Finansowanie polityki terytorialnej 16 maja 2014 r. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
ODNOWA I ROZWÓJ WSI 1) nabór: luty – marzec 2009
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi XV Posiedzenie Komitetu Monitorującego Programy Rozwoju Regionalnego Opracowanie:
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
KONWENT STAROSTÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Przysiek, 31 sierpnia 2007 SPOTKANIE WSPÓŁFINANSOWANE JEST ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
- ROZWÓJ i POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI REGIONU - realizowane w oparciu o:
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
ZAŁOŻENIA POLITYKI TERYTORIALNEJ WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Uchwała Zarządu Województwa nr 43/1605/13 z dnia
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Rozwój ekonomii społecznej w ramach Poddziałania POKL w województwie kujawsko-pomorskim w latach Rozwój ekonomii społecznej w ramach Poddziałania.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Projekt Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Oddział Programowania Strategicznego.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na.
Włocławski Obszar funkcjonalny
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne realizowane przez Związek „ZIT wojewódzki” szansą na rozwój regionu kujawsko-pomorskiego Urząd Miasta Torunia 21.
Plan konsultacji społecznych projektu Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, październik 2013 r. Departament Zarządzania.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Finansowanie polityki terytorialnej 16 maja 2014 r. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Założenia polityki terytorialnej w województwie kujawsko-pomorskim na lata Polityka terytorialna to różnicowanie działań wobec różnych obszarów – adekwatnie do ich roli i znaczenia w systemie osadniczym W województwie kujawsko- pomorskim polityka terytorialna będzie prowadzona na czterech poziomach - dla których będzie się odbywał proces jej planowania i wdrażania: Poziom wojewódzki – obejmuje miasta Bydgoszcz i Toruń oraz ich obszar funkcjonalny (ZIT wojewódzki) Poziom regionalny i subregionalny – obejmuje miasta Włocławek, Grudziądz i Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi (ZIT regionalny i subregionalny) Poziom ponadlokalny (powiatowy ) – obejmuje swym zasięgiem obszar powiatu ziemskiego (Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego) Poziom lokalny – rozwój w ramach idei rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność lokalną (RLKS). Poziom ten będzie obejmował gminy wiejskie oraz miasta nie będące stolicami powiatów (lokalne centra rozwoju) Departament Planowania Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Polityka Terytorialna 439 mln euro + 90 mln euro ZIT wojewódzki 166,8 mln euro RLKS 90 mln euro ZIT regionalny/ subregionalny + Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego 243,8 mln euro Departament Planowania Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego rezerwa 28,4 mln euro

Założenia do podziału środków na poszczególne poziomy polityki terytorialnej - kwota na 1 mieszkańca - 195,7029 euro (kwota z umowy partnerstwa podzielona przez liczbę mieszkańców ZIT wojewódzkiego wg Śleszyńskiego), - liczba mieszkańców (wg Śleszyńskiego) – dane GUS osób.

Podział środków na politykę terytorialną

Legenda: * w skład ZIT wojewódzkiego wchodzi powiat bydgoski, powiat toruński oraz 4 gminy: Nakło nad Notecią (powiat nakielski), Szubin (powiat nakielski), Łabiszyn (powiat żniński), Kowalewo Pomorskie (powiat golubsko-dobrzyński). ** w skład ZIT Włocławek wchodzi 8 gmin powiatu włocławskiego oraz 2 gminy Bobrowniki (powiat lipnowski), Dobrzyń nad Wisłą (powiat lipnowski). *** w skład ZIT Grudziądz wchodzi 5 gmin powiatu grudziądzkiego oraz gmina Dragacz (powiat świecki). W przypadku gdy gmina należy do ZIT wojewódzkiego, regionalnego lub subregionalnego, została zaliczona do tego ZIT w 100%. W takim przypadku środki na Porozumienie powiatowe uwzględniają pozostałe gminy danego powiatu. Dla 4 dodatkowych gmin (Chełmża miasto, Chełmża gmina, Czernikowo i Nakło nad Notecią) w ZIT wojewódzkim przyjęto proporcję jak dla gmin poza ZIT wojewódzkim tj. 58,19% EFRR i 41,81% EFS.

Tabela podziału środków na poszczególne poziomy polityki terytorialnej LICZBA MIESZKAŃCÓWKWOTA NA POLITYKĘ TERYTORIALNĄ ZIT wojewódzki* ,07 ZIT Włocławek + pozostałe gminy z powiatu włocławskiego** ,76 ZIT Grudziądz + pozostałe gminy powiatu grudziądzkiego*** ,12 ZIT Inowrocław + pozostałe gminy powiatu inowrocławskiego ,90 Powiat nakielski ,50 Powiat żniński ,14 Powiat mogileński ,39 Powiat radziejowski ,79 Powiat aleksandrowski ,28 Powiat lipnowski ,70 Powiat rypiński ,23 Powiat golubsko-dobrzyński ,48 Powiat brodnicki ,18 Powiat wąbrzeski ,53 Powiat świecki ,00 Powiat tucholski ,64 Powiat sępoleński ,98 Powiat chełmiński ,57 RAZEM ,26

Podział środków w RPO WKP 2014 – 2020 na ERRR – 69,44 % i EFS – 30,56%: a) ZIT wojewódzki – EFRR – 85,89%, EFS – 14,11%, b) ZIT regionalny/subregionalny/powiatowy – EFRR – 58,19%, EFS – 41,81%. - Umożliwia się udział 1-nej gminy na poziomie 2 i 3 polityki terytorialnej. Podział zaproponowanych środków powinien się jednak zamykać w maksymalnej proporcji 70% (poziom powiatowy) i 30% (poziom ZIT regionalny/subregionalny). - Gminy wchodzące w skład ZIT-u wojewódzkiego nie mogą przystąpić do poziomu powiatowego. - W pierwszej kolejności należy wykorzystać środki pochodzące z poziomu krajowego (np. PI 4.3 i 4.5) - projekty na terenie miast wojewódzkich i obszarów powiązanych lub też na terenie pozostałych miast w trybie konkursowym (zgodnie z listą miast kwalifikujących się do wsparcia w ramach POIŚ (Włocławek, Grudziądz, Inowrocław).

Podział środków na politykę terytorialną - EFRR

Podział środków na politykę terytorialną - EFS

KWOTA NA POLITYKĘ TERYTORIALNĄ EFRR EFS ZIT wojewódzki* , , ,08 ZIT Włocławek + pozostałe gminy z powiatu włocławskiego** , , ,09 ZIT Grudziądz + pozostałe gminy powiatu grudziądzkiego*** , , ,81 ZIT Inowrocław + pozostałe gminy powiatu inowrocławskiego , , ,29 Powiat nakielski , , ,54 Powiat żniński , , ,29 Powiat mogileński , , ,52 Powiat radziejowski , , ,85 Powiat aleksandrowski , , ,27 Powiat lipnowski , , ,48 Powiat rypiński , , ,64 Powiat golubsko-dobrzyński , , ,44 Powiat brodnicki , , ,81 Powiat wąbrzeski , , ,87 Powiat świecki , , ,96 Powiat tucholski , , ,33 Powiat sępoleński , , ,05 Powiat chełmiński , , ,78 RAZEM , , ,10

ZIT Włocławek + pozostałe gminy powiatu włocławskiego

ZIT Grudziądz + pozostałe gminy powiatu grudziądzkiego

ZIT Inowrocław + pozostałe gminy powiatu inowrocławskiego

Kwota ,80 euro, w podziale: - EFRR – ,22 euro, - EFS – ,82 euro, ma zostać przeznaczona na realizację zadań w ramach tzw. „Funduszu Wyrównawczego”, nie objętych oddziaływaniem polityki miejskiej i poziomu krajowego, które mają przyczynić się do sprawnego funkcjonowania oraz rozwoju obszaru, na którym zdiagnozowano problemy związane z zapaścią społeczno-gospodarczego (m.in. wschodnia część województwa). Mają to być zadania związane z rozwiązywaniem najistotniejszych problemów, takich jak wysoki poziom bezrobocia, wysoki poziom ubóstwa, niska aktywność gospodarcza itp. Ze względu na charakter interwencji o środki nie może aplikować 5 największych miast tj. Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Grudziądz i Inowrocław.

SYSTEM WSKAŹNIKÓW I MONITOROWANIA ROZWOJU LOKALNEGO Dokumenty podstawowe: - Strategia Rozwoju Województwa Kujawsko- Pomorskiego do roku 2020 – Plan modernizacji Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata – wersja 4.0

Założenia systemu monitorowania – cztery płaszczyzny odniesienia monitoringu - Monitoring ogólnego poziomu rozwoju województwa – wskaźniki str. 96 Strategii, - Monitoring realizacji celów strategicznych – wskaźniki str Strategii, - Monitoring szczegółowych procesów rozwoju i struktur województwa – wskaźniki str Strategii, - Monitoring realizacji przedsięwzięć zidentyfikowanych w Strategii – wykaz str Strategii.

Regionalny Program Operacyjny Kujawsko- Pomorskiego na lata Oś priorytetowa 3. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie Priorytet Inwestycyjny 4.3. Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym PRZYKŁADY PRZEDSIĘWZIĘĆ W ramach PI wspierane będą działania polegające na kompleksowej modernizacji energetycznej budynków wraz z wymianą wyposażenia tych obiektów na energooszczędne.

RPO WKP WSKAŹNIKI REZULTAT - Zmniejszenie zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych - …… (Mtoe) - Zmniejszenie zużycia energii końcowej - GJ/rok - Szacowany spadek emisji gazów cieplarnianych - Mg/rok PRODUKT Liczba zmodernizowanych energetycznie budynków - …. szt.

Odniesienie w Strategii Obszaru Społeczno- Gospodarczego do Strategii Rozwoju Województwa Ocena wpływu projektu na realizację polityki rozwoju regionalnego – odniesienie do Strategii Rozwoju Województwa Priorytet: Modernizacja przestrzeni miast i wsi Cel strategiczny: Sprawne zarządzanie Kierunek/Kierunek działań: Poprawa efektywności energetycznej Stopień realizacji wskaźników strategicznych Monitoring realizacji celów strategicznych (MRCS) Udział energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii - %

Oś priorytetowa 3. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie Priorytet Inwestycyjny 4.5. Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu PRZYKŁADY PRZEDSIĘWZIĘĆ m.in.: - unowocześnienie, modernizacja infrastruktury transportu zbiorowego, - uzupełnienia istniejących linii komunikacji zbiorowej łącznie z wyposażeniem w nowy, przyjazny dla środowiska tabor i inną infrastrukturę, - polityka parkingowa ("park&ride" i "bike&ride"), - systemy rowerów publicznych/miejskich, - systemy zarządzania ruchem (ITS), - działania mające za zadanie zmniejszenie zatłoczenia miast i ograniczenie ruchu drogowego w centrach miast, - energooszczędne oświetlenie uliczne, - budownictwo niskoenergetyczne i pasywne oraz likwidację źródeł niskiej emisji.

RPO WKP WSKAŹNIKI REZULTAT - Szacowany spadek emisji gazów cieplarnianych - Mg/rok PRODUKT Liczba zakupionych lub zmodernizowanych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej - …. szt. WSPÓLNA LISTA WSKAŹNIKÓW KLUCZOWYCH Długość wybudowanych lub przebudowanych dróg dla rowerów - …… km Liczba wybudowanych obiektów "Bike&Ride" - …. szt. Liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych - …. szt. Liczba wybudowanych obiektów "Park&Ride" - ….. szt. Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych / zintegrowanych centrów przesiadkowych - …… szt.

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA Wpływ projektu na realizację polityki rozwoju regionalnego – odniesienie do Strategii Rozwoju Województwa Priorytet: Modernizacja przestrzeni miast i wsi Cel strategiczny: Dostępność i spójność, Bezpieczeństwo Kierunek/Kierunek działań: Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego w obszarze metropolitalnym Rozwój sieci dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych o znaczeniu transportowym Realizacja regionalnego systemu transportu publicznego „60/90” dla zapewnienia spójności wewnętrznej województwa Stopień realizacji wskaźników strategicznych Monitoring realizacji celów strategicznych (MRCS) Długość ścieżek rowerowych - …… km Liczba pasażerów przewiezionych komunikacją miejską - ………..tys. osób Liczba pasażerów przewiezionych transportem kolejowym wewnątrz województwa - ……….tys. osób Liczba połączeń autobusowych/kolejowych z miejscowości gminnych do miasta powiatowego - ……….szt. Miejscowości statystyczne położone w odległości 30 min. dojazdu do miast powiatowych bezpośrednim transportem autobusowym/kolejowym - ……szt.

Dziękuję za uwagę