Dysleksja i trudności szkolne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dyskalkulia rozwojowa
Advertisements

Dysleksja i dysortografia
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SANOKU
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Specyficzne trudności w uczeniu się
Czytanie ze zrozumieniem
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidulnych potrzeb
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
Sposoby dostosowania warunków i form sprawdzianu (egzaminu)
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Co nowego w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej?
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
Dysleksja.
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
DYSKALKULIA.
Opracowała: Bożena Bełkot
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Metody przygotowujące do nauki matematyki
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
DYSLEKSJA.
Specyficzne trudności w uczeniu się
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
SPECYFICZNE I NIESPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ
to trudności w nauce czytania i pisania
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Dysleksja i trudności szkolne

Czynniki wywołujące trudności w adaptacji do wymagań szkolnych: 1 Neuropsychologiczne - zaburzenia globalne - deficyty parcjalne 2. Zdrowotne 3. Ograniczenia fizyczne 4. Dotychczasowy przebieg rozwoju 5. Cechy osobowości 6. Środowisko rodzinne 7. Instytucje (np. szkoła) 8. Grupa rówieśnicza 9. Media

Dysleksja rozwojowaw ICD-10 Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych Specyficzne zaburzenia funkcji motorycznych DYSGRAFIA Mieszane specyficzne zaburzenia rozwoju DYSLEKSJA ROZWOJOWA Specyficzne zaburzenie czytania DYSLEKSJA Specyficzne zaburzenie analizy dźwiękowo –literowej DYSORTOGRAFIA Specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych DYSKALKULIA

Dysleksja Kryteria rozpoznawania dysleksji (wg J. Kostrzewskiego): Umiejętność czytania ze zrozumieniem istotnie niższa w stosunku do wieku, klasy, ilorazu inteligencji, mimo zastosowania właściwych metod nauczania Wykluczenie jako przyczyn: zaburzenia wzroku i słuchu, upośledzenie umysłowe, brak motywacji do nauki, niewłaściwe metody nauczania

Dysleksja - objawy zniekształcanie czytanego tekstu znieksztalcanie wyrazów zastępowanie liter innymi lub pomijanie ich wolne tempo czytania błędne rozumienie lub brak rozumienia czytanego tekstu gubienie miejsca w tekście pomijanie wersów przestawianie wyrazów w zdaniu

Dysgrafia

Dysgrafia - objawy niedokładne odtwarzanie liter brak właściwych połączeń brak proporcji liter w wyrazie brak właściwych odstępów między literami lub wyrazami brak jednolitego położenia pisma niepoprawne zagęszczenie liter

Dysortografia - objawy mylenie pojedynczych liter zamiana miejsca liter opuszczanie liter zniekształcanie zapisu wyrazu tak, że tracą one sens (zestawy liter) identyczny zapis wyrazów podobnie brzmiących różny zapis tego samego wyrazu w różnych miejscach błędy ortograficzne, pomimo znajomości reguł

Dyskalkulia - objawy trudności z operowaniem pojęciami matematycznymi trudności z określaniem liczby obiektów błędy w przyporządkowywaniu cyfrom nazw trudności w używaniu liczebników porządkowych trudności w odczytywaniu i zapisywaniu symboli matematycznych trudności z dokonywaniem działań matematycznych

Diagnoza Medyczna: - wykluczenie wad wzroku i słuchu, niedowładów jako przyczyny trudności Psychologiczna: - określenie poziomu inteligencji ogólnej - ocena lateralizacji - ocena rozwoju poszczególnych zdolności poznawczych - ocena sfery emocjonalno-motywacyjnej Pedagogiczna: - ocena zdolności szkolnych dziecka (czytanie ze zrozumieniem, pisanie, liczenie)