Modyfikacja egzaminu maturalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Efektywne nauczanie – skuteczne uczenie się
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Kształtowanie kompetencji czytelniczych można podzielić na trzy fazy:
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
NOWA FORMUŁA EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
Nowa podstawa programowa
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Nowa podstawa programowa.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
Matura 2015.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Matura z matematyki w roku 2015
Organizacja i harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014 Gimnazjum nr 36 w Łodzi im.K.Kieślowskiego.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
ISTOTA ZMIAN W EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Nowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 roku
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Przyczyny wprowadzenia reformy - stara i nowa podstawa programowa.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Matura z polskiego w pigułce
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
EGZAMIN MATURALNY Sesja egzaminacyjna w 2016 roku
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty.
INFORMACJE O EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty Harmonogram:
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Informacje ogólne o egzaminie
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Modyfikacja egzaminu maturalnego z języka polskiego od roku 2015 www.oke.waw.pl

Podstawa prawna zmian na egzaminie maturalnym od roku szkolnego 2014/2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – informacje merytoryczne. Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów publicznych – informacje organizacyjne. Informator o egzaminie maturalnym od roku szkolnego 2014/2015 Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – przykłady zadań oraz opis egzaminu maturalnego. www.oke.waw.pl

Egzamin maturalny poziom podstawowy pisemny ustny poziom rozszerzony test wypracowanie rozprawka problemowa interpretacja utworu lirycznego ustny poziom rozszerzony szkic lub rozprawka problemowa interpretacja porównawcza utworów literackich

Podstawa programowa Które wymagania sprawdzane są na egzaminie? Czytanie i słuchanie Samokształcenie i docieranie do informacji Świadomość językowa I Odbiór wypowiedzi (tekstów) i wykorzystanie zawartych w nich informacji Wstępne rozpoznanie Analiza Interpretacja Wartości i wartościowanie II Analiza i interpretacja tekstów kultury Mówienie i pisanie III Tworzenie wypowiedzi (tekstów)

Część ustna egzaminu z języka polskiego Cel egzaminu Sprawdzenie umiejętności tworzenia samodzielnej wypowiedzi ustnej na określony temat, zgodnej z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki. Forma egzaminu Egzamin trwa około 30 minut i składa się z trzech części: - przygotowania, - wypowiedzi monologowej zdającego dotyczącej wylosowanego polecenia, - związanej z tą wypowiedzią rozmowy zdającego z zespołem przedmiotowym. www.oke.waw.pl

Część ustna egzaminu z języka polskiego Wypowiedź monologowa Zdający: - losuje zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury oraz odnoszące się do niego polecenie, - ma nie więcej niż 15 minut na przygotowanie wypowiedzi, - przez około 10 minut wygłasza wypowiedź monologową na zadany w poleceniu temat. www.oke.waw.pl

Część ustna egzaminu z języka polskiego Część dialogowa Rozmowa - trwa około 5 minut, - musi dotyczyć wygłoszonej przez zdającego wypowiedzi monologowej. Podczas rozmowy: - członkowie zespołu egzaminacyjnego nie mogą odwoływać się do faktów lub tekstów nieprzywołanych w tej wypowiedzi, - członkowie zespołu egzaminacyjnego mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia, zachęcać do pogłębienia wybranych aspektów wypowiedzi itp. www.oke.waw.pl

Jakie teksty kultury przewidziane są na egzaminie ustnym? literacki ikoniczny popularnonaukowy (z zakresu wiedzy o języku)

Egzamin ustny – przykład zadania (1) Jan Miodek: Porozumiewamy się bez przeszkód, a przeciętny Polak rzadko przeżywa rozterki gramatyczne. (...) Redaktor: Co jest najbardziej niebezpieczne czy może charakterystyczne? J.M.: Rozchwiane normy stylistycznej. Spotykamy się z tym a każdym niemal kroku, bo Polak coraz gorzej wyczuwa sytuację, w której dana forma językowa jest stosowna. Nie potrafi wybrać właściwej. Na porządku dziennym jest mieszanie w jednej wypowiedzi stylu wysokiego i niskiego, a także ciśnienie oficjalności, z którą do naszej mowy wkraczają zwroty i sformułowania z urzędniczych sprawozdań, protokołów. Przykładów można podać wiele. Wkurzamy się, opierniczmy kogoś, zadowoleni, że unikamy brzydkiego wyrazu, sięgając po wcale przecież nieelegancki substytut. Przedstawiamy sąsiadowi małżonkę zamiast żonę, nieświadomi, że owa małżonka szeleści dyplomatycznym protokołem. Zalecamy gościom schroniska nadzór nad sprzętem z powodu nasilających się faktów jego zaboru. Chodzimy do Nowaka, ale składamy gazetowe kondolencje (dyrektorowi Janowi Nowak) pod wpływem stylu kancelaryjnego. Młody człowiek pytany, dlaczego uprawia sport, odpowiada – (Gram w piłkę, ponieważ to fajne zajęcie), zderzając potoczne (fajne) z literackim (ponieważ). To są stylistyczne antypody. Joanna Pyszny, Miodek drąży skałę, Wrocław 1993, s. 84-85. Czy poprawność językowa jest potrzebna? Uzasadnij, odwołując się do fragmentu wywiadu z Janem Miodkiem oraz innego tekstu kultury.

Egzamin ustny – przykład zadania (2) FILOZOF Po stryju filozofie wziął jeden spuściznę, Nie gotowiznę, Tam, gdzie duch buja nad ciało, Takich sprzętów bywa mało, Ale były na szafach, w szafach słojków szyki, Alembiki, Papierów stósy, Globusy I na stoliku Szkiełek bez liku, A w końcu ławy Worek dziurawy. Wziął jedno szkiełko, patrzy, aż wór okazały. Wziął drugie, a woreczek nikczemny i mały. Westchnął zatem nieborak i rzekł: Wiem, dlaczego Były pustki w dziurawym worku stryja mego: Gdyby był okiem, nie szkłem, na rzeczy poglądał, I on by użył, i ja znalazłbym, com żądał. Ignacy Krasicki, Bajki, oprac. Z. Goliński, Kraków 1975. W jaki sposób w utworach literackich bywają przedstawiani intelektualiści? Omów zagadnienie, odwołując się do załączonej bajki Ignacego Krasickiego oraz do innych, wybranych przez siebie, utworów literackich.

Egzamin ustny – przykład zadania (3) Pieter Breugel (starszy), Pejzaż z upadkiem Ikara, ok. 1558, Królewskie Muzeum Sztuk Pięknych w Brukseli. W jaki sposób twórcy późniejszych epok nawiązują do starożytnych mitów? Odpowiedz na podstawie interpretacji obrazu Petera Breugla Pejzaż z upadkiem Ikara i wybranego tekstu literackiego.

Egzamin ustny – ocenianie meritum (treść) – 40% (16 pkt), organizacja – 20% (8 pkt) Część monologowa meritum (treść) i przestrzeganie zasad uczestniczenia w rozmowie – 20% (8 pkt) Część dialogowa 20% (8 pkt) Język i styl wypowiedzi monologowej i dialogowej Za wypowiedź w części ustnej egzaminu maturalnego zdający może otrzymać maksymalnie 40 punktów (100%).

Egzamin ustny – ocenianie

Struktura arkusza egzaminacyjnego w części pisemnej Poziom podstawowy - test - wypracowanie do wyboru: rozprawka problemowa lub interpretacja tekstu poetyckiego Na rozwiązanie zadań z arkusza zdający ma 170 minut. Poziom rozszerzony wypracowanie do wyboru: wypowiedź argumentacyjna na podstawie tekstu teoretycznego lub interpretacja porównawcza tekstu literackiego Na rozwiązanie zadania za zdający ma 180 minut.

Struktura testu Część testowa arkusza egzaminacyjnego składa się z dwóch zestawów, z których każdy obejmuje: - tekst lub dwa teksty liczące łącznie nie więcej niż 500 słów (popularnonaukowy, publicystyczny, polityczny). - wiązkę 5–7 zamkniętych i/lub otwartych zadań do tekstu z miejscem na wpisanie odpowiedzi. Łącznie w obu zestawach składających się na test znajdzie się 10–13 zadań zróżnicowanych pod względem formy oraz sprawdzających różne kompetencje. Zdający rozwiązuje zadania w obu zestawach. www.oke.waw.pl

Rodzaje tekstów nieliterackich w teście popularnonaukowy publicystyczny polityczny

Co sprawdzają zadania testowe? Uwaga! Zadania sprawdzają także znajomość utworów literackich, których zgodnie z podstawą programową nie wolno pominąć w procesie kształcenia (oznaczonych w podstawie gwiazdką). umiejętność analizy tekstu nieliterackiego umiejętność dokonywania działań na tekście nieliterackim świadomość językową

Jak będzie sprawdzana świadomość językowa podczas egzaminu? W sposób funkcjonalny: - rozpoznawanie w tekście kategorii językowych (np. części mowy, typów zdań, neologizmów itp.), - określanie ich funkcji w tekście, - stosowanie w określonej funkcji, - przekształcanie ze względu funkcje.

Zadania testowe sprawdzające umiejętność wykonywania działań na tekście wyszukiwanie słów (pojęć) kluczowych dokonywanie transformacji tekstu formułowanie pytań streszczanie tworzenie planu tekstu

Przykłady działań na tekście Zadanie (0–2) Sformułuj trzy pytania, na które w kolejnych akapitach odpowiada autor tekstu. Każde pytanie musi odnosić się do całego akapitu. Zadanie (0-3) Napisz streszczenie tekstu liczące 40-60 słów. Zadanie (0-2) Przekształć akapit tak, aby zachować podobną treść, ale pozbawić go ironii. Zadanie (0–3)   Wskaż co najmniej dwa słowa kluczowe wspólne dla tekstu 1. i 2. ............................................................................................................................ Z każdym z wybranych słów kluczowych ułóż zdanie, którego sens będzie zgodny z wymową tekstu 1. lub 2.   ……………………………………………………………………………………………………………………..

Wypracowanie na poziomie podstawowym Czy szczególne okoliczności mogą usprawiedliwiać postępowanie sprzeczne z podstawowymi zasadami etyki? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do fragmentu Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i do innych tekstów kultury. ROZPRAWKA Z PROBLEMEM OKREŚLONYM W POLECENIU punkt wyjścia: fragment tekstu literackiego Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. INTERPRETACJA WIERSZA LIRYCZNEGO

Przekonanie odbiorcy do swojej propozycji ROZPRAWKA INTERPRETACJA Cel Przedstawienie w sposób przekonywający propozycji rozwiązania problemu Przedstawienie propozycji odczytania utworu literackiego i dowiedzenie jej trafności Funkcja komunikacyjna Przekonanie odbiorcy do swojej propozycji Przedmiot wypowiedzi Tekst dany w zadaniu i inne wybrane dowolnie teksty kultury Utwór literacki dany w zadaniu Schemat globalnej organizacji tekstu Problem + teza/hipoteza + uzasadnienie (argumenty + przykłady) + wnioski (konkluzja) Teza/hipoteza + uzasadnienie (argumenty + przykłady) + wnioski (konkluzja) Teza/hipoteza Sformułowanie swojego stanowiska wobec problemu (w postaci tezy lub hipotezy) Sformułowanie tezy/hipotezy interpretacyjnej (nadrzędny sens tekstu) Uzasadnienie Uzasadnienie stanowiska: argumentacja i przykłady z tekstu podanego w zadaniu (z treści), z innego(ych) tekstu(ów) i z kontekstów Uzasadnienie tezy/hipotezy interpretacyjnej: argumentacja i przykłady z interpretowanego tekstu (z formy i z treści – sfunkcjonalizowana analiza) i z kontekstów Wnioski Potwierdzenie rozwiązania problemu lub stwierdzenie niemożności jego rozwiązania Potwierdzenie trafności odczytania interpretowanego utworu

Wypracowanie na poziomie rozszerzonym Określ, jaki problem podejmuje Witold Gombrowicz w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz innych tekstów kultury. ROZPRAWKA BEZ OKREŚLENIA PROBLEMU W POLECENIU punkt wyjścia: fragment tekstu teoretycznoliterackiego albo historycznoliterackiego, albo krytycznoliterackiego Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów. INTERPRETACJA PORÓWNAWCZA DWÓCH TEKSTÓW LITERACKICH

Odmiany gatunkowe rozprawki Odmiana z określonym problemem w poleceniu bez określonego problemu w poleceniu Poziom podstawowy rozszerzony Przedmiot wypowiedzi Cały lub autonomiczny fragment utworu literackiego i inne teksty kultury dowolnie wybrane i/lub cała lektura obowiązkowa Fragment tekstu historycznoliterackiego, teoretycznoliterackiego lub krytycznoliterackiego i inne teksty kultury dowolnie wybrane Temat Wskazany w problemie, związany z treścią i/lub formą dołączonego utworu literackiego Związany z treścią dołączonego tekstu Problem Dany w poleceniu Dany w dołączonym tekście, wymaga odtworzenia Schemat globalnej organizacji tekstu Interpretacja problemu + sformułowanie tezy/hipotezy + uzasadnienie (argumenty + przykłady) + wnioski (konkluzja) Sformułowanie problemu + interpretacja problemu + sformułowanie tezy/hipotezy + uzasadnienie (argumenty + przykłady) + wnioski (konkluzja) Interpretacja problemu Świadcząca o zrozumieniu istoty problemu danego w poleceniu Świadcząca o zrozumieniu tekstu danego w zadaniu (odtwarzająca tok myślenia jego autora i zawierająca ocenę zaproponowanego rozwiązania)

Odmiany gatunkowe interpretacji Odmiana pojedynczego utworu poetyckiego porównawcza Poziom podstawowy rozszerzony Przedmiot wypowiedzi   Autonomiczny utwór poetycki Zestawienie dwóch tekstów poetyckich albo epickich, albo dramatycznych lub ich autonomicznych fragmentów. Schemat globalnej organizacji tekstu Teza/hipoteza interpretacyjna + uzasadnienie (argumenty + przykłady) + wnioski (konkluzja) Teza/hipoteza Teza/hipoteza interpretacyjna odnosi się do pojedynczego utworu. Teza/hipoteza interpretacyjna odnosi się do obu porównywanych utworów. Uzasadnienie Odczytanie sensów cząstkowych w kontekście nadrzędnego sensu całego utworu Odczytanie sensów cząstkowych w każdym utworze w kontekście jego sensu nadrzędnego, na tej podstawie znalezienie sensów wynikających z zestawienia tekstów (argumentacja i przykłady potwierdzające podobieństwa i/lub różnice między porównywanymi tekstami.) Wnioski Wynikające z sensów cząstkowych Wynikające z przedstawionych podobieństw i/lub różnic

Kryteria oceniania prac pisemnych Stan obecny: model odpowiedzi zakotwiczony w konkretnym temacie wypracowania PRZYKŁAD: Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej Gloria victis i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Mazowsze. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach. Model odpowiedzi (fragm.) 1.       Zasada zestawienia tekstów (2 p.) 2.       Osoby mówiące w Gloria victis (2 p.) 3.       Obrazy przeszłości w Gloria victis (5 p.) 4.       Refleksje na temat pamięci w Gloria victis (3 p.) 5.       Osoba mówiąca w Mazowszu (2 p.) 6.       Obrazy przeszłości w Mazowszu (5 p.) 7. Refleksje na temat pamięci w Mazowszu (3 p.) 8.       Podsumowanie (3 p.) www.oke.waw.pl

Ocenianie od 2015: kryteria zakotwiczone w formie wypowiedzi Kryteria oceniania prac pisemnych Ocenianie od 2015: kryteria zakotwiczone w formie wypowiedzi

Szkoła ponadgimnazjalna Lektury z gwiazdką Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna *Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII) *Ignacy Krasicki – wybrane bajki Aleksander Fredro *Zemsta Adam Mickiewicz *Dziady cz. II *Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy, Potop) *Bogurodzica *Jan Kochanowski – wybrane pieśni, treny (inne niż w gimnazjum) i psalm Adam Mickiewicz *Dziadów część III Adam Mickiewicz *Pan Tadeusz Bolesław Prus *Lalka Stanisław Wyspiański *Wesele *Bruno Schulz – wybrane opowiadanie Witold Gombrowicz *Ferdydurke

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ