Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Okołooperacyjna opieka nad pacjentem w podeszłym wieku Marta Kotomska Katedra i Klinika Chirurgii Ogólnej i Transplantacyjnej, Szpital Kliniczny Dzieciątka.
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Efektywne zarządzanie szpitalem Jan Butkiewicz Zastępca Dyrektora Pionu Ochrony Zdrowia d/s Sprzedaży Warszawa, 27 październik 2010.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Opiekun osób starszych
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
E-Dokumentacja medyczna – perspektywa lekarzy Dr n. med.. Konstanty Radziwiłł Konferencja Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia „Elektroniczna.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
„Alkotest przeciw tragedii” kampania społeczna Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”” przy poparciu Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz współpracy.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
WYDZIAŁ NAUK O SPORCIE SPECJALNOŚĆ ODNOWA BIOLOGICZNA W SPORCIE WYDZIAŁ NAUK O SPORCIE SPECJALNOŚĆ ODNOWA BIOLOGICZNA W SPORCIE II stopień studiów.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
 Błędne stosowanie Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób -kodów ICD 10 do oznaczania różnych postaci niewydolności oddechowej (w historiach chorób oraz.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Nowoczesne leczenie chorób reumatycznych w Polsce – dlaczego to nie działa Jakub Górecki Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Reumatyków REF.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Program antynikotynowy. Zajęcia - „Co i dlaczego dymi?” Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie.
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
T.15 Wybór narzędzi dla reengineeringu (szczegóły).
Karol Taradaj & Tomasz Ginda
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Akredytacja w Szpitalu Uniwersyteckim
Człowiek w systemie transportowym
Szczegółowe zasady organizacji oraz przeprowadzania egzaminów, zaliczeń, kolokwiów za pomocą komputera i/lub oprogramowania specjalistycznego Ewelina Marć.
dr inż. Mariusz Kaczmarek Katedra Inżynierii Biomedycznej
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
W 2016 roku podejrzenie doświadczania przemocy w rodzinie dotyczyło 7074 dziewcząt i 7149 chłopców w wieku 0-18 lat (źródło: KG Policji) W 2015 roku hospitalizowano.
Innowacyjność w medycynie – nowoczesne technologie w służbie zdrowia.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Nie byłoby problemu SMOGU,
Współczesne kierunki polityki społecznej
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Łatwa obsługa Prosta instalacja Wieczysta licencja Praca w sieci
Kierownik Projektu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Kierownik Naukowy modułu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek
Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi.
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej. Moduł Chirurgiczny Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski

Interdyscyplinarność Starzejące się społeczeństwo wymusza zmiany paradygmatu leczenia wielu chorób w zakresie medycyny inwazyjnej. Praca z pacjentami starszymi wymaga częstej współpracy pomiędzy specjalistami z różnych dziedzin. Współpraca w zespole terapeutycznym jest jedna z deficytowych umiejętności

Moduł chirurgiczny – zajęcia wykładowe Przekazywanie złych informacji Protokoły transferu danych i przekazania pacjentów (SBAR, ATMIST) Farmakoterpia osób starszych Leczenie bólu – interakcje lekowe, optymalizacja terapii Wewnątrzszpitalne ostre zaburzenia świadomości osób starszych Stany nagłe w geriatrii

Przekazywanie złych informacji Szkolenie obejmie podstawowe techniki przekazywania informacji, narzędzia możliwe do wykorzystania w tym zakresie. Uczestnicy zostaną również zapoznani z przebiegiem procesu utraty, reakcjami pacjentów oraz ich bliskich tak by móc lepiej dostosować swoje reakcje do aktualnego stanu emocjonalnego pacjenta lub jego rodziny.

Przekazywanie złych informacji W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat technik przekazywania informacji. Pozna podstawowe zasady przekazywania informacji. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił wybrać optymalny model przekazywania informacji i zastosować go w praktyce. Będzie potrafił rozpoznać podstawowe etapy procesu utraty. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nauczy się jak prawidłowo nawiązać relację terapeutyczną opartą na zaufaniu

Protokoły transferu danych i przekazania pacjentów (SBAR, ATMIST) Badania naukowe wykazują, że jedną z podstawowych przyczyn chorobowości i śmiertelności są zaburzenia przepływu informacji w obrębie zespołu terapeutycznego oraz pomiędzy zespołami. Wprowadzono protokoły transferu informacji ułatwiające ten proces oraz podnoszące jego bezpieczeństwo. W ramach tego modułu lekarze zapoznają się z podstawowymi protokołami transferu informacji, przekazania pacjentów i wskazaniami do ich stosowania.

Protokoły transferu danych i przekazania pacjentów (SBAR, ATMIST) W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna protokoły transferu informacji w systemie ochrony zdrowia. Dowie się jakie są podstawowe zasady przekazywania informacji pomiędzy personelem medycznym. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zidentyfikować sytuacje kluczowe dla transferu informacji. Będzie potrafił stosować podstawowe modele transferu takie jak RSVP czy ATMIST. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie prawidłowo rozpoznawał role poszczególnych członków zespołu terapeutycznego oraz ich wpływ na transfer informacji.

Farmakoterpia osób starszych Farmakoterapia osób starszych wiąże się z wieloma zagrożeniami nie tylko ze względu na polipragmazję wynikającą z wielochorobowości i wielospecjalistycznego leczenia, ale także w związku ze zwiększoną wrażliwością na farmaceutyki wśród starszych chorych wynikającą ze zmian farmakokinetyki i farmakodynamiki leków z wiekiem. Szkolenie obejmie podstawowe zasady leczenia osób w wieku podeszłym, interakcje lekowe oraz planowanie bezpiecznej farmakoterapii osób starszych.

Farmakoterpia osób starszych W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie odrębność zasad farmakoterapii osób starszych. Pozna podstawowe interakcje lekowe w obrębie leków stosowanych w geriatrii. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie prawidłowo identyfikował niebezpieczne skojarzenia leków. Będzie potrafił zaplanować bezpieczną i efektywną farmakoterapię osób w wieku podeszłym.

Leczenie bólu – interakcje lekowe, optymalizacja terapii Bezpieczna, ale i skuteczna terapia bólu, jest niezwykle ważna również ze względu na możliwość zapobiegania i eliminacji powikłań związanych z bólem u osób starszych, takich jak następstwa przewlekłego unieruchomienia, niepełnosprawność czy infekcje.

Leczenie bólu – interakcje lekowe, optymalizacja terapii W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat technik leczenia bólu u osób starszych. Pozna podstawowe zasady analgezji osób starszych. Pozna najczęstsze interakcje lekowe w zakresie terapii bólu. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zaplanować leczenie przeciwbólowe osoby starszej w różnych sytuacjach klinicznych. Prawidłowo zidentyfikuje najczęstsze interakcje lekowe w zakresie leczenia bólu.

Wewnątrzszpitalne ostre zaburzenia świadomości osób starszych Jest to częsty problem na oddziałach szpitalnych, szczególnie ważny w jednostkach zabiegowych. Ograniczenia świadomości pacjentów wpływają negatywnie na proces diagnostyczno-terapeutyczny, zwiększają ilość powikłań oraz powodują szereg następstw o charakterze prawnym.

Wewnątrzszpitalne ostre zaburzenia świadomości osób starszych W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat ostrych zespołów majaczeniowych u osób starszych. Posiądzie wiedzę na temat innych przyczyn ostrych zaburzeń świadomości u osób starszych. Pozna podstawowe zasady postępowania w przypadku tych zaburzeń. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozpoznać typowe zespoły zaburzeń świadomości u osób starszych. Będzie potrafił zaplanować adekwatne postępowanie terapeutyczne. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie prawidłowo planował proces diagnostyczno-terapeutyczny z uwzględnieniem potrzeb i ograniczeń osób z zaburzeniami świadomości.

Stany nagłe w geriatrii Stany nagłego pogorszenia zdrowia pozostają najczęstszą przyczyną hospitalizacji osób starszych. Postępowanie w stanach nagłych osób starszych musi uwzględniać wiele dodatkowych czynników, takich jak: stosowane leki, obciążenia, przewidywany czas oraz jakość życia, skutki terapii oraz powikłania różnych możliwych do zastosowania modeli leczenia.

Stany nagłe w geriatrii W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat stanów nagłych w geriatrii. Pozna podstawowe zasady postępowania w tych stanach. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozpoznać stan nagłego pogorszenia zdrowia osoby starszej. Będzie potrafił zaplanować diagnostykę nagłego pogorszenia zdrowia z uwzględnieniem specyfiki postępowania u osób starszych. Będzie potrafił wdrożyć prawidłowe leczenie.

Moduł chirurgiczny – zajęcia warsztatowe Endoultrasonografia Zaawansowana endoskopia zabiegowa Optymalizacja postępowania okołooperacyjnego Optymalizacja zabiegów minimalnie inwazyjnych Wiązanie, szycie i zespolenia wewnątrzustrojowe w laparoskopii Zarządzanie zespołem w sytuacjach kryzysowych

Endoultrasonografia W module zaplanowano zapoznanie uczestników ze wskazaniami i przeciwskazaniami do wykorzystania tej metody przy planowaniu diagnostyki. Ze względu na swój inwazyjnych charakter endoultrasonografia napotyka na poważne bariery szkoleniowe, których cechą charakterystyczną jest występowanie „progu wejścia”.

Endoultrasonografia W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat możliwości zastosowania endoultrasonografii w celach diagnostycznych. Nauczy się rozpoznawać struktury anatomiczne w obrazie endoUSG. Pozna wskazania i przeciwskazania do tej metody diagnostycznej. Pozna podstawowe zasady przeprowadzania badania. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił interpretować podstawowe obrazy endoUSG. Na podstawie wyników badania endoUSG będzie potrafił wnioskować odnośnie możliwości terapeutycznych i rokowania. Będzie potrafił wykonać ultrasonografię endoskopową na symulatorze z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

Zaawansowana endoskopia zabiegowa Szersza znajomość możliwości oferowanych przez endoskopię zabiegową na poziomie zaawansowanym może wydatnie przyczynić się do poszerzenia możliwości diagnostycznych i terapeutycznych stosowanych przez lekarzy w leczeniu starszych chorych.

Zaawansowana endoskopia zabiegowa W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat możliwości zastosowania zaawansowanych metod endoskopii zabiegowej w celach diagnostycznych i terapeutycznych. Pozna wskazania i przeciwskazania do wykorzystania tej metody. Pozna podstawowe zasady przeprowadzania zabiegu. Pozna podstawowe zasady kwalifikacji i przygotowania pacjentów. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie umiał zaplanować proces diagnostyczny lub terapeutyczny z zastosowaniem metod endoskopii zabiegowej.

Optymalizacja postępowania okołooperacyjnego Polipragmazja, liczne obciążenia i ograniczona wydolność mechanizmów fizjologicznych pacjentów starszych, wymaga znacznie staranniejszego przygotowania ich do zabiegów i optymalizacji opieki pooperacyjnej. W zakresie wiedzy: Uczestnik posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat odrębności postępowania okołooperacyjnego osób starszych. Pozna podstawowe zasady optymalizacji postępowania przed- śród- i pooperacyjnego. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie umiał zaplanować postępowanie okołooperacyjne u pacjenta geriatrycznego.

Optymalizacja zabiegów minimalnie inwazyjnych Zabiegi minimalnie inwazyjne oprócz ewidentnych zalet mają również wadę wynikającą z konieczności bardzo dokładnego ich planowania zarówno na etapie kwalifikacji jak i przygotowania chorego do zabiegu i wykonania samej procedury. Szkolenie ma na celu doskonalenie umiejętności planowania zabiegów minimalnie inwazyjnych.

Optymalizacja zabiegów minimalnie inwazyjnych W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie odrębność zasad chirurgii minimalnie inwazyjnej osób starszych. Posiądzie usystematyzowaną wiedzę na temat zasad optymalizacji postępowania minimalnie inwazyjnego osób starszych. Pozna podstawowe zasady optymalizacji postępowania przed- śród- i pooperacyjnego w przypadku zabiegów minimalnie inwazyjnych u osób starszych. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zoptymalizować postępowanie minimalnie inwazyjne w przypadku osoby w wieku podeszłym.

Wiązanie, szycie i zespolenia wewnątrzustrojowe w laparoskopii Moduł realizowany będzie za pomocą trenażerów laparoskopowych. Trenażery wykorzystywane podczas szkolenia dysponują możliwością pełnego opomiarowania ruchu w zakresie pracy obu narzędzi. Kryteria takie jak prędkość liniowa końcówki narzędzia, drżenie narzędzia, czas pozostawania narzędzia poza polem widzenia, ilość prób koniecznych do wykonania ćwiczenia czy czas zawiązania węzła metodą wewnątrzustrojową pozwolą na obiektywną ocenę efektów szkolenia i zaliczanie modułu.

Wiązanie, szycie i zespolenia wewnątrzustrojowe w laparoskopii Po opanowaniu umiejętności podstawowej manipulacji narzędziami, kolejnym etapem będzie nauka wiązania, szycia i zespolenia wewnątrzustrojowego. Opracowana w UJ CM metodologia szkolenia pozwala pomimo krótkiego czasu przeznaczonego na zajęcia warsztatowe przygotować chirurgów do wiązania, szycia i zespolenia wewnątrzustrojowego na poziomie umożliwiającym stosowanie tej metody podczas zabiegów operacyjnych.

Zarządzanie zespołem w sytuacjach kryzysowych Moduł realizowany będzie z wykorzystaniem sali symulacyjnej wysokiej wierności z całopostaciowym symulatorem pacjenta lub pacjentem symulowanym. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna podstawowe zasady zarządzania zespołem w sytuacjach kryzysowych. W zakresie umiejętności: Uczestnik zastosuje w praktyce zasady zarządzania zespołem. Będzie prawidłowo rozpoznawał zagrożenia i im zapobiegał. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik prawidłowo zidentyfikuje suboptymalne wykorzystanie zasobów i podejmuje stosowne działania naprawcze.

Dziękuję za uwagę i zapraszam do uczestnictwa szkoleniach

Kontakt z biurem projektu „Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej.” Kierownik Projektu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek dominika.dudek@uj.edu.pl Z-ca Kierownika Projektu: dr n. med. Michał Nowakowski m.nowakowski@uj.edu.pl Koordynator administracyjny: inż. Piotr Jarocki piotr.jarocki@uj.edu.pl tel. kom. 572 33 76 59 (koordynator administracyjny) tel. 12 619 97 09