Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
Informacje ogólne o szkole. 1.Szkoła podstawowa z „0” 2.Średnia liczebność klas ok.17 3.Nauczycieli 14 – z tego 7 na pełnym etacie 4.Doświadczenie n-li średni staż ok.10 5.W szkole nie ma pedagoga i psychologa!!! 6.Wykształcenie rodziców – na ok.80 rodziców żaden rodzic nie ma wyższego wykształcenia a tylko kilku średnie
Wyniki szkoły „Trzecioteścik” test po III klasie
Wyniki szkoły Sprawdzian po VI klasie
Warunki ogólne niezbędne do uzyskania sukcesu
1. Dobra atmosfera pracy!!! Przede wszystkim współpraca a nie rywalizacja!
2. Solidna praca Dobre lekcje ! Stosowanie metod aktywnych Na lekcji często praca w grupach
3. Dyscyplina pracy Maksymalne wykorzystanie czasu lekcji Brak lub bardzo mało zwolnień lekarskich!!! Mało zastępstw
4. Konsekwencja w wychowaniu Dobra dyscyplina w szkole Nauczyciele nie mają problemów z dyscypliną Wszyscy nauczyciele reagują !! na wszelkie przejawy zła W szkole brak pedagoga!!!
5. Praca ponad minimum – konkursy przedmiotowe Organizacja na terenie np. gminy, kilku gmin, miasta itp. Konkursów przedmiotowych Udział w konkursach kuratoryjnych Szkolne konkursy jeżeli duża szkoła
6. Uczciwość uczniów i nauczycieli Uczciwość nauczycieli !!! W szkole nie funkcjonuje pojęcie ściągania Nauczyciele nie podpowiadają!!! Ostre kary dla ściągających Uczciwość uczniów !!! Odzwierciedlenie w ocenie z zachowania
6 nierozłącznych i niezbędnych warunków do uzyskania sukcesu 1. Atmosfera pracy 2. Solidne lekcje 3. Brak zwolnień 4. Dyscyplina w szkole 5. Konkursy przedmiotowe 6. Uczciwość wszystkich
Czego uczyć? Jakie umiejętności się liczą? 1.Mądrość ogólna – inteligencja 2.Wiadomości i umiejętności określone w standardach np. krótkie formy wypowiedzi, oś czasu, dane z tabeli, itp
Co w życiu czeka ucznia (człowieka)? Test po 3 klasie Sprawdzian po VI klasie Test po gimnazjum Test maturalny Test na prawo jazdy Testy na studiach – powoli wprowadzane Wniosek – naszym zadaniem jest przygotować ucznia do testów!!!
Wniosek Klasówki – lamus Sprawdziany opisowe – lamus Podstawa to: Realizacja podstawy programowej i sprawdzanie poprzez: Testy wielokrotnego wyboru Krótkie formy wypowiedzi – ustne i pisemne
Jak pracujemy w naszej szkole? 1. Mamy opracowane standardy osiągnięć uczniów po 0, III i VI 2. Standardy są podstawą pracy nauczyciela (0 i I-III) i nauczycieli (IV-VI) 3. Na tej podstawie przeprowadzamy test po 0, III i VI i wiemy jak nam wychodzi nauka
Jak pracują nauczyciele? - Realizują podstawę (swój plan) i:
Praca w zespole IV-VI Kl.IV – każdy robi swoje, ale już pod testy Kl.V – przynajmniej kilka testów przekrojowych, omówienie w zespole Kl.VI – do kwietnia przynajmniej 6 testów np. JUNIOR, z OKE, różne inne testy Po sprawdzeniu testu wychodzi jaki standard jest słaby i kto jest za to odpowiedzialny. Ustalamy kto ma to naprawić i ponowny test sprawdzający
Na co zwracamy uwagę ? 1. Możliwości ucznia!!! Każdy ma ustaloną swoją normę punktową. 2. Sposób ogłaszania wyników- to jest coś ważnego! 3. Omówienie testu zaraz po teście- na gorąco 4. Informacja pisemna do rodziców 5. Pochwały dla tych co napisali powyżej swoich możliwości – apel, internet, list pochwalny do rodziców
Jak przeprowadzamy testy? Każdy uczeń siedzi samodzielnie Obecny jest nauczyciel i dyrektor Uczciwość wszystkich!!! Sprawdzamy wszyscy – zamknięte pytania razem, otwarte polonista i matematyk Konieczny przynajmniej jeden egzaminator
Jak poprawiamy słabe strony ? Test Sprawdzenie i wyszukanie słabych stron Nauka-praca wyznaczonego nauczyciela nad słabą stroną Test z większą liczbą zadań ze słabych stron Ponowna analiza Itd..
Tak pracujemy U nas się sprawdza. Może warto spróbować????
Więcej - możliwość szkolenia rady pedagogicznej