Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019 XXIII LO im. Nauczycieli Tajnego Nauczania W Lublinie
Na podstawie dotychczas opublikowanych materiałów dokonano analizy: Wyniki egzaminów Opracowano celem przedstawienia Radzie Pedagogicznej, Uczniom i Rodzicom. Na podstawie dotychczas opublikowanych materiałów dokonano analizy: zdawalności egzaminów obowiązkowych średnich wyników na wszystkich poziomach zdawania porównania wyniku średniego w szkole z wynikami CKE i uzyskanymi w województwie lubelskim porównania tych wyników w skali centylowej
Informacja o zdających Do egzaminu przystąpiło: 226 absolwentów ubiegłego roku szkolnego z czego: 2 osoby nie zdały matury a 11 osób ma prawo do egzaminu poprawkowego . 44 absolwentów z lat ubiegłych (w tym 2 zdających egzamin w starej formule) z czego 1 osoba nie zdała, 1 osoba zrezygnowała z prawa do poprawki a 5 ma prawo do egzaminu poprawkowego.
EGZAMINY OBOWIĄZKOWE
Zdawalność Absolwenci 2019 Zdali Mają prawo do poprawki Nie zdali CKE 80,5% 12,9% 6,6% Województwo 80,1% 7,1% XXIII LO 94,2% 5,8% 0,9%
Zdawalność - absolwenci liceów ogólnokształcących 2019 CKE Województwo XXIII LO Zdali Mają prawo do poprawki Nie zdali 86,4% 8,9% 4,7% 94,2% 5,8% 0,9%
Rozkład niezdanych egzaminów w klasach Język polski Język angielski matematyka Liczba uczniów, którzy nie zdali egzaminu maturalnego 3a 1 3b 3 3c 2 3d 3e 3f 3g 3h 3i Łącznie 5 4 6
Wyniki egzaminów obowiązkowych
Jak odczytywać wyniki w skali centylowej Wynik na skali centylowej to odsetek liczby maturzystów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego przedmiotu na określonym poziomie wynik taki sam j lub niższy. Na przykład jeśli wynik centylowy wyniesie 87, będzie to oznaczać, że 87% wszystkich maturzystów, którzy przystąpili do tego egzaminu, uzyskało za rozwiązanie zadań wynik taki sam lub niższy, a 13% maturzystów uzyskało wynik wyższy. Wynik na skali centylowej pozwala ocenić osiągnięcia na tle osiągnięć wszystkich maturzystów.
Przedmiot Wartość centyla Uwagi Język polski 54 Matematyka 56 Język angielski 50
Porównanie wyników klas z egzaminu obowiązkowego z języka polskiego
Porównanie wyników klas z egzaminu obowiązkowego z matematyki
Porównanie wyników klas z egzaminu obowiązkowego z języka angielskiego
Porównanie wyników egzaminów ustnych i pisemnych Język polski MPO-P1-pisemny 53,2% MPO-1- ustny 69,3% Język angielski MJA-P1-pisemny 78,8% MJA-1- ustny 71,7,3% Język hiszpański MJH-P1- pisemny 64,0% MJH-1- ustny 73,3% Język niemiecki MJN-P1-pisemny 68,0% MJN-1- ustny 46,7%
Wnioski: Zdawalność egzaminu w terminie głównym wyniosła 94,2% i jest wyższa niż w CKE, województwie i powiecie m. Lublin, dwie osoby nie mają prawa do poprawki zaś 13 do niej przystąpi. Zdawalność egzaminu jest wyższa niż w roku ubiegłym o ok. 4%. Egzaminy obowiązkowe poza językiem hiszpańskim nasi absolwenci zdali lepiej niż średni uczeń w Polsce i województwie. Z przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka wyniki średnie szkoły mieszczą się w centylach od 50 do 56, pozostałe języki wybrali pojedynczy uczniowie dlatego nie podlegają one porównaniu statystycznemu . Wyniki egzaminu ustnego (ocenianie wewnętrzne) są porównywalne do pisemnego ( ocenianie zewnętrzne)z większości języków. Z języka polskiego i hiszpańskiego na egzaminach ustnych uczniowie uzyskali wyniki wyższe od wyników zewnętrznych zaś z języka angielskiego i niemieckiego niższe . Widać wyraźny wpływ realizowanego rozszerzenia i nauczania dwujęzycznego na podniesienie wyników z wszystkich przedmiotów obowiązkowych.
EGZAMINY DODATKOWE
Porównanie wybieralności przedmiotów
Poziom rozszerzony Porównanie wyników XXIII LO do absolwentów wszystkich typów szkół
Poziom rozszerzony- porównanie wyników XXIII Lo do wyników absolwentów liceów ogólnokształcących
Przedmiot Wartość centyla Historia 74 Geografia 62 WOS 60 Język angielski 54 Biologia 52 Matematyka 40 Chemia 37 Historia sztuki Fizyka 33 Język polski 13
Poziom dwujęzyczny:
Wnioski
WNIOSKI: Statystyczny uczeń naszej szkoły zdawał dwa przedmioty dodatkowe. Widać wyraźny spadek wybieralności dodatkowych arkuszy na poziomie dwujęzycznym. Żaden z uczniów nie zdawał egzaminu o z biologii, chemii i fizyki na poziomie dwujęzycznym. Wybieralność przedmiotów dodatkowych pokrywała się z rozszerzeniami realizowanymi w szkole. Najwyższą wybieralność ma język angielski, geografia, język polski, biologia i matematyka. Najniższą wybieralność z przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym ma język hiszpański, historia sztuki i informatyka. Z historii, geografii, WOS, języka angielskiego i biologii średni wynik plasuje się w centylach powyżej 50 co jest lepszym wynikiem niż w latach ubiegłych.
Wyniki średnie uczniów z egzaminów dodatkowych są wyższe niż w CKE i województwie z historii, porównywalne z języka angielskiego i geografii, z pozostałych przedmiotów niższe. Uczniowie w opinii nauczycieli w sposób niezadowalający korzystali z zajęć dodatkowych. Frekwencja na zajęciach była niska, uczniowie nie pracowali systematycznie, zbyt późno rozpoczęli powtórzenie materiału. Zajęcia dodatkowe poświęcane były z konieczności głównie na uzupełnianie wiedzy a nie na jej rozszerzanie. Komisje przedmiotowe nadal nie wypracowały skutecznych metod pracy z uczniami uzdolnionymi i ich motywowania do rozwijania zainteresowań. Uczniowie nie byli zmotywowani do zdobycia wysokiego wyniku na egzaminach dodatkowym ponieważ egzaminy te nie mają progu zdawalności. Na wielu kierunkach studiów są wolne miejsca a progi rekrutacji są bardzo niskie.
Rekomendacje
Wszyscy nauczyciele powinni dążyć do podniesienia wyników egzaminu maturalnego w szkole na obu poziomach. Zespoły przedmiotowe przeanalizują czy stosowane metody i formy pracy a pozwalają efektywnie realizować podstawę programową, szczególnie na poziomie rozszerzonym oraz rozwijać zainteresowania uczniów a zajęcia dodatkowe odpowiadają potrzebom uczniów
Nauczyciele we wrześniu zapoznają uczniów z wymaganiami egzaminacyjnymi na poziomie rozszerzonym, aby uczniowie uniknęli przypadkowych wyborów. Nauczyciele i wychowawcy podejmą działania skierowane do uczniów i rodziców podnoszące ich świadomość, że zbyt duża liczba zdawanych egzaminów dodatkowych obniża możliwość zdania ich na wysokim poziomie procentowym. Wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców z możliwością uczestniczenia w zajęciach dodatkowych i uświadomią im, że tylko systematyczne i aktywne w nich uczestnictwo zwiększa szanse na dobry wynik maturalny.
Dziękuję za uwagę Opracowanie: Jolanta Maciaś