nauczania fizyki w Europie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
nauczania fizyki w Europie
Advertisements

Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.

OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
POLSKA - SKANDYNAWIA WSPÓŁPRACA GOSPODARCZA Departament Promocji i Współpracy Dwustronnej.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Reorganizacja oświaty w gminie Inowrocław. Gmina Inowrocław, jak wszystkie inne gminy w kraju, w wyniku przeprowadzonej reformy oświaty, przejęła obowiązek.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Liceum Ogólnokształcące im. M.Kopernika w Tarnobrzegu Per aspera ad astra - „Przez trudy do gwiazd” (Wszechstronnie, twórczo, przyjaźnie ku przyszłości.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
1 Październikowe konferencje z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych Co z tą matematyką? Piotr Ludwikowski.
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 66 im. Ks. J. Chrościckiego, ul. Przepiórki 16 JA, ANTEK RYLSKI UCZEŃ KLASY VI MARZĘ O ZAWODZIE… PROJEKTANTA GIER KOMPUTEROWYCH.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Historia to świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości...
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
Belgia.
wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Żaganiu
zmiany od września w naszych placówkach
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Ekonomia Integracji Europejskiej
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
Skrócenie nauki ogólnej
REFORMA EDUKACJI
MINISTER FINANSÓW ZATRZYMUJE ROZWÓJ POLSKI.
Szkoła Promująca Zdrowie
SYSTEM EDUKACJI W WIELKIEJ BRYTANII
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
3D students – dialoGue, democracy,digital
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Informacja Ministra Edukacji Narodowej
Skrócenie nauki ogólnej
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Klasyfikacja ŚRódroczna w Gimnazjum nr 11 w Toruniu
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Sektor - Edukacja dorosłych, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna.
Finansowanie zadań oświatowych
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Liceum ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w żyrardowie
1 week course on teaching pupils with special educational needs
Zapis prezentacji:

nauczania fizyki w Europie Poròwnanie systemòw nauczania fizyki w Europie i nie tylko Grzegorz Karwasz Mgr ekonomii Handel Zagraniczny, Ekonomika Transportu,Uniwersytet Gdanski, Sopot współpraca naukowa, sterowanie postępem, eksport technologii Mgr inż., Politechnika Gdańska, Instytut Fizyki Technicznej Instytut Maszyn Przepływowych PAN, Gdańsk Dipartimento di Fisica, Università di Trento, Trydent Prof. dr hab.Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk Insitut für Teoretische Chemie, Freie Universität, Berlin

Plan 1. Zasada Heisenberga 2. Przykładowy wzorzec szkoły 3. Od szczegółu do ogółu 4. Przykładowe programy 5. Od ogółu do szczegółu 6. Opinia nauczycieli 7. Propozycje zmian 8. Ranga nauczyciela fizyki ostrzeżenie!

Przykładowy wzorzec szkoły (1) - klasy 18-24 uczniów - specjalistyczne laboratoria, również kopmuterowo sterowane (budżet ok. 3-5 tys.€ rocznie) - komputery wykładowe + projektory - szkolna biblioteka multimedialna   - 18 godzin tygodniowo - 18 lat pracy = wiek emerytalny - kursy dokształcające w Eksploratorium (opłata = -1000 €)

Przykładowy wzorzec szkoły (2) - PNB ↑ 2-3% rocznie - Inflacja < 2% rocznie - Deficyt budżetowy <3% - Dług publiczny <40% PNB

Przykładowy wzorzec szkoły (3)   Był młody, który życie wstrzemięźliwie pędził; Był stary, który nigdy nie łajał, nie zrzędził; Był bogacz, który zbiorów potrzebnym udzielał; Był autor, co się z cudzej sławy rozweselał; Był celnik, który nie kradł; szewc, który nie pijał; Żołnierz co się nie chwalił; łotr co nie rozbijał; Był minister rzetelny, o sobie nie myślał; Był na koniec poeta, co nigdy nie zmyślał: - A coż to za bajka? Wszystko to być może! - Prawda, jednakże ja to między bajki włożę.

Wielka Brytania Return-path: <G.P.Ireson@lboro.ac.uk> Envelope-to: karwasz@chemie.fu-berlin.de Delivery-date: Tue, 26 Jul 2005 17:07:33 +0200   In the UK we have two systems: The system in England and Wales follows the National Curriculum which sets out the science to be covered from age 5 to age 16. From age 5 to age 11 pupils are in primary school and taught science typically 1 hour per week. From age 11 to 14 pupils in secondary school are typically taught science (biology chemistry and physics) for 3 hours per week. From age 14 to 16 in secondary school the majority of pupils take a course in science (generally known as dual science) for 4/5 hours per week. Some will take individual courses in biology, chemistry and physics in 5/6 hours per week (these are often the most able pupils who need to cover about one third more than those taking 'science'). Finally some may take a course in 'single science‘ which is half of the dual science and contains equal measures of biology, chemistry and physics, this is generally about 3 hours per week. Single science is taken by either the less able or pupils who are outstanding in, for example, music or languages to allow more curriculum time for their other studies. Similar systems are in place in both Ireland and Scotland - however the detailed content does differ. Hope this helps Gren Wielka Brytania

Francja

Izabel Martin (Würzburg)

Izabel Martin (FU Berlin, Chemie)

Liceo-ginnasio

Belgia

Podsumowanie Włochy 5+3+5 RFN 4+9 (6+3) Belgia 6+6 (4+2) Francja 6+4+2 (+2!) Polska ? ex-NRD 10+2 ex-ZSRR 10+0

Od ogółu do szczegółu

Zróżnicowanie szkół

Wydatki w GNP

Zatrudnienie w szkolnictwie

Zarobki w szkolnictwie

System polski 1. Wyłączność instytucji szkoły od wieku 7 lat 2. Liceum trzyletnie 3. Niskie zróżnicowanie ≈ Szwecja   4. Niskie nakłady

Proponowane rozwiązania (1) “- Cudu! - Cudu!” Jak jarmużu bedłki, tak lud pragnie cudu K.I. Gałczyński

Zasoby a cele makrospołeczne Wielka Brytania, 59 mln, nie ma problemu w rekrutacji HT tj. możliwy brain-drain RFN 89 mln, intensywna gospodarka przem., autarchia, tj. wysoki poziom inżynieryjno- naukowy Francja ekspansywna gospodarka przemysłowo-handlowa, elity naukowo- przemyłowe Włochy 58 mln, znaczne zasoby kulturowe (>40%)

System edukacyjny a cele makrospołeczne Włochy 5+3+5 RFN 4+9 Francja 6+4+(2+2!) -------- Polska 6+3+3 China Peoples Republic 6+3+3 (+ korepetycje prywatne = “długi kurs przygotowawczy”) --------- ex-NRD 10+2 ex-ZSRR 10+0

“Reforma szkolna” “Ta reforma była najgłupsza, jaką można sobie tylko wyobrazić. Katorga dla nauczyciela, głupota z punktu widzenia ucznia, stres dla wszystkich” Nauczycielka mianowana z 20 letnim stażem, Gimnazjum Publiczne w woj. warszawskim, v-ce dyrektor. (wrzesień 2005)

“Reforma szkolna” Niestety, nowy system edukacyjny w Polsce, z decydującymi szczeblami 2x3 de facto uniemożliwi realizację długich kulturotwòrczych cykli programowych - matematyki, historii czy łaciny. Likwidację czteroletniego liceum, należy uznać za główny mankament nowego systemu edukacyjnego. GK adresat: przewodniczący Konferencji Rektoròw Akademickich Szkół Polskich styczeń 2002

  “Uratować liceum” Tak! Reforma Handkego, podobnie jak dwie inne (za wyjątkiem reformy emerytur) była najgorszą z możliwych. I to nie wina żadnej z „ekip”. Pisałem cztery lata temu w „Głosie Slupskim”: - „Naród za reformami jakby w amoku!” Ale, o ile o zlikwidowaniu kas chorych zaczyna się mówić („Wprost” z 10.10) a powiaty obwinia się zapaść finansową państwa, to opory przed głupią reformą oświatową nadal są nikłe. Widocznie nauczyciele uważają, że skoro „mądrzy ludzie tak wymyślili a na Zachodzie tak jest - to widać tak być musi”. Tak!, we Włoszech kasy chorych były - jeszcze w latach sześćdziesiątych, a powiaty wymierają powoli do dziś. 18/10/2001

  “Uratować liceum” Tak! Reforma Handkego, podobnie jak dwie inne (za wyjątkiem reformy emerytur) była najgorszą z możliwych. I to nie wina żadnej z „ekip”. Pisałem cztery lata temu w „Głosie Slupskim”: - „Naród za reformami jakby w amoku!” Ale, o ile o zlikwidowaniu kas chorych zaczyna się mówić („Wprost” z 10.10) a powiaty obwinia się zapaść finansową państwa, to opory przed głupią reformą oświatową nadal są nikłe. Widocznie nauczyciele uważają, że skoro „mądrzy ludzie tak wymyślili a na Zachodzie tak jest - to widać tak być musi”. Tak!, we Włoszech kasy chorych były - jeszcze w latach sześćdziesiątych, a powiaty wymierają powoli do dziś. 18/10/2001

T.W. 15/10/1997

Reforma reformy? “Najgorszą rzeczą jaką można zrobić, to próbować reformować nieudane reformy” Prof. Lev Pitejewskij

“Mała” reforma w wieku 6 lat “idzie się” do szkoły liceum trwa 4 lata treści gimnazjum bez zmian nieco więcej pracy (zmiana programu) tylko w 1 i 2 klasie - “normalne” Liceum

P.S. pomoce dla nauczyciela (6) wystawy wypożyczalnie multimedia laboratoria środowiskowe ścieżki dydaktyczne podręczniki multimedialne Uwaga: inne przykłady na stronie PAP

Ratunek? wysoki poziom moralny, dogłębna znajomość przedmiotu poczucie odpowiedzialności …polskiego nauczyciela póki co!

Streszczenie Polski system szkolny jest nieadekwatny: w swej strukturze przypomina system szwedzki i angielski 3. ale w Szwecji i Anglii nakłady na szkolnictwo są najwyższe w Europie, w Polsce najniższe 4. Proponuje sie “małą” reformę w Polsce: obowiązek szkolny od 6 lat i liceum czteroletnie, 5. a nauczanie fizyki pozostaje pochodną całości systemu http://modern.pap.edu.pl

Status nauczyciela filozofii Do promowania z pożytkiem około nauk wyzwolonych i umiejetności najbardziej przeszkadzało, ze tę facultatum uważano jako najniższą od trzech innych, mniej jeszcze w tej mierze szkodziła sama opinia, więcej nierówne oczywiście straty. Zawsze nauczyciel filozofii był ubogi i jeżeli chciał przejść do miernego przynajmniej sposobu życia, musiał filozofią lub matematykę porzucić, a udać się do teologii lub prawa.   Hugo Kołłątaj, Stan Oświecenia w Polsce (1750-1764)