Polityka Przestrzenna Polski - główne kierunki działań Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego Warszawa, 30 kwietnia 2014 r. 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
KRAJOBRAZY ZURBANIZOWANE - OKOLICE STAROGARDU GDAŃSKIEGO
   Praca dyplomowa inżynierska
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Regionalny Program Operacyjny
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Założenia Narodowego Planu Rewitalizacji
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Narodowy Plan Rewitalizacji
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Podstawy prawne i dylematy..  Dobro wyczerpywalne;  Jej zagospodarowniae wpływa na ekosystemy;  Wymiar społeczno – kulturowy;  Cel zagospodarowania.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
związane z budownictwem energooszczędnym
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Gdańsk w nowej perspektywie Porozmawiajmy o Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Raport z debat (kwiecień-czerwiec 2015)
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
SPOSÓB FORMUŁOWANIA ZASAD ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO W PZPW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MOFOW WPROWADZENIE DO TEMATU Anna Łoziak, Hanna Obracht-Prondzyńska.
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
INFORMACJA NA TEMAT PRAC PROWADZONYCH W MIiR, W ZAKRESIE POLITYKI PRZESTRZENNEJ Kinga Stańczuk-Olejnik, Naczelnik, Departament Polityki Przestrzennej Posiedzenie.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Prace nad Krajową Polityką Miejską Andrzej Brzozowy Departament Polityki Przestrzennej Seminarium Miasta w obliczu nowej perspektywy finansowej Łódź, 28.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
mib.gov.pl mib.gov.pl KODEKS URBANISTYCZNO-BUDOWLANY mib.gov.pl
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warsztat konsultacyjny
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Warsztat konsultacyjny
Zapis prezentacji:

Polityka Przestrzenna Polski - główne kierunki działań Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego Warszawa, 30 kwietnia 2014 r. 1

Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego powołana rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 lipca 2012 r., w dniu 16 kwietnia 2014 r. przyjęła pierwszą wersję Kodeksu Urbanistycznego – Budowlanego, a w dniu 24 kwietnia 2014 r. przekazała Pani Elżbiecie Bieńkowskiej – Wiceprezesowi Rady Ministrów. Następnie pierwsza wersja Kodeksu zostanie upubliczniona na stronach Komisji. Prace Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego 2 Zakres regulacji Kodeksu Urbanistyczno – Budowlanego to m. in.: proces inwestycjo-budowlany, którego integralną częścią staje się kształtowania lokalnej polityki przestrzennej zasady, sposób i tryb kształtowania lokalnej polityki przestrzennej oraz rewitalizacji obszarów zdegradowanych organizacja i zasady działania organów administracji publicznej Pierwsza wersja Kodeksu wymagała będzie prowadzenia dalszych prac w zakresie: analiz, w tym opracowania OSR przygotowania przepisów przejściowych, dostosowujących i zmieniających, tj. „drogi dojścia” od stanu obecnego do docelowego określonego w Kodeksie przygotowania projektów rozporządzeń

Działania systemowe podejmowane przez MIiR wynikają z obowiązku nałożonego ustawą z dnia 13 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej i niektórych innych ustaw: do końca 2015 r. ma zostać dokonany, w zakresie kształtowania ładu przestrzennego, przegląd i analiza zasad, sposobu, warunków funkcjonowania instytucji, procedur i instrumentów oraz mają zostać sformułowane propozycje zmian Prace MIR obecnie trwają analizy – wstępne wnioski wskazują na konieczność powiązania i zintegrowania planowania przestrzennego poziomu krajowego, regionalnego i lokalnego kwestią dalszych prac jest skonkretyzowanie sposobu, trybu i zakresu unifikacji i zespolenia dokumentów planistycznych różnych poziomów, a także dokumentów planowania ogólnego i specjalistycznego 3

Cele obecnych działań MIiR: -ograniczenie chaotycznej suburbanizacji (główny cel) -wykonanie pierwszego kroku do realizacji dyrektywy INSPIRE -zwiększenie udziału społeczeństwa w procedurach planistycznych Prace MIR – mała nowelizacja Zakres proponowanych zmiany w ustawie Urzeczywistnienie celów może nastąpić w skutek zmian prawa, propozycje MIiR to: wprowadzenie nowego rozwiązania jakim jest stworzenie katalogu zasad planowania przestrzennego obejmujących m. in. zasadę miasta zwartego i niskoemisyjnego (lokalizowania nowej zabudowy na terenach niezabudowanych w obszarach zurbanizowanych, wzmocnienie roli publicznego transportu zbiorowego) wprowadzenie zmian ograniczających wydawanie decyzji o warunkach zabudowy na terenach nieprzystosowanych do urbanizacji (zaostrzenie wymogów, by teren został uznany za nadający się do zabudowy) wskazanie, iż część graficzną studium oraz planu miejscowego sporządza się w postaci elektronicznej (o ile są dostępne mapy topograficzne w postaci cyfrowej) wprowadzenie etapu wstępnej dyskusji społecznej nad planem 4

Podejście MIiR do wprowadzanych zmian: zminimalizowanie objętości i ilości zmian (mała, krótka nowelizacja) możliwie szybkie osiągnięcie porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego (ograniczono wprowadzanie potencjalnie kontrowersyjnych zmian) rezygnacja z wprowadzania regulacji ingerujących w treść ustaw spoza MIiR (brak konieczności angażowania innych resortów w prace) ograniczenie wprowadzania regulacji mogących powodować koszty lub zwiększających obciążenia budżetów gmin Prace MIR – mała nowelizacja Zmiany w poziomie jakości planowania 5 Kolejny etap zmian ustawy – połączenie z wprowadzeniem rozwiązań proponowanych w ramach NPR Mała nowelizacja to: pierwszy krok do zmian systemowych, w tym wprowadzanych przez Kodeks regulacja obszarów szczególnie newralgicznych drogowskaz do dalszych zmian przepisy o charakterze „przejściowym” (przedpole dla wprowadzenia regulacji systemowych)

Prace MIR – NPR Narodowy Program Rewitalizacji - zespół działań dla upowszechnienia rewitalizacji jako ważnego elementu rozwoju miast. 6 NPR ma być odpowiedzią na problemy przestrzenne i społeczne wielu polskich miast. Ich przyczyną jest m.in.: duży stopień degradacji tkanki miejskiej (głównie mieszkaniowej) oraz towarzysząca jej erozja stosunków społecznych, niekorzystne procesy przestrzenne i demograficzne (w tym rozpełzanie się miast, wyludnianie się centrów miast, dominacja indywidualnego transportu samochodowego). Aspekt przestrzenny (obok społecznego, gospodarczego, środowiskowego i infrastrukturalnego) musi być istotnym elementem kompleksowych i zintegrowanych projektów rewitalizacyjnych.

Prace MIR – KPM 7 Krajowa Polityka Miejska – jest dokumentem określającym planowane działania administracji rządowej dotyczące polityki miejskiej. Obecnie rozpoczęto II etap prac nad dokumentem – nieformalną dyskusję, które będą trwać do końca II kwartału 2014 r. KPM wskazuje, że niezbędna jest aktywna rola władz miejskich w kształtowaniu przestrzeni, tj.: prowadzeniu prac planistycznych i uchwalaniu dobrych jakościowo planów miejscowych, przeciwdziałanie żywiołowej suburbanizacji poprzez preferowanie ponownego wykorzystania terenu i uzupełnienia zabudowy zamiast ekspansji inwestycji na tereny niezabudowane, ograniczenie reklam w przestrzeni miejskiej i poprawy estetyki miast, kształtowania ładu przestrzennego i przestrzeni miejskiej wysokiej jakości poprzez zwiększenie pokrycia powierzchni terenów miast i ich obszarów funkcjonalnych planami – MPZP, kształtowanie systemu przestrzeni publicznych.

Mapy ryzyka powodziowego i mapy zagrożenia powodziowego Prace MIR – problematyka powodzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podjęło inicjatywę przeprowadzenia ogólnopolskiej ankiety w gminach, której wyniki przyczynią się do uzyskania informacji: na jak dużej części terenów objętych mapami ryzyka powodziowego i mapami zagrożenia powodziowego obowiązują miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, planuje się wykonanie ekspertyzy w ww. zakresie na wybranej próbie gmin. Jednocześnie, rozważa się rozszerzenie, prowadzonego od 2005 r., badania statystycznego w ramach Programu Badań Statystycznych Statystyki Publicznej pn. „PZP1 – Lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne” o ww. kwestie. 8

decyzją Rady Ministrów w dniu 11 lutego 2014 r. MIR stało się właściwe w zakresie przygotowania projektu ustawy regulującego problematykę korytarzy przesyłowych Prace MIR – korytarze przesyłowe Analizy MIR wykazały, iż najlepszym rozwiązaniem jest regulacja unifikująca, obejmująca: zasady realizacji inwestycji celu publicznego (głównie liniowych) kwestie inwestycji przesyłu - co zapewni: eliminację nieuzasadnionych różnic proceduralnych obowiązujących specustawach uwzględnienie odrębności wynikające ze specyfiki rodzajowej inwestycji regulację współistnienia infrastruktury i aspektów kolizyjnych 9 Przy czym: projekt, którego gospodarzem był MG, nie został uzgodniony do etapu KRM analiza opracowanych rozwiązań wykazała, iż prowadzenie skutecznego i efektywnego procesu legislacyjnego wymaga wprowadzenia poważnych zmian, wyeliminowaniu niekonstytucyjności i niezgodności z prawem UE

Obecnie toczą się parlamentarne prace dotyczące dwóch pozarządowych projektów ustaw, podczas których MIR działa jako reprezentant Rządu. Są to: prezydencki projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (druk 1525) zawierający dwa obszary regulacji: kwestie dotyczące reklam (lokalizowanie, zakazy, opłaty) aspekty ochrony krajobrazu (audyt krajobrazowy, dominanta) i związane z nimi regulacje dotyczące urbanistycznych zasad ochrony krajobrazu poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane i ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (druk 758) dotyczący realizowania inwestycji elektrowni wiatrowych zawierający regulacje dotyczące ich lokalizowania, w szczególności : upoważnienie do wydania rozporządzenie dotyczące warunków technicznych i minimalnych odległości od zabudowań mieszkalnych i lasów (3 km dla 500 kW) zakaz stosowania decyzji o warunkach zabudowy do elektrowni wiatrowych o mocy większej niż 100 kW Obydwa projekty są obecnie procedowane przez komisje sejmowe. Prace MIR – pozarządowe projekty ustaw 10

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Wspólna 2/ Warszawa