Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Turystyka, sport i rekreacja.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: edukacja i kultura.
Badanie ankietowe szacunku planowanych wydatków majątkowych gmin w latach Badanie ankietowe Szacunek planowanych wydatków majątkowych gmin wiejskich.
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Stan wypełnienia warunkowości ex ante dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 22 stycznia 2016.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Paczków dnia r..
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego obszary objęte współpracą w ramach Oiof Zagadnienia z zakresu: zagospodarowanie przestrzenne, ochrona środowiska

Plan spotkania Prezentacja: Omówienie nowego podejścia do finansowania inwestycji w perspektywie 2014-2020 (podejście funkcjonalne); Prezentacja: Perspektywa finansowania działań rozwojowych w latach 2014-2020; Prezentacja: Omówienie podstaw współdziałania w ramach projektu „Ostródzko-Iławski Obszar Funkcjonalny”; Najważniejsze wyzwania stojące przed gminą/miastem w obszarze objętym tematem spotkania – dyskusja; Możliwości podejmowania współpracy w rozwiązywaniu problemów ważnych dla gminy/miasta w obszarze objętym tematem spotkania – dyskusja; Wolne wnioski; Informacje o sposobie przekazywania uwag.

Alokacja funduszy na lata 2014-2020

RPO W-M 2014-2020 Projekt RPO Warmia-Mazury 2014-2020 alokacja: 1,728 mld EUR 14 celów tematycznych, 12 osi priorytetowych; Zmiany w sposobie aplikowania o środki – podejście zintegrowane jako nowy typ wsparcia; Wsparcie zjawisk funkcjonalnych

Obszary strategicznej interwencji (OSI) – które z nich ważna dla OIOF? − OSI – Aglomeracja Olsztyna, − OSI – Ośrodki subregionalne, − OSI – Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji, − OSI – Nowoczesna wieś, − OSI – Obszary o słabym dostępie do usług publicznych, − OSI – Obszary peryferyzacji społeczno- gospodarczej, − OSI - Obszary przygraniczne, − OSI - Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej, − OSI - Tygrys warmińsko-mazurski. Terytorialną koncentrację wsparcia na Obszarach Strategicznej Interwencji (OSI) państwa oraz korespondujących z nimi OSI wyróżnionymi w Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 dla osiągnięcia określonych dla nich oczekiwanych efektów interwencji – m.in. zastosowane zostaną preferencje przy wyborze projektów oraz mechanizmy komplementarności stymulujące koncentrację interwencji na następujących obszarach geograficznych:

Projekt zintegrowany Należy spodziewać się preferencji w finansowaniu przedsięwzięć opartych o współpracę podmiotów, np. JST i realizujących element zintegrowanej strategii rozwoju Wiązka zadań, realizowanych w różnych obszarach tematycznych i przez różnych partnerów; Zadania dotyczą jednego obszaru i kierują się na wykorzystanie jego endogenicznych potencjałów; Cel zbieżny z celami Strategii Województwa; Wspierany poprzez zintegrowane zarządzanie.

Projekt zintegrowany w RPO Warmii i Mazur Na dzień dzisiejszy podejście zintegrowane w RPO odnosi się wprost tylko do inwestycji zintegrowanych dla Olsztyna, Ełku i Elbląga, Wedle informacji Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego jednak: 1. NIEKTÓRE DZIAŁANIA BĘDĄ DOSTĘPNE TYLKO DLA PROJEKTÓW REALIZOWANYCH W PARTNERSTWIE; 2. W DZIAŁANIACH NIEZAREZERWOWANYCH DLA PARTNERSTW PODEJŚCIE ZINTEGROWANE WYRAZI SIĘ W PREFERENCJACH PUNKTOWYCH

Charakterystyka Projektu Projekt „Ostródzko-Iławski Obszar Funkcjonalny”; Współfinansowany jest ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego; Czas trwania projektu: styczeń 2014-kwiecień 2016; Całkowity koszt projektu: 2 656 590 zł, w tym dofinansowanie: 2 258 102 (85%)

Etapy projektowania OF Dofinansowanie w ramach Mechanizmu EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego; Analiza, diagnoza sytuacji obszaru funkcjonalnego; Konsultacje społeczne; Opracowanie Strategii; Wdrażanie Strategii: Opracowanie dokumentacji wykonawczej objętej dofinansowaniem; Wdrażanie Strategii poprzez politykę inwestycyjną oraz działania operacyjne Partnerów; Zarządzenie wdrażaniem Strategii służące zacieśnianiu współpracy między Partnerami.

Produkty i Rezultaty Projektu Produktami będą: Powstanie partnerstwa między JST; Strategia Rozwoju Obszaru Funkcjonalnego; Dokumenty planistyczne; Koncepcje; Dokumentacje techniczne; Dokumentacje środowiskowe; Strona internetowa; Perspektywicznie – zrealizowane projekty inwestycyjne i społeczne Rezultatami będą: Podniesienie kompetencji organizacyjnych wynikające ze współpracy i wymiany doświadczeń; Możliwość aplikowania o współfinansowanie preferujące podejście zintegrowane; Możliwość realizowania przedsięwzięć rozwojowych

Obszary współdziałania - propozycje poziom kompetencji JST czyli: co jednostki samorządowe mogą zgodnie z ustawami o samorządzie? Wychowanie i edukacja, Pomoc społeczna, Promocja, kultura, sport i turystyka, Gospodarka komunalna, Rozwój gospodarczy i rynek pracy, Transport i komunikacja, Planowanie przestrzenne, Inwestycje, Organizacja i administracja.

Poziomy współdziałania w ramach OIOF

Obszary tematyczne Konsultacje na etapie analizy podzielone zostały w każdej z gmin na pięć obszarów tematycznych: Zagospodarowanie przestrzenne, ochrona środowiska; Turystyka, sport i rekreacja; Przedsiębiorczość i gospodarka, ekonomia społeczna; Edukacja i kultura; Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc społeczna.

Objęcie gmin dokumentami planowania przestrzennego Stan aktualny; Potrzeby gminy; Potrzeby w odniesieniu do terenów gmin partnerskich; Planowane zmiany dokumentów planistycznych; Odnośniki do planowania przestrzennego na poziomie pozostałych gmin.

Obszary współdziałania gmin w obszarze planowania przestrzennego; Wymogi ustawowe; Wspólne przedsięwzięcia; Pytanie o potrzebę wdrożenia działań koordynacyjnych, np. wspólnych posiedzeń zespołów ds. planowania przestrzennego. Wiedza z ustawy: Art. 17 Ustawy z dn. 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nakłada na każdego wójta, burmistrza czy prezydenta miasta obowiązek uzyskania opinii o projekcie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego od wójtów, burmistrzów gmin lub prezydentów miast, graniczących z obszarem objętym planem, w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym. Czy realizowano wspólnie z innymi gminami przedsięwzięcia, dla których potrzebne były zmiany planów, czy takie przedsięwzięcia się szykują? Komisje planistyczne

Obszary o szczególnym przeznaczeniu w OIOF Tygrys warmińsko-mazurski

Obszary o szczególnym przeznaczeniu w OIOF (2) Inne obszary, np. tereny inwestycyjne

Dostępność komunikacyjna obszarów Gmin – komunikacja zewnętrzna oraz komunikacja wewnątrz obszaru; Główne trasy, połączenia komunikacyjne; Znaczenie poszczególnych rodzajów transportu w obsłudze ruchu mieszkańców; Potrzeby budowy nowych połączeń komunikacyjnych; Potrzeby w zakresie modernizacji infrastruktury komunikacyjnej; Komunikacja na poziomie ponadgminnym (dla mieszkańców oraz wyspecjalizowana dla ruchu turystycznego); Ścieżki rowerowe Którędy jeździcie? Dostępność komunikacyjna – główne kanały komunikacyjne wewnętrzne i zewnętrzne (główne trasy, połączenia komunikacyjne, znaczenie poszczególnych rodzajów transportu w obsłudze ruchu mieszkańców, potrzeby budowy nowych połączeń komunikacyjnych, potrzeby modernizacji infrastruktury komunikacyjnej, próby tworzenia komunikacji ponadgminnej (czy są, czy są planowane, czy jest taka potrzeba) – wspólna identyfikacja wizualna na przystankach, system informowania

Bezpieczeństwo ekologiczne – minimalizacja zagrożeń Główne rodzaje niebezpieczeństw właściwych dla obszaru; Sposób współdziałania w minimalizacji zagrożeń; Oczekiwany model zarządzania ryzykami. Zagrożenia powodziowe, zagrożenie dla stanu wód (np. duże przedsiębiorstwo, którego awaria może zagrozić czystości wód)

Energia odnawialna – możliwości wykorzystania Ważny kierunek finansowania inwestycji w perspektywie na lata 2014-2020; Plany gminy w obszarze wspierania wykorzystania energii odnawialnej; Plan gospodarki niskoemisyjnej. Plany gospodarki niskoemisyjnej – czy tworzą, czy będą tworzyć (co się w tym będzie zawierać? – jakieś innowacyjne pomysły, nie tylko termomodernizacje budynków)

Uporządkowanie gospodarki wodno-kanalizacyjnej, możliwości współpracy Potrzeby modernizacji sieci; Rozbudowa sieci – nowe tereny inwestycyjne; Możliwość łączenia systemów wodno- kanalizacyjnych sąsiadujących gmin.

Regulacja wód, ochrona przeciwpowodziowa, zagospodarowanie wód; Pytanie o obszary problemowe Zagrożenia, którym należy przeciwdziałać

Racjonalizacja gospodarki odpadowej – stan aktualny, możliwości poprawy. Funkcje Związku Gmin „Czyste Środowisko”; Ocena stanu realizacji obowiązków gminy; Plany modernizacji systemu zbiórki odpadów; Potrzeby i możliwości poprawy stanu unieszkodliwiania odpadów; Współodpowiedzialność gmin zrzeszonych w Związku