Wnioski z przeprowadzonych badań ewaluacyjnych EFS w latach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Advertisements

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
1 Pomyślne zarządzanie projektami z zastosowaniem metody PCM przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju Inicjatywy Wspólnotowej Equal Bartosz Grucza – Szkoła Główna.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Departament Polityki Regionalnej Informacja nt. przeprowadzonych badań ewaluacyjnych dot. RPO WK-P Wykorzystanie rekomendacji z badań Toruń,
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Departament Rozwoju Regionalnego. Zakres tematyczny informacji: -Spotkanie Roczne z przedstawicielami KE w Regionie, -Komitet Monitorujący, - Postęp w.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Ewaluacja polityki spójności w Polsce z perspektywy ewaluatora. Doświadczenia i perspektywy Piotr Stronkowski.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Budżet partycypacyjny w Warszawie na rok 2018 Zespół ds. budżetu partycypacyjnego.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
System akredytacji AKSES
Kryteria wyboru Rocznych Planów Działań Pomocy Technicznej w ramach 14 Osi RPO WL 2014 – 2020 – Pomoc Techniczna Aneta Pieczykolan Dyrektor Departamentu.
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Efekty realizacji podejścia LEADER w ramach PROW
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podsumowanie wsparcia PO KL w województwie warmińsko-mazurskim
Informacja dotycząca realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego za 2014 rok  
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Daniel Lesiński, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 18 kwietnia 2018 r.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
Partnerzy projektu: Miasto Grajewo Comune di Torino
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Jaki jest stan ekonomii społecznej w Polsce
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Toruń, 19 listopada 2018 r. VII Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Działania informacyjno – promocyjne PROW 2014 – 2020
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Umowa Partnerstwa Rzeszów 17 września 2015.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Wnioski z przeprowadzonych badań ewaluacyjnych EFS w latach 2008-2019 - lekcja na przyszłość Toruń, 05.06.2019 1

Po co nam ewaluacja ? Ocena potrzeb i skutków dla interwencji publicznej - w świetle kryteriów oceny. Monitorowanie, informacja, raportowanie - główne źródło informacji o efektach i ich ocenie, wartościach wskaźników. Wsparcie zarządzania - inspiracja, argumentacja, negocjacje, poprawa jakości. 2

Co wiemy dzięki ewaluacji? Wartości wskaźników długoterminowych Efektywność zatrudnieniowa Trwałość wsparcia – np. firm, miejsc pracy Ścieżki kariery, losy uczestników projektów Zjawiska, zagadnienia – ekonomia społeczna, zatrudnienie kobiet, efektywność szkoleń jak formy wsparcia Budowanie miar syntetycznych dot. warunków życia Jakość usług https://leanjestdlaludzi.pl/jakosc-wbudowana-w-procesy/ 3

Ewaluacja EFS w liczbach Źródło: plany ewaluacji programów operacyjnych Źródło: Na podstawie badania ewaluacyjnego Metaanaliza wyników badań ewaluacyjnych współfinansowanych z EFS * dot. liczby dotychczas opracowanych raportów 4

Jakie obszary były najczęściej ewaluowane? Odsetek raportów z badań ewaluacyjnych odnoszących się do poszczególnych dziedzin tematycznych   5

Kompleksowo czy szczegółowo? www.canstockphoto.pl Dominacja badań z zakresu zarządzania i wdrażania (badanie obowiązkowe) Badania mało przekrojowe – przewaga badań dot. jednej dziedziny Odsetek raportów z badań ewaluacyjnych obejmujących daną liczbę dziedzin 6

Metodologia – nowe czy utarte ścieżki? Odsetek raportów, z zastosowaniem różnego rodzaju podejść metodologicznych Dominują wyraźnie dwa poziomy: badania oparte na deklaracjach wykorzystujące triangulację analizy wykorzystujące różnego rodzaju dane o charakterze urzędowym (np. zbierające dane o uczestnikach jak PEFS czy SL2014, czy o projektach w SIMIK lub SL2014, GUS, BDL) -> Niewielki odsetek badań wykorzystujących techniki kontrfaktyczne 7

W stronę jakości . Ocena jakości ewaluacji 8

Zmiany „na lepsze” 2007-2013 2014-2020 25% badań nie stosowało triangulacji danych Tylko 8% badań nie zastosowało triangulacji danych „Żelazny zestaw” badanych grup respondentów Obejmowanie badaniem bardziej różnorodnych grup respondentów Niedostatek badań, które badały relacje przyczynowo-skutkowe Większe zastosowanie TBE Niewystarczające stosowanie partycypacyjnego procesu wypracowywanie rekomendacji Większy udział ekspertów w wypracowanie rekomendacji. Stosowanie warsztatów/ panelów dyskusyjnych. 9

Rytualizacja procesu ewaluacji ? Lekcje i wyzwania Rytualizacja procesu ewaluacji ? Dotychczasowe doświadczenie: Ewaluacja jako rozbudowany i sformalizowany proces „Zagubiony” właściwy cel ewaluacji = hit the point but miss the target Lekcja na przyszłość: Zmniejszenie biurokratycznego wymiaru ewaluacji Lepsza diagnoza i spełnianie potrzeb informacyjnych Dla kogo są wyniki? - regulacja poziomu dostarczania wiedzy www.forsal.pll 10

Niska kompleksowość wiedzy Lekcje i wyzwania Niska kompleksowość wiedzy Dotychczasowe doświadczenie: Zbyt duża liczba wycinkowych ewaluacji = brak spojrzenia na całość procesów, patchworkowe zarządzanie Informacje szczegółowe vs. „przeładowanie” informacjami w raportach Niskie wykorzystanie istniejących danych Lekcja na przyszłość: Zwiększenie roli analiz i metaanaliz Lepsze planowanie tematów i zakresów badań Większa partycypacja odbiorców 11

Lekcje i wyzwania Rekomendacje – pomoc czy obowiązek? Dotychczasowe doświadczenie: Nadal niska jakość treści rekomendacji Proces zatwierdzania rekomendacji – wady i zalety Brak zainteresowania odbiorców wynikami badania Lekcja na przyszłość: Mniejsza liczba rekomendacji = bardziej priorytetowe wyzwania Nie tylko rekomendacje jako efekt badania Komunikacja! www.linkeldin.com 12

Na koniec o ewaluacji EFS w kilku słowach Narzędzie systemu uczenia się – odzwierciedla słabości LLL i FE (w tym EFS) jako całości Czas jako kluczowy warunek refleksji - silniejsze oddziaływanie w dłuższej perspektywie Nie samym raportem… - istotna rola procesu i komunikacji Pełni funkcję silniej wspierającą monitoring niż programowanie Niewielki wpływ na kwestie horyzontalne (przepisy prawa, polityki krajowe) Nie musi być afirmatywna – większa otwartość na ocenę Niedoceniona rola eksplanacyjna 13

Pomysły na przyszłość? Dla ewaluatorów Nacisk na ewaluację a nie na przedstawianie wyników ankiet = raport bez elementów oceny nie jest ewaluacją Przy rekomendacjach konieczność korzystania z innych źródeł informacji niż tylko proces badawczy – np. aktualne polityki, programy, ograniczenia budżetowe itp. Dla jednostek ewaluacyjnych Większa interakcja i współpraca na linii zamawiający – wykonawca = wspólna odpowiedzialność za efekt końcowy Rynek ewaluatora? = zostań ewaluatorem = więcej ewaluacji w jednostkach ewaluacyjnych. 14

Dziękuję za uwagę 15