Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Advertisements

Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
1 Pomyślne zarządzanie projektami z zastosowaniem metody PCM przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju Inicjatywy Wspólnotowej Equal Bartosz Grucza – Szkoła Główna.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Budżet partycypacyjny w Warszawie na rok 2018 Zespół ds. budżetu partycypacyjnego.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1
Co to jest spacer edukacyjny?
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
O ochronie danych osobowych
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Metoda projektu.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Warsztaty: „Jak zostać swoim własnym rzecznikiem”
TRZECIE spotkanie Zespołu
Tytuł prezentacji szkoleniowej
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Spotkanie dla Beneficjentów
23 czerwca 2018 w Poznaniu
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Jak korzystać z usługi Video s i Raportu Kontaktów
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Rekrutacja elektroniczna DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w roku 2018
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Tytuł prezentacji szkoleniowej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w zakresie procedury
System Mobility Tool+ Projekt „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” Konkurs 2016.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
KONCEPCJA PROPONOWANYCH DZIAŁAŃ
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka planów strategicznych „ opracowanie: Maria Utracka

Przygotowanie do monitorowania lokalnych planów rozwoju oświaty. Cel ogólny Przygotowanie do monitorowania lokalnych planów rozwoju oświaty.

Cel szczegółowy Pozyskanie informacji zwrotnych umożliwiających ocenę stanu i efektywności wdrażania lokalnych planów rozwoju oświaty.

wyjaśnia pojęcie monitorowania, charakteryzuje etapy monitorowania, Uczestnik szkolenia: wyjaśnia pojęcie monitorowania, charakteryzuje etapy monitorowania, wymienia aspekty podlegające monitorowaniu, planuje harmonogram monitorowania, ze wskazaniem osób odpowiedzialnych, przejmuje odpowiedzialność za efektywne wdrożenie planu strategicznego. Na wstępie trener wyjaśnia czym jest monitoring, podkreśla, jak ważne jest monitorowanie, by realizowany plan mógł ewaluować. Takie działanie pozwoli realizatorom na bieżąco podejmować decyzje i wprowadzać ewentualne zmiany. (5 minut)

Czym jest monitorowanie? monitoring to „bieżące gromadzenie informacji o przebiegu procesu zmian, analiza zebranych informacji, wydanie sądu wartościującego i podjęcie decyzji bądź korygujących jego przebieg, bądź zachowujących „status quo.” Trener krótko prezentuje istotę monitorowania. Wyjaśnia, czym jest monitoring: monitoring to „bieżące gromadzenie informacji o przebiegu procesu zmian, analiza zebranych informacji, wydanie sądu wartościującego i podjęcie decyzji bądź korygujących jego przebieg, bądź zachowujących „status quo.” Trener inicjuje dyskusję na forum w odniesieniu do pytania: Co można monitorować?. Zapisuje pomysły uczestników w formie mapy myśli. Zwraca uwagę, aby na mapie znalazły się następujące działania: wykonywanie działań na bieżąco, dotrzymywanie terminów, systematyczne przekazywanie informacji na dany temat, kierowanie informacji do właściwych osób, wydawanie funduszy zgodnie z przeznaczeniem, spełnienie założonych mierników efektywności realizowanych zadań. (15 minut)

Kogo można zaangażować do monitorowania? Ćwiczenie: Co można monitorować? Kogo można zaangażować do monitorowania? W jaki sposób planowalibyście monitorowanie? Trener gromadzi informacje od uczestników o tym, kto, ich zdaniem powinien realizować monitoring? (osoba odpowiedzialna za oświatę w JST, dyrektor szkoły, powołani członkowie zespołu zadaniowego). Trener inicjuje dyskusję na forum w odniesieniu do pytania: Co można monitorować?. Zapisuje pomysły uczestników w formie mapy myśli. Zwraca uwagę, aby na mapie znalazły się następujące działania: wykonywanie działań na bieżąco, dotrzymywanie terminów, systematyczne przekazywanie informacji na dany temat, kierowanie informacji do właściwych osób, wydawanie funduszy zgodnie z przeznaczeniem, spełnienie założonych mierników efektywności realizowanych zadań. (15 minut) Następnie trener łączy uczestników w 4-5 osobowe grupy. W ramach każdej grupy uczestnicy poszukują odpowiedzi na pytania: Kogo można zaangażować w proces monitorowania? Jakich środków komunikacji można używać, aby usprawnić ten proces? Podczas moderowanej dyskusji trener pyta o sposoby usprawnienia procesu monitorowania ( kto i co będzie monitorował? jakich środków komunikacji będziemy używać: poczty elektronicznej, rozmowy bezpośredniej, rozmowy telefonicznej, zebrań, raportów pisemnych. komu będziemy przekazywać Trener inicjuje dyskusję ( prowadzoną w jednorodnych grupach uczestników) w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: „co można monitorować”. Prosi o zapisanie na flipcharcie (lub wyświetla) przykładowej „listę działań/pytań monitorujących” (poniżej przykład): Co można monitorować? Czy zaplanowane działania są wykonywane na bieżąco? Czy dotrzymywane są terminy działań? Czy informacja na jakiś temat jest przekazywana systematycznie? Czy informacja trafia do właściwych osób? Czy osoby otrzymujące informacje na bieżąco się z nią zapoznają? Czy fundusze na wdrożenie zmiany zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem? Czy opracowany plan jest realizowany? Czy założone mierniki efektywności realizowanych zadań są spełnione? Czy modyfikacje zostały trafnie dobrane? (ok 20 min)

Propozycje odpowiedzi: /Co można monitorować? Czy zaplanowane działania są wykonywane na bieżąco? Czy dotrzymywane są terminy działań? Czy informacja na jakiś temat jest przekazywana systematycznie? Czy informacja trafia do właściwych osób? Czy osoby otrzymujące informacje na bieżąco się z nią zapoznają? Czy fundusze na wdrożenie zmiany zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem? Czy opracowany plan jest realizowany? Czy założone mierniki efektywności realizowanych zadań są spełnione? Czy modyfikacje zostały trafnie dobrane?

Opracowanie planu monitorowania Ćwiczenie: Opracowanie planu monitorowania (praca w jednorodnych zespołach) Trener prezentuje przykładowy plan strategiczny (plan od Dorotki T) Proponuje możliwość wyboru: pracę na prezentowanym wzorze planu lub skorzystanie z opracowania realizacji planu strategicznego własnej JST Trener łączy uczestników w grupy składające się z przedstawicieli tych samych JST. Każda grupa uzupełnia w swoich planach strategicznych plan harmonogram monitorowania z uwzględnieniem komunikacji. Podczas tej pracy uczestnicy mogą korzystać ze wspólnie wypracowanej „gadającej ściany” i mapy myśli. Po zakończeniu zadania grupy prezentują efekty swojej pracy. (30-40 minut minut) Formy/metody i techniki praca w grupach, praca indywidualna, mapa myśli, gadająca ściana, runda bez przymusu Prezentacja wyników pracy grup. Podsumowanie sesji- zaplanowanie osób do pracy w zespołach zadaniowych do realizacji przeprowadzenia monitorowania

Czego dowiedziałam/em się podczas tej sesji? Co było dla mnie ważne? Podsumowanie: Czego dowiedziałam/em się podczas tej sesji? Co było dla mnie ważne? Co sobie uświadomiłam/em? Prezentacja wyników pracy grup. Podsumowanie sesji- zaplanowanie osób do pracy w zespołach zadaniowych do realizacji przeprowadzenia monitorowania. Ocena przydatności modułu

Dziękuję za uwagę