UCZEŃ ZDOLNY W SZKOLE „Dzieci rozpoczynają naukę jako znaki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Motywacja do nauki.
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców. Nauczyciele powinni im w tym pomagać.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Ocenianie holistyczne
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 221 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. BARBARY BRONISŁAWY CZARNOWSKIEJ W WARSZAWIE.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

UCZEŃ ZDOLNY W SZKOLE „Dzieci rozpoczynają naukę jako znaki zapytania, a kończą jako kropki” Neil Postman

rozpoznawać i rozwijać. „ Każde dziecko jest uzdolnione. Nauczyciel ma odkryć te uzdolnienia i je rozwijać. W trosce o to, aby dzieci odczuwały satysfakcję z działalności twórczej, trzeba stwarzać im warunki do prezentowania swych osiągnięć, np. muzycznych, wokalnych, tanecznych, sportowych, konstrukcyjnych”. Podstawa programowa bardzo wyraźnie implikuje założenie , że każdy uczeń jest – przynajmniej potencjalnie – uzdolniony i zadaniem nauczyciela jest owe zdolności rozpoznawać i rozwijać. Podstawa programowa z komentarzami . Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna , MEN Warszawa 2009 str.59 rozdz. Zalecane warunki i sposób realizacji

STEREOTYP DZIECKA ZDOLNEGO W opinii rodziców jest to dziecko "mądre", grzeczne, bezbłędnie recytujące wierszyki i ładnie rysujące. W opinii nauczyciela to uczeń , który się dobrze uczy, ma osiągnięcia szkolne, jest grzeczny. Nie zadaje trudnych pytań, nie kłamie. W opinii rówieśników to "kujon" w grubych okularach, bez przyjaciół i bez żadnego "drygu" do sportu.

- ROZUMIENIE PSYCHOLOGICZNE UCZEŃ ZDOLNY - ROZUMIENIE PSYCHOLOGICZNE •Ma wysoki iloraz inteligencji, •Duże osiągnięcia, •Wysoki poziom twórczy, •Charakteryzuje go niepokój poznawczy, •Odrywa się od utartych schematów, potrafi znaleźć się w nowej sytuacji, •Ma pomysły nowych rozwiązań starych problemów •Nie boi się nowych rzeczy

Istnieje wiele koncepcji i modeli zdolności . Psycholog Joseph Renzullini określił czynniki, które decydują o tym, że może rozwinąć się talent. Trójpierścieniowy Model Zdolności

zaangażowanie w zadanie- motywacja, wytrzymałość, pracowitość. Zgodnie z koncepcją Josepha Renzulliniego o uzdolnieniach można mówić wtedy, kiedy dochodzi do interakcji pomiędzy: ponadprzeciętnymi zdolnościami- są to zdolności ,których pomiar dokonuje się przy pomocy testów do badania inteligencji ogólnej oraz zdolności specjalnych, twórczość – odnosi się do zachowań kreacji i sposobów dochodzenia do rozwiązań zaangażowanie w zadanie- motywacja, wytrzymałość, pracowitość. Wszystkie elementy modelu są ważne – inteligencja i zdolności twórcze umożliwiają osiąganie wysokiej jakości wytworu, natomiast motywacja decyduje o kierunku i konsekwencji działania.

ZDOLNOŚCI – UZDOLNIENIA – TALENT Zdolności- to takie różnice indywidualne, które sprawiają , że przy jednakowej motywacji i uprzednim przygotowaniu poszczególni ludzie osiągają w porównywalnych warunkach zewnętrznych niejednakowe rezultaty w uczeniu się i działaniu Uzdolnienia- to zdolności kierunkowe czyli takie właściwości jednostki, które stwarzają możliwość wysokich osiągnięć w konkretnej dziedzinie. Talent- specyficzny kompleks cech indywidualnych prowadzący do mistrzostwa w danej dziedzinie.

UCZEŃ ZDOLNY Pojęcie „ ucznia zdolnego” jest bardziej złożone niż pojęcie „ zdolności” –mówimy o podmiocie , który się rozwija i którego zdolności się zmieniają zależnie od wielu okoliczności. Uczeń zdolny –jest to taki uczeń, który odróżnia się od innych dużą sprawnością wykonywania czynności w określonej dziedzinie. Jeżeli aktualnie tej sprawności nie przejawia z różnych względów, ale ma potencjalnie możliwości, w sprzyjających warunkach może je ujawnić.

CECHY UCZNIA ZDOLNEGO •Szybkie zapamiętywanie, •Prawidłowe kojarzenie i rozumowanie, •Ciekawość świata i ludzi, dar bystrej obserwacji otoczenia, •Dociekliwość, zadawanie dużej ilości pytań, •Szeroki wachlarz zainteresowań, dużo wiadomości pozaszkolnych, niekiedy ukierunkowane uzdolnienia i pasje •Wykonywanie zadań umysłowych z przyjemnością, umiejętność skupienia uwagi przez dłuższy czas, na tym co go interesuje, •Bogata wyobraźnia, ciekawe oryginalne pomysły, •Potrzeba wyrażania swoich wrażeń, myśli i emocji w różnej formie, np. w muzyce, tańcu, plastyce, w słowie lub w piśmie, •Niezależna postawa, obrona swoich poglądów i pomysłów, •Poczucie humoru

Zdolności jest tyle, ile rodzajów aktywności Zdolności jest tyle, ile rodzajów aktywności. Wraz z postępem mogą pojawiać się nowe, jednocześnie część zdolności zanika z powodu braku zapotrzebowania społecznego. Wiele rzadkich uzdolnień trudno zidentyfikować. Każdy człowiek jest w stanie twórczo rozwinąć się i osiągnąć sukces w danej dziedzinie ,o ile zostaną mu stworzone warunki do rozwinięcia posiadanych predyspozycji. Człowiek uzdolniony matematycznie nie zostanie wybitnym matematykiem tylko dzięki swoim wewnętrznym predyspozycjom, jeśli ich nie odkryje i nie będzie rozwijał.

UCZEŃ PODWÓJNIE WYJĄTKOWY Uczeń, który posiada uzdolnienia kierunkowe i jednocześnie towarzyszą mu określone deficyty rozwojowe ( np. dysleksja, ADHD, zaburzenia ze spektrum autyzmu) Rozpoznanie ucznia podwójnie wyjątkowego nie jest proste. Często jest on postrzegany przez pryzmat trudności. Zazwyczaj jest on objęty programem terapeutycznym czy kompensacyjnym, a rzadko działaniami skierowanymi do uczniów zdolnych.

Świetnie rozpoznaje i płynnie wchodzi w szkolne reguły gry. UCZEŃ SKUTECZNY -trafnie rozpoznaje, dopasowuje się do nauczycielskiej etykiety prymusa i wywiązując się z roli ucznia , osiąga oczekiwane rezultaty. Świetnie rozpoznaje i płynnie wchodzi w szkolne reguły gry. Uczeń skuteczny nie musi być uzdolniony ani specjalnie twórczy. Autentyczne uzdolnienia w wielu kierunkach zdarzają się bardzo rzadko. Najczęściej spotyka się człowieka posiadającego uzdolnienia w jakiejś jednej dziedzinie aktywności. Uczeń osiągający bardzo dobre oceny szkolne ze wszystkich przedmiotów jest ,więc uczniem zdolnym do uczenia się, a nie uzdolnionym.

Typy uczniów uzdolnionych: „osiągający sukces” – podziwiany, -„celowo ukrywający zdolności”, -„poddający się presji otoczenia”, -„nudzący się w szkole” – uczy się gorzej niż przeciętnie, realizujący własne cele.

METODY ROZPOZNAWANIA UCZNIA ZDOLNEGO: 1) nominacja przyznana przez rodzica lub nauczyciela 2) wyniki sprawdzianów wiadomości i umiejętności 3) iloraz inteligencji 4) zwycięstwa w konkursach i olimpiadach 5) nominacje przyznane przez ekspertów z danej dziedziny 6) nominacje nadane przez grupę rówieśniczą

W szkołach osiągających sukcesy w pracy z uczniem zdolnym nie rozpoznano uniwersalnego, obligatoryjnego systemu diagnozy uzdolnień. Stosowane są różnorodne sprawdzone rozwiązania. Wykorzystuje się niesformalizowaną diagnostykę miękką polegającą na obserwacji uczniów( ich aktywności na tle grupy rówieśniczej), analizie ich spostrzeżeń, pomysłów, wypowiedzi ustnych, prac pisemnych oraz monitorowaniu postępów w nauce.

Bariery rozwoju ucznia zdolnego leżące po stronie ucznia i jego osobowości -przesadny perfekcjonizm, - niecierpliwość, -agresywność lub uległość, -niedojrzałość emocjonalna, -niezrozumienie dla braku zdolności innych, -chęć dominacji, specyficzne poczucie humoru, -zbytnia pewność siebie, -drażliwość, -nadmierna wrażliwość na krytykę, -nieumiejętność radzenia sobie ze stresem.

Bariery rozwoju ucznia zdolnego leżące po stronie środowiska zewnętrznego -brak wsparcia ze strony rodziny, szkoły, -nieodpowiedni system oceniania wysiłku i pomysłów, -słabe zainteresowanie nauczyciela, -presja czasowa ograniczająca możliwości twórcze, -przeciążenie nauką i innymi obowiązkami, -brak kontaktu z rówieśnikami, -niewłaściwa postawa rówieśników

CO POWINNI NAUCZYCIELE: -orientować się, jak rozpoznawać uczniów uzdolnionych, -inspirować do twórczego i nieszablonowego myślenia, -rozwijać konstruktywny krytycyzm, wzmacniać motywację, -okazywać uznanie, -stwarzać okazję do pracy w zespole, -dbać o atmosferę, w której niepowodzenie nie oznacza przegranej, -pomagać w pokonywaniu barier.

W PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM DOBRE PRAKTYKI W PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM Preferencje sensoryczne pomagają przewidzieć zachowania ludzi. Istnieją następujące typy ludzi: - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy - czuciowcy. W relacji uczeń - nauczyciel idealna sytuacja byłaby wtedy, gdy obydwie strony prezentowałyby te same preferencje: nauczyciel wzrokowiec - uczeń wzrokowiec Badania naukowe i doświadczenie pedagogiczne dowodzą, że taka sytuacja jest wręcz niemożliwa. Prezentujemy różne preferencje sensoryczne, a pracując z uczniami mamy do czynienia z różnymi preferencjami z ich strony. W TEJ SYTUACJI CAŁA SZTUKA ODDZIAŁYWAŃ PEDAGOGICZNYCH POLEGA NA TYM, ABY W SWOICH DZIAŁANIACH UWZGLĘDNIĆ PREFERENCJE SENSORYCZNE KAŻDEGO UCZNIA – WZROKOWCA, SŁUCHOWCA I CZUCIOWCA . .

SŁUCHOWCY: - lubią dialogi i rozmowy, - powtarzają głośno to, co napisali, - rozmawiają ze sobą, - lubią słuchać, - lubią długie wypowiedzi własne, - lubią muzykę, - dobrze pamiętają twarze, - lubią czytać głośno, lub półgłosem. WZROKOWCY: - lubią demonstracje lub pokazy, - lubią wykresy i tabele, opisy, - pamiętają twarze i imiona, - lubią robić notatki, - lubią patrzeć, rysować, - preferują sztuki wizualne. CZUCIOWCY- KINESTETYCY: - uczą się przez wykonywanie czynności i bezpośrednie zaangażowanie, - lubią emocje, ruch, - nie lubią czytać, - pamiętają, co sami wykonali, - muszą się poruszać, wiercić, coś trzymać, - tupią, gestykulują, - nie lubią słuchać.

tworzyć sprzyjającą atmosferę, wskazywać drogę rozwoju. Co zrobić i jak, żeby tych zdolnych było więcej, żeby budzić w dziecku chęć zdobywania wiedzy, i żeby ta wiedza nie była encyklopedyczna? Jak wykorzystać zdolności w innej dziedzinie do zwiększenia osiągnięć ucznia w swoim przedmiocie? CO ROBIĆ? CZEGO UNIKAĆ ? obserwować, zachęcać, rozpoznawać potrzeby, przeżywać radość, tworzyć sprzyjającą atmosferę, wskazywać drogę rozwoju. nudy i monotonii szablonowych działań, rutynowych rozwiązań, gotowych form przekazu, wprowadzania sytuacji hamujących inicjatywę.

„ Dzieci i zegarki nie mogą być stale nakręcane „ Dzieci i zegarki nie mogą być stale nakręcane. Trzeba im także pozwolić chodzić” Jean Paul

Bibliografia: N. Cybis, E. Drop, T. Rowiński, J. Ciecich - „ Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych”- Warszawa 2012 ORE Zespół ds. budowania Krajowego Systemu Wspierania Zdolności i Talentów CODN- „ Definicje zdolności, talenty, uzdolnienia” – 2009r. M . Partyka ( Red.)- „ Modele opieki nad dzieckiem zdolnym” Warszawa 2000 T . Kosyra – Cieślak – „ Praca z uczniem na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych” warszawa 2013 -Materiały szkoleniowe z konferencji „ Promowanie systemowego wsparcia szkoły w pracy z uczniem zdolnym- rola poradni psychologiczno- pedagogicznej, placówki doskonalenia nauczycieli oraz placówki wychowania pozaszkolnego” – ORE.