KONFERENCJA 24.09.2014 „oferta edukacyjna zs nr 1 w Olkuszu”
Modernizacja kształcenia zawodowego 2012 – rewolucja?
2008 – zmiany organizacyjne w strukturze Zespołu Szkół Nr 1 Szkoły dzienne dla młodzieży (kształcenie stacjonarne) technikum, zasadnicza szkoła zawodowa CKU – stacjonarne, zaoczne CKP - stacjonarne, zaoczne
W zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego wyodrębniono kwalifikacje Kwalifikacja w zawodzie to zasób wiadomości i zakres umiejętności pozwalających na samodzielne wykonywanie konkretnego zadania lub zestawu zadań zawodowych i umożliwiający podjęcie pracy.
Liceum ogólnokształcące i co dalej? Absolwent liceum ogólnokształcącego uzyska tytuł TECHNIKA w dowolnym zawodzie wtedy, gdy: w szkole policealnej zda egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie lub ukończy kwalifikacyjne kursy zawodowe i zda egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie (będzie to główna ścieżka uzyskiwania tytułu technika)
Organizacja kształcenia w formach pozaszkolnych po 1 września 2012 roku
Rodzaje form pozaszkolnych 1) kwalifikacyjny kurs zawodowy (kkz); 2) kurs umiejętności zawodowych (kuz); 3) kurs kompetencji ogólnych (kko); 4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników; 5) kursy, inne niż wymienione wyżej, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty kwalifikacyjny kurs zawodowy – kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji; ukończenie kursu umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji
Finansowanie kwalifikacyjnych kursów zawodowych ■ subwencja oświatowa ■ opłaty wnoszone przez słuchaczy kursu, ■ opłaty wnoszone przez pracodawców w przypadku kursów organizowanych na ich zamówienie, ■ środki pochodzące z Funduszu Pracy, EFS lub programów UE w przypadku kursów organizowanych na zamówienie PUP.
Kursy umiejętności zawodowych W zakresie jednej z części efektów kształcenia wyodrębnionych w ramach danej kwalifikacji (min. liczba godzin – obliczamy na podstawie podstawy programowej); W zakresie efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów oraz wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów (min. liczba godzin określona w podstawie programowej); W zakresie efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów w zakresie organizacji pracy małych zespołów (min. liczba godzin – 30)
Kursy umiejętności zawodowych - przykłady Kwalifikacja T.15. Organizacja żywienia i usług gastronomicznych wyodrębniona w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego – 300 godz. Kursy umiejętności zawodowych: 1. Planowanie i ocena żywienia – 100 godz. 2. Organizowanie produkcji gastronomicznej – 100 godz. 3. Planowanie i wykonywanie usług gastronomicznych – 100 godz.
Pozostałe rodzaje form pozaszkolnych Kurs kompetencji ogólnych - prowadzony według programu nauczania uwzględniającego dowolnie wybraną część podstawy programowej kształcenia ogólnego, min. wymiar kształcenia na kursie – 30 godzin. Turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników w zakresie danego zawodu – tak jak dotychczas, określono wzór zaświadczenia o ukończeniu dokształcania. Kurs, o którym mowa w § 3 pkt. 5 – całkowita autonomia organizatora w zakresie programu, wymiaru i organizacji kształcenia.
Pracodawcy w reformie szkolnictwa zawodowego - Współpraca szkół z pracodawcami Kształcenie zawodowe należy do tych obszarów edukacji, które w sposób bezpośredni są powiązane z rynkiem pracy.
Dlatego też wpływ pracodawców na proces kształcenia zawodowego powinien być wkomponowany w jego planowanie, organizowanie, realizację oraz ewaluację po to, aby do minimum zniwelować rozdźwięk, jaki występuje w relacji edukacja – rynek pracy.
- wspólne tworzenie programu praktyk zawodowych Proponujemy następujący zakres współpracy : - wspólne tworzenie programu praktyk zawodowych - wspieranie szkół w zakresie wyposażenia bazy dydaktycznej - prowadzenie przez pracodawców doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej szkół - podpisywanie umów współpracy w zakresie kształcenia w zawodach wskazanych przez pracodawcę
Centrum kształcenia ustawicznego zespołu szkół nR1 w Olkuszu Jest znakomitą bazą dydaktyczną umożliwiającą zdobycie kwalifikacji w branżach : Mechanicznej Informatycznej Mechatronicznej Logistycznej Samochodowej Medycznej Elektrycznej
Branża mechaniczna Kursy metrologii warsztatowej Kursy spawalnicze metoda TIG 141 MAG 135 Kursy programowania i obsługi obrabiarek CNC Pracownie do prowadzenia kursów wyposażone są w nowoczesny sprzęt spawalniczy, metrologiczny oraz stanowiska do nauki programowania obrabiarek CNC.
Pracownia pneumatyki, hydrauliki oraz sterowników PLC. mechatronika Pracownia pneumatyki, hydrauliki oraz sterowników PLC. Stanowiska umożliwiają prowadzenie szkoleń z zakresu: Budowy instalacji pneumatycznych elektro-pneumatycznych Hydrauliki siłowej Programowania sterowników PLC
Mechatronika pojazdów samochodowych i diagnostyka silników spalinowych To możliwości szkolenia z zakresu alternatywnych układów zasilania Diagnostyki samochodowej z obsługą testerów i oprogramowania Easytronic Bosch oraz Hella Gutmann Mega Macs
Elektronika i elektrotechnika to Instalowanie i uruchamianie urządzeń telewizji satelitarnej i przemysłowej Instalowanie i uruchamianie urządzeń kontroli dostępu i zabezpieczeń Projektowanie systemów alarmowych
informatyka AutoCAD od podstaw i dala zaawansowanych EdgeCam – nowoczesne wspomaganie wytwarzania Solid Edge – nowoczesne wspomaganie projektowania części w 3D CISCO – CCNA to instalacja, zarządzanie średnimi sieciami komputerowymi
logistyka
Branża medyczna Opiekun medyczny
Nasze certyfikaty - Akredytacja Małopolskiego Kuratora Oświaty na szkolenie „ Operator obrabiarek skrawających CNC” Certyfikat Znak jakości Małopolskich Standardów Edukacyjno-Szkoleniowych MSUES przyznawany jest przez Województwo Małopolskie – Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Certyfikat Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach uprawniający do szkolenia i egzaminowania spawaczy w oparciu o wytyczne Nr W – 12/IS - 17
Dziękuję za uwagę