System ochrony prawnej UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Akt administracyjny.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 6 UPE/
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 54 UPE/
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Generacje praw człowieka
dr Aleksandra Sołtysińska
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
OCHRONA PRAWNA W PRAWIE MIĘDZYNARODOWYM I WSPÓLNOTOWYM
Struktura i zakres kognicji
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Sprawa podatkowa.
Dlaczego warto lobbować w UE ? NEMO Consulting.
System aktów prawodawczych
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Trybunał Konstytucyjny
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Mgr Robert Drożdż Zawieranie i wykonywanie umów. Forma czynności prawnych – rygory niezachowania formy Rygor dowodowy – ad probationem (art. 73 § 1 i.
Odpowiedzialność administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
Rola Trybunału i Sadu Unii Europejskiej w kontroli administracji unijnej Warszawa, WPiA UW, 13 kwietnia 2016 Katarzyna Szychowska Référendaire au Tribunal.
SKARGA O STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI AKTU INSTYTUCJI LUB ORGANU Artykuł 263 (dawny artykuł 230 TWE)
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Sankcje wadliwych czynności prawnych
System aktów prawodawczych
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Trybunał Konstytucyjny
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Sądy Administracyjne w Polsce
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Sądy Administracyjne w Polsce
Ochrona baz danych.
SKARGA KASCYJNA.
Pytanie prejudycjalne art. 267 TFUE
SKARGA O STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI AKTU INSTYTUCJI LUB ORGANU
Ochrona prawna w UE.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Porozumienia procesowe
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Apelacja cywilna.
Stosowanie praw UE.
Zapis prezentacji:

System ochrony prawnej UE opr. Michał Małaszkiewicz Katedra Prawa Międynarodowego i Europejskiego UWr

Rodzaje postępowań sporne i niesporne sporne: skarga przeciwko państwu członkowskiemu skarga na nieważność aktu prawa UE skarga na bezczynność UE skarga odszkodowawcza przeciwko UE niesporne: postępowanie prejudycjalne postępowanie w sprawie opinii o zgodności przewidywanej umowy międzynarodowej z Traktatami funkcje postępowań: kontrola działania (we wszystkich postaciach) instytucji i państw członkowskich przez instytucje (ew. organy), państwa członkowskie lub jednostki zachowanie jednolitości prawa UE

Skarga przeciwko państwu członkowskiemu z tytułu uchybienia zobowiązaniom podmioty legitymowane do zainicjowania: KE, inne państwo członkowskie 3 etapy: nieformalne postępowanie wyjaśniające formalne postępowanie wyjaśniające ( wezwanie do usunięcia uchybienia i opcjonalnie: uzasadniona opinia) postępowanie sądowe wyłączenie odpowiedzialności państwa wyrok skutki niewykonania wyroku: ryczałtowa lub okresowa kara pieniężna

Skarga o stwierdzenie nieważności aktu UE Akty podlegające zaskarżeniu: akty ustawodawcze akty inne niż zalecenia i opinie ( KE, RUE, EBC)= akty nieustawodawcze- rozporządzenia, dyrektywy, decyzje + akty sui generis akty zmierzające do wywarcia skutków prawnych wobec podmiotów trzecich nie podlegają zaskarżeniu: co do zasady- akty pośrednie ( przygotowawcze) akty prawa pierwotnego akty państw członkowskich akty wewnętrzne organów UE porozumienia między organami nie wywołujące skutków prawnych

Podmioty legitymowane do złożenia skargi uprzywilejowane: państwa członkowskie, RUE, KE i PE- pełna legitymacja podmioty półuprzywilejowane: EBC, KR, TO- w ramach swoich prerogatyw podmioty nieuprzywilejowane: jednostki ( of, op)- konieczność wskazania locu standi- interes prawny. Są to sytuacje kiedy: 1) jednostka jest adresatem aktu lub 2) akt dotyczy jej w sposób : bezpośredni -bez pośrednictwa aktu wykonawczego, chyba że państwa nie miały swobody działania. Także wtedy, kiedy pomimo swobody nie ma wątpliwości, jak postąpi państwo indywidualny- test Plaumana 3) t.zw. akty regulacyjne dotyczące jednostki bezpośrednio, nie wymagające środków wykonawczych

Przesłanki nieważności aktu UE brak kompetencji: uwzględniany z urzędu, ocena czy akt został podjęty w obszarze należącym do kompetencji UE, czy nie naruszono kompetencji innych Instytucji, czy nie została wybrana zła podstawa prawna naruszenie istotnych wymogów proceduralnych uwzględniany z urzędu, przykładowo: brak spełnienia wymogu konsultacji, wymogu opinii, niewłaściwa procedura, brak uzasadnienia, nieopublikowanie, brak podania podstawy prawnej naruszenie Traktatów lub jakiejkolwiek reguły prawnej związanej z ich stosowaniem badane wyłącznie na wniosek strony nadużycie władzy badane wyłącznie na wniosek strony, wykorzystanie przez Instytucję kompetencji w celu obejścia prawa

Skutki orzeczenia co do zasady zaskarżony akt jest nieważny ex tunc ze skutkiem erga omnes TSUE może orzec o częściowej nieważności oraz orzec jakie skutki aktu będą uważane za ostateczne nieważność może być ograniczona tylko do niektórych podmiotów Instytucje obowiązane są do podjęcia odpowiednich środków w rozsądnym terminie

Zarzut niezgodności z prawem aktu UE zastosowanie: postępowanie o stwierdzenie nieważności dotyczące innego aktu skarga odszkodowawcza skarga na bezczynność tylko akty o zasięgu ogólnym nie jest możliwe powołanie się na zarzut jeżeli strona miała możliwość wystąpienia ze skargą o stwierdzenie nieważności ( 2 miesięczny termin na wniesienie skargi od momentu ogłoszenia aktu) skutek: tylko w konkretnej sprawie

Skarga na bezczynność przeciwko: PE, RE, RUE, EBC, KE, organy i jednostki organizacyjne UE podmioty uprzywilejowane: państwa członkowskie i Instytucje podmioty nieuprzywilejowane: of/op- locus standi co do zasady wiążące i podlegające kontroli w trybie skargi o stwierdzenie nieważności zasada jedności- wyjątkowo: akty przygotowawcze TSUE dopuszcza skargi jednostki na bezczynność jeżeli dopuściłby skargę na nieważność spornego aktu obowiązek wezwania organu do działania skutki: obowiązek wydania aktu, nie może przesądzać formy ani treści aktu

Skarga odszkodowawcza odpowiedzialność umowna/ delitkowa odpowiedzialność umowna: właściwość sądów krajowych- na podstawie prawa właściwego dla danej umowy, TSUE może orzekać na podstawie klauzuli arbitrażowej odpowiedzialność deliktowa: odpowiedzialność UE za działania Instytucji, organów, pracowników UE przesłanki: bezprawność rzeczywisty charakter szkody związek przyczynowy odpowiedzialność za akty administracyjne- wymagany stopień bezprawności jest zależny od stopnia uznania odpowiedzialność w przypadku braku bezprawności teoretycznie możliwa odpowiedzialność za akty prawodawcze odpowiedzialność za pracowników- zachowanie przy wykonywaniu funkcji kwestia rozgraniczenia odpowiedzialności UE i państw członkowskic

Odesłanie prejudycjalne cel- orzeczenie przez TSUE o: wykładni Traktatów ważności i wykładni aktów prawa wtórnego uprawnienie/ obowiązek sądu państwa członkowskiego pojęcie sądu państwa członkowskiego: stosowanie prawa- orzekanie na podstawie ustawy charakter stały obligatoryjny charakter jurysdykcji kontradyktoryjność postępowania niezawisłość, niezależność

Obowiązek sądu i treść pytania prejudycjalnego treść pytania określa sąd państwa członkowskiego, zgodnie z krajowymi przepisami postępowania, TSUE stwierdza, czy wydanie orzeczenia jest dopuszczalne ( orzecznictwo i nota informacyjna) TSUE odmawia jedynie w wyjątkowych sytuacjach co do zasady uprawnienie- obowiązek sądu którego orzeczenie nie podlega zaskarżeniu jeżeli odwołanie się do prawa UE jest konieczne w celu rozstrzygnięcia sporu- rzeczywiście wpłynęłaby na rozstrzygnięcie określone faktyczne i prawne ramy problemu po wysłuchaniu obu stron ograniczenia obowiązku: acte clair/ acte eclaire

Skutki orzeczenia wiąże sąd który zadał pytanie i wszystkie sądy rozpatrujące sprawę w przypadku orzeczenia o nieważności- skutek tylko pomiędzy stronami sporu ( brak skutku erga omnes) znaczenie w kontekście doktryny acte eclair skutek retroaktywny możliwość ograniczenia przez TSUE skutków orzeczenia