Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych Szkolny projekt zwiększanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich Szkolenie dla przedstawicieli rad pedagogicznych szkół biorących udział w programie „Szkoła marzeń” Warsztat opracowały: Barbara Gmur Krystyna Haładaj na podstawie materiałów przygotowanych przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi polega na: wczesnym kompleksowym wspomaganiu rozwoju dziecka i wsparciu rodziny uwzględnianiu potrzeb edukacyjnych uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności rozpoznania i przeciwdziałania specyficznym trudnością w uczeniu Wymaga to od szkół zmiany w podejściu do edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami: poprzez : otwartość systemu (elastyczność) styl pracy w szkołach pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako właściwa forma wsparcia w środowisku szkolnym współpraca szkoła - rodzina i formy wsparcia dla rodziców

1.Jak zorganizować pomoc dla szkół ogólnodostępnych, w których są uczniowie ze specjalnymi potrzebami ? Szkoły mają obowiązek przyjmowania wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze swojego obwodu i zabezpieczania ich potrzeb. W miarę możliwości, w porozumieniu z organem prowadzącym, zmniejszać liczebność klasy, w których są pojedynczy uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na wszystkich etapach edukacji Umożliwić zatrudnienie pedagoga specjalnego (w miarę możliwości i innych specjalistów) w szkole ogólnodostępnej, w której są uczniowie ze specjalnymi potrzebami (z orzeczeniami), bez konieczności przypisywania go do konkretnej klasy Stworzyć zasady współpracy z istniejącymi na najbliższym terenie placówkami integracyjnymi, specjalnymi, poradnią psychologiczno pedagogiczną, w których pracują specjaliści mogący stanowić zaplecze kadrowe dla szkoły.

2.Jak zorganizować pomoc dla szkół ogólnodostępnych, w których są uczniowie ze specjalnymi potrzebami ? Przeprowadzać pełną diagnozę funkcjonalną dziecka i rodziny dokonywaną w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem koniecznych zmian w tym środowisku Konstruować zindywidualizowane programy nauczania (jeżeli istnieje taka potrzeba) w oparciu o diagnozę, jasno określając cele nauczania dla konkretnego ucznia Tworzyć w szkołach zespoły wspierające, które będą odpowiedzialne zarówno za wspieranie nauczyciela, diagnozę, indywidualny program , określenie rodzaju wsparcia dla poszczególnych uczniów jak i osiągnięcia.

Zespół wspierający Jest to zespół interdyscyplinarny; stanowi niezbędne zaplecze dla nauczyciela mającego w klasie pojedynczego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wspomaga nauczyciela (metodycznie, psychologicznie, organizacyjnie) tak, by nabywał nowych kompetencji niezbędnych do wspierania rozwoju tych uczniów

Zadania zespołu wspierającego - Współudział w określaniu priorytetowych zadań (np.określanie potrzeb ucznia, liczby godzin z nauczycielem wspierającym w klasie, liczby godzin zajęć indywidualnych, kwalifikacja uczniów do klas, ocenianie, obecność opiekuna podczas dowozu do szkoły) Współudział w monitorowaniu osiągnięć dziecka: postępów w nauce, nabywania umiejętności życiowych, społecznych, emocjonalnych Współtworzenie i nadzorowanie efektywności programów indywidualnych, dostosowanie treści programowych, form i metod do indywidualnych potrzeb i możliwości

Działania nakierowane na: Odpowiedzialna Integracja i Edukacja Włączająca wymaga zmian programowo-organizacyjnych. Działania nakierowane na:   ·         Dostosowanie programu do potrzeb i możliwości dziecka (elastyczne programy) ·         Dobór skutecznych metod nauczania ·         Opracowanie działań wspierających ·         Skuteczne metody rozwiązywania bieżących problemów ·         Stałe doskonalenie kadry Sposób oceniania cyfrowy - opisowy uwzględniający aspekty: wspierania rozwoju, motywowania , informowania Zniesienie barier architektonicznych

Zalecenia dla szkół organizujących nauczanie integracyjne i włączające ( P. Mittler) lekcje buduje się tak, by uwzględniały różnorodność uczniów uczniowie są aktywnie zaangażowani we własne uczenie się w czasie lekcji rozwijane są umiejętności rozumienia różnic przez uczniów uczniowie uczą się we wzajemnej współpracy sposób oceniania ma służyć motywacji wszystkich uczniów dyscyplina w klasie opiera się na wzajemnym szacunku nauczyciele planują , przeglądają materiał i nauczają w płaszczyźnie partnerskiej nauczyciele wspomagający nauczanie rzeczywiście wspomagają i dążą do uczestnictwa każdego ucznia praca domowa ma być samodzielna i wykonalna dla wszystkich (dawanie wyboru w zależności od możliwości i aspiracji) wszyscy uczniowie biorą udział w zajęciach mających miejsce poza szkołą np.: muzeum las itp.   Kluczem w podejściu jest różnicowanie treści nauczania i metod nauczania stosownie do potrzeb ucznia, czyli poszanowanie różnic indywidualnych

Jak sprawić, aby był zapamiętywany materiał w procesie uczenia? 1.Jak przejść od realizacji programu do skutecznego uczenia się uczniów? Jak sprawić, aby był zapamiętywany materiał w procesie uczenia? -       używaj emocji -          wykonuj ruchy ciała -          używaj muzyki, piosenek i rytmu -          używaj pomocy manualnych -          odgrywaj role, przedstawienia, skecze -          proś uczniów o zapisywanie w dzienniku, opisanie co było przedmiotem nauki -          poproś uczniów o zrobienie modelu -          daj uczniom możliwość wyboru -          daj możliwość ekspresji oraz interakcji -          rób wycieczki w teren -          angażuj je w symulacje sytuacji na terenie klasy -          wzbogacaj otoczenie szkolne -          spraw, aby zaangażowali się w projekty wzięte z życia i doświadczenia -          dawaj im częste wsparcie poproś uczniów, aby dokonywali oceny samych siebie -          używaj emocji -          wykonuj ruchy ciała -          używaj muzyki, piosenek i rytmu -          używaj pomocy manualnych -          odgrywaj role, przedstawienia, skecze -          proś uczniów o zapisywanie w dzienniku, opisanie co było przedmiotem nauki -          poproś uczniów o zrobienie modelu -          daj uczniom możliwość wyboru -          daj możliwość ekspresji oraz interakcji -          rób wycieczki w teren -          angażuj je w symulacje sytuacji na terenie klasy -          wzbogacaj otoczenie szkolne -          spraw, aby zaangażowali się w projekty wzięte z życia i doświadczenia -          dawaj im częste wsparcie -          spraw, aby brali udział w dyskusjach grupowych -          podziel klasę na dwie części: dyskutujących i przysłuchujących się dyskusji -          poproś ucznia, aby zademonstrował działanie urządzenia, jak wykonuje się określony zawód czy zadanie -          stosuj studium przypadku -          gry -          wykorzystuj krytyczne incydenty -          opowiadaj historie -          animuj debatę -          wywieś prezentację -          twórz metafory -          proś uczniów, aby uczyli innych tego, co wiedzą sami -          poznaj uczniów na tyle, aby mogli skonfrontować wiedzę ze swoim doświadczeniem -          poproś uczniów, aby stworzyli teczkę swoich prac

Jak sprawić, aby był zapamiętywany materiał w procesie uczenia? 2. Jak przejść od realizacji programu do skutecznego uczenia się uczniów? Jak sprawić, aby był zapamiętywany materiał w procesie uczenia?         spraw, aby brali udział w dyskusjach grupowych         podziel klasę na dwie części: dyskutujących i przysłuchujących się dyskusji         poproś ucznia, aby zademonstrował działanie urządzenia, jak wykonuje się określony zawód czy zadanie         stosuj studium przypadk, gry         wykorzystuj krytyczne incydenty         opowiadaj historie         animuj debatę          wywieś prezentację          twórz metafory          proś uczniów, aby uczyli innych tego, co wiedzą sami poproś uczniów, aby dokonywali oceny samych siebie         poznaj uczniów na tyle, aby mogli skonfrontować wiedzę ze swoim doświadczeniem         poproś uczniów, aby stworzyli teczkę swoich prac  

Mniej takich czynności Wykład Głośne czytanie Słuchanie na siedząco Arkusze pracy Testy Ćwiczenia pamięciowe Zapamiętywanie Quizy słowne Standaryzowane rubryki Zajęcia rutynowo prowadzone Uczenie pasywne Więcej takich czynności - procesy grupowego uczenia prowadzenie dziennika ruchy ciała projekty/teczki pracy - grupowe rozwiązywanie problemów -aktywne uczenie się - zastosowanie informacji - dyskusja prowadzona przez uczniów - samoocena - rubryki tworzone przez uczniów - zmienność, wzmocnienie, - rozgrzewki, uroczyste zakończenie zajęć - uczenie oparte na doświadczeniach  

Rodzice w szkole - Spotkania informacyjne. - Udział rodziców przy naborze dzieci do klasy. Spotkania cykliczne ( zmiana formy zebrań, pozytywne informacje, relacje w klasie, program wychowawczy, prezentacja pracy dzieci. - Kontakty indywidualne, obecność na lekcjach, miejsce w szkole dla rodziców( pokój, wydzielony fragment korytarza, stolik itp.). - Projekty wspólnych przedsięwzięć - Szkolenie dla rodziców ( udział w zajęciach wspomagających rozwój dziecka ). - Udział w spotkaniach z władzami samorządowymi (komisje oświaty w szkole, transport, indywidualne potrzeby)  

Korespondencja z rodzicami ·        - Tablice informacyjne dla rodziców ·         - Broszurki z programem szkoły ·         - Zeszyt kontaktów szkoła/dom ·         - Pisemne raporty( okresowa informacja o postępach dziecka) ·         - Ocenianie w szkole i domu

Tabela Knostera Wizja Wiedza Umiejętności Bodźce Środki Wsparcie Plan działania = zmiana   = zamęt = ignorancj = niepokój = sprzeciw = frustracja = alienacja = monotonia

O czym dodatkowo powinien pamiętać nauczyciel mający w klasie ucznia z uszkodzonym słuchem? Zadbać o zmniejszenie poziomu hałasu w klasie.  Zapoznać się z możliwościami słuchowymi ucznia bez aparatu i z aparatem słuchowym ,oraz z jego obsługą. Zapewnić dziecku optymalne warunki do percepcji mowy poprzez danie mu możliwości odczytywania mowy z ust .  Sprawdzić czy dobrze rozumie polecenia związane z zadawaniem pracy na lekcji i w domu.  Jeżeli to możliwe, wyposażyć ucznia w urządzenia nadawczo odbiorcze typu 'Micro Vox, lub Micro Port"  Być w stałym kontakcie z rodzicami i ewentualnie ze specjalistyczną poradnią.

O czym dodatkowo powinien pamiętać nauczyciel mający ucznia z uszkodzonym wzrokiem. Sprawdzić z jakiej odległości i jakiej wielkości przedmioty i litery widzi uczeń.   Skonsultować się z rodzicami, okulistą lub rehabilitantem wzroku w sprawie oceny możliwości wzrokowych ucznia. Używać tekstów z powiększonym drukiem . Zadbać aby tablica była duża , ciemna (czarna lub ciemnozielona) Wyraźnie odczytywać wszystko to co jest napisane na tablicy. Przedmioty, o których mówi podawać do obejrzenia, dotknięcia, powąchania . Zachęcać dzieci do używania lunetki, lupy lub innych pomocy optycznych. Dbać o noszenie okularów, w miarę potrzeby sprawdzać ich czystość. Poznać techniki brajlowskie, jeżeli jest taka potrzeba.

O czym dodatkowo powinien pamiętać nauczyciel mający w klasie ucznia z uszkodzonym słuchem? - Zadbać o zmniejszenie poziomu hałasu w klasie. Zapoznać się z możliwościami słuchowymi ucznia bez aparatu i z aparatem słuchowym ,oraz z jego obsługą. - Zapewnić dziecku optymalne warunki do percepcji mowy poprzez danie mu możliwości odczytywania mowy z ust (unikać stawania przy oknie, pamiętać o oświetleniu) ,wyraźną artykulację, wolne tempo mówienia , powtarzania poleceń i mówienie krótkimi zdaniami. - Sprawdzić czy dobrze rozumie polecenia związane z zadawaniem pracy na lekcji i w domu. - Jeżeli to możliwe, wyposażyć ucznia w urządzenia nadawczo odbiorcze typu 'Micro Vox, lub Micro Port"   - Być w stałym kontakcie z rodzicami i ewentualnie ze specjalistyczną poradnią.

Jak pomóc dziecku z upośledzeniem umysłowym w klasie ? rozpoznajemy możliwości ucznia ze szczególnym uwzględnieniem jego mocnych stron takich jak: dobra pamięć mechaniczna, uzdolnienia muzyczne, empatia i inne, zwracamy się do ucznia zawsze po imieniu bez zdrobnień i infantylnych zachowań, sadzamy dziecko blisko nauczyciela , umożliwiamy pracę w małych grupach, korzystając ze wsparcia i kompetencji kolegów zwiększamy częstotliwość wzmocnień pozytywnych kierować do dziecka krótkie, zrozumiałe polecenia - podkreślamy markerem rzeczy ważne do zapamiętania - przygotowujemy sprawdziany o niższym stopniu trudności, praktyczne umożliwiamy korzystanie z różnych pomocy dydaktycznych ocena osiągnięć ucznia powinna uwzględniać wysiłek włożony w pracę określić najlepszy dla ucznia sposób uczenia i zapamiętywania

Skuteczne nauczanie dzieci z nadpobudliwością- czynności nauczyciela Zasady kluczowe zawsze kierować uwagę na dziecko jeśli się chce by coś zrobiło redukować niepotrzebne bodźce, zwiększać bodźce znaczące dla uczenia się uczenie dostosowywać do zdolności poznawczych i emocjonalnych dziecka przekazywać akceptację stosować wzmocnienia choćby najmniejszych osiągnięć

Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej Kryteria nadpobudliwości : Zaburzenia koncentracji uwagi (nie potrafi skupić się na szczegółach i robi błędy przez nieuwagę , ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniu, nie słyszy tego co się do niego mówi, nie wykonuje poleceń i nie kończy zadań szkolnych, nie odrabia pracy domowej, gubi zeszyty przedmioty itp.) Hiperaktywność ( często wykonuje nogami i rękoma mimowolne ruchy, nie może usiedzieć na miejscu, biega po całym pomieszczeniu, jest ciągle w ruchu , za dużo mówi, zmienia formy aktywności bez ukończenia zadania) Impulsywność (wyrywa się do odpowiedzi, ma trudności z oczekiwaniem na swoją kolejność, agresywność) Symptomy te mają następującą charakterystykę: 1. Długość trwania przynajmniej 6-miesięcy 2. Wysoki stopień intensywności 3. Wpływ uboczny na społeczne i poznawcze funkcjonowanie dziecka w domu i szkole. 4. Wystąpiły u dziecka poniżej 7-go roku życia.

Dziękujemy za uwagę !