Dysleksja i trudności szkolne
Czynniki wywołujące trudności w adaptacji do wymagań szkolnych: 1 Neuropsychologiczne - zaburzenia globalne - deficyty parcjalne 2. Zdrowotne 3. Ograniczenia fizyczne 4. Dotychczasowy przebieg rozwoju 5. Cechy osobowości 6. Środowisko rodzinne 7. Instytucje (np. szkoła) 8. Grupa rówieśnicza 9. Media
Dysleksja rozwojowaw ICD-10 Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych Specyficzne zaburzenia funkcji motorycznych DYSGRAFIA Mieszane specyficzne zaburzenia rozwoju DYSLEKSJA ROZWOJOWA Specyficzne zaburzenie czytania DYSLEKSJA Specyficzne zaburzenie analizy dźwiękowo –literowej DYSORTOGRAFIA Specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych DYSKALKULIA
Dysleksja Kryteria rozpoznawania dysleksji (wg J. Kostrzewskiego): Umiejętność czytania ze zrozumieniem istotnie niższa w stosunku do wieku, klasy, ilorazu inteligencji, mimo zastosowania właściwych metod nauczania Wykluczenie jako przyczyn: zaburzenia wzroku i słuchu, upośledzenie umysłowe, brak motywacji do nauki, niewłaściwe metody nauczania
Dysleksja - objawy zniekształcanie czytanego tekstu znieksztalcanie wyrazów zastępowanie liter innymi lub pomijanie ich wolne tempo czytania błędne rozumienie lub brak rozumienia czytanego tekstu gubienie miejsca w tekście pomijanie wersów przestawianie wyrazów w zdaniu
Dysgrafia
Dysgrafia - objawy niedokładne odtwarzanie liter brak właściwych połączeń brak proporcji liter w wyrazie brak właściwych odstępów między literami lub wyrazami brak jednolitego położenia pisma niepoprawne zagęszczenie liter
Dysortografia - objawy mylenie pojedynczych liter zamiana miejsca liter opuszczanie liter zniekształcanie zapisu wyrazu tak, że tracą one sens (zestawy liter) identyczny zapis wyrazów podobnie brzmiących różny zapis tego samego wyrazu w różnych miejscach błędy ortograficzne, pomimo znajomości reguł
Dyskalkulia - objawy trudności z operowaniem pojęciami matematycznymi trudności z określaniem liczby obiektów błędy w przyporządkowywaniu cyfrom nazw trudności w używaniu liczebników porządkowych trudności w odczytywaniu i zapisywaniu symboli matematycznych trudności z dokonywaniem działań matematycznych
Diagnoza Medyczna: - wykluczenie wad wzroku i słuchu, niedowładów jako przyczyny trudności Psychologiczna: - określenie poziomu inteligencji ogólnej - ocena lateralizacji - ocena rozwoju poszczególnych zdolności poznawczych - ocena sfery emocjonalno-motywacyjnej Pedagogiczna: - ocena zdolności szkolnych dziecka (czytanie ze zrozumieniem, pisanie, liczenie)