Diagnostyka w pedagogice społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
PRACA SOCJALNA.
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
FUNKCJA PERSONALNA.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Opracował J. Stryjkowski
DIAGNOZA W SZKOLE.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
w praktyce pedagogicznej
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Organizowanie społeczności lokalnej – wpływ środowiska lokalnego na poprawę jakości życia rodzin Monika Makowiecka Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Komplementarność EFS z PO PŻ
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Diagnostyka w pedagogice społecznej Dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec

Podstawowe środowiska wychowawcze Naturalne/nieformalne Intencjonalne/celowe/ formalne Rodzina środowisko lokalne (sąsiedztwo) Grupa rówieśnicza Środowisko lokalne (stowarzyszenia, organizacje) Szkoła Klub sportowy Zakład pracy

Diagnoza Pochodzi z greki, Zebranie potrzebnych danych i ich krytyczne opracowanie, Oparte na doświadczeniu i rozumowaniu

Czynności diagnostyczne zebranie w odpowiednich sposób danych, określenie badanego stanu rzeczy, Interpretacja zebranych danych

Diagnoza rozwinięta Diagnozy cząstkowe: Identyfikacja (klasyfikacja, typologizacja) Wyjaśnienie (genetyczne, celowościowe) Określenie aktualnej fazy Prognoza

Przyczyny (geneza) Wywołujące: (pierwsze/istotne) Predysponujące (tkwiące w jednostce, środowisku) Podtrzymujące/ sprzyjające (środowiskowe)

Rozpoznanie środowiskowe Badanie składników środowiska z punktu widzenia potrzeb wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych, kulturalnych Składniki: środowisko materialne, wzory osobowe, organizacja życia Badanie selektywne

Typy diagnozy Poznawcza Decyzyjna: ściśle powiązana z działaniem praktycznym

Cykl działania zorganizowanego Postawienie jasnego i określonego celu Zbadanie środków i warunków, które trzeba zastosować, aby osiągnąć cel Przygotowanie środków i warunków Urzeczywistnienie Kontrola otrzymanych wyników

Etyczne aspekty diagnostyki Tajemnica zawodowa, Odpowiedzialność za postawienie błędnej lub dowolnej diagnozy, Przede wszystkim nie szkodzić!

Metody pracy społeczno-wychowawczej Metoda indywidualnego przypadku Metoda grupowa w pracy socjalnej Metoda organizowania środowiska Animacja społeczno-kulturalna

Metoda indywidualnego przypadku Casework – klasyczna metoda pracy socjalnej powstała na pocz. XX w. W USA, Mary Richmond: Czym jest metoda przypadku w pracy socjalnej, 1922. Casework: proces, który rozwija osobowość poprze świadome dostosowanie w relacjach międzyludzkich i w otoczeniu społecznym”.

Elementy Casework Wgląd w cechy osobowościowe jednostki, Rozpoznanie zasobów, zagrożeń, wpływów otoczenia społ., Bezpośrednie oddziaływanie na osobę, Bezpośrednie oddziaływanie na osobę poprzez otoczenie społeczne Podejścia: funkcjonalne (szczególne znaczenie instytucji), psychospołeczne (uzwględnienie struktury psychicznej i kontekstu społ.)

Casework w Polsce nacisk na socjologiczny aspekt trudności życiowych, wg Aleksandra Kamińskiego: prowadzenie przypadku jest sztuką, prowadzący powinien posiadać także wiedzę życiową, fundamentem jest wiedza z psychologii, socjologii, pedagogiki, poza wiedzą fachową należy: akceptować jednostkę, mieć wiarę w jej możliwości, tworzyć atmosferę zaufania, zmierzać do tego, żeby jednostka sama chciała skorygować swoje życie, doskonalenie swojej osobowości.

Procedura metody pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem Diagnoza społeczna Opracowanie planu postępowania Prowadzenie przypadku

Metoda pracy grupowej Carls D. Garvin: „prowadzący grupę musi skoncentrować się na pomaganiu uczestnikom grupy w staniu się systemem wzajemnej pomocy. Głównym źródłem pomocy dla każdego członka grupy są inni, indywidualnie i zbiorowo”. A. Kamiński wyróżnia 3 odmiany metody grupowej: Rozwojowo-wychowawcza (np. domy kultury, instytucje edukacyjne, rekreacyjne, org.) Rewalidacyjna (wobec osób społecznie niedostosowanych) Psychoterapeutyczna (usprawnianie społ. i psych. funkcjonowania)

Zasady metody grupowej Przyswojenie członkom grupy idei wzajemnej pomocy Rozumienie i wykorzystywanie w pracy z grupą procesu grupowego Dążenie do wzmocnienia zdolności uczestników grupy Nauczenie uczestników grupy wykorzystania doświadczenia grupowego do funkcjonowania w różnych sytuacjach grupowych w życiu realnym.

Empowerment Proces, przez który osoby i grupy rozwijają świadomość swoich zdolności kontrolowania lub wpływania na siebie i innych i uczą się umiejętności efektywnego stosowanie swego wpływu (np. ruch praw obywatelskich)

Typologia grup wg Zastrowa Rekreacyjne, Socjalizacyjne Terapeutyczne Spotkaniowe, trening wrażliwości Eduakcyjne Samopomocy Problemowe i decyzyjne

Typologia grup wg Browna Podejście oparte na kontinuum celów pracy grupowej: Diagnoza indywidualna, indywidualne wsparcie, indywidualna zmiana, edukacja/informowanie, kompensacja przez zajęcia czasu wolnego, mediacja między jednostkami i instytucjami, wsparcie/zmiana grupowa, zmiana w środowisku, zmiana społeczna

Proces grupowy Tworzenie grupy, Stabilizacja jej struktury i norm Realizacja jej celu Ocena efektów działania i decyzja o dalszym istnieniu lub rozwiązaniu

Metoda organizowania środowiska Wąskie rozumienie: na użytek pomocy socjalnej uruchamia się stałą lub cykliczną akcję; pomoc jednej grupie społecznej, np. seniorom; zajęcie się wybranym problemem społ., np. czasem wolnym; działania prowadzone są przez jedną grupę osób lub instytucję Szerokie rozumienie: całościowe rozumienie środowiska lokalnego, pełna rejestracja problemów, kompleksowy i komplementarny system działań, stałe działanie, trwałe usuwanie zagrożeń; dominacja pozytywnego sensu działalności społ. nad negatywnym (ratownictwo i usuwanie zagrożeń)

Cele metody środowiskowej Wspomaganie rozwoju Opieka Wyrównywanie braków Kompensacja Cel nadrzędny – tworzenie wspólnoty Warunek powodzenia: budzenie sił społ., tj. ochotniczych organizatorów życia zbiorowego

Schemat postępownia zbliżony do innych metod pracy socjalnej i wychowawczej, ale angażuje znacznie większe siły Etapy: rozpoznanie, diagnoza potrzeb Organizowanie zespołu i pracy Planowanie i koordynacja działań opiekuńczo-wspomagająco-rozwojowych Wtórne pobudzanie (inspiracja i umacnianie zespołu) Systematyczne ulepszanie Kontrola i doskonalenie

Animacja społeczno-kulturalna Animacja: ożywiać coś/kogoś, wprawiać w życie, skłaniać do działania Fazy: Czynności wstępne: Wstępna diagnoza Planowanie treści, form, precyzowanie celów działań Informacja i stymulowanie Czynności realizacyjne: - edukowanie, motywowanie, koordynowanie Pomiar efektywności na podstawie przyjętych w fazie planowania wskaźników

Skutki animacji jednostek i małych grup społecznych Przyrost wiedzy Rozwój umiejętności Zmiana postaw Zmiana hierarchii wartości Zmiana postaw kulturowych od pasywności – do aktywności od receptywności do kreatywności Od izolacji do afiliacji Od egocentryzmu do socjocentryzmu Od schematyzmu do innowacyjności Od stereotypów myślenia do generatywności myślenia

Animator Podmiot Kreator sytuacji animacyjnych Wzbudzający ducha Ożywiający otoczenie społeczne Pobudzający do inicjatywy Unerwiający tkankę społeczną Aktywizujący Propagujący nowe wartości