Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – rok po wprowadzeniu Przemysław Surdyk Dyrektor Biura ZM GOAP.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rychwał
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Politechnika Krakowska
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarowanie odpadami po 1 lipca 2013 r.. GOSPODAROWANIE ODPADAMI PO 1. LIPCA 1. Zasady okresu przejściowego 2. Odbiór odpadów w lipcu 3. Białe plamy.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Konsultacje społeczne i przetargi w 2014r. Konferencja prasowa.
Regulamin utrzymania czystości i porządku w zakresie gospodarowania
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE POSTOMINO
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Segreguj odpady według nowej zasady
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
INFORMACJA NA TEMAT WDRAŻANIA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Warszawa, dnia 18 marca 2014 r.
ton – tyle rocznie Wrocław produkuje śmieci 31 kg – tyle miesięcznie Wrocławianin produkuje śmieci ( ton/ Wrocławian/ 12 miesięcy)
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR LIPIEC 2013 – CZERWIEC 2014 stan na dzień 15 lipca 2014r.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
STAN WDRAŻANIA PRZEZ SAMORZĄDY USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 31 października.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi?
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE
Zapis prezentacji:

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – rok po wprowadzeniu Przemysław Surdyk Dyrektor Biura ZM GOAP

„GOSPODARKA ODPADAMI AGLOMERACJI POZNAŃSKIEJ” Związek Międzygminny „GOSPODARKA ODPADAMI AGLOMERACJI POZNAŃSKIEJ” podstawowe informacje 2

Obowiązek odbioru odpadów przez gminy Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku nałożyła na gminy: Obowiązek odbioru odpadów z terenu nieruchomości zamieszkałych ZM GOAP postanowiło odbieraniu odpadów z terenu nieruchomości niezamieszkałych (Uchwała nr VI/28/2013 Zgromadzenia Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej” z dnia 12 marca 2013 roku w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne)

Analiza SWOT – Centrum Ekspertyz Gospodarczych FAE Sp. z o.o. Dobór metody Analiza SWOT – Centrum Ekspertyz Gospodarczych FAE Sp. z o.o. Analiza wykazała, że optymalną metodą jest naliczanie opłaty od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.

Mocne strony metody wykazane w Analizie SWOT Silne strony Słabe strony Zgodna z zasadą „zanieczyszczający płaci” Ryzyko manipulowania danymi dotyczącymi liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość Opłacie podlega rzeczywista ilość odpadów wytworzonych Osoby, które mają inne adresy zamieszkania na pobyt stały i czasowy mogą wybierać gminy, gdzie są niższe stawki na wywóz śmieci, a nie te gdzie faktycznie mieszkają i generują odpady Wysokość opłaty proporcjonalna do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość Osoby, które mają inne adresy zamieszkania na pobyt stały i czasowy mogą deklarować, że płacą w innej gminie, a faktycznie nie płacić nigdzie Przy założeniu, że każdy mieszkaniec wytwarza zbliżoną ilość odpadów bez względu na zamieszkanie, stopień zamożności itp. – metoda obiektywna Duża ilość studentów na obszarze Związku Międzygminnego, stwarza problem z uchwyceniem wszystkich w opłacie Najwyższa akceptowalność społeczna, opłata najbardziej sprawiedliwa Wysokie koszty funkcjonowania systemu (konieczność zatrudnienia osób do przyjmowania i weryfikacji deklaracji oraz kontroli) Dostęp do danych dotyczących ilości mieszkańców (rejestr meldunkowy, rejestr wyborców) Brak efektywnych instrumentów prawnych do weryfikacji danych zawartych w deklaracjach Objęcie opłatami osób, które do tej pory nie ponosiły kosztów i zagospodarowywały odpady nielegalnie

Wysokość opłaty dla jednej osoby odpady komunalne zbierane w sposób selektywny 12,00 zł odpady komunalne zbierane w sposób nieselektywny 20,00 zł Degresywność – w przypadku zamieszkiwania na terenie nieruchomości 4 i więcej osób stawka za odpady zbierane selektywnie maleje o 5% z każdą kolejną osobą

Stawka opłaty dla nieruchomości niezamieszkałych Pojemność (typ) Wysokość stawki, gdy odpady zbierane są selektywnie Wysokość stawki, gdy odpady zbierane są nieselektywnie 0,11 m3, 0,12 m3 (pojemnik) 21,00 złotych 26,00 złotych 0,24 m3 (pojemnik) 31,00 złotych 39,00 złotych 0,36 m3 (pojemnik) 41,00 złotych 51,00 złotych 1,1 m3 (pojemnik) 95,00 złotych 119,00 złotych 2,5 m3 (pojemnik) 191,00 złotych 239,00 złotych 5,0 m3 (pojemnik) 356,00 złotych 445 złotych 4,0 m3 (kontener) 286,00 złotych 357,00 złotych 5,0 m3 (kontener) 445,00 złotych 6,0 m3 (kontener) 556,00 złotych 7,0 m3 (kontener) 525,00 złotych 656,00 złotych 8,0 m3 (kontener) 604,00 złotych 755,00 złotych 10,0 m3 (kontener) 763,00 złotych 954,00 złotych 0,3 m3 (pojemnik podziemny) 79,00 złotych 99,00 złotych 0,8 m3 (pojemnik podziemny) 94,00 złotych 117,00 złotych 1,3 m3 (pojemnik podziemny) 129,00 złotych 161,00 złotych 3,0 m3 (pojemnik podziemny) 283,00 złotych 354,00 złotych 5,0 m3 (pojemnik podziemny) 489,00 złotych

Przetarg na odbiór odpadów Łącznie ogłoszono 3 przetargi na odbiór odpadów Przełom lipca/sierpnia 2014 rozstrzygnięcie przetargu we wszystkich 22 sektorach, wyłoniono dwóch Wykonawców na okres 3 lat Podpisanie umów nastąpiło: 14 sierpnia br. Remondis Sanitech Sp. z o.o. (17 sektorów) 7 sierpnia br. FB Serwis Sp. z o.o. (4 sektory) 11 września br. Remondis Sp. z o.o. (1 sektor) Okres na jaki zawarto umowy 1.01.2015-31.12.2017 roku

Obszar ZM GOAP z podziałem na sektory obsługiwane przez wybranych w przetargu wykonawców w okresie 1.01.2015-31.12.2017 Obszar obsługiwany przez konsorcjum firm: FB Serwis Cespa Espaniola Obszar obsługiwany przez konsorcjum firm: - Remondis Sanitech - Alkom - PUK Zys - EKO-TOM - Hemar - ORDO - SITA Zachód - VIKOM

Porównanie szacunkowych kosztów odbioru i transportu odpadów komunalnych w 2014 (przejściowy + przetarg) i 2015 (nowy przetarg)

Liczba złożonych deklaracji Gmina Liczba nieruchomości Zamieszkałe Niezamieszkałe Buk 2243 224 Czerwonak 3517 374 Kleszczewo 1751 101 Kostrzyn 3828 295 Murowana Goślina 2524 345 Oborniki 5342 569 Pobiedziska 4959 434 Poznań 40196 8366 Swarzędz 7836 906 SUMA 72 196 11 614

Liczba ludności ujęta w deklaracjach – odpowiedni dobór metody Lp. Gmina Liczba ludności uwzględniona w deklaracjach Liczba ludności wg GUS Procent ludności objętej systemem 1 BUK 11 101 12 347 90% 2 CZERWONAK 22 846 26 529 86% 3 KLESZCZEWO* 6 966 6 623 105% 4 KOSTRZYN 15 836 17 317 91% 5 MUROWANA GOŚLINA 15 135 16 658 6 OBORNIKI 29 769 33 348 89% 7 POBIEDZISKA 17 358 18 580 93% 8 POZNAŃ** 512 994 550 742 9 SUCHY LAS 15 213 15 614 97% 10 SWARZĘDZ*** 45 393 45 807 99% 11 SUMA ZM GOAP 692 611 743 568

Działania w celu uchwycenia nieruchomości, na które nie została złożona deklaracja Lp. Gmina Szacunkowa liczba nieruchomości nie objętych systemem Działania podjęte przez ZM GOAP Dział opłat prowadzi czynności sprawdzające, ustalenie właściciela, nr księgi wieczystej, podstawy złożenia deklaracji Dla miasta Poznania ustalono, że 11 677 nieruchomości nie złożyło deklaracji a w gminach 7199 nieruchomości 1 BUK 1 333 2 CZERWONAK 3 327 3 KLESZCZEWO 493 4 KOSTRZYN 465 5 MUROWANA GOŚLINA 1 777 6 OBORNIKI 1 802 7 POBIEDZISKA 746 8 POZNAŃ 20 153 9 SUCHY LAS 506 10 SWARZĘDZ 4 379 11 SUMA ZM GOAP 34 981

Problem spółdzielni mieszkaniowych Spółdzielnie mieszkaniowe wnoszą opłatę ale brak właściwej deklaracji Spór ZM GOAP ze Spółdzielniami w NSA

Wpływy* z tytułu opłat w okresie styczeń-październik 2014 *całkowity wpływ na rachunek bankowy ZM GOAP zawiera bieżące opłaty, spłaty zaległych opłat oraz wpłaty na poczet przyszłych okresów **wpływy za II połowę października oszacowano na podstawie danych historycznych

Skuteczność egzekucji Podjęte działania w okresie od stycznia do sierpnia 2014r. Upomnienia wysłane ilość wysłanych upomnień 34.028 szt. wartość wysłanych upomnień 9 875 790,33 zł wartość uzyskana w wyniku wysłanych upomnień 6 964 043,65 zł skuteczność działań 71% Wystawione i przekazane do Działu Egzekucji ZM "GOAP" tytuły wykonawcze   liczba tytułów wykonawczych 3.272 szt. wartość wierzytelności objęta tytułami 1 754 641,73 zł

Działania Kontrolne – od marca br. powołanie Oddziału Kontroli Przeprowadzone działania kontrolne w okresie marzec – sierpień 2014r.

Dokumentacja fotograficzna z przeprowadzonych kontroli i wizji lokalnych Sprawa zakończona WYROKIEM SĄDU W związku ze zgłoszeniem mieszkańca ulicy Borsucza kradzieży odpadów segregowanych, frakcji papieru, przeprowadzono kontrolę polegającą na konsultacji z mieszkańcami okolicy na temat procederu, a także wizję w dniu odbioru zbiórki selektywnej (zgodnie z harmonogramem), podczas której przyłapano na gorącym uczynku osoby nielegalnie odbierające odpady. W wyniku zgłoszenia sprawy na policję udało się ustalić sprawcę, który został ukarany wyrokiem sądowym karą grzywny. Poznań, ul. Gabszewicza Poznań, ul. Błażeja Fortu IX ul. Głazowa

DZIAŁAMY JUŻ PONAD ROK ! Zestawienie masy odpadów komunalnych zmieszanych odebranych od właścicieli nieruchomości w II połowie 2013 r. oraz I połowie 2014r. w ramach systemu organizowanego przez ZM GOAP

Zestawienie masy odpadów komunalnych zbieranych selektywnie (papier, szkło, tworzywa sztuczne) odebranych od właścicieli nieruchomości w II połowie 2013 r. oraz I połowie 2014r. w ramach systemu organizowanego przez ZM GOAP

Zestawienie masy odpadów komunalnych zielonych odebranych od właścicieli nieruchomości w II połowie 2013 r. oraz I połowie 2014r. w ramach systemu organizowanego przez ZM GOAP

odpady komunalne zmieszane Masa odpadów w skali 1 roku (na podstawie okresu lipiec 2013-wrzesień 2014 Rodzaj odpadu Szacunkowa masa odpadów w okresie 1 roku na podstawie danych z 2013 i 2014r. Szacunkowa masa odpadów przypadająca na 1 mieszkańca ZM GOAP na podstawie danych z 2013 i 2014r. [1kg/M/rok] Szacunkowa masa odpadów przypadająca na 1 mieszkańca ZM GOAP na podstawie danych z 2013 i 2014r. [1kg/M/miesiąc] odpady komunalne zmieszane 215 241,16 289,47 24,12 odpady komunalne zbierane selektywnie u źródła (papier, tworzywa sztuczne i szkło) 31 658,31 42,57 3,55 odpady zielone 10 337,93 13,90 1,16 SUMA ZM GOAP 257 237,00 346,00 29,00

Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na obszarze ZM GOAP Zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku właściciele nieruchomości i wszyscy mieszkańcy zobowiązani są do oddawania do PSZOK następujących rodzajów odpadów:

Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych 3 PSZOKi Stacjonarne 5 Filii PSZOK System PSZOKów Mobilnych w 9 gminach

Konkursy 24 września ruszył konkurs MULTI-EKO. Zadaniem uczestników jest przygotowanie pracy multimedialnej promującej nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. Zwycięzca otrzyma w nagrodę netbook marki ASUS. 14 września zakończyliśmy facebookowy konkurs pt. „HASŁO WYGASŁO? wymyśl nowe – odbierz nagrodę! Zadaniem uczestników było wymyślenie krótkiego hasła promującego segregację odpadów. Zwycięzcy otrzymali w nagrodę po aparacie fotograficznym marki SONY. Na przełomie lipca i sierpnia zorganizowaliśmy konkurs „TRASH BACK INTO ART – od śmieci do sztuki”. Zadaniem uczestników było przygotowanie pracy plastycznej lub przedmiotu użytkowego wykonanego w całości z odpadów. Na zwycięzców czekały atrakcyjne nagrody – netbooki, tablety, smartfony i aparaty fotograficzne.

Strategia i kampanie reklamowe Przyjęto "Strategię działań komunikacyjnych dla GOAP. Program działań public relations" 27

facebook.com/zmgoap nasz kanał ZM GOAP Zapisz kontakt