Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
BENCHMARKING – NARZĘDZIE EFEKTYWNEJ KONTROLI ZARZĄDCZEJ
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa Partnerzy projektu: Geneza i sposób realizacji projektu Mariusz Tobor VULCAN dyrektor.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Warsztaty Zarządzania Strategicznego moderator: Robert Żarkowski.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI w zakresie wykorzystywania.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Animacja samopomocowego środowiska społecznego. Opis programu
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Program nauczania dla zawodu
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla WAS Edukacja Co trzeba zrobić żeby wygrać wybory samorządowe, proszę o wypisanie wszystkich działań. KLUCZ – Musimy zmienic nasze myslenie o edukacji postawić ją na pierwszym miejszcu aby stałą się siłą napedową dla rozwoju gminy i powiatu.

Budowa planu strategicznego – zaplanowanie działań i zadań Moduł IV – Dzień 2 – sesja 2/3/4 Prezentacje przygotowano na podstawie materiałów z projektu pilotażowego „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Autor: Marcin Wojtkowiak/ Dorota Tomaszewicz

Cel ogólny Doskonalenie umiejętności JST w zakresie projektowania działań i zadań strategicznego planu rozwoju lokalnej oświaty Planowanie działań kierunkowych wynikających z założonego kierunku zmian.

Przebieg szkolenia: Wiem gdzie chcę dotrzeć, jednak nie wiem w jaki sposób – poznanie narzędzi generowania rozwiązań: Analiza Pola Sił (APS) - definiowanie sił/działań ułatwiających i utrudniających realizację celu Metoda 5Q – pięć pytań, które zmieniają wszystko 2. Logika zaprowadzi Cię z punktu A do B. Wyobraźnia – wszędzie. Rozwijanie kreatywnego poszukiwania rozwiązań. 3. Wybrane techniki weryfikowania rozwiązań (do wyboru) „7 kapeluszy de Bono” Przebieg: 1. Krótkie wprowadzenie do modułu (5 min) 2. Podział na 4 – 5 zespołów – w zespołach uczestnicy analizują dowolnie wybrany przez siebie cel każdą metodą – wyniki prac na papierach flipchart – sesja plakatowa 3. Omówienie efektów i refleksje grupy co poznanych metod i ich przydatności w kontekście poszukania rozwiązań względem zdefiniowanych celów

Budowa planu rozwoju oświaty: Co za nami? Co przed nami? Określenie priorytetów na podstawie wyników i wniosków z diagnozy. Formułowanie celów strategicznych i operacyjnych – precyzyjne, poprawne definiowanie celów. Zaplanowanie zadań do realizacji - adekwatność zadań do osiągania celów, określenie/oszacowanie kosztów.

Na V module: Wybór i określenie wskaźników do planu - dobór wskaźników do opomiarowania celów i zadań planu, definiowanie wskaźników pod względem metody ich obliczania i interpretacji. Zaplanowanie monitorowania realizowanych zadań - opracowanie harmonogramu procesu monitorowania.

Wprowadzenie Piknik naukowy – sposób na rozwijanie kompetencji kluczowych (Gmina Piaski) https://www.youtube.com/watch?v=0c9aJKd79s&list=PLSHIqPCSNDscHEf5-JEvJ4vGz00DdLSvv&index=2&t=320s

Generowanie rozwiązań

Co to jest ANALIZA POLA SIŁ? 1. Metoda pozwalająca dokonać symulacji określonych działań. 2. Konfrontuje przeciwstawne siły sprzyjające, pobudzające i wspierające, a jednocześnie ograniczające i hamujące.

Co wspiera? Co powstrzymuje? ludzie, umiejętności, obawy, zasoby, motywacja, wytrwałość. obawy, brak umiejętności, brak zasobów, opór przed zmianą.

ANALIZA POLA SIŁ Stan obecny

ANALIZA POLA SIŁ W 4 KROKACH I krok: Dokładny opis stanu obecnego (Co się dzieje?) II krok: Dokładny opis stanu pożądanego (Jak powinno być?) III krok: Lista przeszkód w osiągnięciu stanu pożądanego IV krok: Lista „przyspieszaczy” – działań przybliżających stan pożądany.

ANALIZA POLA SIŁ - PROCEDURA POSTĘPOWANIA Wpisanie pośrodku diagramu wniosku z diagnozy Wpisanie poniżej sytuacji docelowej czyli celu Określenie sił pobudzających i umieszczenie ich na diagramie. Określenie sił ograniczających i umieszczenie ich na diagramie. Przeanalizowanie diagramu pod kątem możliwości zmian określonych czynników, dla osiągnięcia zamierzonego celu. Ustalenie 3 podstawowych czynników pobudzających; Ustalenie 3 podstawowych czynników hamujących; Określenie działań, które mogą wzmocnić czynniki sprzyjające; Określenie działań mogących osłabić czynniki hamujące; Określenie, czy wybrane rozwiązanie jest możliwe do wykonania.

METODA 5Q 1. Opiera się ona na założeniach Dr. Johna Scherera zdefiniowanych w opracowaniu pt. „Pięć pytań, które zmieniają wszystko” („Five Questions That Change Everything”) 2. Metoda 5 pytań jest zaproszeniem do podróż od stanu obecnego, do stanu pożądanego w celu odkrycia nowych działań przybliżających do celu.

METODA 5Q Czego możemy robić WIĘCEJ, aby osiągnąć cel? Czego możemy robić MNIEJ, aby osiągnąć cel? Co możemy PRZESTAĆ robić, aby osiągnąć cel? Czego możemy ZACZĄĆ robić, aby osiągnąć cel? Co możemy robić INACZEJ, aby osiągnąć cel?

Wariant I – Metoda 5 Q Wariant II – Metoda 5 Q (jak w wersji I). 1. Na plakacie zapisujemy stan do którego dążymy. Każde z 5 pytań zapisujemy na kartkach. Każdy indywidualnie zapisuje odpowiedzi w odniesieniu do celu kolejno na każde z pytań. Wspólna analiza po zarejestrowaniu odpowiedzi na pytanie 1, następnie 2, itd.. Wybór działań umożliwiających przybliżenie się do celu. Wariant II – Metoda 5 Q (jak w wersji I). Każde z 5 pytań zapisujemy na kartce innego koloru . Przygotowujemy paski papieru w 5 kolorach. Każdy indywidualnie zapisuje odpowiedzi w odniesieniu do celu kolejno na każde z pytań, które do niego trafia (zapisujemy na paskach zgodnych z kolorem kartki na której zapisane jest pytanie). Pytania przekazywane są na znak prowadzącego na zasadzie wędrujących kartek. Wspólna analiza banku odpowiedzi na pytanie 1, następnie 2 itd. Wybór działań umożliwiających przybliżenie się do celu.

Zaprasza do wykonania kolejnego zadania. Ćwiczenie: Trener łączy uczestników w grupy składające się z przedstawicieli tych samych JST. Zaprasza do wykonania kolejnego zadania. Samorządowcy planują działania/zadania, których realizacja pozwoli na osiągnięcie celów (60 minut). Uwaga! Można zastosować Drzewko ambitnego celu 2) Formularz do planowania działań 3) Planowanie na osi czasu- rolka papieru, rolki szarego papieru, kolorowe przylepne kartki,

Trener monitoruje wykonywanie zadania. Ćwiczenie cd: Trener monitoruje wykonywanie zadania. Podchodzi do poszczególnych grup, umożliwia bieżące konsultowanie. Po ukończeniu tego zadania trener na forum zwraca uwagę na potrzebę mierzenia efektów zaplanowanych działań. Czas:60 min Trener nawiązuje do kierunku planowanej zmiany w każdej JST. Odwołuje się do zadania wdrożeniowego- debaty oświatowej. Wyjaśnia zadanie do wykonania, którym jest opracowanie krok po kroku zadań do realizacji w wymienionym obszarze wg schematu: zadanie, sposób realizacji, osoba/y odpowiedzialne/ termin/ zakładany efekt/ ew. koszt.

Każda z grup prezentuje pozostałym uczestnikom opracowany sposób realizacji zadań planu rozwoju we wskazanym obszarze (Czas:10-20 min):

Praca w zespołach Planowanie działań załącznik nr 2 Formularz planowania działań JST uzupełniają działania w harmonogramie (Czas 30 min. )

Dopracowanie wypracowanych celów/ działań JST uzupełniają plany w wersji elektronicznej (Czas 90 min. )

Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE Dziękuję za uwagę Dorota Tomaszewicz Ekspert merytoryczny Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE