Problem z pamięcią krótkotrwałą u Andrzeja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Aleksander Waszkielewicz
Kącik Logopedyczny.
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
NeuroDevelopmental Treatment
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Metoda kierowanego nauczania
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Zacznijmy od początku…
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
im. Marcelego Nenckiego
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
ALKOHOLIZM.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Aktywne przetwarzanie informacji
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
Prezentacja Indywidualna. Informacje ogólne Andrzej, 22 lata Uległ wypadkowi na snowboardzie w wyniku którego doznał urazu głowy. Następstwem urazu jest.
Umiejętność obserwacji.
Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w geriatrii
Opieka farmaceutyczna
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
RUCH TO ZDROWIE.
Osoba niepełnosprawna
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
Angelika to nasza koleżanka, która chodziła z nami na zajęcia w przedszkolu, w szkole podstawowej w klasach młodszych oraz w klasach starszych. Niestety.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE ZADANIE 7 Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów.
Karol Wilim Patryk Bombik Kamil Wawoczny Mateusz Grzegórzek
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomagać dziecku w nauce?
MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS Przesłanie Bioventus. MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS 2 Agenda Kluczowe przesłania Odpowiedzi na często zadawane pytania Jak stosować.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
„Po zdrowie na start seniorze”
Środowiskowy Dom Samopomocy
Ćwiczenia kończyny górnej z wykorzystaniem biofeedbacku SYSTEM PABLO
Logopedia w szkole.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Trzymaj Formę! Prezentacja multimedialna. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na Rzecz tłuszczów roślinnych (w umiarkowanych ilościach) *Jedz.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Zespół Szkół Policealnych w Kołobrzegu
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Oferta edukacyjna Na rok szkolny 2019/20
Zapis prezentacji:

Problem z pamięcią krótkotrwałą u Andrzeja Katarzyna Przybyłek Terapia Zajęciowa semestr II Gr. L3

Informacje na temat choroby i prognoza wyzdrowienia Pamięć jest to jedna z funkcji ludzkiego umysłu, zdolność poznawcza do przechowywania, magazynowania i odtwarzania informacji o doświadczeniach. Pamięć jest przedmiotem badań psychologii kognitywnej. Niektóre z ośrodków pamięci: tylna część płatu ciemieniowego - ośrodek pamięci wykonywania ruchów wyuczonych, przednia część płatu ciemieniowego - ośrodek pamięci dotyku, płat potyliczny (dokładnie: pole przedpotyliczne) - ośrodek pamięci i zrozumienia widzianego obrazu, zakręt skroniowy górny - ośrodek zrozumienia i pamięci dźwięków, tylna część zakrętu skroniowego górnego - czuciowy ośrodek mowy (pamięci słyszanego i mówionego słowa), zakręt kątowy - ośrodek pamięci znaków pisarskich (czytania i pisania), pogranicze środkowej i tylnej części zakrętu czołowego górnego - ośrodek pamięci pisania znaków pisarskich. Pamięć krótkotrwała inaczej robocza lub operacyjna, przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres czasu; przez powtarzanie informacji przekazujemy je z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej

Pamięć krótkotrwała Czas przechowywania kilkanaście sekund do kilku lub kilkunastu minut Pojemność 7 +/- 2 elementy; elementem może być cyfra, liczba, litera, figura geometryczna lub wyraz Zapamiętywanie szybkie, nie wymaga wysiłku, przebiega automatycznie Dostęp łatwy i natychmiastowy Utrwalanie materiału powtórki wewnętrzne; w pewnych wypadkach ułatwiają przekazanie materiału do pamięci trwałej Format zapamiętywanych informacji akustyczny lub wzrokowy Wrażliwość na zapominanie duża; informacje zapomniane znikają bezpowrotnie Format zapisu głównie akustyczny i wzrokowy; niekiedy semantyczny

Informacje na temat choroby i prognoza wyzdrowienia Pamięć krótkotrwała zostaje zaburzona w wyniku uszkodzenia obszarów mózgu odpowiedzialnych za przechowywanie informacji. Przyczyną uszkodzenia może być uraz mechaniczny (np.: uderzenie) lub działanie substancji chemicznych (np.: alkohol).

Informacje na temat choroby i prognoza wyzdrowienia Ze względu na dużą indywidualność przypadków medycyna ani psychologia nie podaje konkretnych informacji na temat urazu pamięci krótkotrwałej ani prognoz przywrócenia/odzyskania jej. Najczęstszą praktyką jaką stosuje się w przypadku utraty/zaburzeń tej pamięci jest trening poprawiający pamięć i koncentrację polegający na wykonywaniu różnego rodzaju ćwiczeń umysłowych.

Informacje ogóle Andrzej, 22 lata Uległ wypadkowi na snowboardzie w wyniku którego doznał urazu głowy. Następstwem urazu jest upośledzenie funkcji lewej części ciała (ma niedowład w palcach lewej ręki i przykurcz palców w lewej stopie) i problem z pamięcią krótkotrwałą Przed wypadkiem prowadził aktywne życie, uczęszczał do szkoły uprawiał aktywnie sport (ASG i jazda na rowerze) oraz należał do bractwa rycerskiego Po wypadku przez dwa lata poruszał się na wózku, teraz porusza się za pomocą chodzika. Przykurcz palców w lewej stopie i ból w kolanie uniemożliwia mu swobodne poruszanie się, jeżeli porusza się z pomocą chodzika musi często odpoczywać Po wypadku zaczął uczęszczać na WTZ gdzie zapieniono mu rehabilitacje i opiekę psychologa. Ćwiczeni z rehabilitantem odbywa dwa razy w tygodniu. Również w domu ma indywidualną opiekę rehabilitanta. W domu z powodu braku balonika porusza się na wózku inwalidzkim. Sprzęt ortopedyczny (chodzik) może pożyczać z Warsztatów Stan Andrzeja po wypadku znacząco się poprawił, jednak potrzebuje ciągłej rehabilitacji, aby powrócić do sprawności fizycznej Andrzej nie ma większych problemów z samoobsłują

COPM wraz z wyznaczeniem obszarów pracy terapeuty zajęciowego Przeprowadzono z Andrzejem wywiad na podstawie COPM, wspólnie z nim wybrano obszary z którymi ma problem: Problem z poruszaniem się - ból w kolanie i przykurcz palców u stopy, niemożliwa mu swobodne chodzenie, przez co musi poruszać się za pomocą chodzika, nie jest w stanie przejść dłuższych dystansów Powrót do szkoły Podjęcie pracy Problem z pamięcią krótkotrwałą Powrót do bractwa i sportu- ASG Częstsze spotkania ze znajomymi, poprawienie stanu życia społecznego

Ocena problemów Problem Ważność Wykonanie Satysfakcja Sprawność fizyczna – samodzielne chodzenie 10 6 2 Powrót do szkoły 8 1 Podjecie pracy Kontakty społeczne – utrata kontaktu ze znajomymi 7 5 Powrót do hobby Uszkodzenie pamięci krótkotrwałej 3

Wspólnie z Andrzejem wybraliśmy problem nad którym będziemy pracować – jest to problem z pamięcią krótkotrwałą. Na podstawie wywiadu z Andrzejem ustaliłam że jego problem z pamięcią wpływa na wiele obszarów w jego życiu: Szkoła Praca Kontakty towarzyskie i funkcjonowanie w życiu społecznym Funkcjonowanie w życiu codziennym Andrzej od momentu wypadku nie trenował nigdy pamięci krótkotrwałej, nie zauważono również u niego żadnej poprawy w tym obszarze.

Znalezienie terapeuty/ psychologa który rozpocznie z Andrzejem ćwiczenia poprawiające pamięć krótkotrwałą

Potencjalne problemy Znalezienie osoby która podejmie się procesu terapii z Andrzejem Bezpłatna terapia ( fundacja lub NFZ) Brak chęci i motywacji do podjęcia wspólnych ćwiczeń przez Andrzeja Brak zaangażowania w wykonywanie ćwiczeń Brak miejsca do spotkań Brak transportu do miejsca spotkań

Ocena i badanie potrzeb Rozmowa z pacjentem i jego rodziną czy zgadają się na rozpoczęcie terapii / ćwiczeń poprawiających pamięć Czy mają pomysł i możliwości poszukania osoby/ organizacji która może rozpocząć terapię Czy rodzina chce brać czynny udział w procesie terapii Czy Warsztaty Terapii Zajęciowej „Klika” mogą mu zapewnić terapię usprawniającą pamięć

Założenia Andrzej chce podjąć się terapii usprawniającej jego pamięć „Klika” podejmuje się zorganizowania zajęć dla Andrzeja przez 5 dni w tygodniu po jednej godzinie WTZ „Klika” wyznaczają osoby (psycholog i terapeuta zajęciowy) do prowadzenia terapii z Andrzejem Ponieważ Andrzej uczęszcza na WTZ „ Klika” ma zapewnione miejsce do spotkań i transport Rodzina bierze udział w terapii

SMART Andrzej rozpocznie Terapię usprawniającą pamięć w WTZ „Klika” w ciągu trzech tygodni.

S – jest ważny dla pacjenta i konieczny do jego dalszego rozwoju intelektualnego i społecznego M – jest określony czasem, jeśli Andrzej za 3 tygodnie rozpocznie ćwiczenia które odbywać się będą 5 razy w tygodniu po godzinie dziennie A – jest akceptowany przez pacjenta i przez nas, jest osiągalny R – jest realny ponieważ WTZ mogą zapewnić Andrzejowi warunki i osobę do prowadzenia Terapii T – cel będzie osiągnięty po 3 tygodniach kiedy Andrzej rozpocznie terapię

Plan Spotkanie z Kierownictwem, psychologiem i terapeutą zajęciowym w WTZ „Klika” i rozmowa o możliwości zorganizowania terapii dla Andrzeja Rozmowa z Rodziną pacjenta o ich zaangażowaniu w proces terapii

Spotkanie 1 Rozmowa z Kierownikiem WTZ o możliwości zorganizowania Terapii poprawiających pamięć Andrzeja

Spotkanie 2 Rozmowa z rodziną o zaangażowaniu ich w proces terapii – rodzina pilnuje Andrzeja czy wykonuje zadane mu polecenia, kontynuacja ćwiczeń w domu pod opieką rodziny

Spotkanie 3 Spotkanie z psychologiem, terapeutą zajęciowym i Andrzejem w celu ustalenia zasad i przebiegu terapii Ustalenie godzin w jakich będą się odbywały ćwiczenia

Monitoring i modyfikacja Stały kontakt z pacjentem i jego rodziną oraz z pracownikami WTZ „Klika” Plan który założyłam nie wymaga modyfikacji

Zakończenie Informujemy Andrzeja oraz jego rodzinę o możliwości skontaktowania się z nami gdyby miał jakieś wątpliwości lub potrzebował pomocy.

Wnioski Proces CPPF nie zależy do łatwych rozwiązań problemów Ciężko jest z góry zaplanować cały proces nie mając odniesienie w rzeczywistości Ciężko przewidzieć zachowania pacjenta Ciężko przewidzieć problemy które mogą pojawić się w czasie realizacji planu Brak wiedzy medycznej i doświadczenia na temat uszkodzenia pamięci krótkotrwałej, ponieważ każdy jest indywidualny a w Internecie nie ma konkretnych informacji na temat takich przypadków Proces CPPF jest bardzo ograniczoną metodą do rozwiązywania tego typu przypadków gdzie niepełnosprawność w szerokim stopniu wpływa na funkcjonowanie osoby w życiu