Zmiany w strefie euro na tle kryzysu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Organizacje pozarządowe
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Traktat Lizboński.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Spółka europejska SE Spółka europejska (societas europaea – SE ) jest ponadnarodową formą spółki uregulowaną w prawie wspólnotowym,
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Unia Walutowa.
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Finanse strefy euro.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Katarzyna Michalska kl.V a
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Quiz o Uni Europejskiej
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Traktat Nicejski Traktat Nicejski został wynegocjowany przez piętnastu szefów rządów UE, obradujących w Nicei w dniach grudnia Przywódcy Piętnastki.
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
Jak głęboko sięga wspólnota interesów gospodarczych Polski i Europy? Dariusz Filar XIII Międzynarodowe Forum Gospodarcze Gdynia, r.
Struktura i zakres kognicji
Warszawa, 23 luty 2011 r. Procedura budżetowa w UE – wnioski dla polskiej administracji.
POLSKA PREZYDENCJA W UNII EUROPEJSKIEJ
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Dla: Pomorze Zachodnie Bruksela 11 maja, 2012 Piotr Madziar – Komisja Europejska 11/05/12 Wyzwania dla Europy – Konsekwencje dla Polski.
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Zasady działania Unii Europejskiej
Unia Zachodnioeuropejska
Unia Europejska.
Czy diagnoza jest poprawna?
Regionalny Program Operacyjny
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
System instytucjonalny Unii Europejskiej Opracował dr Radosław Potorski cz. III – charakterystyka instytucji c.d.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Historia Integracji Europejskiej
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Polska w Unii Europejskiej
Karol Osiak Ewelina Obrębska Damian Jackiewicz
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Wykład 5: Polityka fiskalna – reguły fiskalne w Polsce i UE
Czy diagnoza jest poprawna?
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Komitologia System, w którym Rada i Parlament upoważniają Komisje europejską do wydania aktów wykonawczych. Komisja jest wtedy wspierana przez komitety.
Instytucje UE r..
Zapis prezentacji:

Zmiany w strefie euro na tle kryzysu Dr hab. Marek A. Cichocki

PAKT FISKALNY – UNIA FISKALNA

czyli Traktat o Stabilności, Koordynacji i Zarządzaniu Pakt fiskalny, czyli Traktat o Stabilności, Koordynacji i Zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej Pakt powinien być rozpatrywany w kontekście tzw. sześciopaku zwiększającego koordynację gospodarczą w UE. Sześciopak: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1173/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1174/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zakłóceń równowagi makroekonomicznej w strefie euro Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania Rozporządzenie Rady (UE) nr 1177/2011 z dnia 8 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu Dyrektywa Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich

Kolejnym krokiem mającym na celu wzmocnienie nadzoru gospodarczego i budżetowego w Eurostrefie było przyjęcie DWUPAKU w maju 2013 r. Dwupak: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21.03.2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21.03.2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej

Celem tych zmian była reforma Paktu Stabilizacji i Wzrostu (nadzór nad polityką budżetową, przekroczenie 3% deficytu, oraz koordynacja ekonomiczna) – art 126 TFUE oraz 12 protokołów. 2003-2004 złamanie paktu przez Francję i Niemcy; Szerzej wyraża projekt przekształcenia strefy euro w unie fiskalną. Dramatyczne okoliczności przyjęcia paktu w grudniu 2011 z powodu sprzeciwu Wielkiej Brytanii. Zaostrzenie granicy rocznego deficyty strukturalnego do 0,5% PKB lub 1 % jeśli dług publiczny wynosi znacząco mniej niż 60 % PKB; Dopuszczalny maks. dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w stosunku do PKB w cenach rynkowych – 60%. W przypadku znacznych odchyleń od wyznaczonych celów przez dane państwo członkowskie, automatyczne uruchomienie mechanizmu korygującego. Państwa mają wspierać działania KE chyba że przeciw kwalifikowana większość. Równie ważne rozwiązania instytucjonalne – instytucjonalizacja strefy Euro przez oddzielne szczyty Euro, zwoływane jako spotkania nieformalne przynajmniej dwa razy w roku. Wybór przewodniczącego Euro-grupy większością kwalifikowaną .

Europejski Mechanizm Stabilności

Zastąpił on dwa doraźne wcześniejsze fundusze EFSM oraz EFSF. Mimo to EMS funkcjonuje poza zakresem prawa Unii Europejskiej na podstawie traktatu międzyrządowego. Podstawą prawną jest art 136 TfUE, który został zmieniony w drodze uproszczonej zmiany traktowej. Podpisanie traktatu powołującego EMS lipiec 2011/wejście w życie wrzesień 2012. Zastąpił on dwa doraźne wcześniejsze fundusze EFSM oraz EFSF. EMS jest stałą zaporą ogniowa dla strefy Euro z maksymalna zdolnością kredytową w wysokości 500 miliardów Euro i z kapitałem własnym w wysokości 700 miliardów Euro. Rada Gubernatorów EMS podejmuje decyzje większością kwalifikowaną, którą stanowi 80% wszystkich głosów. Niemcy są w posiadaniu 27% mają pełna kontrolę nad procesem decyzyjnym.

Unia bankowa

2009 raport Jacquesa de Larosiere'a (prezesa EBOiR) postulat utworzenia : Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego jako struktury zdecentralizowanej, opartej na koncepcji nadzoru rozproszonego i koordynującej działania krajowych organów nadzoru; Europejskiej Rady Oceny Ryzyka Systemowego, składającej się z przedstawicieli krajowych banków centralnych i KE, działającej pod przewodnictwem prezesa EBC i zajmującego się problemami makroostrożnościowymi; 12.09.2012 propozycja KE o utworzeniu Jednolitego Nadzoru Bankowego przy EBC dla banków ze strefy Euro – Single Supervisory Mechanism (SSM), podstawa prawna art. 127(6) TfUE; Marzec 2013 przyjęcie przez państwa UE SSM jako oddzielnej funkcji EBC, niezależnej od polityki monetarnej. Mechanizm ma objąć 150 najważniejszych banków strefy Euro obejmujących ok. 80% aktywów;

Wspólny Mechanizm Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji Banków (SRM) Podstawą prawną dla powstania SRM jest artykuł 114 TFUE. Powstanie SRM jest odpowiedzią na kryzys finansowy na Cyprze i zauważalny braku spójności funkcjonowania systemu opierającego się na współpracy SSM i narodowych władz w dziedzinie likwidacji upadłych banków. SRM będzie obejmował wszystkie banki ze Strefy Euro oraz państw spoza, które się do niej przyłączą. SRM dysponuje Jednolitym Funduszem Upadłościowym, w ciągu 8 lat ma dysponować on środkami o wysokości 55 mld euro, które będą pochodzić ze składek indywidulanych banków. Składki te są uwspólnotowione. Na powstanie SRM należy patrzeć w ścisłym związku z Bank Recovery and Resolution Directive, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. i której celem jest wprowadzenie nie obciążającej podatników zasady BAIL-IN.

Alternatywny porządek strefy euro Budowanie alternatywnego acquis – porządku prawnego (zew. zróżnicowanie – ESM, SRM); Budowanie alternatywnych instytucji (grupa EWG, parlament dla strefy euro, euroszczyt); Nowy układ sił politycznych;

Irlandia, Grecja, Portugalia, Cypr Całkowita liczba głosów Kwalifikowana większość głosów Większość blokująca Rada UE (27) 345 255 91 Rada UE (strefa euro – 17) 213 158 56 Niemcy/Francja - 58 Włochy Hiszpania Irlandia, Grecja, Portugalia, Cypr 35

Wnioski Obecna struktura rządzenia w UE ma coraz mniej wspólnego z UE, do której wchodziła Polska w 2004 r.; Coraz mocniejszy podział na strefę euro i pozostałe państwa UE – Unia wielu prędkości; Słabną instytucje wspólnotowe, rośnie znaczenie polityki międzyrządowej w Unii; Europejski Bank Centralny urasta do jednej z najbardziej wpływowych instytucji w UE; Proces podejmowania decyzji coraz częściej podlega zasadzie większości kwalifikowanej oraz od finansowego wkładu (na wzór instytucji finansowych); Transfer środków oraz gwarancje koncentrują się głównie w ramach strefy Euro podczas gdy mechanizmy finansowe dla całej Unii będą ulegać dalszej redukcji.