Analiza wyników testu gimnazjalnego kwiecień 2014

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI PRÓBNEGO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego Skala staninowa średnich wyników szkół (w %) z egzaminu gimnazjalnego w 2012 r. Stanin Język polski Historia.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu nakielskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu żnińskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Egzamin gimnazjalny 2014 Zasady i informacje.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Wrzesień Rok 2010   Test diagnostyczny składał się z pięciu zadań i sprawdzał umiejętności: • rozumienie ze słuchu • rozumienie tekstu czytanego • umiejętność.
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego 2012
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej
Standardy wymagań egzaminacyjnych
Organizacja i harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014 Gimnazjum nr 36 w Łodzi im.K.Kieślowskiego.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Sprawozdanie z testu kompetencji klas szóstych październik 2012r.
Egzamin gimnazjalny Wyniki egzaminów w Gimnazjum nr 14 w Olsztynie Edukacyjna wartość w naszej szkole Opracował mgr K.Gremblewski.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Zestaw egzaminacyjny Zestaw egzaminacyjny zawierał zestaw 28zadań (80min), z podziałem na część humanistyczną oraz matematyczną: - j polski13 zadań21.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Egzamin próbny w gimnazjum
PODSUMOWANIE EGZAMINU GIMNAZJALNEGO IV 2012 Wiedza o społeczeństwie.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
INFORMACJE O SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY. Sprawdzian szóstoklasisty jest egzaminem powszechnym i obowiązkowym. W roku 2015 sprawdzian w klasie VI szkoły.
Wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach województwa kujawsko-pomorskiego Rok szkolny 2014/2015.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015
Kwiecień 2015 Opracowanie: Elżbieta Wachnik-Kulpa Agnieszka Piotrowska-Jobda Marta Bąk Małgorzata Domańska.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego w Społecznym Gimnazjum w Rybniku.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017 przedmioty przyrodnicze
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Opracowanie: Agata Hachaj Danuta Zawadzka Bogusław Sitko
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Analiza wyników testu gimnazjalnego kwiecień 2014 Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tolkmicku

Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2013/2014r. GH-P GH-H GM-M GM-P GA-P GA-R Ogólna średnia SZKOŁA 61,4 /4 54–66 55,5 /5 53–61 34,1 /4 26–36 47,4 /5 44-54 50,4 /4 41-58 27,1 KLASA A 67,7 /5 67–72 58,6 /5 35,0 /4 47,7 /5 59,6 /5 59-78 37,6 51% KLASA B 61,3 /4 55,6 /5 38,7 /5 37–50 47,3 /5 48,1 /4 24,4 46% KLASA C 55,9 /4 52,9 /4 46–52,9 28,4 /4 45,4 /4 21,8 42% WOJEW. 64,3 /4 57,6 /5 44,4 /5 50,1 /5 62,3 /5 43 KRAJ 68 /5 59 /5 47 /5 52 /5 67 /5 46 Najniższy 2. Bardzo niski 3. Niski 4. Niżej średni 5. Średni 6. Wyżej średni 7. Wysoki 8. Bardzo wysoki 9. Najwyższy

Załóżmy, że szkoła otrzymała wynik kwalifikujący ją do 4 stanina Załóżmy, że szkoła otrzymała wynik kwalifikujący ją do 4 stanina. Odczytujemy, że jest to stanin nazwany niżej średniej oraz, że zakładany procent szkół w tym staninie wynosi 17%. Zatem szkoła ma wynik egzaminu porównywalny z wynikami 23% szkół w Polsce. Równocześnie zauważamy, że wynik tej szkoły jest na pewno lepszy niż wynik 11% szkół ze staninów niższych oraz gorszy od 60% szkół mających średni wynik większy. Dla naszej szkoły wyniki nie są zadawalające w żadnej części egzaminu. Test okazał się umiarkowanie trudny w całej części humanistycznej oraz z języka angielskiego w części podstawowej. W pozostałych częściach egzaminu test był dla naszych uczniów trudny

Potencjał edukacyjny rocznika Potencjał edukacyjny uczniów na wejściu do gimnazjum określamy na podstawie wyników na sprawdzianie po VI klasie szkoły podstawowej. Potencjał niski –wyniki poniżej 88,75 na skali 100/15; potencjał wysoki –wyniki powyżej 111,25 na skali 100/15; potencjał średni –wyniki w przedziale od 88,75 do 111,25 na standardowej skali 100/15. Wykres skumulowany kolumnowy pozwala określić procentowy udział uczniów o określonym potencjale edukacyjnym w analizowanej grupie uczniowskiej.

Średnie wyniki z przedziałami ufności PRZEDZIAŁY UFNOŚCI Przedziały ufności to podstawowy wykres wykorzystywany przy anali zach z wykorzystaniem wskaźników EWD. EWD dla danej grupy uczniów jest komunikowane wraz z przedziałem ufności, który obrazuje niepewność pomiarową. Dla klas stosuje się 90 % przedziały ufności, dla szkół – 95 % . Zastosowanie przedziałów ufności pozwala na statystycznie poprawne porównywanie EWD dla grup uczniowskich: dwie grupy istotnie różnią się ze względu na wskaźniki EWD, jeśli przedziały ufności są rozłączne. Interpretacja przedziałów ufności dla EWD jedn orocznych Przedziały ufności interpretujemy w zależności od ich położenia względem osi poziomej, przechodzącej przez punkt 0: 1) c ały przedział leżący pod osią 0 - oznacza niżej przeciętną efektywność, 2) cały przedział leżący nad oznacza ponadprz eciętną efektywność, 3) w pozostałych przypadkach mówimy o przeciętnej efektywności.

Wykresy rozrzutu z krzywą przewidywanego wyniku YKRES ROZRZUTU Na wykresie rozrzutu wyników przedstawiona jest łączna informacja o wyniku na sprawdzianie oraz na egzaminie gimnazjalnym. Kropka obrazuje pojedynczego ucznia. Na wykresie pokazana jest również linia przewidywanego wyniku (linia regresji) dl a danego roku (dla uczniów bez dysfunkcji). Odległość punktu (wyniku ucznia) od linii przewidywanego wyniku nazywamy resztą. EWD jest średnią reszt wszystkich uczniów w grupie.

Rozkład wyników ROZKŁAD WYNIKÓW Rozkład wyników wyrażonych na skali 100/15 pozwala ocenić, w jaki sposób wyniki uczniów różnią się od rozkładu normalnego. W przypadku wyników egzaminu gimnazjalnego dodatkowo wyrysowywany jest rozkład wyników przewidywanych. Różnica średniej w rozkładzie wyników rzeczywistych i średniej w rozkładzie wyników przewidywanych jest równa wskaźnikowi EWD dla rozpatrywanej grupy uczniów. Dla określenia kategorii gimnazjum dla poszczególnych części przyjęto następujące założenia: 1.Szkoła neutralna – EWD = 0, wynik egzaminu = 100; 2.Szkoła sukcesu –EWD > 0, wynik egzaminu > 100; 3.Szkoła wspierająca –EWD > 0, wynik egzaminu ≤ 100; 4.Szkoła wymagająca pomocy -EWD ≤ 0, wynik egzaminu < 100; 5.Szkoła niewykorzystanych możliwości -EWD ≤0, wynik egzaminu > 10.

HISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

HISTORIA Jednym z łatwiejszych dla uczniów okazało się zadanie 3. dotyczące interpretacji tekstu popularnonaukowego. W zadaniu tym sprawdzano, czy uczeń potrafi właściwie zinterpretować tekst źródłowy. Opisane zjawiska należało umieścić w odpowiednim kręgu cywilizacyjnym – wskazać właściwe państwo starożytne spośród wymienionych, którego dotyczył przedstawiony zwyczaj. Zadanie poprawnie rozwiązało 89% uczniów. Trudność sprawiło uczniom zadania 12 oraz 13. dotyczące chronologii historycznej. Wykonując polecenie, zdający miał wykazać się umiejętnością sytuowania w czasie wydarzeń historycznych. Należało wybrać szereg, w którym wydarzenia te były uporządkowane chronologicznie. Aby dokonać prawidłowego wyboru, uczeń powinien połączyć podane fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy. Tylko po 19% piszących wykonało to zadania poprawnie.

WOS Spośród zadań z wiedzy o społeczeństwie najłatwiejsze okazało się zadanie 24 sprawdzało znajomość zasad i procedur demokracji. 96% uczniów rozwiązało je prawidłowo. Łatwe było zadanie 21. dotyczące znajomości procedur funkcjonujących w demokracji. W zadaniu sprawdzano, czy gimnazjaliści potrafią wybrać właściwy przepis Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej regulujący możliwość umieszczania na tablicy nazwy miejscowości w dwóch językach. Zadanie poprawnie rozwiązało 70% zdających. Umiarkowanie trudne okazało się zadanie 22. sprawdzające znajomość podstaw ustroju Rzeczypospolitej Polskiej. W zadaniu sprawdzano, czy uczeń potrafi przedstawione w tabeli akty prawne przyporządkować odpowiednim organom władzy w Polsce, które je tworzą. Zadanie poprawnie rozwiązało 46% zdających.

JĘZYK POLSKI

Uczniowie bez problemu wyszukiwali w tekście publicystycznym lub literackim informacje podane wprost lub pośrednio. Jeśli jednak odpowiedź wymagała dokładniejszej analizy tekstu i samodzielnego sformułowania odpowiedzi zawierającej krytyczną ocenę faktów, zadanie okazywało się zdecydowanie trudniejsze. Bardzo łatwe okazało się zadanie 12. oraz 13. Poprawnie rozwiązało je po 95% uczniów. Zadania sprawdzały, czy uczeń potrafi na podstawie tekstu autobiograficznego zweryfikować prawdziwość podanych faktów z życia pisarza. Uczniowie mają problemy z określeniem funkcji środków stylistycznych i językowych użytych w tekście. Zadania badające funkcjonalne, świadome posługiwanie się językiem okazały się najtrudniejsze. Na przykład zadanie 22. poprawnie rozwiązało 35% uczniów a zadanie 5. poprawnie rozwiązało 39% zdających. Zdającym duży problem sprawiła ortografia, uczniowie mieli problem z pisownią łączną i rozłączną wyrazów oraz pisownią wyrażeń przyimkowych. Często pomijali samogłoski nosowe na końcu wyrazu. Najwięcej kłopotów sprawiła gimnazjalistom umiejętność poprawnego stosowania zasad interpunkcyjnych. Najczęściej piszący nie rozdzielali przecinkiem zdań składowych w obrębie zdania złożonego, nie wydzielali imiesłowowego równoważnika zdania, imiesłowów przysłówkowych współczesnych.

PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE

Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie uzyskali średnio 47,4% punktów. BIOLOGIA Najłatwiejsze dla uczniów było zadanie 6. sprawdzające umiejętność analizy informacji z odwołaniem do wiedzy dotyczącej dziedziczenia cech. Powyższe zadanie sprawdzało, czy uczeń potrafi zastosować wiedzę dotyczącą zasad dziedziczenia grup krwi u człowieka. Informacje niezbędne do jego rozwiązania zostały podane w tabeli. Zadanie poprawnie rozwiązało 67% uczniów. Najtrudniejsze z biologii było zadanie 5 i 4., które sprawdzało ogólną wiedzę na temat różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych. Współdziałanie insuliny i glukagonu to przykład regulacji hormonalnej u człowieka. wyjaśnia na odpowiednich przykładach. Na czym polega dobór naturalny i sztuczny, oraz podaje różnice między nimi. Zadanie okazało się dla uczniów trudne – rozwiązało je poprawnie 38% uczniów.

CHEMIA Umiarkowanie trudne dla uczniów okazało się zadanie 7., które dotyczyło doświadczenia. Zadanie sprawdzało, czy uczeń na podstawie informacji podanych w tabeli potrafi wybrać rysunek ilustrujący właściwy sposób zbierania wodoru i uzasadnić swój wybór. Z zadaniem poradziło sobie 63% uczniów. Trudne dla gimnazjalistów okazało się zadanie 10 i 9. dotyczące pozyskiwania i przetwarzania informacji oraz zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. W zadaniu sprawdzano umiejętność analizy jednego z podstawowych źródeł informacji chemicznej, jakim jest tablica rozpuszczalności wybranych wodorotlenków i soli w wodzie. W celu ułatwienia jego rozwiązania zamieszczono fragment zawierający tylko te jony, które występują w podanych roztworach. Z zadaniem poradziło sobie 35% uczniów.

FIZYKA Umiarkowanie trudne z fizyki było dla uczniów zadanie 17. Zadanie sprawdzało umiejętność posługiwania się pojęciem ciśnienia. Uczeń powinien stwierdzić, że podczas zmiany pozycji ciała z leżącej na stojącą ciężar człowieka nie zmienia się, ale zmniejsza się pole powierzchni, na którą człowiek wywiera nacisk. Z zadaniem poradziło sobie 47% gimnazjalistów. Trudne dla uczniów okazało się zadanie 16., które sprawdzało umiejętność przeprowadzania doświadczeń i wyciągania wniosków z otrzymanych wyników. Zadanie dotyczyło prostego doświadczenia – elektryzowania ciał przez pocieranie.. Zadanie poprawnie rozwiązało 46% zdających.

GEOGRAFIA Łatwe było dla uczniów zadanie 24., które sprawdzało ważną umiejętność praktyczną – korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej. W zadaniu sprawdzano wiadomości dotyczące państw położonych nad Morzem Bałtyckim. Poprawne wykonanie zadania wymagało oszacowania powierzchni państw nadbałtyckich oraz zlokalizowania tych, które są położone na południe i wschód od Bałtyku. Z zadaniem poradziło sobie 74% gimnazjalistów. Trudne było dla uczniów zadanie 23. sprawdzające stosowanie wiedzy i umiejętności geograficznych w praktyce. W zadaniu sprawdzano wiadomości dotyczące walorów turystycznych charakterystycznych dla dwóch regionów geograficznych Polski. Z zadaniem poradziło sobie 37% uczniów.

MATEMATYKA

Zadania 11 i 21, których treści nawiązują do sytuacji praktycznych, sprawdzało umiejętność odczytywania i interpretowana informacji przedstawionych w formie opisu i rysunku. Uzyskany przez uczniów wyniki 65% i 67% punktów świadczą o tym, że gimnazjaliści dobrze radzą sobie z wykorzystywaniem podanych informacji. Bardzo słabo na poziomie 14% poprawnych odpowiedzi okazały się Zadania; 2 obliczanie procentu liczby w liczbie oraz 12 polegające na doborze wykresu funkcji do opisu słownego. Najwięcej trudności sprawiło zdającym rozwiązanie zadania 23., w którym musieli wykazać się umiejętnością przeprowadzenia prostego rozumowania matematycznego i użycia właściwej strategii Zadanie można było rozwiązać różnymi sposobami, ale każdy z nich wymagał od uczniów znajomości własności sześcianu oraz wyobraźni przestrzennej. za jego rozwiązanie gimnazjaliści uzyskali średnio 8% punktów możliwych do zdobycia.

JĘZYK ANGIELSKI NA POZIOMIE PODSTAWOWYM

Za rozwiązanie zadań z języka angielskiego na poziomie podstawowym gimnazjaliści uzyskali średnio 50,4% punktów. Uczniowie umiarkowanie poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu. W zadaniu 1., które składało się z pięciu jednostek sprawdzających różnorodne umiejętności podstawy programowej w zakresie rozumienia ze słuch uzyskali 46% punktów. Uczniowie radzili sobie z określaniem głównej myśli tekstu. W zadaniu, które sprawdzało umiejętność określenia kontekstu sytuacyjnego. (1.) - spis dań polecanych przez szefa kuchni, jako tekst, który można zobaczyć na tablicy przed restauracją. (2.)- na opakowaniu produktu żywnościowego. Tekst drugi okazało się dużo trudniejszy. Łącznie prawnej odpowiedzi udzieliło 48% zdających. Umiejętność wyszukiwania szczegółowych informacji w tekście sprawdzana była także w zadaniu 9. Większość zdających 57% dość dobrze poradziła sobie z tym zadaniem. Oprócz rozumienia tekstów, w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzana była także znajomość funkcji językowych oraz środków językowych. Najtrudniejsze spośród zadań sprawdzających znajomość funkcji językowych okazało się zadanie 4., które wymagało wybrania właściwej reakcji na wypowiedzi wysłuchane z płyty CD (34%), znacznie łatwiejsze było wybranie poprawnej odpowiedzi w zadaniach, które oparte były na tekstach pisanych (większość uczniów uzyskała wyższe wyniki w zadaniu 6., Reagując na prośbę o wskazanie drogi, poprawnej odpowiedzi udzieliło 64%. W arkuszu egzaminacyjnym były dwa zadania sprawdzające znajomość środków językowych, pierwsze z nich (zadanie 10.) sprawdzało przede wszystkim znajomość leksyki – 58% poprawnych odpowiedzi, a drugie (zadanie 11.) znajomość struktur gramatycznych. Trudne okazało się uzupełnienie zadania wymagającego użycia czasu Past Simple w powiązaniu z okolicznikiem a few weeks ago – 43% poprawnych odpowiedzi.

JĘZYK ANGIELSKI NA POZIOMIE ROZSZERZONYM

Za rozwiązanie zadań z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym gimnazjaliści uzyskali średnio 27,1% punktów. Uczniowie lepiej opanowali umiejętności związane z rozumieniem wypowiedzi niż z tworzeniem wypowiedzi. Najsłabiej opanowaną umiejętnością było stosowanie środków językowych. Zad.1. sprawdzało umiejętność wyszukiwania szczegółowych informacji w tekście oraz umiejętność określania kontekstu sytuacyjnego- 40% poprawnych odpowiedzi. W obszarze rozumienia tekstów pisanych i określania głównej myśli poszczególnych części tekstu (umiejętność sprawdzana w zadaniu 3. - 42%) oraz rozpoznawanie związków pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu (umiejętność sprawdzana w zadaniu 4. - 35%). Zad. 4. i 5. były najtrudniejsze w części sprawdzającej umiejętność rozumienia tekstów pisanych. Uczniowie, uzyskali zbliżone wyniki za obydwa te zadania po 35%. Zadania otwarte sprawdzały umiejętność stosowania środków językowych oraz tworzenia wypowiedzi pisemnej. Większość uczniów nie potrafiła poprawnie uzupełnić tekstu w zad. 6. (14%) oraz zad 7. (13%). Dodatkowo w temacie dotyczącym wystawy fotograficznej sprawdzana była umiejętność wyrażania i uzasadniania swoich poglądów i uczuć, a w temacie dotyczącym przyjazdu kolegi umiejętność przedstawiania opinii innych osób. Uzyskany przez zdających wynik w zakresie treści 22%.

PODSUMOWANIE Uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniami wymagającymi wyszukania informacji w różnych tekstach kultury występujących w arkuszu z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z przedmiotów przyrodniczych – umiejętnością interpretowania danych przedstawionych na wykresie. Nasi gimnazjaliści z języka angielskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu. Na poziomie rozszerzonym uczniowie w miarę dobrze poradzili sobie z wyszukiwaniem szczegółowych informacji w tekstach pisanych. Trudność sprawiły uczniom zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego, a z chemii – wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji. W części językowej największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a także tworzenie wypowiedzi pisemnej.

WNIOSKI CEL - PODNIESIENIE EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W ramach zastępstw rozwiązywać z uczniami testy przygotowujące do egzaminu zewnętrznego. Zachęcać rodziców i uczniów do zakupu zbioru z testami zarekomendowanymi przez nauczycieli, które będą rozwiązywane w ramach zajęć pozalekcyjnych. Zachęcać uczniów do podejmowania prób wysiłku umysłowego nawet w przypadku, kiedy wydaje się im, że nie podołają trudom związanym z rozwiązaniem zadania. Uświadomić rodzicom konsekwencje słabego wyniku na egzaminie kończącym szkołę. Zaangażować wszystkich nauczycieli do analizowania wyników, formułowania wniosków i rekomendacji oraz ich wdrażania.

DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH zwrócić uwagę na odczytywanie tekstów literackich, popularnonaukowych przez uczniów oraz wnioskowanie na ich podstawie; położyć nacisk na czytanie ze zrozumieniem nie tylko tekstu, ale także poleceń; należy doskonalić umiejętność pisania na temat, uzasadniania swojej wypowiedzi oraz przestrzegania norm językowych; bardzo ważne jest także wyrabianie wśród uczniów stosowania bogatego słownictwa w redagowanych przez nich różnorodnych formach wypowiedzi; wymagać udzielania pełnych odpowiedzi pisemnych (podczas wszystkich zajęć); zwracać uwagę na celowe stosowanie środków językowych również podczas wszystkich zajęć; zwracać uwagę na poprawność językową wypowiedzi ustnych i pisemnych; kształtować umiejętność pisemnego streszczania tekstu różnymi metodami i dokonywania innych celowych operacji na tekście; zwracać uwagę na poprawność ortograficzną i interpunkcyjną podczas wszystkich zajęć; zwracać uwagę na estetykę i układ graficzny wypowiedzi pisemnej, organizację tekstu i jego kompozycję; w pracy z tekstem źródłowym, źródłem ikonograficznym, z drzewem genealogicznym i materiałem statystycznym uważnie odczytywać zawarte w nich informacje. Następnie rozpoznawać zmiany polityczne, czy wydarzenia historyczne, których one dotyczą, w kontekście wydarzeń w Polsce i na świecie w pracy z mapą historyczną, uważnie odczytywać informacje umieszczone na mapie i w legendzie, a następnie sytuować zmiany polityczne czy wydarzenia, których dotyczy mapa w kontekście wydarzeń w Polsce i na świecie prezentując wydarzenia historyczne zwracać baczną uwagę na znajomość dat, na przyczyny i skutki wydarzeń, wskazania powiązań pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami.

DZIAŁANIA N-LI PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZYCH: zwiększyć liczbę zadań doskonalących wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych polegających na operowaniu procentami; ćwiczyć umiejętności związane z posługiwaniem się własnościami figur, dostrzeganiem kształtów figur geometrycznych w otaczającej rzeczywistości i obliczaniu ich miar i wykorzystywaniu własności; poświęcić więcej uwagi na ćwiczenia kształtujące wyobraźnię przestrzenną uczniów, np. poprzez wykonywanie różnorodnych modeli brył, układanie z klocków figur przestrzennych zgodnie z podanym schematem, rysowanie brył w oparciu o przedstawiony model, identyfikowanie kształtu brył na podstawie ich siatek lub rysunków wykonanych w różnej perspektywie. zwiększyć liczbę rozwiązywanych zadań polegających na wskazywaniu prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów (opisywaniu przebiegu zjawisk w czasie i przestrzeni oraz wykorzystywaniu zasad i praw do objaśniania zjawisk); ćwiczyć umiejętność posługiwania się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych (zapisywanie związków i procesów w postaci równań i nierówności); doskonalić umiejętność posługiwania się funkcjami, tzn. wskazywania zależności funkcyjnych, analizowania funkcji przedstawionych w różnej postaci i wyciągania wniosków; zwiększyć ilość zadań wymagających stosowania technik twórczego rozwiązywania problemów polegających na kojarzeniu różnorodnych faktów, obserwacji, wyników doświadczeń i wyciąganiu wniosków; uświadomić uczniom potrzebę uważnego czytania, tworzenia planu rozwiązania zadania i jego wykonania, a także krytycznej oceny rozwiązania; doskonalić umiejętność oceny i interpretacji wyników.

DZIAŁANIA NAUCZYCIELI JĘZYKA ANGIELSKIEGO: zwracanie uwagi uczniów na kontekst, w jakim poszczególne słowa są użyte, i ich powiązanie z opcjami w zadaniu. Wymaganie od uczniów, aby potrafili uzasadnić zarówno wybór opcji właściwej, jak i powody odrzucenia opcji, które są dystraktorami w zadaniu; zwracanie uwagi uczniów na odmienność sposobu funkcjonowania struktur charakterystycznych dla danego języka, ograniczenie stosowanie dosłownych tłumaczeń (tzw. kalek językowych); przyzwyczajanie uczniów do wnikliwej analizy polecenia i planowania swojej wypowiedzi; ćwiczenie doboru odpowiednich środków językowych do wykonania poszczególnych elementów polecenia i wskazywanie różnorodnych sposobów realizacji zadania, aby uniknąć niejednoznaczności w pracy.

DZIAŁANIA PEDAGOGA DZIAŁANIA RODZICÓW zdiagnozowanie oczekiwań rodziców w zakresie formy kontaktów ze szkołą i tematyki spotkań warsztatowych, rozpoznanie środowiska ucznia w celu określenia tego, na jakich płaszczyznach wymaga ono wsparcia ze strony szkoły i instytucji takich jak: PPP czy Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej; wspomaganie rodziców w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez prowadzenie zajęć z rodzicami pokazujących pracę z dzieckiem w domu (nadrabianie zaległości za dni nieobecne, umiejętność korzystania z podręcznika, wskazanie istotnej roli systematycznego odrabiania prac domowych); organizacja warsztatów szkoleniowych: NP. „Jak pomóc dziecku w przezwyciężaniu napięć, stresów?’, „Jak pomóc dziecku w osiągnięciu sukcesu na egzaminie?” przeprowadzanie warsztatów z uczniami sprzyjających rozwiązywaniu problemów w nauce, organizacja zajęć terapii pedagogicznej dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych.  DZIAŁANIA RODZICÓW  zorganizowanie zajęć własnych w ten sposób, by mieć czas na rozmowę z dzieckiem i ewentualną pomoc; dbałość o właściwą organizację czasu pozalekcyjnego; systematyczne kontrolowanie osiągnięć dziecka, sprawdzanie wykorzystania wolnego czasu; uczestniczenie w warsztatach przygotowywanych przez szkołę; częste kontakty ze szkołą – nie tylko z wychowawcą klasy, ale i z nauczycielami poszczególnych przedmiotów; korzystanie z pomocy psychologa i/lub pedagoga w przypadku problemów z dzieckiem; uczestnictwo w uroczystościach klasowych i szkolnych;

MONITORING PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ POPRZEZ: DZIAŁANIA UCZNIÓW organizowanie pomocy koleżeńskiej; wdrażanie do samooceny, punktualne i systematyczne uczęszczanie na zajęcia; nadrabianie zaległości wywołanych nieobecnością w szkole; uczenie się organizacji czasu wolnego, czasu pozalekcyjnego, systematycznej pracy; zgłaszanie oczekiwań, ciekawych pomysłów pracy w szkole; uczestniczenie w życiu szkoły, wspomaganie organizowania konkursów i imprez motywujących do pracy. MONITORING PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ POPRZEZ: hospitacje lekcji, zajęć dodatkowych; analizę przeprowadzanych testów i sprawdzianów: w kl.I na początku i końcu roku szkolnego – wszystkie przedmioty objęte egzaminami; w kl. II na początku i końcu roku szkolnego – język polski, matematyka, język obcy; testy międzyprzedmiotowe z przedmiotów humanistycznych i matematyczno- przyrodniczych; w kl. III - próbne egzaminy gimnazjalne. przegląd dokumentacji nauczycielskiej, dokumentacji zespołów przedmiotowych; kontrolę zeszytów uczniowskich; sprawozdania nauczycieli; ankiety dla rodziców i nauczycieli i ich analiza.

a nie informacja o efektywności Podsumowanie Wynik egzaminu zewnętrznego to informacja o końcowym poziomie osiągnięć uczniów w zakresie sprawdzanym testem egzaminacyjnym, a nie informacja o efektywności nauczania w szkole.

Życzymy efektywnej pracy w roku szkolnym 2014/2015