Koncepcja Just-in-Time

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Zarządzanie logistyczne
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
zarządzanie produkcją
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Definicje operacji.
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
Zadanie 1.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Zarządzanie projektami
Innowacje organizacyjne w usługach
1.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Bezpieczny zapas wysokiego ryzyka – jak go określić?
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
Sławomir J. Chmiel Gdańsk,
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Nie trać czasu na marnotrawstwo
Planowanie i organizacja produkcji
Oprogramowanie do zarządzania produkcją Systemy Zarządzania Produkcją - symulacje procesów wytwórczych By produkowało się lepiej. Wszystkim!
Kluczowe czynniki sukcesu
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
SYSTEM PRODUKCYJNY ZPP AUTO
Planowanie przepływów materiałów
Zadanie 1.
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Planowanie i organizacja produkcji
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Prof. nadzw. PG Dr hab. inż. Piotr Grudowski Politechnika Gdańska Wydział.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
LEAN MANAGEMENT Jacek WĘGLARCZYK.
Toyota Production Systems
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Studia przypadków: strategie sieci/łańcuchów dostaw wybranych, wiodących, światowych firm Toyota Honda, Chrysler, Smart, Benetton, Inditex.
LOGISTYKA PRODUKCJI 2009/2010.
Przedmiotem logistyki produkcji jest
JUST IN TIME Na podstawie tekstu Prof. Jana Długosza.
1 PROBLEMY DECYZYJNE KROTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI.
LEAN MANAGEMENT. Zarządzanie odchudzone – wyszczuplone. Zmiany zakresów działania, struktury majątku, sposobów zarządzania, wielkości zatrudnienia itd.
Typy i formy organizacji produkcji Jednostkowa Seryjna Masowa Niepotokowa - Gniazda technologiczne Potokowa Gniazda przedmiotowe Linie produkcyjne.
Proces produkcyjny i technologiczny
STOCK – nowoczesne technologie w zarządzaniu majątkiem.
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Strategia Efektywnej Obsługi Klienta
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Rys. 4. 5S w procesie produkcyjnym – narzędzia LEAN
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Krótkookresowe planowanie produkcji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Koncepcja Just-in-Time

Zapasy w firmie Wysoki poziom zapasów Produkty sezonowe. Np. agrobiznes, artykuły świąteczne Optymalny poziom zapasów Zarządzanie zapasami Zero zapasów Just in time

Businessman Magazine 11/2000, s.135. "...niektórzy fachowcy od zarządzania szacują, że aż 70% japońskiego postępu gospodarczego jest efektem konsekwentnego stosowania ciągu prostych, drobnych usprawnień..." Businessman Magazine 11/2000, s.135. Kaizen to niekończące się drobne ulepszenia. Ta idea jest bardzo wyraźna w sposobie działania japońskich firm. Jest to przeciwieństwo tego, jak w zachodnich firmach wprowadza się zmiany. Tam są to zazwyczaj spore innowacje, które w jednym momencie wprowadzają zmianę wielu elementów w sposobie działania firmy. Co więcej, te innowacje wprowadzane są przez wysoko postawionych menedżerów – zwykły pracownik nie ma tam nic do gadania. W japońskich firmach jest natomiast zupełnie inaczej. Brakuje tam pojedynczych rewolucji, a za to cały czas dokonuje się drobnych ulepszeń. Każdy pracownik ma prawo zgłosić jakąś propozycję zmiany, która jest brana pod uwagę przez jego przełożonych. Przykładowo, w firmie Toyota co roku pracownicy zgłaszają 1,5 miliona takich wniosków, z czego aż 95% jest wprowadzana w życie! Japońskie firmy dążą do doskonałości poprzez ciągły rozwój, krok po kroku ulepszając wszystkie obszary działalności.

KAIZEN Przesłanie Kaizen głosi, że żaden dzień nie powinien minąć bez dokonania jakiejś poprawy w którymś z obszarów funkcjonowania firmy. Japoński termin Kaizen (doskonalenie) można określić jako kulturę wspierającą ciągłą poprawę zogniskowaną na wyeliminowaniu strat we wszystkich systemach i procesach organizacji.

Just in Time (dokładnie na czas) strategia zarządzania zapasami stosowana w celu usprawnienia zwrotu inwestycji poprzez redukcję poziomu zapasów w całym procesie produkcyjno-magazynowym i związanymi z nim kosztami; kompleksowe zarządzanie czynnikiem czasu;

System zarządzania produkcją Just-In-Time powstał w latach siedemdziesiątych w Japonii Głównym celem koncernu Toyota była maksymalizacja zadowolenia klienta przy ograniczeniu kosztów własnych produkcji Japończycy szukali sposobu na wzrost skuteczności wykorzystania ograniczonych zasobów, co więcej- zdawali sobie sprawę z faktu, iż nawet zaledwie kilka wadliwych egzemplarzy "wypuszczonych" przez firmę na rynek może w znacznym stopniu uszczuplić kredyt zaufania zarówno stałych jak i potencjalnych klientów.

Czemu w Japonii? 1. Japońska mentalność – koncentracja na pracy i permanentnym doskonaleniu siebie; 2. Ciągle szukanie nowych lepszych rozwiązań; 3. Odejście od indywidualizmu na rzecz pracy zespołowej; 4. Nastawienie na osiąganie celów wspólnych zgodnych z celami indywidualnymi.

Główne cele JIT: minimalizacja zapasów; poprawa jakości produktu; maksymalizacja efektywności produkcji; zapewnienie optymalnego poziomu obsługi klienta; eliminacja wszystkiego, co nie podnosi wartości produktu lub usługi;

Eliminacja marnotrawstwa MUDA 1. Nadprodukcja – nadmierne wytwarzanie produktów, półproduktów, komponentów, dokumentów, informacji itp.. 2. Oczekiwanie – dyspozycyjność pracowników i urządzeń, 3. Zbędne przemieszczanie zapasów, produktów, zasobów w obrębie firmy, 4. Zbędne czynności (ruchy) pracowników, wykonywane w toku wykonywania czynności, 5. Nadmierne przetwarzanie – dodawanie produktom dodatkowej, niepotrzebnej Klientowi wartości, 6. Nadmierne zapasy – zamrożony kapitał, 7. Defekty – produkcja wadliwych produktów, później ich naprawa lub brakowanie, 8. Niewłaściwe wykorzystanie możliwości pracowników.

U podstaw koncepcji JIT leżą cztery główne założenia: zero zapasów; krótkie cykle realizacji zamówienia; małe, często uzupełniane ilości poszczególnych dóbr; wysoka jakość albo zero defektów.

Cechy charakterystyczne: "ssanie" produkcji przez rynek - oznacza to produkcję tylko takiej liczby finalnych wyrobów, którą można sprzedać, a więc przystosowanie produkcji do wymagań rynku i to na podstawie codziennych zamówień (system pull); skracanie cykli i minimalizacja zapasów w każdej fazie produkcji poprzez utrzymanie nadwyżki zdolności produkcyjnej, pewność realizowania zadań jest gwarantowana przez krótkie cykle wykonania, a nie zapasy rezerwowe.

System pull i push

Straty pod czas produkcji (według Shigeo Shingo inżynieria TOYOTY) 1. Nadprodukcja 2. Nierównomierne rozłożenie pracy pomiędzy odcinkami produkcyjnymi 3. Transport (zminimalizowanie) 4.Zbędne procesy produkcyjne 5. Zapasy (zło konieczne w JIT) 6. Nadmiar operacji materiałowych 7. Produkowanie wyrobów wadliwych (eliminacja defektów)

Linia produkcyjna w kształcie litery U Taki kształt linii produkcyjnej umożliwia efektywniejsze wykorzystanie robotników niż w przypadku zastosowania prostej linii produkcyjnej. Jeden robotnik może wykonywać kilka operacji przy produkcji danego wyrobu.

Technologia grupowa Łączy ona kilka maszyn, wykonujących różne czynności, w jedną komórkę produkcyjną. Maszyny usytuowane blisko siebie są połączone krótkimi taśmociągami, którymi są przemieszczane produkty. Prowadzi to do minimalizacji zapasów produkcji w toku oraz eliminacji zbędnych operacji związanych z przemieszczaniem komponentów z jednej części zakładu do drugiej.

Ruchome linii produkcyjne Linie produkcyjne w Just in Time są wyposażone w lekkie maszyny dobrej jakości. Wykwalifikowani robotnicy są w stanie przestawić je w bardzo krótkim czasie. Dzięki temu system produkcji staje się bardzo elastyczny, a koszty przestawienia linii produkcyjnej niewielkie.

Plan produkcji Aby system Just in Time mógł prawidłowo funkcjonować, plan produkcyjny musi być bardzo szczegółowo ustalony i rygorystycznie przestrzegany.

KANBAN Opracowana w latach pięćdziesiątych w Japonii metoda sterowania produkcją. Słowo Kanban w wolnym tłumaczeniu można oddać jako "widoczny spis". Metoda ta opiera się na poszczególnych kartach wyrobów ich cyrkulacji i analizie

Przykład KANBAN Najprostszym Kanbanem posługiwali się mleczarze, gdzie pusta butelka wystawiona przed drzwi była sygnałem do wymiany na pełną. W ten sposób nie dzwonili wcześnie rano do klienta z pytaniem czy chce mleko a klient i tak dostawał to, co chciał.

Na czym jest oparty system KANBAN? "7 x żadnych„ żadnych braków, żadnych opóźnień, żadnych zapasów, żadnych kolejek - gdziekolwiek i po cokolwiek, żadnych bezczynności, żadnych zbędnych operacji technologicznych i kontrolnych, żadnych przemieszczeń.

KANBAN odpowiada na pytania Jak uniknąć kosztów czekania, szukania i błędów?

Karty Kanban Karta kanban jest wiadomością sygnalizującą odpowiedniej jednostce organizacyjnej wyczerpywanie się produktu, części bądź zapasu w magazynie. Jednostka ta powinna rozpocząć działanie zapewniające przywrócenie zapasu w gnieździe z którego karta kanban została przekazana.  karty kanban są sygnałami napędzającymi popyt w zakresie produkcji. jest to najczęściej zalaminowana fiszka z naniesionymi na nią odpowiednimi parametrami kanban

https://www.youtube.com/watch?v=ZIv2e61SH1A

TOYOTA https://www.youtube.com/watch?v=Vjdil2nBCf0