System kształcenia nauczycieli w Polsce Каминьска Малгожата доктор гуманитарных наук в области педагогики адъюнкт Педагогический факультет Высшая школа им. Павла Влодковица в г. Плоцке
Proces Boloński (1999) – Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego (wzrost prestiżu szkolnictwa wyższego) System kształcenia opartego na dwóch (studia licencjackie i magisterskie) / trzech (studia doktoranckie) poziomach kształcenia Przejrzyste i porównywalne systemy stopni oraz wdrożenie Suplementu do Dyplomu System punktów kredytowych (ECTS – European Credit Transfer System) Mobilność studentów, nauczycieli akademickich, naukowców Współpraca w zakresie zwiększenia poziomu jakości szkolnictwa wyższego
Kształcenie wstępne (formalne) nauczycieli w Europie Modele kształcenia Model równoległy Model etapowy
W Polsce – model równoległy Przygotowanie pedagogiczne (teoretyczne i praktyczne) – średnio rok kształcenia Przygotowanie przedmiotowe (merytoryczne) Kształcenie nauczyciela
W Polsce – model równoległy Praktyki szkolne - odbywane w rzeczywistym środowisku pracy. Zazwyczaj trwają nie dłużej niż kilka tygodni. Są nadzorowane przez wyznaczonego nauczyciela i podlegają okresowej ocenie przez nauczycieli zatrudnionych w uczelni
Poziomy kształcenia studia I stopnia - co najmniej 3 lata, tytuł zawodowy licencjata studia II stopnia - 2 lata, tytuł zawodowy magistra studia III stopnia (doktoranckie) - 4 lata, stopień naukowy doktora
Profile kształcenia Akademicki - ogólny Praktyczny