Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 22 stycznia 2008 Dylematy polskiej elektroenergetyki.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
, Potencjał redukcji emisji w Polsce do roku 2030 szacowany jest na 31% do emisji z roku 2005 Roczna emisja Mt CO2e rocznie Emisje w roku 1988 Emisje w.
Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju. KPRU I domagaliśmy się 286,2 mln CO 2 otrzymaliśmy 239,0 mln CO 2 emisja w okresie niż o 25%
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Wstępna ocena skutków dla Polski
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
MOŻLIWOŚCI ROZWOJU KOGENERACJI W POLSCE W PERSPEKTYWIE ROKU 2020
Potrzeba rozwoju energetyki jądrowej w Polsce
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Rola Vattenfall Heat Poland S. A
ENERGETYKA ODNAWIALNA NA MORZU - OFFSHORE SZANSĄ DLA POMORZA Gdynia 2013.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Sektor energii krajów UE-10 Wspólne wyzwania, wspólne działania Katowice, maja 2011 r.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Warunki do inwestowania w sektorze elektroenergetycznym Jan Kurp Prezes Zarządu Południowy Koncern Energetyczny SA Warszawa, 6 czerwca 2005 r.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
CZYSTE TECHNOLOGIE WĘGLOWE. TECHNICZNE I EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WDROŻENIA W POLSCE PALIW CIEKŁYCH I GAZOWYCH Z WĘGLA KAMIENNEGO Warszawa 2009 Dr inż.
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektu
Warszawa, 3 września 2004 r. Możliwości zastosowania wyników realizacji projektu w zapisach krajowej polityki energetycznej Łukasz Jaworski EC BREC / IBMER.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Stanowisko wobec systemu handlu z emisjami CO 2 po 2012 roku Jiří Cienciala Członek Zarządu SPČR Prezes ČPOK Prezydent Związku Branżowego HŽ Prezes Zarządu.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
IV Europejski Meeting Gospodarczy
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Pobudzanie zatrudnienia, wzrostu i inwestycji Sylwia K. Mazur, Scenariusz 1, Załącznik 1.
Fundusz rybacki po 2020 roku
Ile będzie kosztował prąd i dlaczego tak drogo?
Zapis prezentacji:

Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes – TAURON Polska Energia

Polski sektor energetyczny wspiera unijną politykę ochrony środowiska. Przedsiębiorstwa energetyczne i przemysł dokonały ogromnych ulepszeń. Struktura paliwowa oparta o węgiel i niski poziom PKB per capita ustawiają jednak Polskę w wyjątkowej pozycji startowej. Emisje CO 2 winny być zredukowane do 2030 roku w sposób kosztowo efektywny. Bezpieczne dostawy energii dla odbiorców winny zostać zapewnione po akceptowalnych cenach. Polska potrzebuje zapewnienia wysokiego poziomu niezależności energetycznej: wzrost importu gazu nie jest tutaj rozwiązaniem. Wzrost bezrobocia w sektorze energetycznym i przemyśle energochłonnym nie jest możliwy do zaakceptowania.

Polska musi uniknąć wysokich kosztów transformacji sektora Polskie ceny energii elektrycznej w sile nabywczej należą do najwyższych w UE – dalsze reformy ETS będą jeszcze wzmacniały ten trend. Według szacunków rachunki za prąd dla połowy gospodarstw domowych będą zawierać się w przedziale 12,5 – 14,5% ich budżetów po roku 2020 jeśli zostaną wprowadzone cele klimatyczne na rok % powyżej średniej UE Ceny prądu dla gospodarstw domowych w 2013 (w sile nabywczej) Wymierne ceny prądu w Polsce w 2013 roku ok. 0,15 EUR/kWh

Polska powinna utrzymać wysoki poziom niezależności energetycznej Potencjalna zmiana struktury paliwowej z krajowego węgla na importowany gaz doprowadziłaby do istotnego obniżenia bezpieczeństwa energetycznego. tylko 30% zależności energetycznej Zależność energetyczna w % w 2012 Source: Eurostat, EEA, KOBiZE

Ocena skutków realizacji proponowanych celów na 2030 rok dla Polski W Polsce przeprowadzono analizy propozycji polityki klimatycznej Komisji Europejskiej i zbadano ich wpływ na konkurencyjność gospodarki krajowej. Na podstawie tych analiz stwierdzono, że nowe propozycje Komisji Europejskiej zmierzające do zaostrzenia polityki klimatyczno-energetycznej przyczynią się do znacznego ograniczenia konkurencyjności gospodarki krajowej i spowodują istotny wzrost wydatków na cele energetyczne u odbiorców końcowych energii elektrycznej, zarówno u odbiorców przemysłowych jak i w przypadku gospodarstw domowych.

Ocena skutków realizacji proponowanych celów na 2030 rok dla Polski Koszty propozycji celów na 2030 rok dla Polski oparte o ocenę skutków: EUR mld /rok

Struktura bilansu mocy w KSE sprzyja nowym inwestycjom

Konieczne jest wprowadzenie szytych na miarę rozwiązań W celu implementacji ambitnych celów klimatycznych jakie stawia Unia Europejska nasz sektor oraz gospodarka potrzebują odpowiednich narzędzi i czasu niezbędnych do zmierzenia się z wysokimi kosztami przejścia na potencjalnie nową strukturę paliwową. Możliwe ścieżki postępowania: Skupienie się na najbardziej efektywnych sposobach obniżenia emisji: wysokosprawne jednostki wytwórcze; Przyszła dywersyfikacja polskiej struktury paliwowej bez wymuszonego przedwczesnego wycofywania istniejących jednostek konwencjonalnych; Kompensacja dla sektora energetycznego oczekiwanego wzrostu kosztów redukcji emisji – zarówno po stronie CAPEX’u jak i OPEX’u; Bezpłatna alokacja uprawnień dla nowych jednostek wytwórczych plus dedykowane, znaczone fundusze na projekty modernizacyjne w sektorze.

Warunkiem ewentualnej zgody na cele polityki klimatycznej UE jest zapewnienie funduszy na sprawne wytwarzanie Bezpłatne uprawnienia oparte na benchmarkach paliwowych - ograniczenie wzrostu cen energii elektrycznej Dodatkowe dedykowane /znaczone fundusze potrzebne na CAPEX dla nowych projektów – obejmują one także wysokosprawne jednostki węglowe DO KUPIENIA [kg CO 2 /MWh] Poziom BAT DO KUPIENIA Poziom BAT BEZPŁATNIE

Wymiana floty wytwórczej redukuje emisje Zastosowanie wysokosprawnych jednostek wytwórczych jest najbardziej efektywnym sposobem obniżania emisji CO 2. Emisje CO 2 dla starych i nowych węglowych jednostek wytwórczych Węgiel kamienny

Aby tak się stało musiałyby one Polsce zapewnić: Istnienie na rynku odpowiedniej ilości uprawnień do emisji CO 2 dla nowo budowanych bloków węglowych (5 tys. MW) zapewniających im pracę przez 6500 – 7000 h/rok. Ceny uprawnień do emisji CO 2 nie wyższe niż pułap, który zapewni możliwość rozwoju gospodarki i pokrycie przez odbiorców indywidualnych. Stworzenie mechanizmów inwestycyjnych (rynek mocy) zapewniających wybudowanie ok. 5 tys. MW mocy, które zastąpią bloki odstawiane w latach 2025 – Zapewnienie odpowiedniej ilości uprawnień do emisji CO 2 przy odpowiedniej cenie, które pozwolą na pracę tych jednostek po 6500 – 7000 h/rok przez cały okres ich życia technicznego (tj. 30 – 40 lat). Polska musi uniknąć wysokich kosztów transformacji sektora

Mechanizmy kompensacyjne winny być skonstruowane w taki sposób, aby mogły działać automatycznie, bez dodatkowych obostrzeń czy kolejnych dalszych ustaleń. W szczególności winny one być wyłączone z jakiejkolwiek konieczności ponownego notyfikowania Komisji Europejskiej bądź potrzeby uzyskania jej dalszej akceptacji oraz z definicji - jako warunek zgody na nowe cele polityczne do 2030 – być zgodnymi z wytycznymi o pomocy publicznej. Niezbędne jest ponadto odblokowanie finansowania inwestycji w wysokosprawne moce węglowe przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Europejski Bank Inwestycyjny. Polska musi uniknąć wysokich kosztów transformacji sektora