Ocena Ryzyka Na podstawie Zarządzenia Nr 59 Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie systemu kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - sprawy wewnętrzne z dnia 6 września 2012 r. (Dz.Urz.MSW z 2012 r. poz. 64)
Ocena Ryzyka wstęp Zarządzenie 59 określa zasady i tryb wykonywania kontroli zarządczej, w tym przez kierowników jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych
Ocena Ryzyka wstęp Kierownicy jednostek podległych/nadzorowanych organizują kontrolę zarządczą, określając szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania kontroli zarządczej w oparciu o standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych oraz niniejsze zarządzenie
Ocena Ryzyka wstęp W PIS MSW stosuje się zasady i wzory wskazane w Zarządzeniu nr 59, mimo możliwości określenia swoich sprawozdawczość w znaczącej części musi opierać się na Zarządzeniu (wzory) dublowanie zasad wprowadziłoby bałagan GIS MSW uznał, że w PIS MSW gros obowiązków będzie realizował Zespół/Komisja ds. Kontroli Zarządczej
Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia RYZYKO to możliwość wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację założonych celów i zadań
Ocena Ryzyka PLAN W dziale jest opracowywany Plan działalności Ministra, obejmujący cele i zadania działu oraz plany działalności jednostek i Ministerstwa Niekiedy realizujemy cele zawarte w tym planie, niekiedy NIE
Ocena Ryzyka PLAN Mamy wpływ na kształt Planu działalności Ministra Co roku, w określonych terminach możemy przesłać propozycje Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW zgodnie z § 13 GIS MSW jest zobowiązany do opracowania planu działalności dla swojej jednostki z uwzględnieniem celów przyjętych do realizacji w planie działalności Ministra. Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW GIS MSW jest zobowiązany do przekazania planu działalności do komórki nadzorującej i Biura Ministra, w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku. Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW Na podstawie propozycji, przesyłanych przez kierowników jednostek podległych i nadzorowanych (w tym GIS MSW), dyrektor Biura Ministra sporządza projekt planu działalności Ministerstwa, a następnie przekazuje go do podpisu Ministra, w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW GIS MSW raz na kwartał, nie później niż do czternastego dnia miesiąca po zakończeniu kwartału (oraz na żądanie), przesyła informację o poziomie realizacji celów do komórki nadzorującej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW W przypadku, gdy istnieje zagrożenie dla osiągnięcia przyjętych celów lub zadania nie są prawidłowo realizowane, należy dołączyć do informacji stosowne wyjaśnienia oraz propozycje działań zapobiegawczych Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka PLAN PIS MSW Kierownicy jednostek są zobowiązani do sporządzenia i przekazania komórkom nadzorującym, w terminie do dnia 1 marca każdego roku, sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni. Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka Plan - ocena Znając Plan PIS MSW można rozpocząć analizę ryzyka Wcześniej sugerowano analizę wszystkich potencjalnych ryzyk Praktycy realizujący postanowienia Zarządzenia 59 w MSW sugerują ograniczenie się do analizy ryzyk, które mogą mieć wpływ na realizację Planu PIS MSW Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka Plan - ocena Zarządzanie ryzykiem, w PIS MSW odbywa się zgodnie z zasadami i metodami przyjętymi w jednostce – dla uproszczenia przyjęto metody stosowane w Ministerstwie. Komisja ds. K.Z
EFEKTY SĄ NIEZWYKLE POMOCNE W CODZIENNEJ PRACY Ocena Ryzyka praktyka Dotychczas ograniczaliśmy się do określania ryzyk realizacji Planu na poziomie Inspektoratu Możecie Państwo dokonać oceny dla województwa – EFEKTY SĄ NIEZWYKLE POMOCNE W CODZIENNEJ PRACY
Ocena Ryzyka praktyka Źródło informacji: Plan na dany rok Źródła pomocnicze Ew. sprawozdanie z realizacji planu za rok poprzedni Ew. Oświadczenie GIS MSW o stanie K.Z za rok poprzedni www.pis.msw.gov.pl http://www.pis.bip.msw.gov.pl/ Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka PLAN DZIAŁALNOŚCI 2014
Ocena Ryzyka Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie ryzykiem obejmuje swym zakresem ocenę ryzyka, postępowanie z ryzykiem jak również monitorowanie, wymianę informacji dotyczącej ryzyka i raportowanie ryzyka Komisja ds. K.Z
Ocena Ryzyka Zarządzanie ryzykiem Wszyscy realizujemy cele zawarte w Planie na dany rok. Wszyscy jesteśmy właścicielami ryzyka, bo wszyscy realizujemy cele. Wszyscy identyfikujemy ryzyka zagrażające osiągnieciu celu Wszyscy musimy analizować ryzyka Wszyscy ewaluujemy ryzyka Wszyscy modyfikujemy ryzyka
Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia WŁAŚCICIEL RYZYKA komórka organizacyjna realizującą cele;
Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia IDENTYFIKACJA RYZYKA wyspecyfikowanie zdarzeń, ich następstw i prawdopodobieństwa;
Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia ANALIZA RYZYKA ocena następstw prawdopodobieństwa oraz wyznaczanie poziomu ryzyka
Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia EWALUACJA RYZYKA dokonanie przeglądu wyników analizy ryzyka i porównanie z kryteriami w celu stwierdzenia, czy ryzyko jest akceptowalne
Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia MODYFIKACJA RYZYKA działania podejmowane w celu ograniczenia ryzyka
Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia
Arkusz oceny ryzyka
Arkusz oceny ryzyka
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA CEL: Zapewnienie stosowania właściwych standardów sanitarno – higienicznych w nadzorowanych obiektach ZADANIE: Prowadzenie kontroli – zgodnie ze wskazanym miernikiem realizacji celu (w planie) ZDARZENIE – wystąpienie lub zmiana okoliczności Np. absencja chorobowa, brak środków delegacyjnych, ruchy kadrowe
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA NASTĘPSTWO – konsekwencje, rezultat zdarzenia mający wpływ na cele
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA PRAWDOPODOBIEŃSTWO – szansa wystąpienia zdarzenia Analizujemy: Środek kontroli Podatność Dane historyczne
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA PRAWDOPODOBIEŃSTWO Środek kontroli – działanie obniżające prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia lub minimalizujące jego negatywne skutki. Daje racjonalne zapewnienie osiągnięcia celów.
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA PRAWDOPODOBIEŃSTWO Podatność – słabość, wrażliwość tworząca pozytywne środowisko dla wystąpienia zagrożenia
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA PRAWDOPODOBIEŃSTWO Dane historyczne – informacje o występowaniu zdarzenia w przeszłości
Arkusz oceny ryzyka IDENTYFIKACJA RYZYKA
Arkusz oceny ryzyka Analiza ryzyka Liczbowa ocena następstw (N) (skala 1-5) Liczbowa ocena prawdopodobieństwa (P) (skala 1-5) Liczbowa ocena poziomu– iloczynN i P Zgodnie z tabelami z Zarządzenia nr 59
Arkusz oceny ryzyka identyfikacja i analiza
Arkusz oceny ryzyka Analiza
Arkusz oceny ryzyka Analiza –w liczbach Podstawiamy liczby dokonując analizy – zgodnie z wyżej wskazanymi tabelami
Arkusz oceny ryzyka Analiza –w liczbach
Arkusz oceny ryzyka Analiza –w liczbach
Arkusz oceny ryzyka EWALUACJA
Arkusz oceny ryzyka POSTĘPOWANIE
Arkusz oceny ryzyka ewaluacja i postępowanie 2
Arkusz oceny ryzyka Postępowanie
Ocena Ryzyka podstawowe pojęcia PLAN POSTĘPOWANIA Z RYZYKIEM dokument, w którym określono planowane działania modyfikujące ryzyko i realizację tych działań
Plan postępowania z ryzykiem Może obejmować: 1) zapobieganie, czyli działania polegające na zmniejszeniu poziomu ryzyka (zmniejszenie prawdopodobieństwa, czyli eliminacja podatności lub następstw); 2) przeniesienie ryzyka na inną jednostkę, w tym ubezpieczyciela; 3) unikanie rozumiane jako zaprzestanie działań wywołujących ryzyko przekraczające akceptowany poziom ryzyka; 4) tolerowanie (akceptowanie) ryzyka w przypadku, gdy istnieją określone trudności w przeciwdziałaniu ryzykom lub gdy koszty planowanych działań doskonalących mogą przekroczyć przewidywane korzyści lub w celu wykorzystania szansy
Plan postępowania z ryzykiem Można zastosować więcej, niż jedną metodę Właściciel ryzyka monitoruje i nadzoruje realizację planu postępowania z ryzykiem.
Plan postępowania z ryzykiem
Plan postępowania z ryzykiem
Plan postępowania z ryzykiem Określamy ryzyko dla zadania nie dla następstwa. Następstw może być wiele, mogą mieć różną „wagę” – można uśrednić, można wybrać najwyższy poziom ryzyka – zależy od Państwa, jako odpowiedzialnych
Plan postępowania z ryzykiem
Plan postępowania z ryzykiem
Plan postępowania z ryzykiem Realizacja założonych działań Komisja ds. K.Z jest tu w trudnej sytuacji… zgodnie z zarządzeniem sami sobie (z racji funkcji) powinniśmy raportować działania zapobiegawcze
Rejestr ryzyka Właściciel ryzyka prowadzi rejestr ryzyka, zgodnie z wzorem, W rejestrze dokumentuje się zmaterializowanie się (wystąpienie) ryzyka,
Rejestr ryzyka
Rejestr ryzyka Komisja ds. K.Z w rejestrze ryzyka umieszcza tylko te ryzyka względem których planujemy ewentualne działania Pomijamy tolerowane ryzyka, gdyż nawet jeśli wystąpią, to zakładaliśmy ich tolerowanie i przyjęcie z godnością
Rejestr ryzyka
Rejestr ryzyka W przypadku zmaterializowania się ryzyka, które może spowodować niezrealizowanie celów określonych w planie działalności Ministra, informacja o tym jest przekazywana niezwłocznie przez właściciela ryzyka do Biura Ministra oraz do kierownika właściwej komórki nadzorującej NIE ZAWSZE REALIZUJEMY CELE Z PLANU DZIAŁALNOŚCI MINISTRA!
Ocena Ryzyka zakończenie Poważne podejście i realizacja czynności wynikających z zapisów zarządzenia pozwoli na bieżąco identyfikować zagrożenia i modyfikować działalność tak, by pomimo zaistnienia ryzyka – osią gnąc zaplanowany cel… A w każdym razie móc się sensownie wytłumaczyć w przypadku nieosiągnięcia założonych wartości mierników…
Ocena Ryzyka zakończenie Dziękuję za uwagę Katarzyna Górna