Technologie informatyczne stosowane w e-learningu 4 stycznia 2011 dr Magdalena Jasińska Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.3 Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego Nazwa projektu: „Ustawiczna @-dukacja w powiecie świdnickim” Nr Umowy o dofinansowanie realizacji projektu: 417/POKL.09.03.00-06-032/10-00 z dnia 23 września 2010 r.
Elementy kursu zdalnego Kurs zdalny treść komunikacja współpraca wirtualna rzeczywistość narzędzia ocenianie raportowanie
Narzędzia wspomagające proces kształcenia na odległość
Komunikatory (ang. Instant Messenger)
Emotikony
Blog (ang. web log - dziennik sieciowy)
Blogs in Plain English http://www.youtube.com/watch?v=NN2I1pWXjXI&feature=channel
Rodzaje blogów mikroblog — poszczególne wpisy ograniczają się zazwyczaj do jednego zdania fotoblog — podstawową treść stanowią zdjęcia fotograficzne wideoblog — podstawową treść stanowią filmy moblog — treść jest umieszczana za pomocą urządzenia mobilnego roblog — treść jest dobierana bez ingerencji człowieka
Typy platform blogowych
Blogi o największej liczbie czytelników Stan na LIPIEC 2010 Źródło: Ścieżki internautów: blogi, lipiec 2010, Syntetos. New Market Research, www.syntetos.pl
Wpisanie w wyszukiwarce Google hasła „blog” da nam miliony linków! Wyszukiwanie blogów Wpisanie w wyszukiwarce Google hasła „blog” da nam miliony linków! http://blogsearch.google.com/blogsearch
Darmowe platformy blogowe www.blogger.com www.blog.pl www.wordpress.org. www.blox.pl www.livejournal.com www.flog.pl
Ćwiczenie 15 minut pajeczyca.bloog.pl mojewypieki.blox.pl W grupach dwuosobowych przejrzyjcie 4 blogi, a następnie wybierzcie 1 który jest Waszym zdaniem najlepszy i ten który jest najgorszy. Odpowiedź należy uzasadnić: pajeczyca.bloog.pl mojewypieki.blox.pl supergigant.blox.pl palikot.blog.onet.pl 15 minut
Wiki Strony internetowe, które można nie tylko oglądać, ale też tworzyć, edytować i zmieniać. Umożliwiają wspólną pracę wielu użytkowników przy tworzeniu zawartości takich stron.
Wikis in Plain English http://www.youtube.com/watch?v=-dnL00TdmLY
www.wikipedia.org
Na Wikipedii i innych projektach sprawdźcie w grupach dwuosobowych 3 wybrane hasła. 10 minut
Współdzielenie zdjęć www.flickr.com www.fotka.pl www.picasaweb.google.pl www.fotki.com www.photobucket.com
slideshare www.slideshare.net Użytkownicy dodają swoje prezentacje, które inne osoby mogą oglądać, komentować i oceniać. Serwis udostępnia możliwość zamieszczenia prezentacji multimedialnej na swojej stronie lub którą możną udostępnić na sieciach web 2.0. takich jak Facebook. Dokumenty przechowywane w sieci pod stałym adresem URL. Nie ma potrzeby więc wysyłania całych prezentacji do odbiorców przez e-mail.
Wideodydaktyka
www.youtube.com Użytkownicy zamieszczają w serwisie filmy wideo tworzą prywatne kanały wideo prowadzą rankingi popularności geolokalizują zamieszczone filmy mogą odtwarzać filmy w przyśpieszonym lub zwolnionym tempie komentują zawartość serwisu mogą oglądać zawartość serwisu z każdego miejsca na świecie (np. za pomocą telefonu komórkowego)
Kanały na YouTube http://www.youtube.com/channels Tematyka serwisu nie ogranicza się jedynie do rozrywki. W ciągu pięciu swojej lat działalności YouTube zyskał sobie uznanie wśród wielu poważanych instytucji. Swoje kanały na serwisie posiadają np. BBC, CBS, Watykan, Barak Obama, Monarchia Brytyjska, Muzeum Auschwitz, Massachusetts Institute of Technology.
Serwis (portal) społecznościowy Rodzaj interaktywnych stron WWW, które są współtworzone przez sieci społeczne osób podzielających wspólne zainteresowania lub chcących poznać zainteresowania innych. Sposoby komunikacji na portalach społecznościowych to np.: czaty, komunikatory, listy dyskusyjne, blogi, fora dyskusyjne, itp.
Social Networking in Plain English http://www.youtube.com/watch?v=6a_KF7TYKVc&feature=channel
Konferencje online Adobe Acrobat Connect
Narzędzia do wideokonferencji Centra Live: http://www.saba.com/products/centra/ WebEx: http://www.webex.com/ GVO Conference: http://www.gvoconference.com/ Darmowe do 20 osób DimDim: http://www.dimdim.com/
Platformy e-learningowe Platforma zdalnego nauczania (platforma e-learning) jest miejscem w Internecie, gdzie gromadzone są wszystkie kursy, lekcje i szkolenia oraz gdzie odbywa się komunikacja. Platforma jest swoistą „wirtualną szkołą” – gromadzącą wszystkich uczestników procesu nauczania.
Rodzaje platform bezpłatne własne najczęściej korzystają z nich duże firmy komercyjne tzw. open source’owe (z udostępnionym kodem źródłowym, dostępne w Internecie) bezpłatne instytucje lub firmy szkoleniowe tworzą własne platformy, dostosowane do potrzeb własnych pracowników czy uczniów własne
Platforma komercyjna – R5 Generiation http://r5.puw.pl/generation
Platforma open source’owa - Moodle http://www.moodle.pl
Wejście na przykładowy kurs na kampusie Narzędzia platformy (komunikacje, interakcje, zadania)
Narzędzia platformy komunikacja zadania głosowanie materiały
Narzędzia autorskie do tworzenia treści
PowerPoint
Screencast Screencast: http://www.screencast.com/ Film będący zapisem zdarzeń prezentowanych na ekranie komputera – obrazu widzianego przez użytkownika komputera. Film taki wraz z komentarzem osoby wykonującej czynności może pełnić funkcje instruktażowe lub prezentacyjne. Screencast: http://www.screencast.com/ BB FlashBack Express: http://www.bbsoftware.co.uk Możliwości Screencastów-Outlook 2007
Interaktywne prezentacje i ćwiczenia www.raptivity.com
Przykłady interakcji: http://www. raptivity
Gry, symulacje…
Narzędzia w kursie zdalnym Komunikacja forum czat e-mail skype głosowanie Praca grupowa wiki blog słownik Praktyka symulacje gry case study Sprawdzanie wiedzy quizy testy samosprawdzające testy zaliczeniowe Zdobywanie wiedzy prezentacje materiały case’y
Zadanie 20 minut Własne mini szkolenie e-learning 1 film 2 zdjęcia 3 linki wikipedia Ćwiczenie/symulacja To wszystko na googlach. 20 minut
Dziękuję za uwagę magdalena.jasinska@puw.pl Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.3 Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego Nazwa projektu: „Ustawiczna @-dukacja w powiecie świdnickim” Nr Umowy o dofinansowanie realizacji projektu: 417/POKL.09.03.00-06-032/10-00 z dnia 23 września 2010 r.