Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
im. Króla Jana III Sobieskiego
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Ocenianie kształtujące
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
ocenianie, które pomaga się uczyć
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Ocenianie Kształtujące
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Iwona Tarnawa-Januszek Zielona Góra, 24 listopada 2017 r.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Zapis prezentacji:

Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego? Projekt pn „Innowacyjny system wspomagania szkół w powiecie cieszyńskim” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego? Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 GoleszówTel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Jak ważnym jest ocenianie kształtujące dokładnie wyraża fragment z Komentarza do podstawy programowej : "Należy pamiętać, że w szkole uczeń ma się nauczyć, jak ma się uczyć tego, czego się w szkole nie nauczył"*.      Nowa podstawa programowa mówi wprost, że nauczyciel powinien stosować ocenianie kształtujące.      W publikacji "Podstawa programowa z komentarzami" rozdział pt. "Jak poprzez ocenianie skutecznie motywować uczniów" odnosi się bezpośrednio do oceniania kształtującego. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. 2012 r. poz. 977 ): - Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej należą: 6)umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata , odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji; Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym należą: 7) umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się; Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Każdy uczeń jest oceniany na co dzień, w trakcie całego roku szkolnego przez swoich nauczycieli. Właściwie stosowana bieżąca ocena uzyskiwanych postępów: -pomaga uczniowi się uczyć, gdyż jest formą informacji zwrotnej przekazywanej mu przez nauczyciela, -powinna informować ucznia o tym, co zrobił dobrze, co i w jaki sposób powinien jeszcze poprawić oraz jak ma dalej pracować. Taka informacja zwrotna daje uczniom możliwość racjonalnego kształtowania własnej strategii uczenia się, a zatem także poczucie odpowiedzialności za swoje osiągnięcia . Ocenianie bieżące powinno być poprzedzone: -przekazaniem uczniowi kryteriów oceniania, czyli informacji, co będzie podlegało ocenie i w jaki sposób ocenianie będzie prowadzone, - ustaleniem kryteriów, na podstawie których nauczyciele będą oceniać uczniów na koniec roku szkolnego. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Ocenianie kształtujące to częste, interaktywne ocenianie postępów ucznia i uzyskanego przez niego zrozumienia materiału, tak by móc określić, jak uczeń ma się dalej uczyć i jak najlepiej go nauczać. Raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Z definicji wynika, że ocenianie kształtujące powinno być stosowane systematycznie, poprzez osobiste, wielokrotne przekazywanie przez nauczyciela informacji uczniowi. Informacje powinny odnosić się do kolejnych etapów nauki ucznia i wskazywać mu dalszą drogę uczenia się. Informacja ta jest przekazywana nie jako podsumowanie, ale towarzyszy i wspomaga proces uczenia się ucznia. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Ocenianie kształtujące, nazywane także "ocenianiem pomagającym się uczyć", jest w wielu krajach uważane za jeden z najbardziej obiecujących kierunków reformowania oświaty. Ocenianie kształtujące propagowane jest w Polsce od kilku lat, a jego pilotażowym wdrażaniem jako pierwsze zajęło się Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) przy współudziale ośrodków doskonalenia nauczycieli.      Ocenianie kształtujące powinno być traktowane jako podstawowa umiejętność dydaktyczna każdego nauczyciela. Dlaczego? Z kilku powodów: Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński ocenianie kształtujące jest skutecznym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów, - jest pomocne w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych, - poprzez zwiększenie motywacji uczniów prowadzi do przejmowania przez nich odpowiedzialności za efekty kształcenia, - przygotowuje więc do uczenia się przez całe życie. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński „Ocenianie kształtujące wolelibyśmy opisywać jako ocenianie wspierające edukacyjny rozwój ucznia, co oddaje istotę tej strategii oceniania” - Stefan Wlazło Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Zarówno ocenianie wewnątrzszkolne (bieżące oraz na koniec roku), jak i ocenianie zewnętrzne odwołuje się do wymagań, sformułowanych w podstawie programowej. Nowa podstawa programowa formułuje je szczegółowo (nie ma już standardów egzaminacyjnych). Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Dokument podkreśla rolę wymagań, które wraz z kryteriami oceniania nauczyciel zobowiązany jest za każdym razem podać uczniom, tak, by były dla nich zrozumiałe. Uczeń musi dokładnie wiedzieć, co będzie podlegało ocenie, na co nauczyciel będzie zwracał uwagę (NaCoBeZU). Dzięki „nacobezu” uczeń konkretnie wie, co ma umieć, aby zostać pozytywnie oceniony, oraz że niekoniecznie musi wiedzieć wszystko, aby osiągnąć ten cel. "Ocenianie bieżące powinno być poprzedzone przekazaniem uczniowi kryteriów oceniania, czyli informacji, co będzie podlegało ocenie i w jaki sposób ocenianie będzie prowadzone." Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Informacja zwrotna a cele kształcenia ogólnego      Informacja zwrotna znalazła w nowej podstawie programowej swoje ważne miejsce. Nauczyciel ma obowiązek udzielać uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze, o tym, co i w jaki sposób ma poprawić oraz jak dalej ma pracować. Ocena powinna zawierać przede wszystkim informacje o postępie. Najważniejsze w rozwijaniu motywacji ucznia jest kształtowanie przekonania, że robi postępy, że się rozwija, niezależnie od efektów, jakie uzyskuje.      Ponadto, nie wszystkie umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego (określone w celach kształcenia ogólnego) zarówno w szkole podstawowej, jak i w gimnazjum i liceum można ocenić stopniem. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„ Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Informacja zwrotna Cztery elementy:   - wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia , - odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia , - wskazówki – w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę, - wskazówki – w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński O ile umiejętności: czytanie, myślenie matematyczne, myślenie naukowe, komunikowanie się, posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji, można w większości przypadków oceniać za pomocą stopnia, to w celu wykształcenia umiejętności takich jak: praca zespołowa, rozpoznawanie własnych potrzeb edukacyjnych, uczenie się, odkrywanie swoich zainteresowań, przygotowanie do dalszej edukacji - z pewnością niezbędne jest stosowanie oceniania kształtującego. Tylko nauczyciel udzielający rzetelnej informacji zwrotnej może liczyć na to, że jego uczeń będzie robił postępy w tych kompetencjach. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„ Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Motywowanie przez ocenianie      Żaden nauczyciel nie nauczy się za ucznia. Stosowanie oceniania kształtującego sprzyja poprawie motywacji uczniów do nauki poprzez: -budowanie właściwej atmosfery pracy na lekcji, -stosowanie odpowiednich technik zadawania pytań (mniej pytań, ale lepiej przemyślanych, "pytania kluczowe" służące rozbudzeniu zainteresowania uczniów tematem, więcej czasu na odpowiedź poprzez np. pracę w parach), Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński rozwijanie twórczej aktywności ucznia - to uczeń ma zadawać pytania, - wykorzystywanie oceny koleżeńskiej i samooceny, - udzielanie informacji zwrotnej ("Właściwie stosowana bieżąca ocena uzyskiwanych postępów pomaga uczniowi się uczyć, gdyż jest formą informacji zwrotnej, przekazywanej mu przez nauczyciela."*). Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Ocenianie kształtujące jest nieodzownym elementem pracy nauczyciela w zakresie realizacji celów wychowawczych, do których dużą wagę przywiązuje nowa podstawa programowa. Kształtowanie właściwych postaw u uczniów wymaga stosowania rzetelnej, podawanej z wyczuciem, informacji zwrotnej. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Ocenianie sumujące, sprawdzające stan wiedzy ucznia, nie jest już jedynym, do którego nauczyciel jest zobowiązany. Nauczyciel stosując ocenianie kształtujące, będzie mógł osiągnąć lepszy efekt kształcenia. Traktując każdego ucznia indywidualnie (OK) można go lepiej przygotować do spełnienia określonych, jednakowych wymagań (OS). Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Ocena wyrażona stopniem szkolnym zawiera za mało informacji, by oddać postęp w zachowaniu lub w poziomie osiągnięć edukacyjnych ucznia. Celu, jakim jest pomoc w planowaniu rozwoju, w żadnym razie nie da się zrealizować, wystawiając stopnie. Najlepiej rozwojowi sprzyja udzielanie informacji, najsilniej, gdy nie towarzyszy jej ocena wyrażona stopniem. "Tak więc, w ramach oceniania bieżącego, poza stosowaniem oceniania sumującego w postaci stopni lub punktów, nauczyciele powinni również stosować ocenianie kształtujące, w tym szczególnie informacje zwrotną pomagającą uczniom uczyć się."* *Wszystkie cytaty oznaczone gwiazdką pochodzą z Podstawy programowej z komentarzami. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Jeśli uczeń potrafi ocenić, ile się nauczył i ile musi się jeszcze uczyć, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego uczestnika tego procesu Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania:„Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl ,

Dziękuję za uwagę l ,