Opiekun grupy: mgr Krzysztof Pietrzykowski ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ W MARCHWACZU Opracowali: Weronika Góral Kornelia Woźniak Szymon Rodziak Adam Trepka Opiekun grupy: mgr Krzysztof Pietrzykowski
Postanowienia ogólne
Funkcjonowanie organów Zespołu Szkół w Marchwaczu szczegółowo określa dokument zwany statutem szkoły
RADA PEDAGOGICZNA RODZICÓW UCZNIOWSKI W MARCHWACZU Schemat organizacyjny Zespołu Szkół w Marchwaczu RADA PEDAGOGICZNA RADA RODZICÓW SAMORZĄD UCZNIOWSKI DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ W MARCHWACZU
Organami szkoły kieruje Dyrektor- Pani mgr Honorata Szymańska
2. W przypadku nieobecności Dyrektora, Zespołem Szkół kieruje społeczny zastępca – powołany przez Wójta Gminy Szczytniki. W naszej szkole jest nim – pan Wiesław Domagała.
3. Organem Zespołu w zakresie realizacji jego statusowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół
4. W Zespole działają też organy Samorządu Uczniowskiego oraz Rada Rodziców
5. Uchwały podejmowane przez organy działające w Zespole nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego oraz Statutem Zespołu.
6. Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Zespole organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do Dyrektora
7. Rodzice i nauczyciele współpracują na zasadzie partnerstwa z poszanowaniem swoich praw i obowiązków, wynikających z przepisów prawa i określonych w regulaminach.
8. Regulaminy określające działalność organów Zespołu nie mogą być sprzeczne z zapisami statutu szkoły, jak również przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela.
Dyrektor szkoły
powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół Szkół. 1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół Szkół.
kierowanie i monitorowanie 2. Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i monitorowanie pracy Zespołu Szkół.
Zespołu Szkół na zewnątrz. 5. Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu Szkół na zewnątrz.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
6. W wykonywaniu swych zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
3. Do kompetencji dyrektora należy w szczególności: W zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczą Zespołu: - przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów, - sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
b) w zakresie spraw organizacyjnych: opracowanie arkuszy organizacyjnych Zespołu, ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć,
c) w zakresie spraw finansowych: opracowywanie planu finansowego szkół, przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców, realizowanie planu finansowego,
d) w zakresie spraw administracyjno – gospodarczych oraz biurowych: - sprawowanie nadzoru na działalnością administracyjno – gospodarczą Zespołu, - organizowanie wyposażenia szkół, - organizowanie i nadzorowanie kancelarii Zespołu,
e) w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych: zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkół,
Rada Pedagogiczna
W Zespole Szkół działa Rada Pedagogiczna wspólna dla Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, stanowiąca kolegialny organ Zespołu.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.
3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą – z głosem doradczym – brać także udział inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
4. Przewodniczącym Rady jest Dyrektor Zespołu Szkół.
5. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Marchwaczu.
6. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy m. in.: zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, b) ustalanie – po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców zasad systemu oceniania w Zespole, szczegółowo określonych w Statucie Szkoły, c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole
7. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności: powierzenie stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Zespół, przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi, organizację pracy Zespołu, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, projekt planu finansowego Zespołu Szkół, wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
RADA RODZICÓW
W Zespole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum.
2. W skład Rady Rodziców wchodzą: po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach na zebraniu rodziców uczniów danego oddziału.
3. Regulamin Rady Rodziców określa w szczególności: wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady, b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz wyboru przedstawicieli rad oddziałowych.
4. Do kompetencji Rady Rodziców należy: uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną - programu wychowawczego - programu profilaktyki b) opiniowanie dokumentów prawa wewnątrzszkolnego c) współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku d) delegowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na Dyrektora Zespołu e) udzielanie pomocy w organizacji imprez i uroczystości szkolnych
5. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł.
udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu. 6. W miarę możliwości dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.
W celu lepszego przedstawienia pracy Rady Rodziców, zdecydowaliśmy się na rozmowę z jej przedstawicielem - Panią Lucyną Żychlińską
Dzień dobry. Czy mogłybyśmy zapytać o kilka spraw związanych z pełnioną przez Panią funkcją? Tak oczywiście, nie ma problemu. Czy współpraca szkoły z Radą Rodziców przynosi wymierne korzyści? Myślę, że tak. Szkoła zyskuje nowy wygląd. Warunki nauki także ulegają ciągle znacznej poprawie. Mam nadzieję, że dzieci i młodzież chodzą do szkoły z przyjemnością. Co jest najtrudniejsze w Pani pracy? Przede wszystkim brak czasu. Mimo, że chciałabym więcej pomagać, to niestety nie zawsze mogę. Jak Pani myśli; co sprawia, że współpraca rodziców z Zespołem Szkół w Marchwaczu przebiega wzorcowo? Bardzo dużo zależy od tej drugiej strony, czyli Dyrekcji i nauczycieli, którzy są bardzo przyjaźnie nastawieni i otwarci. Panuje wśród nas przemiła atmosfera. Każdy z nas chce „dobrze” dla szkoły. Dziękujemy za poświęcony czas Dziękuję.
Samorząd Uczniowski
Samorząd Uczniowski w naszej szkole z mocy prawa tworzą wszyscy uczniowie.
2. Samorząd Uczniowski jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów szkół wchodzących w skład Zespołu.
3. Organami Samorządu Uczniowskiego są: Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego, Zastępca Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, c) Skarbnik Samorządu Uczniowskiego, d) Członkowie Samorządu Uczniowskiego .
4. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego, uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
5. Dyrektor zapewnia organizacyjne warunki uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz przygotowuje jego projekt, skonsultowany z uczniami poszczególnych szkół i oddziałów.
w nim zmian zapewnia, w porozumieniu z dyrektorem, opiekun Samorządu. 6. Warunki organizacyjne uchwalania Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz wprowadzania w nim zmian zapewnia, w porozumieniu z dyrektorem, opiekun Samorządu.
7. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem.
8. Kompetencje Samorządu Uczniowskiego: Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi wnioski oraz opinie we wszystkich sprawach Zespołu, a w szczególności dotyczących takich podstawowych praw uczniów, jak: - prawo do zapoznawania się z podstawami programowymi, programem nauczania, wymaganiami edukacyjnymi oraz zasadami Oceniania Wewnątrzszkolnego, - prawo do jawnego i umotywowanego oceniania postępów i osiągnięć edukacyjnych, szczegółowo określonego w Zasadach Oceniania Wewnątrzszkolnego,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań, - prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej, prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem, - prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
W celu lepszego poznania funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole, postanowiliśmy porozmawiać z jego przewodniczącą - Justyną Bączak
Cześć Justyna. Czy możemy przeprowadzić z Tobą wywiad? Pewnie. Bardzo proszę. Jakie działania przedsięwziął w tym roku szkolnym Samorząd Uczniowski? No cóż, już we wrześniu zorganizowaliśmy integracyjną dyskotekę z okazji ślubowania klasy I gimnazjum. Samorząd wielokrotnie prowadził szkolne uroczystości, a poczet sztandarowy uświetniał imprezy takie jak np. Rocznica Pomordowania Mieszkańców Marchwacza. Zorganizowaliśmy akcję „Góra Grosza”, konkurs na logo szkoły itd. Jakie cechy charakteru pomagają Ci w samorządowej pracy? Hmm… Myślę, że gotowość do współpracy jest najważniejsza. Kto może sprawdzić się w pracy w Samorządzie Uczniowskim? Myślę, że każdy kto ma odrobinę chęci do pracy, cieszy się sympatią i zaufaniem kolegów i koleżanek. Dziękuję za udzielony wywiad. Dziękuję