Maciej Lechowicz Energetyka jądrowa w nauczaniu geografii na poziomie szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
STUDIA EUROPEJSKIE. Studia europejskie oferują Studentom możliwość zapoznania się z historią Europy, w tym integrowaniem się państw europejskich, od pierwszych.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Wykonały: Sandra Bołądź Dominika Trusewicz
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Dobra energia dla wszystkich. Dobra energia dla wszystkich.
MIEJSCE ENERGETYKI JĄDROWEJ W ROZWOJU GOSPODARCZYM POLSKI Stefan Chwaszczewski, Instytut Energii Atomowej, Otwock-Świerk Sejm RP,
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Świat – UE - Polska prospekt 2050
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Energetyka atomowa dla Polski
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Projekt na temat ŹródeŁ odnawialnych i nie odnawialnych
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektu
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Problemy i rozwój miast na świecie
Wybuch reaktora w elektrowni atomowej Fukushima.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
1.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Na podstawie materiałów polskiego zespołu realizującego badanie PISA 2012,
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Źródła energii na świecie
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Prezentację wykonała Katarzyna Konefał kl. IIa
Organizacja i harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014 Gimnazjum nr 36 w Łodzi im.K.Kieślowskiego.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Zagadnienia związane z energetyką jądrową w e-podręcznikach do chemii i do fizyki „Rad wykryłam, lecz nie stworzyłam, więc nie należy do mnie, a jest.
Prawo malejącej krańcowej stopy zwrotu Prawo DMP
nauczyciel prowadzący Jolanta Januszewicz
Podstawa programowa w teorii i praktyce.
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Egzamin Gimnazjalny 2015.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Elektrownia wiatrowa.
Dlaczego tak i dlaczego nie?
Odnawialne źródła energii
- Czym byłby bez niej świat???
Wychowanie ekologiczne
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Gimnazjum w Sułkowicach im. Stefana kard. Wyszyńskiego Targi energii Energy Fair.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
„Czysta energia w mieście” Konkurs dla szkół podstawowych w ramach konkursu „Szanuj energię, chroń klimat” – VI edycja 2016.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Zapis prezentacji:

Maciej Lechowicz Energetyka jądrowa w nauczaniu geografii na poziomie szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej

Podstawa programowa geografii dla gimnazjum Wymagania ogólne II. Identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów. Uczeń identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym w różnych skalach przestrzennych (lokalnej, regionalnej, krajowej, globalnej); Uczeń rozumie wzajemne relacje przyroda-człowiek; Uczeń wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne warunków środowiska przyrodniczego oraz działalności człowieka na Ziemi. IV. Kształtowanie postaw. Uczeń rozwija w sobie: świadomość wartości i poczucie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze i kulturowe własnego regionu i Polski  

Podstawa programowa geografii dla gimnazjum Wymagania szczegółowe – treści nauczania 6. Wybrane zagadnienia geografii gospodarczej Polski. Uczeń 3) przedstawia, na podstawie różnych źródeł informacji, strukturę wykorzystania źródeł energii w Polsce i ocenia jej wpływ na stan środowiska przyrodniczego; 9. Europa. Relacje przyroda – człowiek – gospodarka. Uczeń: 4) wykazuje, na podstawie map tematycznych, związki między głównymi cechami środowiska przyrodniczego Europy Północnej a głównymi kierunkami rozwoju gospodarczego

Podstawa programowa geografii dla szkoły ponadgimnazjalnej – zakres podstawowy Na tym etapie tematyka energetyki jądrowej wpisuje się we wszystkie ogólne cele kształcenia Wykorzystanie różnych źródeł informacji do analizy i prezentowania współczesnych problemów przyrodniczych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i politycznych. Formułowanie i weryfikowanie hipotez dotyczących problemów współczesnego świata. Rozumienie relacji człowiek-przyroda-społeczeństwo w skali globalnej i regionalnej. A w celach szczegółowych: 2. Zróżnicowanie gospodarcze świata. Uczeń: 8) charakteryzuje i ocenia zróżnicowanie i zmiany struktury wykorzystania surowców energetycznych na świecie; dokonuje oceny zjawiska uzależnienia produkcji energii na świecie od źródeł zaopatrzenia surowców nieodnawialnych, potrafi wyjaśnić twierdzenie „ropa rządzi światem”

Podstawa programowa geografii dla szkoły ponadgimnazjalnej – zakres rozszerzony I. Dostrzeganie prawidłowości dotyczących środowiska przyrodniczego, życia i gospodarki człowieka oraz wzajemnych powiązań i zależności w systemie człowiek-przyroda-gospodarka. III. Proponowanie rozwiązań problemów występujących w środowisku geograficznym, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju i zasadami współpracy, w tym międzynarodowej. A w celach szczegółowych: 9. Działalność gospodarcza na świecie. Uczeń: 7) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii postępujące wraz z rozwojem gospodarczym państw świata i ocenia skutki wynikające z rosnącego zużycia energii oraz konieczność pozyskiwania nowych źródeł energii

Badania, w których sprawdzane są umiejętności geograficzne 1/ Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów – PISA (Programme for International Student Assessment). To przeprowadzane co trzy lata badanie obejmuje piętnastoletnich uczniów z ponad sześćdziesięciu krajów, u których sprawdza się, między innymi, rozumowanie w naukach przyrodniczych. 2/ Laboratorium Myślenia – ogólnopolskie badanie realizowane przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych.

Fukushima (przykładowe zadanie) Alicja śledziła wiadomości na temat awarii w japońskiej elektrowni atomowej Fukushima. Przy tej okazji zwróciła uwagę na lokalizację największych miast Japonii. Źródło: Opracowanie IBE na podst. Major Volcanoes of Japan- www.vulcan.wr.usgs.gov

Wybrane treści podręczników- gimnazjum Rozdział Francja, podrozdział Gospodarka: W przemyśle energetycznym Francja postawiła w latach 70. XX wieku na rozwój elektrowni atomowych. Pochodzi z nich niemal 75% produkowanej w tym kraju energii elektrycznej. Szczypiński D., Wójtowicz M., Planeta 2 Nowa, Nowa Era, 2010, s. 182, 213, 221 Czasem jedyną informacją w całym podręczniku dotyczącą energetyki jądrowej jest: Największą jednak katastrofą ekologiczną na Ukrainie była awaria reaktora atomowego W Czernobylu (26.04.1986). Wówczas aż 21% powierzchni kraju zostało skażone radioaktywnymi substancjami, a znaczna część tych zanieczyszczeń dotarła na Białoruś oraz nad obszar części Polski. W roku 2000 ukraińska elektrownia atomowa w Czernobylu została zamknięta, jednakże do dnia dzisiejszego w rejonie tym działają elektrownie jądrowe, które nie spełniają światowych norm bezpieczeństwa. Majchrzak T., 2009, Nowa nasz planeta, Geografia 2 podręcznik dla gimnazjum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa Łódź, s. 176 Rozdział Sąsiedzi Polski, podrozdział Słowacja: W tym podręczniku pojawiło się pytanie: [s. 94] Uzasadnij, dlaczego jesteś „za” lub „przeciw” budowie elektrowni atomowej w Polsce. Rozdział Sąsiedzi Polski, podrozdział Ukraina: W tym samym podręczniku pojawiła się informacja dotycząca Słowacji, Ukrainy i Litwy: Energii elektrycznej dostarczają w około 55% elektrownie atomowe (Bohunice i Mechowce), w około 25% elektrownie cieplne i w około 20% elektrownie wodne. [s. 188] Na Ukrainie pracuje pięć elektrowni atomowych, wybudowanych w czasie przynależności kraju do byłego ZSRR, które dostarczają krajowi około 50% energii elektrycznej. [s. 192] Energia elektryczna jest produkowana między innymi w elektrowni atomowej zbudowanej w Ignalinie. Dostarcza ona krajowi około 80% energii elektrycznej. [s. 199] Krynicka-Trnacka T., Wnuk G., Wojtkowicz Z., 2010, Geografia 2 Ziemia i ludzie. Polska i jej sąsiedzi, gimnazjum, SOP Oświatowiec Toruń Młynkowiak H., Tomkiewicz Z., Pietrzak A., 2007, Geografia Podręcznik do geografii dla trzeciej klasy gimnazjum. Polska w Europie, Wydawnictwo ABC, Poznań

Wybrane treści podręczników- gimnazjum Środowisko przyrodnicze i gospodarka krajów alpejskich. Szwajcaria. Głównym źródłem energii elektrycznej są elektrownie wodne – 51% produkcji oraz elektrownie atomowe – 44%. Domachowski R., Wilczynska-Wołoszyn M., 2012, Geografia dla gimnazjum podręcznik, ŻAK, Warszawa, s. 48 Kop J., Kucharska M., Witek-Nowakowska 2010, Świat bez tajemnic. Podręcznik do geografii dla gimnazjum. Klasa III, Wydawnictwo szkolne PWN, Warszawa-Łódź, s. 75 Chrabelski M., Dudaczyk M., 2010, Geografia dla gimnazjum podręcznik, Operon, Gdynia, s. 121 Lechowicz A., Lechowicz M., Stankiewicz P., Sulejczak E., 2010, Bliżej geografii. Gimnazjum podręcznik, WSiP, Warszawa, s. 162

Wybrane zadania z zeszytów ćwiczeń - gimnazjum 4.Odpowiedz krótko na poniższe pytania. a) Jakie korzyści wynikają z faktu, że w strukturze produkcji energii elektrycznej we Francji dominuje energetyka jądrowa? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Rodowald O., Więckowski M., Zieliński K., Geografia Odkrywamy świat część 3, Gimnazjum zeszyt ćwiczeń, Nowa Era, 2011, s. 42

Wybrane zadania z zeszytów ćwiczeń - ponadgimnazjalny 22* Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę. (Cały rozdział dla zakresu rozszerzonego) 1. Na podstawie danych z tabeli wykonaj polecenia. a) Wypisz po trzy kraje produkujące najwięcej energii elektrycznej w elektrowniach: Cieplnych – ……………………………………………………………………………………………. Wodnych – …………………………………………………………………………………………….. Jądrowych – …………………………………………………………………………………………… Siembida J.., Zaniewicz Z., Geografia 2 Geografia i człowiek, Zeszyt ćwiczeń dla ucznia, Nowa Era, 2011, s. 34 Kraje Udział procentowy energii elektrycznej wytworzonej w poszczególnych typach elektrowni cieplne wodne jądrowe Chiny 81,4 17,4 1,2 Kanada 20,8 63,5 15,7

Wybrane zadania z zeszytów ćwiczeń - gimnazjum 30. Przemysł energetyczny 1. Na podstawie danych zawartych w tabeli wykonaj diagram strukturalny, który przedstawia produkcje energii elektrycznej według rodzajów elektrowni na świecie i w Polsce. Siembida J.., Zaniewicz Z., Bliżej Geografii 2 - gimnazjum zeszyt ćwiczeń, WSiP, 2010, s. 69 Kraje Elektrownie (w % w 2004r.) cieplne wodne, wiatrowe, słoneczne jądrowe geotermalne Świat 64,6 18,0 17,0 0,4 Polska 98,0 2,0 -

Wybrane zadania z zeszytów ćwiczeń - gimnazjum 21. Przemysł energetyczny Dąbrowska B., Zaniewicz Z., Geografia dla gimnazjum - zeszyt ćwiczeń dla cznia klasy II, OPERON, 2010, s. 43

Wybrane zadania z zeszytów ćwiczeń - gimnazjum *5.Wyjaśnij, dlaczego w Polsce nie wybudowano dotąd elektrowni atomowej. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Osika J., Osika S., Puls Ziemi, Zeszyt ćwiczeń do geografii dla klasy trzeciej gimnazjum, Nowa Era, 2011, s. 65

Wnioski Należy zauważyć, że podstawa programowa nauczania geografii zawiera niewiele treści nawiązujących bezpośrednio do tematyki energetyki jądrowej, wydaje się celowym dążenie do zwiększenia udziału tych treści w lekcjach i samodzielnych pracach ucznia. Żyjemy w czasach, kiedy wiele osób żywo interesuje się problematyką związana z rozwojem energetyki jądrowej. Nieczęsto zdarza się jednak by zainteresowanie wykraczało poza stereotypowe postrzeganie energetyki jądrowej w ciemnych lub jasnych barwach. Dobrym sposobem zwiększanie poziomu kompetencji uczniów w tym zakresie jest organizowanie konkursów szkolnych i pozaszkolnych sprawdzających i poszerzających wiedzę i umiejętności w tym zakresie.

Dziękuję za uwagę polecam stronę z zadaniami bnd.ibe.edu.pl