Polityka spójności w perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020, a obszary wiejskie Pani Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji Strategii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Mechanizmy wspierania rozwoju obszarów wiejskich
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Modrzyca, 29 stycznia 2015 r.. Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości i szkolnictwa zawodowego jest jednym z głównych celów SRWL 2020 Cel strategiczny :
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Krajowe i regionalne programy operacyjnego na lata wsparcie rozwoju infrastruktury na obszarach wiejskich. Pani Agnieszka Dawydzik, Dyrektor.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Polityka spójności w perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020, a obszary wiejskie Pani Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji Strategii Rozwoju i Polityk Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Warszawa 17 września 2014 roku

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Negocjacje programów – stan prac Umowa Partnerstwa została zaakceptowana przez Komisję Europejską w dniu 23 maja 2014 roku Prace nad krajowymi programami operacyjnymi są znacząco zaawansowane. Pierwszy blok negocjacji z Komisją Europejską odbył się w lipcu br. Rozpoczęcie bilateralnych spotkań negocjacyjnych dotyczących regionalnych programów operacyjnych planowane jest pod koniec września br. Zamknięcie negocjacji będzie odbywało się sukcesywnie w zależności od ich przebiegu. Negocjacje z KE mogą wpłynąć na zakres interwencji programów operacyjnych.

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Zasady wsparcia obszarów wiejskich z polityki spójności Gospodarka wodnościekowa: Traktat Akcesyjny przewiduje, że standardy wyznaczone przez Unię Europejską w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych będą w Polsce w pełni obowiązywały od 1 stycznia 2016 r. Szczegółową priorytetyzację potrzeb w obszarze gospodarki wodno-ściekowej w ramach polityki spójności obejmuje KPOŚK - dla aglomeracji o wielkości powyżej 2 tys. RLM; W ramach PROW 2014-2020 który został przesłany do negocjacji z KE możliwe jest wsparcie z zakresu odprowadzania i oczyszczani ścieków komunalnych poza KPOŚK w gminach wiejskich, miejsko-wiejskich z wyłączeniem miast powyżej 5 tys mieszkańców oraz gminach miejskich z wyłączeniem miejscowości powyżej 5 tys mieszkańców.

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Zasady wsparcia obszarów wiejskich z polityki spójności Drogi lokalne: Inwestycje w drogi lokalne w ramach CT7 z polityki spójności nie mogą stanowić więcej niż 15% alokacji programu przeznaczonej na transport drogowy. Kwota na drogi lokalne w ramach CT 7 łącznie we wszystkich RPO nie może przekroczyć 450 mln euro; W ramach PROW 2014-2020, który został przesłany do negocjacji z KE przewiduje się realizację dotyczącą budowy lub modernizacji dróg lokalnych na obszarach gmin wiejskich, miejsko-wiejskich z wyłączeniem miast powyżej 5 tys mieszkańców oraz gminach miejskich z wyłączeniem miejscowości powyżej 5 tys mieszkańców. Środki krajowe: Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych do 2015 roku przewiduje na drogi lokalne w 2014 roku kwotę 250 ml zł. Kwota na rok następny zgodnie z projektem ustawy budżetowej wynosi 1 mld zł. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem mechanizmu wsparcia dla JTS - Program finansowania dróg lokalnych, który zakłada przeznaczenie 900 mln zł na finansowane tzw. schetynówek w 2016 roku.

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Krajowe programy operacyjne – obszary wiejskie Szacuje się, że w ramach programów krajowych przeznaczone zostanie na wsparcie obszarów wiejskich, w tym: PO PC – ok. 800 mln – sieci szerokopasmowe, wykorzystanie TIK; PO IŚ – ok. 400 mln – energia, w tym OZE, inwestycje na konkretne rodzaje ryzyka, zapewniające odporność na klęski żywiołowe; PO WER – ok. 500 mln euro - zatrudnienie młodzieży, podnoszenie jakości edukacji; PO PW ok. 160 mln euro – przedsiębiorczość, transport w obszarach funkcjonalnych.

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Umowa Partnerstwa – obszary wiejskie Zgodnie z Umową Partnerstwa obszary wiejskie zostały wskazane jako obszary strategicznej interwencji państwa. Interwencja z polityki spójności na obszarach wiejskich koncentruje się na: rozwoju przedsiębiorczości i lepszym wykorzystaniu kapitału ludzkiego, w tym reorientacji zawodowej rolników (CT3, CT8); rewitalizacji społecznej i infrastrukturalnej (CT4, CT7, CT9, CT 10); infrastrukturze wodno-kanalizacyjnej (na obszarach objętych KPOŚK) i przeciwpowodziowej (CT5, CT6). Daje to łączną kwotę wsparcia obszarów wiejskich środkami polityki spójności szacowaną na poziomie 5,2 mld euro

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Obszary wiejskie w regionalnych programach operacyjnych Każdy regionalny program operacyjny, zgodnie z zapisami UP wskazał szacunkową kwotę (około 11%), która zostanie przeznaczona na wsparcie obszarów wiejskich;   MIR, analizując regionalne programy operacyjne pod kątem zgodności z Umową Partnerstwa, przed ich przesłaniem zwracało uwagę na zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla obszarów wiejskich. Brak odpowiednich zapisów mogło skutkować negatywną opinią MIR, co uniemożliwia rozpoczęcie negocjacji z KE. Analizy MIiR wykazują, iż poziom wsparcia w ramach projektów RPO może wynosić około 6,4 mld euro. To znacznie większa alokacja przewyższająca tą planowaną w Umowie Partnerstwa zgodnie z zapisami której, na obszary wiejskie szacunkowo przeznacza się w KPO 1,8 oraz RPO 3,4 co daje łączną kwotę 5,2 mld euro.

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Obszary wiejskie w regionalnych programach operacyjnych Lp. Regionalny Program Operacyjny Szacunkowy % alokacji RPO przeznaczonej na obszary wiejskie Szacunkowa kwota o ile została zamieszczona w projekcie RPO przesłanym do KE 1. Województwa Dolnośląskiego 15% 337 mln euro 2. Województwa Kujawsko-Pomorskiego 32% 614 mln euro 3. Województwa Lubelskiego około 50% około 1 mld euro 4. Województwa Lubuskiego ok 10% 90 mln euro 5. Województwa Łódzkie 11,1% 250 mln euro 6. Województwa Małopolskiego 26,8% 770 mln euro 7. Województwa Mazowieckiego minimum 11% 229 mln euro 8. Województwa Opolskiego 40% 377 mln euro 9. Województwa Podkarpackiego 11% 232 mln euro 10. Województwa Podlaskiego 19% 230 mln euro 11. Województwa Pomorskiego 30% 560 mln euro 12. Województwa Śląskiego 12% 423 mln euro 13. Województwa Świętokrzyskiego1 23,7% 323 mln euro 14. Województwa Warmińsko-Mazurskiego 553 mln euro 15. Województwa Wielkopolskiego 269 mln euro 16. Województwa Zachodniopomorskiego 175 mln euro Ogółem 6, 432 mld euro [1] Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego ujął tylko Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w alokacji dedykowanej obszarom wiejskim bez wkładu na reorientację zawodową rolników w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Przykładowy zakres wsparcia w ramach RPO Wsparcie w ramach RPO WiM 2014-2020 obszarów wiejskich w zakresie: infrastrukturalnym (m.in. związanym z poprawą dostępu do usług publicznych oraz poprawą dostępności komunikacyjnej), społecznym (m.in. związanym z rewitalizacją społeczną oraz aktywizacją zawodową (np. reorientacja zawodowa rolników i rybaków). Oczekuje się, że efektem interwencji będzie: • podniesienie poziomu kapitału społecznego; • rozwój organizacji pozarządowych, aktywizacji społecznej i działań w zakresie ekonomii społecznej; • wzrost atrakcyjności turystycznej i efektywna promocja produktów turystycznych; • lepsze wykorzystanie walorów przyrodniczych dla aktywizacji społeczno-gospodarczej; • wzrost dostępu do usług publicznych; • poprawa połączeń komunikacyjnych z lokalnymi ośrodkami wzrostu; • rozwój infrastruktury wodno-kanalizacyjnej; • wzrost przedsiębiorczości, w tym specjalizacji w zakresie żywności wysokiej jakości bazującej na regionalnych zasobach przyrodniczych.

Zasady programowania perspektywy 2014-2020 Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność Instrument dobrowolny dla polityki spójności i polityki rybackiej, obligatoryjny dla WPR; Zastosowanie RLKS będzie zależało do decyzji IZ danym programem operacyjnym; Wykorzystane zostaną doświadczenia inicjatywy LEADER, realizowanej w ramach PROW 2007-2013; RLKS obejmie fragment działań na obszarach wiejskich, miejsko-wiejskich, miejskich oraz zależnych od rybactwa. RLKS może być realizowany w trzech formułach: Bezpośredniej; Pośredniej; Mieszanej.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Wspólna 2/4 Dziękuję za uwagę Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa www.mir.gov.pl www.funduszeeuropejskie.gov.pl