Zmiany w roku szkolnym 2014/2015

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Indywidualne nauczanie
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Zmiany w prawie oświatowym
„Rok Szkoły Zawodowców”
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Darmowy podręcznik –zadania nauczyciela bibliotekarza
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Konferencja metodyczna
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Język obcy w przedszkolu
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Edukacja wczesnoszkolna wg nowej podstawy programowej Aktualne przepisy prawa oświatowego Aktualne przepisy prawa oświatowego.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Zmiany w roku szkolnym 2014/2015 PODSTAWA PROGRAMOWA PROGRAMY NAUCZANIA I PODRĘCZNIKI do EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ Zmiany w roku szkolnym 2014/2015 Prezentacja opracowana w oparciu o materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (rozporządzenie zostało podpisane przez Ministra Edukacji Narodowej 30 maja 2014 r., Dz. U. 2014 poz. 803)

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej Obszary zmian: I. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego - załącznik nr 1 do rozporządzenia II. Podstawa programowa dla klas I – III - załącznik nr 2 do rozporządzenia

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej I. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego •Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym •Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej, etnicznej lub j. regionalnym •Dostosowanie realizacji podstawy programowej do potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego - język obcy w wychowaniu przedszkolnym Zalecenia dotyczące organizacji nauczania: •Dyrektor, wybierając język obcy, do którego posługiwania się będą przygotowywane dzieci, powinien brać pod uwagę to, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie gminy •Realizację programu wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego powierza się jednemu lub dwóm nauczycielom, z tym że prowadzenie zajęć lub części zajęć z zakresu kształtowania sprawności fizycznej dzieci, wychowania przez sztukę oraz przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym można powierzyć innym nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje. Wymagania w zakresie kwalifikacji nauczycieli przedszkoli są takie same jak w stosunku do nauczycieli klas I - III

I. Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego - język obcy w wychowaniu przedszkolnym Harmonogram wprowadzania zmiany: •od 1 września 2014 r. nieobligatoryjnie - placówki wychowania przedszkolnego posiadające możliwości organizacyjne – decyzja dyrektora podjęta za zgodą organu prowadzącego po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej •od 1 września 2015 r. obligatoryjnie - dzieci realizujące roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne •od 1 września 2017 r. obligatoryjnie - wszystkie dzieci korzystające z wychowania przedszkolnego

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej II. Podstawa programowa dla klas I – III edukacja wczesnoszkolna •Zmiany w zakresie treści nauczania •Nowe zalecenia dotyczące organizacji pracy w klasach I - III

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I - III – treści programowe Rezygnacja z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I • Nowelizacja nie oznacza zmiany (zwiększenie lub zmniejszenie) zakresu treści nauczania lecz możliwość szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji do indywidualnych możliwości i potrzeb najmłodszych uczniów • Decyzja o tym, ile czasu uczniowie potrzebują na opanowanie poszczególnych wiadomości i umiejętności będzie należała wyłącznie do nauczyciela • Nowelizacja nie spowoduje konieczności zmiany już realizowanych programów nauczania

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I - III – treści programowe Rezygnacja z treści programowych związanych z kształtowaniem umiejętności korzystania z podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych • Nauka dzieci w młodszym wieku szkolnym powinna być oparta głównie na zabawach, grach, sytuacjach zadaniowych oraz przebiegać z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania • Podręczniki i zeszyty ćwiczeń powinny być jedynie narzędziem wspomagającym zdobycie opisanych w podstawie programowej umiejętności i wiadomości

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I – III – zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej Zmiany w zakresie organizacji procesu edukacyjnego • Dostosowanie metod nauczania, środków dydaktycznych, tempa realizacji treści nauczania oraz czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych do możliwości dzieci • Odejście od przeprowadzania zajęć edukacyjnych w systemie 45-minutowych lekcji (zachowanie ustalonego z dyrektorem szkoły tygodniowego i dziennego czasu pracy danego oddziału) • Dostosowanie prac domowych do możliwości ucznia - monitorowanie przez nauczyciela tego, ile czasu zajmuje uczniowi odrobienie tzw. prac domowych; współpraca z rodzicami w tym zakresie • Stworzenie dzieciom korzystającym z zajęć świetlicowych możliwości i warunków do odrabiania prac domowych

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I – III – zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej Zmiany w zakresie organizacji procesu edukacyjnego • Ograniczenie w klasie I pisania i rysowania do około jednej trzeciej czasu przeznaczonego na edukację matematyczną (klasach II i III czas ten może być stopniowo wydłużany; nie powinien jednak w całości wypełniać czasu przeznaczonego na edukację matematyczną) • Rozwijanie wiedzy przyrodniczej głównie z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania oraz różnych, dostępnych źródeł informacji oraz w oparciu o obserwacje, badania i dziecięce eksperymentowanie przede wszystkim w naturalnym środowisku poza szkołą • Prowadzenie zajęć komputerowych rozumianych dosłownie jako zajęcia z komputerami. Nie rezygnowanie z metod nauczania zakładających prezentowanie poprzez zabawę i w sposób prosty działania urządzeń komputerowych bez ich wykorzystania; zabawy logiczne, mogące być wstępem do nauki programowania

II. Zmiany w podstawie programowej dla klas I – III Wszystkie zmiany dotyczące edukacji wczesnoszkolnej wchodzą w życie 1 września 2014 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U.2012, poz.204)

UWAGA!!! Zapowiedź istotnej dla nauczycieli i dyrektorów zmiany: Nauczyciel kształcenia zintegrowanego nie będzie musiał wskazywać w dokumentacji szkolnej liczby godzin, którą przeznaczył na poszczególne obszary edukacji wczesnoszkolnej. http://www.men.gov.pl/images/aktualnosci/ 2014/Lista_usprawnień.pdf

Minimalny wymiar godzin W ramowym planie nauczania określono minimalny wymiar godzin z danego przedmiotu, które muszą być zrealizowane w całym cyklu nauczania. Zastosowana formuła „nie mniej niż” oznacza, że dyrektor w zakresie określonym przez przepisy może zwiększyć w szkolnym planie nauczania wymiar godzin przeznaczonych na realizację danego przedmiotu. (nie może go zmniejszyć)

Tygodniowy wymiar godzin Tygodniowy wymiar godzin. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne dla uczniów poszczególnych klas

Szkolny plan nauczania dla oddziału

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 21 lutego 2014 r Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 21 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty Możliwość zlecania opracowania i wydania podręcznika przez Ministra Edukacji Narodowej Dyrektorzy szkół NIE mają już obowiązku ogłoszenia listy podręczników do 15 czerwca

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw PROGRAMY NAUCZANIA

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty Definicja programu „13b) programie wychowania przedszkolnego lub programie nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania lub kształcenia oraz treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego;

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty Wymagania formalne dotyczące zawartości programów nauczania ograniczają się do warunków: a) uwzględniania w nich wszystkich celów wychowania lub kształcenia oraz treści nauczania- efektów kształcenia ustalonych w odpowiedniej podstawie programowej, b) dostosowania do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone Program nauczania do danych zajęć edukacyjnych na dany etap edukacyjny przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły nauczyciel lub zespół nauczycieli Programy nauczania mogą być przygotowane w sposób i w formie ustalonej w danej szkole

MATERIAŁY ĆWICZENIOWE Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.811) PODRĘCZNIKI MATERIAŁY EDUKACYJNE MATERIAŁY ĆWICZENIOWE

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.811) Definicje Podręcznik – należy przez to rozumieć podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego; Materiał edukacyjny – należy przez to rozumieć materiał zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania, mający postać papierową lub elektroniczną; Materiał ćwiczeniowy – należy przez to rozumieć materiał przeznaczony dla uczniów służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności.

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.811) Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania: z zastosowaniem podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego lub bez zastosowania podręcznika lub materiałów

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.811) Zestaw podręczników i/lub materiałów edukacyjnych obowiązuje we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkole Materiały ćwiczeniowe obowiązują w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.811) Wejście w życie ustawy nie skutkuje koniecznością zmian obowiązujących w przedszkolach i szkołach zestawów programów nauczania, dopuszczonych do użytku przez dyrektora przedszkola/szkoły na dotychczasowych zasadach – nowe przepisy: 1. zmniejszają wymagania formalne wobec programów nauczania, 2. zwiększają zakres autonomii szkoły w tym zakresie.

P l a g i a t? Jeśli nauczyciel wybrał cudzy program i zmodyfikował go, powinien koniecznie: - podać nazwisko autora i inne dane identyfikujące program, - opisać/wskazać/zaznaczyć zakres modyfikacji. 4 programy dla I etapu edukacyjnego, http://www.ore.edu.pl/s/686 , 2 programy nauczania na stronie MEN: http://naszelementarz.men.gov.pl/programy-nauczania

Monitorowanie 2013 – edukacje wyodrębnione w klasie I

Monitorowanie 2013 – okres adaptacyjny uczniów klasy I

Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały ORE Opracowanie: Danuta Moroz