OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU
OPAKOWANIA I PRODUKTY W OPAKOWANIACH OPŁATA PRODUKTOWA OPAKOWANIA I PRODUKTY W OPAKOWANIACH
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 150 ze zm.).
PRZEDSIĘBIORCY PODLEGAJĄCY PRZEPISOM USTAWY wprowadzający opakowania bądź produkty w opakowaniach; dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy bądź eksportujący produkty w opakowaniach lub odpady opakowaniowe; dystrybuujący produkty w opakowaniach; - których rodzaje określone zostały w załączniku nr 1 do ustawy; prowadzący recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych; prowadzący jednostki handlu detalicznego oferujący w sprzedaży foliowe torebki na zakupy
PRZEDSIĘBIORCY NIEPODLEGAJĄCY PRZEPISOM USTAWY eksportujący, bądź dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach lub opakowań bez produktów, które w tym samym roku kalendarzowym zostały wprowadzone na rynek krajowy w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów w opakowaniach; wytwarzający/wprowadzający produkty w opakowaniach działający na zlecenie przedsiębiorcy, którego znak towarowy widnieje na opakowaniu produktu bądź produkcie; prowadzący jednostkę/jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej do 500m2, sprzedający produkty tam pakowane; prowadzący więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni do 5000m2, sprzedający produkty tam pakowane; wprowadzający produkty, których opakowania mają bezpośredni kontakt z produktami leczniczymi w myśl przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne.
WPROWADZENIE DO OBROTU OPAKOWANIA / PRODUKTU W OPAKOWANIU Następuje w dniu: wydania z magazynu w celu ostatecznego wprowadzenia na rynek; przywozu na terytorium kraju; wystawienia faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotowe nabycie. WAŻNE: Opakowanie lub produkt w opakowaniu uważa się za wprowadzone do obrotu tylko raz!
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW prowadzenie ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie opakowań, wprowadzonych do obrotu wraz z produktami oraz przechowywanie jej przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą informacje zapewnienie odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych tego samego rodzaju jak opakowania, w których zostały wprowadzone produkty; sporządzenie i przedłożenie marszałkowi województwa sprawozdania rocznego (z uwzględnieniem rodzaju i masy wprowadzonych opakowań), oraz wniesienie ewentualnej opłaty produktowej w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy wzór sprawozdania: Dz. U z 2018 r. poz. 2526 prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych. SPOSÓB REALIZACJI POWYŻSZYCH OBOWIĄZKÓW: samodzielnie, za pośrednictwem organizacji odzysku.
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja samodzielnie Wymagane poziomy odzysku i recyklingu: wg załącznika nr 1 do ustawy w przypadku poddawania odzyskowi/recyklingowi wyłącznie odpadów opakowaniowych wytworzonych przez siebie; w wysokości 100% masy wprowadzonych na rynek opakowań w przypadku poddawania odzyskowi/recyklingowi odpadów opakowaniowych zebranych od innych posiadaczy odpadów.
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja samodzielnie Osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu obliczamy: w przypadku kontynuacji działalności – w stosunku do masy opakowań wprowadzonych do obrotu w roku poprzedzającym rok, którego dotyczy sprawozdanie; w przypadku rozpoczęcia działalności: – w stosunku do masy opakowań wprowadzonych do obrotu w tym samym roku kalendarzowym, którego dotyczy sprawozdanie.
DOKUMENTY DPO/DPR Wystawiane na wniosek: wprowadzającego produkty w opakowaniach, organizacji odzysku opakowań, organizacji samorządu gospodarczego, podmiotu wskazanego w art. 23 ust. 5, gdy przekazali oni odpady opakowaniowe do odzysku/recyklingu ( wniosek powinien być złożony nie później niż w terminie 30 dni od upływu kwartału, w którym odpady opakowaniowe zostały przekazane do recyklingu lub innego niż recykling procesu odzysku); Wyżej wymienione podmioty, w tym również ci, którzy nie przekazali odpadów opakowaniowych do odzysku/recyklingu mają możliwość złożenia wniosku po upływie ww. terminie, jednak nie później niż 2 miesiące po upływie kwartału, w którym odpady opakowaniowe zostały przekazane do odzysku/recyklingu. Dokumenty wystawiane są w terminie 7 dni od daty wpływu wniosku: w trzech egzemplarzach w przypadku tzw. „zwykłych” odpadów opakowaniowych; w czterech egzemplarzach w przypadku odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych (jeden dokument dla podmiotu wystawiającego, pozostałe dla podmiotu wskazanego w art. 23 ust. 5). W terminie 30 dni od upływu kwartału, w którym dokumenty zostały wystawione/uzupełnione, jeden egzemplarz należy przekazać marszałkowi województwa właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności.
DOKUMENTY EDPO/EDPR Wystawiane na wniosek: wprowadzającego produkty w opakowaniach, organizacji odzysku opakowań, organizacji samorządu gospodarczego, podmiotu wskazanego w art. 23 ust. 5, gdy przekazali oni odpady opakowaniowe do eksportu albo wewnątrzwspólnotowej dostawy (wniosek powinien być złożony nie później niż w terminie 30 dni od upływu kwartału, w którym odpady opakowaniowe zostały przekazane do eksportu albo wewnątrzwspólnotowej dostawy); Wyżej wymienione podmioty, w tym również ci, którzy nie przekazali odpadów opakowaniowych do eksportu albo wewnątrzwspólnotowej dostawy mają możliwość złożenia wniosku po upływie ww. terminie, jednak nie później niż 2 miesiące po upływie kwartału, w którym odpady opakowaniowe zostały przekazane do eksportu albo wewnątrzwspólnotowej dostawy. Dokumenty wystawiane są w trzech egzemplarzach w terminie 7 dni od daty wpływu wniosku. W terminie 30 dni od upływu kwartału, w którym dokumenty zostały wystawione, należy jeden egzemplarz przekazać marszałkowi województwa właściwemu ze względu na siedzibę podmiotu. Dokumenty wystawiane są na podstawie dokumentu celnego, faktur oraz dokumentu dotyczącego transgranicznego przemieszczania odpadów (załącznik IA, IB lub VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 1013/2006).
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja samodzielnie Obliczanie opłaty produktowej w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu: recyklingu, recyklingu dla wszystkich opakowań razem, odzysku dla wszystkich opakowań razem.
SPOSÓB OBLICZENIA OPŁATY PRODUKTOWEJ – OPAKOWANIA OP = M x S x [(P wym. – P uzysk. ) : 100%] gdzie: OP — wysokość należnej opłaty produktowej [zł]; S — stawka jednostkowa opłaty produktowej [zł/kg]; M — masa opakowań wprowadzonych na rynek [kg]; Pwym. — wymagany poziom odzysku lub recyklingu [%]; Puzysk. — osiągnięty poziom odzysku lub recyklingu odpadów opakowaniowych obliczony jako iloraz masy faktycznie poddanych odzyskowi lub recyklingowi i masy lub ilości wprowadzonych na rynek produktów [%]; [jeżeli (P wym. – P uzysk. ) ma wartość ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się wartość „0”]
STAWKI OD 2015 R. RODZAJ OPAKOWANIA Tworzywa sztuczne 2,70 zł/kg (Dz. U. z 2014 r. poz. 1972) Tworzywa sztuczne 2,70 zł/kg Aluminium 1,40 zł/kg Stal, w tym blacha stalowa 0,80 zł/kg Papier i tektura 0,70 zł/kg Szkło 0,30 zł/kg Drewno Wielomateriałowe 1,70 zł/kg Pozostałe 1,00 zł/kg
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja za pośrednictwem organizacji odzysku konieczność zawarcia umowy w formie pisemnej, pod rygorem nieważności; przejęcie przez organizację obowiązku odzysku i recyklingu oraz sprawozdawczości w zakresie opłaty produktowej; w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji odzysku, obowiązki ponownie obciążają przedsiębiorcę w odniesieniu do masy opakowań wprowadzonych przez niego do obrotu od dnia 1 stycznia tego roku.
OPAKOWANIA PO ŚRODKACH NIEBEZPIECZNYCH, ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN ORAZ WIELOMATERIAŁOWE obowiązek zorganizowania systemu zbierania, zapewnienia odzysku w tym recyklingu odpadów opakowaniowych tego samego rodzaju jak wprowadzone do obrotu; wprowadzający opakowania wielomateriałowe i/lub po środkach ochrony roślin obowiązany jest do sfinansowania kosztów zbierania przez przedsiębiorcę prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego oraz odebrania na własny koszt odpadów opakowaniowych wielomateriałowych / po środkach ochrony roślin; wprowadzający środki niebezpieczne w opakowaniach może zlecić wykonanie ww. czynności posiadaczowi odpadów.
OPAKOWANIA PO ŚRODKACH NIEBEZPIECZNYCH, ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN ORAZ WIELOMATERIAŁOWE Sposób wykonywania ustawowego obowiązku: samodzielnie; za pośrednictwem organizacji samorządu gospodarczego: (organizacja taka zawiera porozumienie z marszałkiem województwa w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych lub opakowań po środkach niebezpiecznych w tym po środkach ochrony roślin).
POMOC de minimis ulga dla przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach o łącznej masie ≤ 1Mg w danym roku kalendarzowym; nie zwalnia to z obowiązku przedłożenia sprawozdania w zakresie ilości i masy opakowań wprowadzonych na rynek w roku, którego dotyczy sprawozdanie oraz informacji dotyczącej środków jakie powinny zostać przeznaczone na publiczne kampanie edukacyjne; należna oplata produktowa wraz ze środkami na publiczne kampanie edukacyjne pokrywana jest z puli pomocy de minimis przysługującej każdemu przedsiębiorcy; obowiązek przedłożenia formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. nr 53, poz. 311 ze zm.); obowiązek przedłożenia oświadczenia czy firma w roku bieżącym oraz dwóch latach poprzednich korzystala z pomocy de minimis – jeśli tak to w jakiej wysokości; warunkiem uzyskania pomocy de minimis jest złożenie dokumentów do 15 marca. UWAGA: w przypadku korzystania z pomocy de minimis nie wpłacamy obliczonej opłaty produktowej !!!
KAMPANIE EDUKACYJNE Wprowadzający produkty w opakowaniach realizuje kampanie: samodzielnie: przeznaczając na publiczne kampanie edukacyjne lub przekazując na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę łącznie co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym. za pośrednictwem organizacji odzysku (na podstawie podpisanej umowy).
DECYZJA ADMINISTRACYJNA w przypadku nie wniesienia opłaty produktowej lub wniesienia opłaty niższej od należnej, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty produktowej; w przypadku nie wykonania ww. decyzji, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewniesionej opłaty produktowej.
GOSPODARKA OPAKOWANIAMI producent opakowań (tab. 1) importer / dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań (tab. 2) eksporter / dokonujący wewnątrzwpólnotowej dostawy opakowań lub produktów w opakowaniach (tab. 3) Dz. U. z 2018. poz. 2526
AUDYT ZEWNĘTRZNY Obowiązek przeprowadzenia audytu dotyczy: prowadzącego recykling lub odzysk odpadów opakowaniowych, wystawiającego dokumenty DPO/DPR, który posiada zezwolenie na przetwarzanie, pozwalające na odzysk odpadów o masie przekraczającej 400 Mg; eksportującego bądź dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych, który wystawił w danym roku kalendarzowym dokumenty EDPR/EDPO o masie przekraczającej 400 Mg. Audyt przeprowadza się w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku kalendarzowym, którego dotyczy; Wybór audytora oraz koszt jego przeprowadzenia obciążają przedsiębiorcę; Szczegółowy zakres audytu określony został w Rozporządzeniu Ministra Środowiska (Dz. U. z 2015 r., poz. 2264).
OPŁATA RECYKLINGOWA Pobierana przez prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości od 15 do 50 µm, używane do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce. Torby poniżej 15 µm mogą być oferowane za darmo wyłącznie w przypadku, gdy są przeznaczane do pakowania żywności sprzedawanej luzem, jako ich podstawowe opakowanie, co jest związane ze względami higienicznymi; Stawka opłaty recyklingowej to 0,20 zł netto + VAT; Pobrana w danym roku opłata recyklingowa, do dnia 15 marca roku następnego, przekazywana jest na rzecz marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę firmy;
OPŁATA PRODUKTOWA PRODUKTY – OPONY, OLEJE
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1932 ze zm.)
PRZEDSIĘBIORCY PODLEGAJĄCY PRZEPISOM USTAWY wprowadzający na terytorium kraju: (również w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia) produkty, których rodzaje określa załącznik nr 4a do ustawy (opony, oleje, preparaty smarowe); towary, których częściami składowymi lub przynależnościami są opony, oleje, preparaty smarowe.
PODSTAWOWE OBOWIĄZKI Prowadzenie ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie produktów, wprowadzonych do obrotu oraz przechowywanie jej przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą informacje zapewnienie odzysku, w tym recyklingu odpadów takiego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów wprowadzonych na terytorium kraju, przy obliczaniu osiągniętych poziomów odzysku/recyklingu nie uwzględnia się masy produktów wprowadzonych w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia, które zostały wywiezione z terytorium kraju w tym samym roku kalendarzowym; osiągnięte poziomy odzysku i recyklingu obliczamy: - w przypadku kontynuacji działalności w stosunku do masy produktów wprowadzonych do obrotu w roku poprzedzającym rok, którego dotyczy sprawozdanie; - w przypadku rozpoczęcia działalności w stosunku do masy produktów wprowadzonych do obrotu w roku, którego dotyczy sprawozdanie. potwierdzenie osiągnięcia poziomów odzysku/recyklingu – wyłącznie na podstawie dokumentów DPO/DPR (trzeci egzemplarz do WIOŚ); sporządzenie i przedłożenie marszałkowi województwa sprawozdania rocznego OŚ-OP1 o wysokości należnej opłaty produktowej - w terminie do dnia 15 marca oraz wniesienie ewentualnej opłaty produktowej - w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy; SPOSÓB REALIZACJI POWYŻSZYCH OBOWIĄZKÓW: samodzielnie, za pośrednictwem organizacji odzysku. UWAGA: nie wnosimy opłaty produktowej, której łączna wysokość nie przekracza 100zł !!! (nie zwalnia to z obowiązku przedłożenia sprawozdania)
SPOSÓB OBLICZENIA OPŁATY PRODUKTOWEJ - PRODUKTY- OP = M x S x [(P wym. – P uzysk. ) : 100%] gdzie: OP — wysokość należnej opłaty produktowej [zł]; M — masa produktów wprowadzonych na rynek [kg]; S — stawka jednostkowa opłaty produktowej [zł/kg]; P wym. — wymagany poziom odzysku lub recyklingu [%]; P uzysk. — osiągnięty poziom odzysku lub recyklingu odpadów poużytkowych obliczony jako iloraz masy faktycznie poddanych odzyskowi lub recyklingowi i masy lub ilości wprowadzonych na rynek produktów [%]; [jeżeli (P wym. – P uzysk. ) ma wartość ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się wartość „0”]
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW - realizacja za pośrednictwem organizacji odzysku konieczność zawarcia umowy w formie pisemnej, pod rygorem nieważności; przejęcie przez organizację obowiązku odzysku i recyklingu oraz sprawozdawczości w zakresie opłaty produktowej; w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji odzysku, obowiązki ponownie obciążają przedsiębiorcę w odniesieniu do masy produktów wprowadzonych przez niego do obrotu od dnia 1 stycznia tego roku.
BATERIE I AKUMULATORY
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1803 ze zm.)
PRZEDSIĘBIORCY PODLEGAJĄCY PRZEPISOM USTAWY wprowadzający do obrotu baterie lub akumulatory; dystrybuujący baterie, akumulatory lub sprzęt; zbierający, przetwarzający, dokonujący recyklingu lub unieszkodliwiania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów; użytkujący baterie lub akumulatory.
WPROWADZAJĄCY BATERIE / AKUMULATORY SAMOCHODOWE prowadzenie ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie wprowadzonych baterii/akumulatorów i przechowywania jej przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego ona dotyczy; zawarcie umowy z zakładem przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów; obowiązek odebrania (na własny koszt) od sprzedawcy hurtowego/detalicznego bądź odbiorcy końcowego, zużytych baterii/akumulatorów samochodowych i przekazania ich do przetwarzania i recyklingu.
WPROWADZAJĄCY BATERIE / AKUMULATORY SAMOCHODOWE obowiązek przedkładania: sprawozdania o rodzaju, ilości i masie wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów; sprawozdania o wysokości środków przeznaczonych na publiczne kampanie edukacyjne; wykazu zakładów przetwarzania zużytych baterii/akumulatorów, z których prowadzącymi wprowadzający baterie lub akumulatory ma zawartą umowę. Termin składania sprawozdań - 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
PUBLICZNE KAMPANIE EDUKACYJNE Ke = masa BiA (kg) x stawka (0,03 zł/kg) gdzie: Ke – wysokość środków na kampanie edukacyjne; Masa BiA – masa baterii i akumulatorów wprowadzonych do obrotu w danym roku sprawozdawczym; Stawka – stawka opłaty na publiczne kampanie edukacyjne – 0,03 zł/kg. ≤ 10zł – opłata nienależna !!! Finansowanie publicznych kampanii edukacyjnych (art. 37 ust. 4): samodzielnie – do 1 marca za rok poprzedni; lub przeznaczenie na rachunek UMWW – do 15 marca za rok poprzedni. Możliwość scedowania wykonywania obowiązku realizacji publicznych kampanii edukacyjnych na podmiot pośredniczący.
WPROWADZAJĄCY BATERIE / AKUMULATORY PRZENOŚNE prowadzenie ewidencji obejmującej informacje o rodzaju i masie wprowadzonych baterii/akumulatorów i przechowywania jej przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego ona dotyczy; zawarcie umowy z zakładem przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów; zawarcie umowy ze zbierającym zużyte baterie/akumulatory w celu osiągnięcia wymaganych poziomów zbierania.
WPROWADZAJĄCY BATERIE / AKUMULATORY PRZENOŚNE obowiązek przedkładania: wszystkich sprawozdań składanych przez wprowadzających baterie/akumulatory samochodowe; sprawozdanie o osiągniętych poziomach zbierania zużytych baterii/akumulatorów przenośnych; sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej z tytułu nieosiągnięcia wymaganego poziomu zbierania zużytych baterii/akumulatorów przenośnych. Termin składania sprawozdań - 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
OBLICZANIE OPŁATY PRODUKTOWEJ W przypadku nie osiągnięcia poziomów zbierania, przedsiębiorcy obowiązani są uiścić na rachunek urzędu marszałkowskiego opłatę produktową, obliczaną wg wzoru: OP = S x (M wym. – M zebr.) gdzie: OP — wysokość należnej opłaty produktowej [zł]; S — stawka jednostkowa opłaty produktowej [9 zł/kg]; M wym. — masa zużytych baterii/akumulatorów przenośnych, jaką należy zebrać aby osiągnąć wymagany poziom zbierania [kg]; M zebr. — masa zużytych baterii/akumulatorów przenośnych zebrana w danym roku kalendarzowym [kg]. MASA JAKĄ NALEŻY ZEBRAĆ ABY OSIĄGNĄĆ WYMAGANY POZIOM ZBIERANIA obliczana jest jako iloczyn średniej masy baterii/akumulatorów przenośnych wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym oraz dwóch latach poprzednich i wymaganego poziomu zbierania określonego Rozporządzeniem Ministra Środowiska (Dz. U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1671).
ZWOLNIENIE pomoc de minimis Wprowadzających baterie i akumulatory, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu: baterie i akumulatory przenośne o łącznej masie ≤ 1 kg lub baterie lub akumulatory przemysłowe, baterie lub akumulatory samochodowe o łącznej masie ≤ 100 kg, nie dotyczą przepisy ustawy w zakresie: osiągania wymaganych poziomów zbierania; opłaty produktowej; organizowania i finansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania; zawierania umowy ze zbierającym zużyte baterie lub zużyte akumulatory; zawierania umowy z prowadzącym zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów; składania wykazu zakładów przetwarzania. Zwolnienie to ma zastosowanie jedynie wówczas, gdy przedsiębiorca złoży marszałkowi województwa, w terminie do dnia 15 marca każdego roku zaświadczenie lub oświadczenie o pomocy de minimis oraz informacje, których zakres został określony w przepisach (art. 4a).
SPRZEDAWCA DETALICZNY BATERII / AKUMULATORÓW SAMOCHODOWYCH I PRZEMYSŁOWYCH obowiązek pobierania opłaty depozytowej (30zł - b/a samochodowy) w przypadku gdy kupujący przy zakupie nie przekaże zużytych baterii lub akumulatorów; obowiązek przyjęcia zużytych baterii/akumulatorów samochodowych od użytkownika końcowego nie będącego przedsiębiorcą; obowiązek przyjęcia zużytych baterii/akumulatorów samochodowych oraz zwrotu opłaty depozytowej w terminie 30 dni od dnia jej pobrania; potwierdzenie pobrania/zwrotu opłaty depozytowej na odpowiednim formularzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 130, poz. 878) i przechowywanie tych dokumentów przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.
SPRZEDAWCA DETALICZNY BATERII / AKUMULATORÓW SAMOCHODOWYCH I PRZEMYSŁOWYCH w terminie do 15 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło pobranie opłaty depozytowej: przekazanie nieodebranej opłaty depozytowej na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy; sporządzenie i przedłożenie sprawozdania o wysokości pobranej opłaty depozytowej i przekazanej nieodebranej opłaty depozytowej.
ZBIERAJĄCY BATERIE I AKUMULATORY odebranie zużytych baterii/akumulatorów przenośnych od prowadzącego miejsce odbioru, z którym ma zawartą umowę i przekazania ich prowadzącemu zakład przetwarzania; prowadzenie ewidencji o masie zużytych baterii/akumulatorów przenośnych i przechowywanie jej przez 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczy; sporządzenie i przedłożenie sprawozdania o masie zebranych zużytych baterii i akumulatorów przenośnych w terminie do 15 marca za rok poprzedni.
MIEJSCA ODBIORU ZUŻYTYCH BATERII / AKUMULATORÓW Każdy użytkownik końcowy ma obowiązek przekazania zużytych baterii/akumulatorów przenośnych podmiotowi zbierającemu odpady tego rodzaju a przede wszystkim do miejsc odbioru. Miejscami tymi mogą być: szkoły, placówki oświatowe, itp., które mogą zbierać zużyte baterie/akumulatory na podstawie umowy zawartej ze zbierającym (brak obowiązku posiadania stosownych zezwoleń na prowadzenie tego typu działalności oraz prowadzenia ewidencji odpadów). Zużyte baterie/akumulatory muszą nieodpłatnie przyjmować: punkty handlowe o powierzchni > 25m2, w których odbywa się sprzedaż detaliczna baterii/akumulatorów przenośnych; obiekty handlowe i sprzedawcy hurtowi; punkty serwisowe.
PODMIOT POŚREDNICZĄCY obowiązek uzyskania przed rozpoczęciem działalności wpisu do rejestru, o którym mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach; obowiązek posiadania wdrożonego systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) lub z normą ISO 14001; wykonywanie obowiązków wprowadzającego baterie i akumulatory (łącznie z realizacją publicznych kampanii edukacyjnych) powinno odbywać się na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności (5-letni obowiązek przechowywania dokumentów).
AZBEST
OBOWIĄZKI SPRAWOZDAWCZE Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta, posiadający wyroby zawierające azbest, których gmina jest właścicielem, zarządcą lub użytkownikiem przedkładają informacje o wyrobach zawierających azbest – do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy. Wzór sprawozdania: Dz. U. z 2011 r. Nr 8 poz. 31. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta informacje o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, przedkładanych przez osoby fizyczne – wprowadza do bazy azbestowej dostępnej pod adresem: www.bazaazbestowa.gov.pl
OBOWIĄZKI PODMIOTÓW W ZAKRESIE OPŁAT ZA KORZYSTANIE ZE ŚRODOWISKA Szczegółowe informacje zamieszczone są na stronie internetowej pod adresem: www.umww.pl zakładka: OBOWIĄZKI PODMIOTÓW W ZAKRESIE OPŁAT ZA KORZYSTANIE ZE ŚRODOWISKA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!