Ocena Ryzyka Na podstawie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

SI CEPiK Przekazywanie danych o badaniach do
Kontrola Zarządcza w sektorze finansów
Analiza ryzyka projektu
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
Kontrola administracji
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
I i II POZIOM KONTROLI ZARZĄDCZEJ STAROSTWO POWIATOWE W KRAKOWIE
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Nowa, elektroniczna instrukcja kancelaryjna.
Metodyki zarządzania projektami
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Podstawy analizy ryzyka
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Zarządzanie zagrożeniami
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
PRAKTYKI STUDENCKIE Informacja dla urzędów oraz jednostek podległych i nadzorowanych.
SAMOOCENA JAKO NARZĘDZIE IDENTYFIKACJI RYZYKA W SYSTEMIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ Warszawa, 27 kwietnia 2015 r.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
PRAKTYKI STUDENCKIE Informacja dla uczelni
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Zarządzanie ryzykiem Wybory Samorządowe – gra decyzyjna
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
1 Zarządzania ryzykiem.  Audyty, audity i kontrole Pod koniec każdego roku trzeba przygotować:  plany audytu wewnętrznego,  plany kontroli, wykonywanych.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Planistyczne działania wspierające.
Działalność kontrolna w Państwowej Straży Pożarnej Warszawa 2016 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Zapis prezentacji:

Ocena Ryzyka Na podstawie Zarządzenia Nr 59 Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie systemu kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - sprawy wewnętrzne   z dnia 6 września 2012 r. (Dz.Urz.MSW z 2012 r. poz. 64)

Ocena Ryzyka wstęp Zarządzenie 59 określa zasady i tryb wykonywania kontroli zarządczej, w tym przez kierowników jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych

Ocena Ryzyka wstęp Kierownicy jednostek podległych/nadzorowanych organizują kontrolę zarządczą, określając szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania kontroli zarządczej w oparciu o standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych oraz niniejsze zarządzenie

Ocena Ryzyka wstęp W PIS MSW stosuje się zasady i wzory wskazane w Zarządzeniu nr 59, mimo możliwości określenia swoich sprawozdawczość w znaczącej części musi opierać się na Zarządzeniu (wzory) dublowanie zasad wprowadziłoby bałagan GIS MSW uznał, że w PIS MSW gros obowiązków będzie realizował Zespół/Komisja ds. Kontroli Zarządczej

Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia RYZYKO to możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację założonych celów i zadań

Ocena Ryzyka PLAN W dziale jest opracowywany Plan działalności Ministra, obejmujący cele i zadania działu oraz plany działalności jednostek i Ministerstwa Niekiedy realizujemy cele zawarte w tym planie, niekiedy NIE

Ocena Ryzyka PLAN Mamy wpływ na kształt Planu działalności Ministra Co roku, w określonych terminach możemy przesłać propozycje Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW zgodnie z § 13 GIS MSW jest zobowiązany do opracowania planu działalności dla swojej jednostki z uwzględnieniem celów przyjętych do realizacji w planie działalności Ministra. Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW GIS MSW jest zobowiązany do przekazania planu działalności do komórki nadzorującej i Biura Ministra, w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku. Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW Na podstawie propozycji, przesyłanych przez kierowników jednostek podległych i nadzorowanych (w tym GIS MSW), dyrektor Biura Ministra sporządza projekt planu działalności Ministerstwa, a następnie przekazuje go do podpisu Ministra, w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.

Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW GIS MSW raz na kwartał, nie później niż do czternastego dnia miesiąca po zakończeniu kwartału (oraz na żądanie), przesyła informację o poziomie realizacji celów do komórki nadzorującej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW W przypadku, gdy istnieje zagrożenie dla osiągnięcia przyjętych celów lub zadania nie są prawidłowo realizowane, należy dołączyć do informacji stosowne wyjaśnienia oraz propozycje działań zapobiegawczych Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW Kierownicy jednostek są zobowiązani do sporządzenia i przekazania komórkom nadzorującym, w terminie do dnia 1 marca każdego roku, sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni. Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka Plan - ocena Znając Plan PIS MSW można rozpocząć analizę ryzyka Wcześniej sugerowano analizę wszystkich potencjalnych ryzyk Praktycy realizujący postanowienia Zarządzenia 59 w MSW sugerują ograniczenie się do analizy ryzyk, które mogą mieć wpływ na realizację Planu PIS MSW Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka Plan - ocena Zarządzanie ryzykiem, w PIS MSW odbywa się zgodnie z zasadami i metodami przyjętymi w jednostce – dla uproszczenia przyjęto metody stosowane w Ministerstwie. Komisja ds. K.Z

EFEKTY SĄ NIEZWYKLE POMOCNE W CODZIENNEJ PRACY Ocena Ryzyka praktyka Dotychczas ograniczaliśmy się do określania ryzyk realizacji Planu na poziomie Inspektoratu Możecie Państwo dokonać oceny dla województwa – EFEKTY SĄ NIEZWYKLE POMOCNE W CODZIENNEJ PRACY

Ocena Ryzyka praktyka Źródło informacji: Plan na dany rok Źródła pomocnicze Ew. sprawozdanie z realizacji planu za rok poprzedni Ew. Oświadczenie GIS MSW o stanie K.Z za rok poprzedni www.pis.msw.gov.pl http://www.pis.bip.msw.gov.pl/ Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka PLAN DZIAŁALNOŚCI 2014

Ocena Ryzyka Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie ryzykiem obejmuje swym zakresem ocenę ryzyka, postępowanie z ryzykiem jak również monitorowanie, wymianę informacji dotyczącej ryzyka i raportowanie ryzyka Komisja ds. K.Z

Ocena Ryzyka Zarządzanie ryzykiem Wszyscy realizujemy cele zawarte w Planie na dany rok. Wszyscy jesteśmy właścicielami ryzyka, bo wszyscy realizujemy cele. Wszyscy identyfikujemy ryzyka zagrażające osiągnieciu celu Wszyscy musimy analizować ryzyka Wszyscy ewaluujemy ryzyka Wszyscy modyfikujemy ryzyka

Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia WŁAŚCICIEL RYZYKA komórka organizacyjna realizującą cele;

Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia IDENTYFIKACJA RYZYKA wyspecyfikowanie zdarzeń, ich następstw i prawdopodobieństwa;

Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia ANALIZA RYZYKA ocena następstw prawdopodobieństwa oraz wyznaczanie poziomu ryzyka

Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia EWALUACJA RYZYKA dokonanie przeglądu wyników analizy ryzyka i porównanie z kryteriami w celu stwierdzenia, czy ryzyko jest akceptowalne

Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia MODYFIKACJA RYZYKA działania podejmowane w celu ograniczenia ryzyka

Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia

Arkusz oceny ryzyka

Arkusz oceny ryzyka

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA CEL: Zapewnienie stosowania właściwych standardów sanitarno – higienicznych w nadzorowanych obiektach ZADANIE: Prowadzenie kontroli – zgodnie ze wskazanym miernikiem realizacji celu (w planie) ZDARZENIE – wystąpienie lub zmiana okoliczności Np. absencja chorobowa, brak środków delegacyjnych, ruchy kadrowe

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA NASTĘPSTWO – konsekwencje, rezultat zdarzenia mający wpływ na cele

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA PRAWDOPODOBIEŃSTWO – szansa wystąpienia zdarzenia Analizujemy: Środek kontroli Podatność Dane historyczne

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA PRAWDOPODOBIEŃSTWO Środek kontroli – działanie obniżające prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia lub minimalizujące jego negatywne skutki. Daje racjonalne zapewnienie osiągnięcia celów.

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA PRAWDOPODOBIEŃSTWO Podatność – słabość, wrażliwość tworząca pozytywne środowisko dla wystąpienia zagrożenia

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA PRAWDOPODOBIEŃSTWO Dane historyczne – informacje o występowaniu zdarzenia w przeszłości

Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA

Arkusz oceny ryzyka Analiza ryzyka Liczbowa ocena następstw (N) (skala 1-5) Liczbowa ocena prawdopodobieństwa (P) (skala 1-5) Liczbowa ocena poziomu– iloczynN i P Zgodnie z tabelami z Zarządzenia nr 59

Arkusz oceny ryzyka identyfikacja i analiza

Arkusz oceny ryzyka Analiza

Arkusz oceny ryzyka Analiza –w liczbach Podstawiamy liczby dokonując analizy – zgodnie z wyżej wskazanymi tabelami

Arkusz oceny ryzyka Analiza –w liczbach

Arkusz oceny ryzyka Analiza –w liczbach

Arkusz oceny ryzyka EWALUACJA

Arkusz oceny ryzyka POSTĘPOWANIE

Arkusz oceny ryzyka ewaluacja i postępowanie 2

Arkusz oceny ryzyka Postępowanie

Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia PLAN POSTĘPOWANIA Z RYZYKIEM dokument, w którym określono planowane działania modyfikujące ryzyko i realizację tych działań

Plan postępowania z ryzykiem Może obejmować: 1) zapobieganie, czyli działania polegające na zmniejszeniu poziomu ryzyka (zmniejszenie prawdopodobieństwa, czyli eliminacja podatności lub następstw); 2) przeniesienie ryzyka na inną jednostkę, w tym ubezpieczyciela; 3) unikanie rozumiane jako zaprzestanie działań wywołujących ryzyko przekraczające akceptowany poziom ryzyka; 4) tolerowanie (akceptowanie) ryzyka w przypadku, gdy istnieją określone trudności w przeciwdziałaniu ryzykom lub gdy koszty planowanych działań doskonalących mogą przekroczyć przewidywane korzyści lub w celu wykorzystania szansy

Plan postępowania z ryzykiem Można zastosować więcej, niż jedną metodę Właściciel ryzyka monitoruje i nadzoruje realizację planu postępowania z ryzykiem.

Plan postępowania z ryzykiem

Plan postępowania z ryzykiem

Plan postępowania z ryzykiem Określamy ryzyko dla zadania nie dla następstwa. Następstw może być wiele, mogą mieć różną „wagę” – można uśrednić, można wybrać najwyższy poziom ryzyka – zależy od Państwa, jako odpowiedzialnych

Plan postępowania z ryzykiem

Plan postępowania z ryzykiem

Plan postępowania z ryzykiem Realizacja założonych działań Komisja ds. K.Z jest tu w trudnej sytuacji… zgodnie z zarządzeniem sami sobie (z racji funkcji) powinniśmy raportować działania zapobiegawcze

Rejestr ryzyka Właściciel ryzyka prowadzi rejestr ryzyka, zgodnie z wzorem, W rejestrze dokumentuje się zmaterializowanie się (wystąpienie) ryzyka,

Rejestr ryzyka

Rejestr ryzyka Komisja ds. K.Z w rejestrze ryzyka umieszcza tylko te ryzyka względem których planujemy ewentualne działania Pomijamy tolerowane ryzyka, gdyż nawet jeśli wystąpią, to zakładaliśmy ich tolerowanie i przyjęcie z godnością

Rejestr ryzyka

Rejestr ryzyka W przypadku zmaterializowania się ryzyka, które może spowodować niezrealizowanie celów określonych w planie działalności Ministra, informacja o tym jest przekazywana niezwłocznie przez właściciela ryzyka do Biura Ministra oraz do kierownika właściwej komórki nadzorującej NIE ZAWSZE REALIZUJEMY CELE Z PLANU DZIAŁALNOŚCI MINISTRA!

Ocena Ryzyka zakończenie Poważne podejście i realizacja czynności wynikających z zapisów zarządzenia pozwoli na bieżąco identyfikować zagrożenia i modyfikować działalność tak, by pomimo zaistnienia ryzyka – osią gnąc zaplanowany cel… A w każdym razie móc się sensownie wytłumaczyć w przypadku nieosiągnięcia założonych wartości mierników…

Ocena Ryzyka zakończenie Dziękuję za uwagę Katarzyna Górna