Specyficzne trudności w uczeniu się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyficzne trudności w uczeniu się
Advertisements

Dziecko dyslektyczne w szkole.
Objawy DYSLEKSJI.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: matematyczna klasa I liczymy do 8 1 godz. lekcyjna.
EGZAMIN USTNY ZGŁASZANIE SIĘ NA EGZAMIN Zdający winien zgłosić się ok. 20 minut przed wyznaczonym czasem zdawania egzaminu.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Długosza w Radomiu ul. Sobieskiego 12 tel.: (48) fax: (48)
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2017 roku.
Opracowała: Magdalena Rduch-Grzęda CZYTANIE- NAJLEPSZA DROGA DO SUKCESU.
System edukacji w Polsce
Dysleksja i inne trudności w uczeniu się – wspieranie uczniów
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Rola książki w życiu człowieka
Czym jest integracja sensoryczna?
„Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących kształtowaniu umiejętności pisania i czytania jako głównego elementu przygotowania dziecka przedszkolnego.
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Podstawa programowa WF założenia
Sześciolatek w obliczu zmian
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w naszej szkole
To najważniejsze działania podjęte przez uczniów SP4 w Swarzędzu.
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Kiedy Twoje dziecko powinno uczestniczyć w terapii logopedycznej?
6-LATEK W SZKOLE.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
TERAPIA MANUALNA HOLISTYCZNA
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
Podstawa programowa WF założenia
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Dlaczego warto czytać?.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Planowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, wyrównawczej i rewalidacji indywidualnej Urszula Mielczarek
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
DYSLEKSJA Ann.
Zapis prezentacji:

Specyficzne trudności w uczeniu się Dysleksja rozwojowa Specyficzne trudności w uczeniu się Dysleksja

Uczniowie ze specyficznymi potrzebami w szkole : Uczniowie zdolni Uczniowie mający: Zaburzenia funkcji narządów ruchu Zaburzenia rozwoju mowy Upośledzenie umysłowe Zaburzenia funkcji narządów umysłu Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Czytania i pisania DYSLEKSJA -Matematyki DYSKALKULIA -

CO TO JEST DYSLEKSJA DYSLEKSJA ROZWOJOWA - to zespół specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu przy co najmniej przeciętnej inteligencji, sprawnych narządach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej i dydaktycznej Zaburzenia dyslektyczne mogą występować w formie trudności o węższym zakresie DYSORTOGRAFIA- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni) DYSGRAFIA- niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, litery w wyrazach nierówne) DYSKALKULIA - problemy w matematyce (niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi, np. pojęciem liczby, wielkości, proporcji).

Ryzyko dysleksji Ryzyko dysleksji jest prawdopodobne w przypadku : Obciążeń genetycznych-dziedziczenie Ciąży i powikłań przy porodzie Dysharmonijnego rozwoju psychomotorycznego

Objawy dysleksji opóźniony rozwój mowy; mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych – dziecko słabo biega, ma kłopoty z jazdą na wrotkach, mała sprawność manualna – kłopoty z rysowaniem i pisaniem (brzydkie pismo); wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne; np.: (padna łagoda) trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą; trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych; oburęczność; mylenie prawej i lewej ręki; trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego; trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie  liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii..

Objawy dysleksji Dziecko dyslektyczne: Przekręca wyrazy Ma trudności z zapamiętywaniem np. wiersza, ale i np.dni tygodnia, nazw miesięcy, Ma trudności z liczeniem prostych zadań

Dysleksja a trudności występujące w nauce innych przedmiotów szkolnych Oprócz problemów w nauce języków obcych, w których istnieje mała zgodność pisowni i dźwiękowej postaci wyrazów, osoby z dysleksją mogą również napotykać na trudności w innych przedmiotach szkolnych: matematyka – trudności z rozwiązywaniem zadań tekstowych; odczytanie i zrozumienie treści zadania, arytmetyka; mylenie cyfr podobnych graficznie, niezamierzona zmiana kolejności cyfr w liczbach, kłopot z zapamiętaniem tabliczki mnożenia, geometria; brak wyobraźni przestrzennej oraz trudności w zapamiętywaniu kształtu figur i kątów, zmiany kierunku w rysunkach historia – trudności w prawidłowym odtwarzaniu dat, chronologii wydarzeń wychowanie fizyczne – brak orientacji w schemacie własnego ciała, nieumiejętność prawidłowego wykonywania poleceń technika – kłopoty z majsterkowaniem, lepieniem, wycinaniem, szyciem inne – mogą występować trudności ze zrozumieniem dłuższych instrukcji nauczyciela na wszystkich przedmiotach.

Gdzie szukać pomocy? Szkoła - nauczyciel polonista - pedagog mgr Krzysztofa Sarwa - nauczyciel terapeuta mgr Arletta Kryś PORADNIA PEDAGOGICZO -PSYCHOLOGICZNA w Ostrowie Wlkp. ul. Królowej Jadwigi 1; tel.0627365139

Prawa ucznia z dysleksją Uczeń z dysleksją ma prawo: do korzystania z zajęć korekcyjno- kompensacyjnych w szkole .do indywidualizacji wymagań (dodatkowy czas pracy lub materiał w mniejszych porcjach) Do wydłużonego czasu podczas pisania wszelkich sprawdzianów Do bycia ocenianym z czytania i pisania wg kryteriów dostosowanych do jego możliwości Do oceniania włożonego wysiłku a nie efektów Na lekcjach siedzieć blisko nauczyciela Do korzystania z komputera ; z książek mówionych Przystąpić do sprawdzianu kompetencji w formie i warunkach odpowiadających wymaganiom- przedłużenie czasu