DOPASOWANIE DO PRACY I ORGANIZACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia w zarządzaniu
Advertisements

Psychologia w zarządzaniu
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
Opiekun osób starszych
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Aktywny RODZIC.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Struktura kanałów marketingowych
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
Sylabusy.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Moje szczęście.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Psychologia w zarządzaniu
Prezentacja informacji w biznesie
Metody radzenia sobie ze stresem
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Współczesne kierunki polityki społecznej
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Zapis prezentacji:

DOPASOWANIE DO PRACY I ORGANIZACJI

PSYCHOLOGIA PRACY Najważniejsze pytania - jak osiągnąć?: Skuteczność indywidualnego działania pracownika Wysokie wyniki przy minimalizacji kosztów (zmniejszony wysiłek, najłatwiejszy sposób, najkrótszy czas) Bezpieczeństwo w pracy (fizyczne i psychologiczne) Zadowolenie z pracy i poczucie jej wysokiej jakości (sukcesu) Klasyczne ujęcia: Przystosowanie człowieka do pracy Psychologia stosunków międzyludzkich Dostosowanie pracy do człowieka Współczesne ujęcia: Podejście interakcyjne/transakcyjne - dopasowanie człowiek-praca

PSYCHOLOGIA ORGANIZACJI Analiza wpływu wszystkich podsystemów organizacji na zachowania pracownicze „Zachowania organizacyjne” – kluczowe pojęcie System zachowań i działań związanych z wykonywaniem przez ludzi zadań pracy oraz osiąganiem celów organizacji Ma zastosowanie głównie w procesie kierowania ludźmi Elementy organizacji jako systemu społecznego Role Normy Władza Klimat organizacyjny Dopasowanie człowiek-organizacja

PRACA (wg A. JACHNIS) Świadoma i intencjonalna aktywność ludzi; Ma charakter przekształcania rzeczywistości, pokonywania przeszkód i rozwiązywania problemów (łączy się z wysiłkiem); Wiąże się z zaspokajaniem potrzeb różnych „interesariuszy” (pracowników, pracodawców, organizacji, klientów, społeczeństwa i jego grup); Jest zespołem zorganizowanych społecznie czynności, wykonywanych zazwyczaj w ramach instytucji i organizacji; Jej skutkiem jest powstanie dóbr materialnych oraz wartości, które mają społeczną doniosłość; Konkretna praca wykonywana przez jednostkę nadaje jej miejsce w strukturze społecznej i decyduje o szczeblu w hierarchii (np. prestiżu); Stanowi podstawę złożonej sieci relacji międzyludzkich; Za pracę przynależy ekwiwalent w postaci wynagrodzenia (płacy).

PRACA A WARTOŚCI Praca jako jedna z podstawowych, powszechnych aktywności, silnie angażująca zasoby jednostek, związana z wartościami (Borkowska 2012, Bajcar, Borkowska, Czerw, Gąsiorowska, 2011; Boski, 2010; Hofstede, Hofstede, 2007; Paszowska-Rogacz, 2003; Zalewska, 2001). Ważne miejsce pracy w wielu orientacjach moralnych (Boski, 2010; Kozioł, 2002): instrumentalne podejście jednostki do pracy, dla której stanowi ona przede wszystkim źródło dochodów i środek do zaspokojenia podstawowych potrzeb; podejście autoteliczne zwraca uwagę na wartość pracy jako takiej i możliwość samorozwoju jednostek dzięki niej; zintegrowane podejście obu ww perspektyw - praca jest środkiem osiągania korzyści materialnych, jak i celem samym w sobie.

PRACA JAKO WARTOŚĆ Praca jako wartość sama w sobie vs wartość instrumentalna wobec innych wartości (dane m.in. Z raportów CBOS i Diagnozy Społecznej); praca jako 4. w rankingu, po szczęściu rodzinnym dobrym zdrowiu i uczciwym życiu. Polacy, choć cenią pracę jako wartość, prawdopodobnie jednak nie traktują jej jako wartości samej w sobie, ale uznają za najważniejszy środek do realizowania innych wartości (dobrobytu i dobrostanu rodziny, uzyskania akceptacji społecznej i szacunku, zrealizowania potrzeb społecznych). Wyraźny jest też trend obniżania się znaczenia wartości materialnych (pieniędzy) a wzrastania pracy (od 2003 wyraźna, wrastająca przewaga pracy). Badania nad przekraczaniem norm (CBOS 2013) – najbardziej negatywnie ocenianie/najbardziej nieetyczne są zachowania związane z pracą: przyjmowanie łapówek i wykorzystywanie pracownika przez pracodawcę. Są ocenianie gorzej, niż zdradzanie współmałżonka, czy bicie dzieci.

Model wymagania-zasoby pracy (J D-R Model) wg Bakkera i Demerouti cechy pracy i jej organizacji, które wymagają naszego wysiłku (fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego) i ponosimy w związku z nimi wyraźne koszty ZASOBY: fizyczne, psychologiczne, społeczne i organizacyjne aspekty pracy, które zapewniają osiąganie celów zawodowych pomimo ponoszonych kosztów

PRZYKŁADOWE SKŁADNIKI WYMAGAŃ I ZASOBÓW Wymagania Wymagania psycho-fizjologiczne wykonywanych zadań Konflikt ról zawodowych, niejednoznaczność roli Brak wpływu na wykonywaną pracę Odpowiedzialność finansowa, za innych Zasoby Pozytywne relacje między współpracownikami, współpraca Prawidłowa, otwarta polityka informacyjna Wspierający bezpośredni przełożony Możliwość rozwoju zawodowego

Modele dopasowania do pracy (P-J Fit) dopasowania do organizacji (P-O Fit) PERSON-JOB FIT: Predyspozycje pracownika a wymagania pracy – perspektywa poradnictwa zawodowego, ergonomii, psychologii pracy PERSON-ORGANIZATION FIT: Predyspozycje pracownika a wymagania organizacji – perspektywa zarządzania zasobami ludzkimi, kultury organizacyjnej, psychologii organizacji

MODEL DOBROSTANU PRACOWNICZEGO (CZERW, 2017) Cechy zawodu/roli zawodowej Cechy pracownika Dopasowanie człowiek- praca Dopasowanie człowiek- organizacja Subiektywne konsekwencje Organizacyjne konsekwencje Pracowniczy dobrostan Cechy organizacji

DOPASOWANIE CZŁOWIEKA DO PRACY Predyspozycje Cechy fizyczne Zdolności (uzdolnienia, talenty) Cechy temperamentu i osobowości Kompetencje zawodowe Preferencje, zainteresowania zawodowe

KOMPETENCJE Na kompetencje składają się następujące elementy (Spencer i inni, 1990; za: Armstrong, 2000, s. 244) Motywy – ukierunkowanie zachowania Cechy – psychologiczne predyspozycje do określonego sposobu zachowania (np. samokontrola, odporność na stres, itp.) Samoocena – postawy i wartości danej osoby Wiedza merytoryczna – potwierdzona lub nie świadectwami, dyplomami, itp. Umiejętności poznawcze i behawioralne – ukryte (np. sposób rozumowania) lub obserwowalne ( aktywne słuchanie)

PREFERENCJE (HOLLAND) Wybór zawodu i drogi kariery zawodowej stanowi bardzo ważny aspekt rozwoju osobowości człowieka 6 typów podstawowych preferencji zawodowych oraz analogiczne do nich typy środowisk zawodowych (rodzajów organizacji), w obrębie których dominują określone osobowości, style zachowania i rozwiązywania problemów oraz oferowane możliwości rozwoju. Ludzie poszukują takich środowisk, które umożliwią im jak najwyższy poziom wykorzystania ich możliwości i preferencji (zdolności, kompetencji, postaw) oraz realizację określonych wartości i ról społecznych Realistyczne (technika) Konwenc-jonalne (biznes – operacje) Przedsiębiorcze (biznes - kontakt) Społeczne (usługi społeczne) Artystyczne (sztuka) Badawcze (nauka)

Zainteresowania Klasyczne teorie zainteresowań zawodowych – Parsonsa, Ginzberga, Roe, Supera, Predigera Zainteresowania wyrażają się względnie stałym i częstym zorientowaniem uwagi dowolnej i mimowolnej podmiotu na określone kategorie obiektów, czynności, stanów lub sytuacji Złożoność i niejednorodność pojęcia zainteresowań Zainteresowania a preferencje i kompetencje

Zainteresowania zawodowe MODEL UWARUNKOWAŃ I PRZEJAWÓW ZAINTERESOWAŃ (Bajcar, Borkowska, Czerw, Gąsiorowska, Nosal) Czynniki środowiskowe genetyczne Czynniki związane z obrazem siebie Zainteresowania zawodowe zachowania preferencje emocje postrzegane umiejętności

RODZAJE ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH Artystyczne Badawcze Handlowe Komunikacyjne Konwencjonalne Mechaniczne Opiekuńcze Perswazyjne Przedsiębiorcze Realistyczne Społeczne

PRZYKŁAD – PROFIL INDYWIDUALNY (MĘŻCZYŹNI, KZZ-D) 17

PRZYKŁAD – PROFIL INDYWIDUALNY (MĘŻCZYŹNI, KZZ-D)