Dear Mr/ Mrs Chairman, dear colleagues

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Klasyfikacja odpadów, podział na grupy i segmenty
Grupy producentów rolnych
KOMPETENCJE KONTROLNE W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ochrona środowiska naturalnego
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Warunki stosowania odpadów w budownictwie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
Podstawy prawne ooś Jarosław Kołodziejczak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. Frankfurt nad Odrą, 24 września 2009r.
Krajowy Urząd Środowiska kraju związkowego Brandenburgia RO 1/Alpert 1 Günter Alpert Oddział Regionalny Wschód Jednostka odpowiedzialna za postępowanie.
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
ASPEKTY PRAWNE ZWIĄZANE Z LIKWIDACJĄ ZAKŁADU GÓRNICZEGO
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Prawo Ochrony Środowiska
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Ustrój samorządu terytorialnego
MAPY ŚRODOWISKOWE Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska Katedra Analiz Środowiskowych, Kartografii i Geologii Gospodarczej.
Reglamentacja procesu budowy
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zakres obowiązywania kpa
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami DEPARTAMENT ŚRODOWISKA WYDZIAŁ OPŁAT I BAZ DANYCH O ŚRODOWISKU Poznań, 2016 rok.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Przepisy regulujące zasady rekultywacji terenów po eksploatacji kruszyw, w szczególności w kierunku przyrodniczym Mariusz.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Kluczowe wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska w świetle planowanej eksploatacji kruszyw na obszarach Natura.
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
Zapis prezentacji:

Aspekty prawne przeprowadzenia rekultywacji wyrobisk poeksploatacyjnych z zastosowaniem odpadów Dear Mr/ Mrs Chairman, dear colleagues. My name is Paulina Kostrz-Sikora. I represent Polish Geological Insitute – National Research Institute in Warsaw. Generally I am geologist, my professional tasks are related to waste management and environmental protection. and nowadays also to geochemistry. Therefore, today I would like to present you some new data on rare earth elements in sewage sludge from the paper industry. dr Joanna Fajfer

Do rekultywacji wyrobisk stosuje się przepisy: art. 129 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. roku „Prawo geologiczne i górnicze” - do rekultywacji gruntów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 tego artykułu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnycha art. 20 i 22 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych decyzja w sprawie rekultywacji

REKULTYWACJA wg Ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1205 z późn. zm.) – w aspekcie rekultywacji gruntów - rozumie się przez to nadanie lub przywrócenie gruntom zdegradowanym albo zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych przez właściwe ukształtowanie rzeźby terenu, poprawienie właściwości fizycznych i chemicznych, uregulowanie stosunków wodnych, odtworzenie gleb, umocnienie skarp oraz odbudowanie lub zbudowanie niezbędnych dróg.

Wniosek o wydanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania Przedsiębiorca prowadzący działalność górniczą Wniosek o wydanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania Opiniowanie Dyrektor OUG Wójt, Burmistrz, Prezydent Miasta Przedsiębiorca prowadzący rekultywację ma obowiązek co roku i w terminie do dnia 28 lutego każdego roku przekazać informację o powstałych w ubiegłym roku zmianach w zakresie gruntów podlegających rekultywacji Starosta Decyzja

oraz wójta/ burmistrza/ prezydenta miasta. Decyzje w sprawach rekultywacji i zagospodarowania wydawane są przez starostę, na wniosek przedsiębiorcy, po zasięgnięciu opinii: dyrektora właściwego terenowo okręgowego urzędu górniczego (w odniesieniu do działalności górniczej), dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub dyrektora parku narodowego - w odniesieniu do gruntów o projektowanym leśnym kierunku rekultywacji; oraz wójta/ burmistrza/ prezydenta miasta.

Decyzja w sprawach rekultywacji i zagospodarowania określa: stopień ograniczenia lub utraty wartości użytkowej gruntów, ustalony na podstawie opinii, o których mowa w art. 28 ust. 5; osobę obowiązaną do rekultywacji gruntów; kierunek i termin wykonania rekultywacji gruntów; uznanie rekultywacji gruntów za zakończoną

Do rekultywacji i zagospodarowania wyrobisk z zastosowaniem odpadów stosuje się przepisy: art. 30, 41-48 Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz.21 z późn. zm.). art. 39 Ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1136). Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami – obowiązuje do 23 stycznia 2015 r.

Art. 2 ust 4 ustawy o odpadach wydobywczych oraz art. 2 ust Art. 2 ust 4 ustawy o odpadach wydobywczych oraz art. 2 ust.11 ustawy o odpadach, stanowi, że przepisów powyższych ustaw nie stosuje się do: „mas ziemnych lub skalnych przemieszczanych w związku z wydobywaniem kopalin ze złóż, jeżeli koncesja na wydobywanie kopalin ze złóż lub plan ruchu zakładu górniczego zatwierdzony decyzją, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, lub miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu górniczego określają warunki i sposób ich zagospodarowania”

W przypadku zastosowania odpadów wydobywczych do wypełniania wyrobisk górniczych należy uwzględnić poniższe warunki: zabezpieczenia stabilności odpadów wydobywczych; zapobiegania zanieczyszczeniu gleby, wód powierzchniowych i podziemnych; zapewnienia monitoringu wyrobisk górniczych wypełnianych odpadami wydobywczymi.

Do wypełniania wyrobisk górniczych odpadami wydobywczymi pochodzącymi z własnego zakładu górniczego stosuje się przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze. Do wypełniania wyrobisk górniczych odpadami wydobywczymi innymi niż z własnego zakładu górniczego stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach; Jeżeli wypełnianie wyrobisk górniczych odpadami wydobywczymi innymi niż z własnego zakładu górniczego jest prowadzone w ruchu zakładu górniczego, to zastosowanie mają również przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze.

Zgodnie z Ustawą o odpadach, w przypadku poddawania odpadów procesowi odzysku polegającym na wypełnieniu terenów niekorzystnie przekształconych konieczne jest uzyskanie: Zezwolenia na przetwarzanie odpadów lub Zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów Na wniosek posiadacza odpadów, dla działalności wymagającej uzyskania zezwolenia na zbieranie i zezwolenia na przetwarzanie może zostać wydana jedna decyzja, która obejmuje informacje dotyczące zezwolenia na zbieranie oraz zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Zezwolenia wydawane są w drodze decyzji przez Marszałka Województwa lub Starostę odpowiednio ze względu na miejsce zbierania i przetwarzania.

WNIOSEK Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia (o ile jest wymagana) Marszałek Województwa dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż 25 000 Mg, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska na terenach zamkniętych Starosta we wszystkich pozostałych przypadkach ZEZWOLENIE

oznaczenie miejsca zbierania/przetwarzania odpadów; Wniosek na zbieranie oraz wniosek na przetwarzanie odpadów powinien zawierać: numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany; wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania/ przetwarzania; oznaczenie miejsca zbierania/przetwarzania odpadów; wskazanie miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów; przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania/przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;

Wniosek na zbieranie oraz wniosek na przetwarzanie odpadów powinien zawierać: oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie zbierania/przetwarzania odpadów; opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem; opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona; informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów. Ponadto wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów zawiera również szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów.

Natomiast wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów zawiera również: określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku; szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach - także godzinowej mocy przerobowej;

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem (m.in.): zezwolenia na przetwarzanie odpadów i zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów wydawanego na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Art. 72 ust. 1 p. 21) Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych: przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia Przedsięwzięcia kwalifikowane jako mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko zostały uwzględnione w § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.), natomiast przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko odpowiednio w § 3 rozporządzenia.

Ustawa o odpadach dopuszcza odzysk odpadów poza instalacjami lub urządzeniami na podstawie odrębnych przepisów, w których są określone: warunki odzysku w procesie R 10 i rodzaje odpadów dopuszczone do takiego procesu odzysku, uwzględniające ochronę życia i zdrowia ludzi oraz środowiska; rodzaje odpadów oraz warunki ich odzysku w procesach odzysku R3, R5, R11 i R12 z uwzględnieniem właściwości tych odpadów oraz możliwości bezpiecznego dla środowiska i zdrowia ludzi wykorzystania tych odpadów.

Obecnie tj. do 23 stycznia 2015 r. (na podstawie art. 250, ust Obecnie tj. do 23 stycznia 2015 r. (na podstawie art. 250, ust. 1) obowiązują: Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356). Rozporządzenie Ministra Środowiska z 5 kwietnia 2011 r. w sprawie procesu odzysku R10 (Dz.U. z 2011 r. nr 86, poz. 476).

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) Do wypełniania terenów niekorzystnie przekształconych (takich jak zapadliska, nieeksploatowane odkrywkowe wyrobiska lub wyeksploatowane części tych wyrobisk) mogą być stosowane odpady m.in. z: grupy 01 - Odpady powstające przy poszukiwaniu, wydobywaniu, fizycznej i chemicznej przeróbce rud oraz innych kopalin: 01 01 02 ex 01 01 02 Odpady z wydobywania kopalin innych niż rudy metali; Stałe odpady z wydobywania kopalin innych niż rudy metali 01 01 80 Odpady skalne z górnictwa miedzi, cynku i ołowiu; 01 03 81 ex 01 03 81 Odpady z flotacyjnego wzbogacania rud metali nieżelaznych inne niż wymienione w 01 03 80 Stałe odpady z flotacyjnego wzbogacania rud metali nieżelaznych inne niż wymienione w 01 03 80 01 04 08 Odpady żwiru lub skruszone skały inne niż wymienione w 01 04 07; 01 04 09 Odpadowe piaski i iły; 01 04 12 ex 01 04 81 Odpady powstające przy płukaniu i oczyszczaniu kopalin inne niż wymienione w 01 04 07 i 01 04 11 Stałe odpady powstające przy płukaniu i oczyszczaniu kopalin inne niż wymienione w 01 04 07 i 01 04 11 01 04 13 Odpady powstające przy cięciu i obróbce postaciowej skał inne niż wymienione w 01 04 07 01 04 81 Odpady z flotacyjnego wzbogacania węgla inne niż wymienione w 01 04 80. Stałe odpady z flotacyjnego wzbogacania węgla inne niż wymienione w 01 04 80.

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) grupy 02 – Odpady z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności ex 02 01 01 Stałe osady z mycia i czyszczenia ex 02 03 01 Ziemia sucha, ziemia mokra, w tym kamienie ex 02 04 01 Stałe osady z czyszczenia i mycia grupa 06 - Odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania produktów przemysłu chemii nieorganicznej ex 06 03 99 Odpady z przesiewu i przepału węgla kamiennego

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) Grupa 10 – Odpady z procesów termicznych 10 01 03 Popioły lotne z torfu i drewna niepoddanego obróbce chemicznej ex 10 01 17 Popioły lotne ze współspalania węgla z biomasą – niepochodzące z palenisk fluidalnych

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) grupa 17 – Odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych) 17 01 01 Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów 17 01 02 Gruz ceglany ex 17 01 03 Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia (wykonane z ceramiki) ex 17 01 07 Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych inne niż wymienione w 17 01 06 ex 17 01 81 Odpady z remontów i przebudowy dróg 17 05 04 Gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03 ex 17 05 06 Urobek z pogłębiania rzek górskich inny niż wymieniony w 17 05 05* 17 05 08 Tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż wymieniony w 17 05 07

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) Grupa 18 – Odpady medyczne i weterynaryjne ex 18 01 81 zużyte kąpiele lecznicze aktywne biologicznie inne niż wymienione w 18 01 80 – borowina pozabiegowa

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) planowane działania są lub będą określone w trybie przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w trybie przepisów prawa budowlanego, albo w drodze decyzji określającej zakres, sposób i termin zakończenia rekultywacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 121, poz. 1266, z późn. zm.) planowane działanie jest określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy albo jest zgodne z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo jest określone w decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania gruntów rolnych lub leśnych na podstawie ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U.z 2013 r. poz. 1205)

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) planowane działanie nie spowoduje bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2014 r. poz. 210).

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) wypełnianie odpadami prowadzi się do rzędnych przyległych terenów nieprzekształconych z zastrzeżeniem, że warstwę powierzchniową o grubości od 1 do 1,5 m należy formować w sposób zapewniający jej funkcję glebotwórczą lub w sposób odpowiadający docelowemu przeznaczeniu terenu; w przypadku stosowania zagospodarowania metodami bezglebowymi z przeznaczeniem terenu na użytki zielone, tereny rekreacyjne, leśne wypełnianie terenu odpadami o kodach 01 01 02, 01 04 12 i 01 04 81 można stosować do poziomu otaczającej powierzchni; odpady z podgrupy 17 01 przed ich zastosowaniem poddaje się kruszeniu w przypadku konieczności dostosowania ich składu granulometrycznego do realizacji konkretnego przedsięwzięcia

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) Dodatkowe warunki dla odpadów ex 10 01 01, ex 10 01 02, ex 10 01 80 i ex 10 01 82: Rozpoznanie hydrologiczne i hydrogeologiczne wypełnianego wyrobiska Rozpoznanie budowy geologicznej pod kątem wymaganej naturalnej bariery uszczelniającej podłoże i ściany bocznych o miąższości 0,5 m i współczynniku filtracji: k ≤ 1,0x10-7 dla odpadów ex 10 01 01, ex 10 01 02, ex 10 01 80 k ≤ 1,0x10-9 dla odpadów ex 10 01 82

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) Dodatkowe warunki dla odpadów ex 10 01 01, ex 10 01 02, ex 10 01 80 i ex 10 01 82 zainstalowanie i uruchomienie systemu monitorowania wpływu wbudowanego materiału na wody podziemne najpłytszego poziomu wodonośnego o znaczeniu użytkowym (np. instalacji piezometrów, jeśli jest to wymagane); oraz wykonanie zewnętrznego systemu drenażu uniemożliwiającego dopływ wód powierzchniowych i podziemnych do tego terenu (w przypadku stosowania odpadów ex 10 01 82).

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. Nr 49, poz. 356) Odpady o kodzie ex 10 01 82 przed wypełnieniem poddaje się mieszaniu z ziemią; odczyn uzyskanej mieszaniny powinien zawierać się w przedziale wartości pH 6,5-7,5 W przypadku wypełniania terenów niekorzystnie przekształconych mieszanina odpadów ex 10 01 01, ex 10 01 02, ex 10 01 80 i ex 10 01 82 warunki prowadzenia odzysku ustala się jak w przypadku odpadami o kodzie ex 10 01 82

Sankcje w razie niezakończenia rekultywacji gruntów zdewastowanych w okresie, o którym mowa w art. 20 ust. 4, stosuje się opłatę roczną podwyższoną o 200% od dnia, w którym rekultywacja gruntów powinna zostać zakończona. w przypadku zbierania lub przetwarzania odpadów bez wymaganego zezwolenia lub gospodarowania odpadami niezgodnie z posiadanym zezwoleniem na zbieranie odpadów, zezwoleniem na przetwarzanie odpadów lub zezwoleniem na zbieranie i przetwarzanie odpadów – administracyjna kara pieniężna wynosi nie mniej niż 1000 zł i nie może przekroczyć 1 000 000 zł.

Zezwolenie na zbieranie określa: numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany; rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania; oznaczenie miejsca zbierania odpadów; wskazanie miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów; opis metody lub metod zbierania odpadów; dodatkowe warunki zbierania odpadów, jeżeli wymaga tego specyfika odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań ochrony życia lub zdrowia ludzi lub środowiska; wymagania wynikające z przepisów odrębnych; czas obowiązywania zezwolenia.

Zezwolenie na przetwarzanie określa: numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany; rodzaj i masę odpadów przewidywanych do przetworzenia i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku; miejsce i dopuszczoną metodę lub metody przetwarzania odpadów, ze wskazaniem procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach - także godzinnej mocy przerobowej; dodatkowe warunki przetwarzania odpadów, jeżeli wymaga tego rodzaj odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub środowiska; miejsce i sposób magazynowania odpadów oraz rodzaj magazynowanych odpadów; informacje wynikające z przepisów odrębnych; czas obowiązywania zezwolenia.

Dziękuję za uwagę And at the end I would like to thank you for your attention.