Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Szczecinie Andrzej Zych i Grzegorz Śmigielski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Milena Filipowska Unia Gospodarcza Regionu Śremskiego – Śremski Ośrodek Wspierania Małej Przedsiębiorczości.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Elastyczność Kompromis między elastycznością rynku pracy a bezpieczeństwem zatrudnienia Bezpiecze-ństwo FLEXICURITY Tarnów, dn. 26 kwietnia 2013r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Praca Tymczasowa korzyści dla pracowników i dla pracodawców
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Między elastycznością a bezpieczeństwem? Technologie.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
MODUŁ A.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Wdrażanie modelu flexicurity w Polsce Andrzej Stępnikowski wicedyrektor Zespołu Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej ZRP Praga, 25 lutego 2015.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Flexicurity szansą dla pracownik ó w i pracodawc ó w na przykładzie kraj ó w europejskich Dr Anita Szymańska Uniwersytet Gdański PUCK, 31 MARCA 2011.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Szczecinie Andrzej Zych i Grzegorz Śmigielski

Socjalny model zatrudnienia polegający na połączeniu elastyczności pracy i bezpieczeństwa socjalnego. Elastyczność zatrudnienia przejawia się w łatwym procesie zatrudniania i zwalniania pracowników, a bezpieczeństwo socjalne oznacza rozbudowany system zabezpieczeń społecznych oraz wysokie świadczenia socjalne. Ochrona zatrudnienia jest niewielka, ale zwalniani pracownicy szybko znajdują nową pracę.

1. Elastyczne i bezpieczne umowy o Pracę Istotą działań w tym obszarze jest wypracowanie równowagi między elastycznością a bezpieczeństwem za pomocą nowoczesnego prawa pracy. Regulacje prawne powinny umożliwiać pracodawcom i pracownikom szybsze i mniej skomplikowane zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę. Wraz z uelastycznieniem umów o pracę muszą być podejmowane działania ograniczające niebezpieczeństwo segmentacji (dualizacji) rynku pracy, tj. podziału na pracowników mających stabilne zatrudnienie, pełną ochronę socjalną i na pozostałych. 1. Opracowano na podstawie Bożena Kłos: Flexicurity w polityce Unii Europejskiej. Biuro analiz sejmowych Infos 1

2. Kompleksowe strategie uczenia się przez całe życie Wysoki poziom uczestnictwa w uczeniu się przez całe życie (Lifelong Learning – LLL) sprzyja podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw i kształtowaniu długoterminowej zdolności pracownika do stałego przystosowywania się do zmiennych wymagań.

3. Skuteczna aktywna polityka rynku pracy Aktywna polityka rynku pracy (Active Labour Market Policy – ALMP) powinna zwiększać szanse bezrobotnych na znalezienie pracy. Typowe instrumenty aktywnej polityki rynku pracy to: szkolenia, pośrednictwo pracy, subsydiowane zatrudnienie, pomoc finansowa na założenie własnej firmy.

4. Nowoczesne systemy zabezpieczenia społecznego Generalnie chodzi o modernizację szerokiego zakresu świadczeń społecznych zapewniających bezpieczeństwo dochodu w sytuacji utraty zatrudnienia, wypadku lub choroby oraz świadczeń umożliwiających pogodzenie pracy z obowiązkami związanymi z życiem rodzinnym (opieka nad dziećmi). Świadczenia te nie powinny jednak: zastępować trwale dochodów uzyskiwanych z pracy

Kraje, które charakteryzuje: umiarkowana ochrona zatrudnienia, wysoki poziom uczestnictwa w programach uczenia się przez całe życie, wysoki poziom wydatków na politykę rynku pracy (zarówno pasywną, jak i aktywną), niski poziom „pułapki bezrobocia” i które jednocześnie osiągają wysoką stopę zatrudnienia, niską stopę bezrobocia i niską stopę zagrożenia relatywnym ubóstwem, są najbliższe realizacji koncepcji fexicurity. Pułapka bezrobocia to sytuacja, w której świadczenia wypłacane bezrobotnym i ich rodzinom są wysokie w porównaniu z potencjalnymi zarobkami netto.

Dania, lider fexicurity, ma bardzo wysokie wydatki na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu i wypłaca wysokie zasiłki (najwyższy w UE wskaźnik pułapki bezrobocia). Wielką Brytanię odróżniają wyraźnie niższe wydatki na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu i wysoki wskaźnik zagrożenia ubóstwem relatywnym, co wskazuje, że w anglosaskim modelu więcej jest elastyczności niż bezpieczeństwa. W Austrii występuje zrównoważone połączenie stosunkowo dużej elastyczności rynku pracy z przeciętnym poziomem świadczeń socjalnych, stosunkowo wysoki poziom uczestnictwa w kształceniu się przez całe życie, wysoka stopa zatrudnienia, niskie bezrobocie, a także niski poziom zagrożenia ubóstwem Holandia ma największy odsetek osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy (głównie kobiety). Praca taka jest świadczona z reguły na podstawie umów na czas nieokreślony i wynika na ogół z dobrowolnego wyboru, nie ma więc charakteru niestabilnego zatrudnienia

Częste występowanie w innych krajach niektórych niestandardowych form zatrudnienia nie zawsze jest objawem elastyczności rynku pracy. Hiszpania, w której bardzo rozpowszechnione umowy na czas określony oraz rygorystyczne przepisy ochrony pracy spowodowały segmentację rynku pracy – na takich kontraktach pracują bowiem zawsze te same grupy osób, głównie o niskich kwalifikacjach. Włochy, Grecja, Polska, Rumunia, Bułgaria (gdzie bardzo często występuje samozatrudnienie) jest jednocześnie wskaźnikiem elastyczności i przedsiębiorczości, ale także tradycją lub skutkiem trudności w uzyskaniu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (np. Polska). Najsłabsze efekty spośród państw UE osiągają państwa śródziemnomorskie (głównie Włochy i Grecja) oraz większość nowych państw członkowskich, w tym Polska

Podsumowanie: Unijna koncepcja fexicurity ma następujące zalety: – integruje działania w zakresie polityki zatrudnienia, zabezpieczenia społecznego i edukacji, – godzi interesy pracodawców i pracowników, – zachęca do szukania konsensusu politycznego i społecznego, – pozwala każdemu krajowi kształtować model fexicurity dostosowany do własnych warunków. W Polsce istotną barierą kulturową jest niski poziom zaufania społecznego, co utrudnia prowadzenie trójstronnego dialogu społecznego.

Związek Rzemiosła Polskiego w partnerstwie z izbą Rzemieślniczą Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Szczecinie

Projekt przewiduje opracowanie, przetestowanie na terenie województwa zachodniopomorskiego oraz upowszechnienie na terenie całego kraju produktu pod nazwą „Platforma flexicurity MiŚP”. - Regionalne biura wsparcia odbiorców z MiŚP – prowadzone przez cechy, spółdzielnie, stowarzyszenia przedsiębiorców, jako dodatkowe zadania wspierające pracowników z MiŚP, Najważniejszym rezultatem projektu „Platforma Flexicurity MiŚP – Kreowanie płaszczyzny współpracy w zakresie Flexicurity w obszarze MiŚP” jest produkt. Składająca się on z 2 elementów: Systemu kształcenia i potwierdzania kwalifikacji składowych, Systemu wypożyczeń pracowniczych.

Zgodnie z założeniami projektu wypracowane i przetestowane systemy mają funkcjonować niezależnie w izbach rzemieślniczych i ich cechach w poszczególnych województwach. Izby zapewniają obsługę systemów, a cechy tworzą tzw. ”Biura wsparcia”. Biura wsparcia bezpośrednio wspierają pracodawców i pracowników z MiŚP. Oba w/w systemy funkcjonują w ramach narzędzia informatycznego pod nazwą „Platforma Informatyczna”, która została ulokowana w sieci Internet pod adresem na serwerach partnera projektu (Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Szczecinie). Docelowo Platforma informatyczna może być zainstalowana w zainteresowanych izbach rzemieślniczych w województwach.

System kształcenia i potwierdzania kwalifikacji składowych System kształcenia i potwierdzania kwalifikacji składowych jest elementem wpisującym się w system kształcenia ustawicznego. Idea kwalifikacji składowych sprowadza się do możliwości nauczania i certyfikowania konkretnych składowych umiejętności zawodowych (każda jedna umiejętność zawodowa weryfikowana będzie egzaminem sprawdzającym), a nie jak do tej pory wszystkich umiejętności zawodowych niezbędnych do wykonywania danego zawodu (jeden egzamin czeladniczy weryfikujący wszystkie umiejętności zawodowe).

Pozytywna weryfikacja wszystkich składowych umiejętności/kwalifikacji zawodowych niezbędnych do wykonywania danego zawodu egzaminami sprawdzającymi, umożliwia podejście do egzaminu czeladniczego, którego zaliczenie skutkuje uzyskaniem tytułu czeladnika. Podejście to niesie ze sobą korzyści zarówno dla pracodawców (możliwość podniesienia kwalifikacji pracownika niższym kosztem w zakresie ściśle określonej kwalifikacji dostosowanej do stanowiska pracy) jak i samych pracowników (możliwość stopniowego zdobywania kolejnych aktualnie potrzebnych umiejętności zawodowych).

System wypożyczeń pracowniczych System wypożyczeń pracowniczych polega na utrzymaniu ciągłości zatrudnienia pracownika w czasie pojawiającej się dekoniunktury gospodarczej dotykającej przedsiębiorstwo, w którym jest zatrudniony. Przedsiębiorca, którego sytuacja gospodarcza zmusza do ograniczenia mocy wytwórczych swojego zakładu (tym samym zmniejszenia zatrudnienia), korzystając z narzędzi wypracowanego systemu, ma możliwość wypożyczenia pracownika i czasowej redukcji kosztów jego utrzymania. Jest to więc „innowacyjna forma zastosowania leasingu pracowniczego przez pracodawców MiŚP, którzy nie prowadzą tego typu działalności”. W ramach wypracowanego systemu kojarzeni będą ze sobą pracodawcy chcący udostępnić swojego pracownika precyzując jego czas dostępności, posiadane kwalifikacje etc. z pracodawcami chcącymi skorzystać z usług takiego pracownika.

Platforma informatyczna Platforma informatyczna ma umożliwić korzystanie z pełni funkcjonalności obu w/w systemów. Jej zadania to przede wszystkim:  prowadzenie i aktualizacja spisu instytucji rynku pracy wspierających osoby poszukujące zatrudnienia,  kojarzenie pracodawców chcących wypożyczyć sobie pracowników,  kojarzenie pracowników poszukujących pracy z przedsiębiorcami z sektora MiŚP,  gromadzenie danych osób poszukujących pracy (wirtualne CV),  upowszechnianie informacji o wolnych miejscach pracy w sektorze MiŚ

Platforma informatyczna ułatwienie w diagnozowaniu preferencji zawodowych osób poszukujących pracy,  ułatwienie opracowania indywidualnych programów dokształcania pracowników zgodnie z oczekiwaniami pracodawców,  upowszechnienie opracowanej w ramach projektu poradników do samokształcenia kierowanego oraz programów kształcenia praktycznego dla osób dorosłych zdobywających kwalifikacje składowe. Obsługą platformy (wprowadzanie i aktualizacja danych) zajmować się będą użytkownicy produktu tzn. instytucje szczebla lokalnego „Izby rzemieślnicze” oraz „Cechy” tworzące tzw. „Biura wsparcia”.

Opracowany w ramach projektu system przetestowany został w województwie zachodniopomorskim w okresie od 01 października 2012 do 30 września W testowaniu wzięło udział 10 cechów oraz Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Szczecinie. W okresie testowania uzyskano następujące rezultaty w zakresie wypożyczeń i uzyskiwania kwalifikacji przez pracowników z MiŚP.  zrekrutowano grupę 292 pracowników i 61 pracodawców MiŚP,  72 pracowników uczestniczyło w systemie wypożyczeń pracowniczych, zgłoszonych przez 14 pracodawców.  w okresie rok do roku (rok poprzedzający okres testowania do roku testowania) zmniejszyła się liczba pracowników zwalnianych z 41 do 26, z 60 przedsiębiorstw biorących udział w projekcie.  278 pracowników uzyskało kwalifikacje składowe w 17 zawodach.

Ewaluacja wyników projektu testowanego w zachodniopomorskim – system wypożyczeń pracowniczych 78% pracowników i 83% pracodawców pozytywnie ocenia system wypożyczeń pracowniczych, natomiast w praktyce stosuje/zastosowałoby go 45% pracowników i 62% pracowników. Wyniki wskazują, iż to jednak pracodawcy widzą większe korzyści z stosowania systemu wypożyczeń pracowniczych. Stanowi to atut modelu, gdyż to pracodawcy są na ogół inicjatorami/katalizatorami zmian w swoich przedsiębiorstwach i to oni podejmują kluczowe decyzje. Powyższe wyniki pozwalają sądzić, iż system wypożyczeń pracowniczych jest efektywny, przynosi korzyści zarówno stronie popytowej jak i podażowej rynku pracy oraz jest odpowiednio przygotowany do wdrożenia i upowszechnienia.

Ewaluacja wyników projektu testowanego w zachodniopomorskim - system kształcenia i potwierdzania kwalifikacji składowych 73% pracowników oraz 76% pracodawców uważa, iż system kształcenia i potwierdzania kwalifikacji składowych jest dobrym rozwiązaniem, co w powiązaniu z dużą świadomością pracowników i pracodawców w zakresie wagi i znaczenia podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników pozwala sądzić, iż innowacyjny model w zakresie systemu kształcenia i potwierdzania kwalifikacji składowych ma szansę być skutecznie upowszechnionym.

Upowszechnienie produktu wypracowanego w ramach projektu Platforma Flexicurity MiŚP – Kreowanie płaszczyzny współpracy w zakresie Flexicurity w obszarze MiŚP” W ramach upowszechnienia produktu planuje się szereg przedsięwzięć, w tym 4 regionalne konferencje. Województwo małopolskie czerwiec 2014 r. Województwo pomorskie wrzesień 2014 Województwo lubelskie wrzesień 2014 r Województwo wielkopolskie października 2014