celów i zadań oraz koncepcji oświatowo - wychowawczych i programów

Hierarchia odpowiedzialności w szkole Odpowiedzialność za realizację programu oraz prawidłowe funkcjonowanie szkoły ponoszą: dyrektor szkoły zastępcy dyrektora rada pedagogiczna rodzice i opiekunowie uczniów (coraz częściej)

Dyrektorzy oraz nauczyciele podejmują swoje obowiązki zgodnie z przepisami, zarządzeniami oraz dyrektywami podległych Ministerstwu władz kuratoryjnych i wydziału oświaty.

Funkcje szkoły Aktualnie obowiązek szkolny dotyczy wszystkich dzieci w wieku 5- 16 roku życia, w którym to okresie szkoła pełni wobec nich następujące funkcje: dydaktyczną - nauczyciele przekazują im rozległą wiedzę z zakresu nauki, techniki, czy sztuki

Dalsze funkcje szkoły wychowawczą - szkoła kształtuje właściwe postawy wobec ludzi, rzeczy, norm i wartości opiekuńczą - szkoła zaspokaja podstawowe potrzeby uczniów, co jest konieczne dla ich prawidłowego rozwoju, zarówno fizycznego jak i psychospołecznego

Utrudnienia w spełnianiu funkcji wychowawczej szkoły Przewaga funkcji kształcącej szkoły i niedocenianie funkcji wychowawczej. Działanie takie wyraża się w jednostronnym wpływaniu na uczniów, a więc kładzeniu nacisku wyłącznie na ich rozwój intelektualny przy pominięciu rozwoju emocjonalnego oraz ich sfery motywacyjnej.

Takie postępowanie nauczyciela wyklucza poznanie przez niego zainteresowań oraz potrzeb uczniów, nie pozwala też na nawiązanie z nimi bliższej więzi emocjonalnej, zatem nie oddziałuje on na ich osobowość, w czym wyraża się funkcja wychowawcza szkoły

Przeładowanie programów nauczania Przeładowanie programów nauczania. Programy zawierają wiele nazbyt trudnych treści, z którymi nie radzą sobie przeciętni i mniej zdolni uczniowie, a czasem również ci zdolniejsi.

Zbyt częste poleganie na tradycyjnych metodach nauczania Tradycyjne metody nauczania stanowią w wielu szkołach jedyny sposób przekazywania wiedzy; najczęściej obfitują one w werbalizm nauczycieli, którzy nie biorą pod uwagę zainteresowań czy możliwości swoich uczniów. tradycyjne metody nauczania stanowią w wielu szkołach jedyny sposób przekazywania wiedzy; najczęściej obfitują one w werbalizm nauczycieli, którzy nie biorą pod uwagę zainteresowań czy możliwości swoich uczniów; nauczyciele często poprzestają na

Nieaktualna organizacja procesu nauczania - organizacja ta opiera się zazwyczaj na nauczaniu, w którym dominuje podręcznik i nauczyciel; nie ma tutaj sytuacji współpracy uczniów.

Jak unowocześnić metody nauczania i wychowania? Dzięki upowszechnieniu w środowisku nauczycieli: najnowszych zdobyczy naukowych z zakresu pedagogiki, psychologii czy teorii organizacji i kierowania, udoskonaleniu systemu kształcenia kadry pedagogicznej

kształtowaniu wśród nauczycieli także umiejętności psychopedagogiczne, takich jak zdolność do samokontroli, akceptacji, samooceny czy empatii, kształcenie umiejętność nawiązywania kontaktu emocjonalnego z dzieckiem

zapoznawanie nauczycieli z dynamiką grupy i jej praktycznym wykorzystaniem w procesie pedagogicznym. Drogą naprawy aktualnego stanu szkolnictwa może być także czerpanie z doświadczeń szkół o innej organizacji, opierających się na odmiennych projektach edukacyjnych.

Rola wychowawcy W całym procesie wychowania niezastąpioną rolę pełni osoba specjalnie powołana dla realizacji określonych celów wychowawczych, czyli nauczyciel i wychowawca.

Wpływ środowiska Przed rozpoczęciem nauki w szkole, każde dziecko jest już w pewien sposób ukształtowane przez swoje dotychczasowe środowisko, zatem realizacja zamierzonych celów przez szkołę wymaga uwzględnienia całokształtu wpływów na ucznia.

Zazwyczaj skuteczne wychowanie pojmowane jest jako oddziaływanie dające efekty w postaci określonych produktów wychowania, czyli nawyków, postaw, przekonań itp Zatem traktuje się tę czynność jako czynność zorganizowaną, której wynikiem powinno być osiągnięcie konkretnych wartości.

Sposoby postępowania wychowawczego Zazwyczaj skuteczne wychowanie pojmowane jest jako oddziaływanie dające efekty w postaci określonych produktów wychowania, czyli nawyków, postaw, przekonań itp Zatem traktuje się tę czynność jako czynność zorganizowaną, której wynikiem powinno być osiągnięcie konkretnych wartości.

Etapy wychowania Wychowanie powinno być przede wszystkim traktowane w kategorii procesu o pewnej dynamice, dlatego też wraz z upływem czasu, wychowawcy powinni stawiać sobie coraz to inne zadania, które w miarę rozwoju stawać się powinny bardziej wymagające i trudniejsze.

Zadania wychowania Tym celom służą nowoczesne uczelnie charakteryzujące się wysokim poziomem nauczania, wykorzystujące środki masowego przekazu oraz fachową literaturę, których absolwentami jest wielu dobrych a nawet wybitnych pedagogów, starających się nie tylko rozwiązywać stojące przed nimi problemy jak i stawiać sobie coraz to wyższe cele.

Podsumowanie Funkcja wychowawcza szkoły to działanie nie tylko na rozwój intelektualny, ale również w sferze emocjonalnej i w sferze motywacyjnej. Nawiązywanie więzi emocjonalnej oddziałuje na osobowość.

Wychowanie to proces przygotowujący do samowychowania Wychowanie to proces przygotowujący do samowychowania. Gdy dziecko jest małe, inicjatywa wychowawcza należy do rodziców, nauczycieli, wychowawców. Gdy dziecko dojrzewaja to w coraz mniejszym stopniu ukierunkowanie wychowawcze powinno wychodzić od dorosłych, a w coraz większym stopniu od niego samego.

Etapy rozwoju wychowanka Rozwój wychowanka polega na poznawaniu samego siebie, swoich słabych i mocnych stron i kształtowaniu charakteru, co powinno prowadzić do osiągnięcia dojrzałości.

Oddziaływanie wychowania Wychowanie w szerszym znaczeniu rozumiane jest i utożsamiane ze wszelkimi oddziaływaniami na wychowanka: rodzina, środowisko, szkoła.

Bibliografia 1.Badziukiewicz B., (2012), Vademecum wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2. Bochno E., ( 2010), Rozmowa metoda oddziaływania wychowawczego, Wyd. Impuls, Kraków 3. Janicka I. Liberska H., (2014), Psychologia rodziny, PWN ,Warszawa

4. Rembowska-Tabaro J.(2008), Badania nad kształceniem dzieci dysfunkcyjnych w szkołach masowych, na przykładzie doświadczeń gdańskich, Studia i Badania Naukowe Ateneum 2, Pedagogika , 187-198. 5. Schier K., (2014), Dorosłe dzieci, psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Wyd. Scholar ,Warszawa