O roli osób znaczących w rozwoju dzieci i młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Nauczyciele o pracy nad projektem europejskim. Miejsce badania: Gimnazjum nr 3 w Tarnobrzegu Termin badania: 15 czerwca 2012 r. Uczestnicy badania: nauczyciele.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Prezentacja multimedialna
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
warsztaty dla rodziców
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
RODZINA.
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Postawa asertywna.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Psychologia rozwoju dziecka
środowisko wychowawcze
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Programy wspierania rodziny
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

O roli osób znaczących w rozwoju dzieci i młodzieży Akredytacja Państwowej Komisji Akredytacyjnej (Uchwała Nr 474/2010 z dn. 27. 05. 2010 roku) Warszawskie Forum Rodziców nt.: Jakich autorytetów poszukuje współczesna młodzież Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji Warszawa, 21 lutego 2012 roku O roli osób znaczących w rozwoju dzieci i młodzieży Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

Punkt wyjścia Jakie czasy, tacy ludzie i „takie młodzieży chowanie” Dzieciństwo i młodość rodziców są INNE niż dzieciństwo i młodość ich dzieci dzisiaj Kulturowy (także cywilizacyjny) kontekst rozwoju rodziców w ich dzieciństwie i młodości był INNY niż aktualny kontekst rozwoju ich dzieci co się zmieniło ?

To jest lew. Lew ma cztery łapy i grzywę…. Tanie loty do Afryki?

Jak można opisać relacje między młodszym i starszym pokoleniem i co z tego wynika dla wychowania ?

KULTURA post-figuratywna Koncentracja na przeszłości  STAGNACJA DZIADKOWIE rodzice dzieci Strażnicy tradycji

KULTURA ko - figuratywna Koncentracja na teraźniejszości  STABILIZACJA dziadkowie RODZICE dzieci Strażnicy tradycji Realiści

KULTURA pre - figuratywna Koncentracja na przyszłości  TRANSFORMACJA dziadkowie rodzice DZIECI Nośnicy zmian

świat dorosłych edukacja świat dzieci POMOC Jak (już) nie myśleć o relacjach: świat dzieci świat dorosłych edukacja POMOC

wzajemna socjalizacja Jak (dziś) myśleć o relacjach: świat ludzi wzajemna socjalizacja świat dzieci świat dorosłych POLE oddziaływań

W jakim kontekście działają dorośli i dzieci ? Społeczność lokalna PRZEDSZKOLE / SZKOŁA i ich kultura organizacyjna rodzina Zasoby społeczne Zasoby społeczne interakcja Zasoby indywidualne D Dz Zasoby indywidualne M E D I A koledzy

Świat społeczny dziecka: kto może stać się osobą znaczącą? babcia dziadek siostra brat matka ojciec rówieśnicy nauczyciele inni dorośli bohaterowie kultury masowej DZIECKO

Świat społeczny dorosłego: kto może stać się osobą znaczącą? Lekarz, ksiądz, psycholog ...?... DOROSŁY Własne dzieci Rodzeństwo, inni krewni Rodzice, dziadkowie Koledzy, znajomi Inni dorośli Przyjaciele

Cechy osoby znaczącej: Osoba wyróżniona ze względu na częstość kontaktów oraz ich wagę z punktu widzenia zaspokajania ważnych potrzeb Osoba powiązana z nami silną emocjonalną więzią : duża bliskość zaufanie dawanie poczucia bezpieczeństwa Osoba stanowiąca wzorzec postępowania: wzór zachowania w różnych sytuacjach umiejętność „zachowania zimnej krwi” w sytuacjach trudnych wzorzec moralny wyrazista tożsamość osoba o wysokiej pozycji i społecznym szacunku / uznaniu

Kiedy stajemy się dla kogoś osobami znaczącymi? Częste przebywanie ze sobą - fizyczny kontakt Częste rozmowy ze sobą oraz razem z innymi ludźmi Wspólne ustalanie celów działania Wspólne poszukiwanie sposobów realizacji celów Podejmowanie razem wielu różnorodnych zadań / działań Wspólne rozwiązywanie trudności, pokonywanie przeszkód Zostawianie miejsca dla aktywności partnera Dbanie o równowagę „wkładu” wszystkich stron w interakcji Otwarte ujawnianie własnych UCZUĆ

Kiedy potrzebujemy osób znaczących? Wzrost niezależności psychicznej i samodzielności w działaniu W TRUDNYCH SYTUACJACH dzieciństwo dorastanie dorosłość W CODZIENNYM ŻYCIU

Kiedy osoba znacząca staje się AUTORYTETEM? Wtedy, gdy obserwujemy, że zachowanie osoby znaczącej dla nas: jest zgodne z uznawanymi przez nią zasadami (spójność wewnętrzna) jest skuteczne i doprowadza do realizacji zakładanych przez nią celów (wiarygodność) jest pozytywnie wartościowane, akceptowane, a osoba jest szanowana przez otoczenie (spójność zewnętrzna)

Podstawowy warunek „zdrowej” edukacji: RÓWNOWAGA Różnorodność wyzwania Kompetencje dziecka zasoby wsparcie

Wnioski: rola dorosłego Coraz rzadziej wzór do naśladowania, a coraz częściej osoba, z którą razem się coś robi dla innych i razem z innymi Coraz rzadziej „źródło wiedzy” i „wyrocznia moralna”, a coraz częściej partner w rozmowie, dyskusji, sporze, wymianie opinii i ocen

Rozejrzyj się ..... Rodzice i dziadkowie Dzieci i wnuki Twoje źródła wsparcia: Rodzice i dziadkowie Dzieci i wnuki Dalecy krewni, sąsiedzi Przyjaciele i koledzy z lat szkolnych Przypadkowo spotkani ludzie Różni specjaliści „od ciała i duszy” Kto jeszcze ......................................... ?

Tożsamość ROZPROSZONA  WIECZNIE NIEZADOWOLONY, ZAGUBIONY Rodzina R Środowisko wychowawcze: Brak wymagań Brak dystansu Brak kontroli Brak granic Nadmierna różnorodność Słabe uporządkowanie Rozmyte wartości Rola dorosłego: DOROSŁY to Wielki nieobecny Efekt rozwojowy: Tożsamość ROZPROSZONA  WIECZNIE NIEZADOWOLONY, ZAGUBIONY

Rodzina M Chwiejne wymagania Chwiejny dystans Słaba kontrola Środowisko wychowawcze: Chwiejne wymagania Chwiejny dystans Słaba kontrola Słabe granice Nadmierna różnorodność Słabe uporządkowanie Chwiejne wartości Rola dorosłego: DOROSŁY to Kumpel Efekt rozwojowy: Tożsamość MORATORYJNA  WIECZNY POSZUKIWACZ, SŁOMIANY OGIEŃ

Rodzina N Środowisko wychowawcze: Stawianie wymagań „bez dyskusji” Trwały, daleki dystans Ścisła kontrola Silne i sztywne granice Nadmierna jednorodność Silne uporządkowanie Sztywny system wartości Rola dorosłego: DOROSŁY to Wzorzec Moralny i Krynica Mądrości Efekt rozwojowy: Tożsamość NADANA  KONSERWATYSTA, UPARTY JAK KOŃ

Rodzina O DOROSŁY to Szanowany partner Środowisko wychowawcze: Stawianie wymagań „w dyskusji” Elastyczny dystans Rozumna kontrola Elastyczne granice Optymalna różnorodność Dobre uporządkowanie Stabilny system wartości Rola dorosłego: DOROSŁY to Szanowany partner Efekt rozwojowy: Tożsamość OSIĄGNIĘTA Spełniony, Zadowolony, Optymista

Dziękuję za uwagę !