KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach MOW Zadania dyrektora, organizacja pracy zespołów, opracowywania IPET Wydział Specjalnych Potrzeb.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWIiWR oraz NPWWR Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Akty prawne opublikowane
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Programy nauczania.
UCZEŃ OBJĘTY KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM – PRAWIDŁOWE ODCZYTYWANIE ORZECZEŃ I OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NA POTRZEBY SIO OPRACOWAŁY:
Sześciolatek idzie do szkoły
Autor: Marzenna Czarnocka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa prawna : ROZPORZĄDZENIE.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Dokumentacja przebiegu nauczania
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Szkoła Promująca Zdrowie
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dokumentacja szkolna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z SPT W NOWOGARDZIE
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Zmiany w prawie oświatowym
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty w świetle zmian prawnych i finansowych Warszawa, kwiecień 2018 r. Opracowanie: Emilia.
Konferencja dla Dyrektorów
Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Uczniowie  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w szkole i placówce oświatowej– na czym polega rzeczywiste wspieranie uczniów.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH ,,ROLA I ZADANIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH WE WSPOMAGANIU PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ I PLACÓWEK” 10 STYCZNIA 2019r., STRZELCE KRAJEŃSKIE

WSPOMAGANIE Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce, na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki.

WSPOMAGANIE Współpraca w zakresie opracowania, realizowania i modyfikowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych

Rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. Współpraca w zakresie opracowania, realizowania i modyfikowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych Podstawa prawna Rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1578). 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 07 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych ( Dz. U. z 2017 r.poz.1743).

Opracowanie i realizowanie programów Współpraca w zakresie opracowania, realizowania i modyfikowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych Opracowanie i realizowanie programów •współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; •udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.

Współpraca w zakresie opracowania, realizowania i modyfikowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych §6.ust.1.pkt.4 IPET zawiera m.in. działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi. §6.ust.4 Zespół opracowuje program(…)uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.

Współpraca w zakresie opracowania, realizowania i modyfikowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych §6.ust.8.pkt.1 w spotkaniu zespołu mogą także uczestniczyć na wniosek dyrektora(…)przedstawiciel poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej(…). §6.ust.9 Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji dokonuje się w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego § 13. ust.2 określa zawartość orzeczenia tj. diagnoza funkcjonowania dziecka z podkreśleniem jego mocnych stron, i uzdolnień, potencjału; współwystępujących w środowisku barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie; zalecane warunki i formy wsparcia; cele rozwojowe i terapeutyczne; wszystkie możliwe formy kształcenia specjalnego poczynając od najkorzystniejszej;

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 6) wskazanie zajęć realizowanych indywidualnie lub w grupie do 5 osób; 7) działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu szkoły; 8) działania wspierające rodziców ucznia; 9) niezbędny w procesie kształcenia sprzęt specjalistyczny; 10) sposoby oceny efektów działań podjętych przez szkołę w celu realizacji zaleceń.

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Podstawa prawna 1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przegotowania przedszkolnego dzieci indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U z 2017 r. poz. 1616). 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 07 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych ( Dz. U. z 2017 r.poz.1743)

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży § 1. …dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, szkoły. § 5. …zajęcia prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym… § 10. ust.4 … uczniowie objęci indywidualnym nauczaniem uczestniczą w formach o których mowa w ust. 3 ( zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, uroczystości, imprezy, wybrane zajęcia edukacyjne) w zajęciach rewalidacyjnych, z zakresu doradztwa zawodowego lub formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej poza tygodniowym wymiarem godzin zajęć.

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży § 11. Na wniosek rodzica (…) na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia uległ czasowej poprawie(…) dyrektor szkoły zawiesza organizację indywidualnego nauczania na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim. § 12. Na wniosek rodzica (…) na podstawie załączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do szkoły, dyrektor zaprzestaje organizacji indywidualnego nauczania oraz powiadamia o tym poradnię, w której działa zespół, który wydał orzeczenie…

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży . § 6.ust.5 Do wniosku (…)dołącza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia wydane przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki medycznej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego. § 14.ust. 2 Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego powinno zawierać : ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka wynikające z przebiegu choroby; okres, w jakim zachodzi potrzeba indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego; zalecane formy wsparcia; warunki rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka; cele terapeutyczne i rozwojowe;

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży § 15.ust. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania powinno zawierać: 1) ograniczenia w funkcjonowaniu ucznia wynikające z przebiegu choroby; 2) okres, w jakim zachodzi potrzeba indywidualnego nauczania; 3) zalecane warunki i formy wsparcia; 4) warunki rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia; 5) cele rozwojowe i terapeutyczne 6) zalecane formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej; 7) w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenia zawodowe – możliwość dalszego kształcenia w zawodzie i warunki realizacji praktycznej nauki zawodu. Wyżej wymienione orzeczenia wydaje się na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Diagnoza w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania ma określić ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka/ucznia uwarunkowane i wynikające z przebiegu choroby. •Zalecenia w tym typie orzeczenia muszą określać takie formy wsparcia, które uwzględniają przede wszystkim indywidualne potrzeby rozwojowe, potencjał dziecka i jego mocne strony wraz z uzasadnieniem. •Położenie nacisku na takie działania szkoły, które zapewnią i będą sprzyjały integracji dziecka ze środowiskiem szkolnym i ułatwią dziecku powrót do szkoły. •Określenie celów rozwojowych i terapeutycznych w zależności od potrzeb ucznia , które mają być osiągane w trakcie zajęć edukacyjnych w indywidualnym nauczaniu oraz w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznych, również dla rodziców ucznia w zależności od ich potrzeb.

Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzież •Tylko na mocy prawidłowego zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza specjalistę w oparciu o dokumentację medyczną, zawierającego przewidywany okres nie krótszy jednak niż 30 dni oraz zawierającego rozpoznanie choroby zgodnie z obowiązującą klasyfikacją ICD wraz z opisaniem ograniczeń w funkcjonowaniu ucznia wynikających z przebiegu choroby wnioskodawca może ubiegać się o orzeczenie do indywidualnego nauczania.

Opinia o potrzebie objęcia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia

Opinia w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia Przed wydaniem opinii publiczna poradnia we współpracy z przedszkolem lub szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole lub szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Opinia w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia Wnioskowanie do poradni o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. W przypadku gdy z wniosków będących wynikiem oceny efektywności pomocy wynika, że mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia w przedszkolu, szkole lub placówce, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.

Opinia w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia Ścieżka nie jest formą zastępczą indywidualnego nauczania na terenie szkoły. • Przed podjęciem decyzji w szkole i przez rodziców o wystąpienie do poradni z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie zindywidualizowanej ścieżce kształcenia muszą być opisane efekty udzielanej dotychczas w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Orzeczenia do kształcenia specjalnego

Orzeczenia do kształcenia specjalnego Orzeczenia do kształcenia specjalnego wydawane są przez zespoły orzekające z uwagi na niepełnosprawności dzieci: niesłyszące, słabo słyszące, niewidome, słabo widzące, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu: lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem w tym z Zespołem Aspergera. •Dla uczniów z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym oraz dla uczniów niedostosowanych społecznie.

Najważniejsze zmiany • Zawartość orzeczenia – zmiana podejścia do diagnozy, która zgodnie z założeniami ICF ma być funkcjonalna a więc skupia się na opisie funkcjonowania ucznia w najważniejszych obszarach życia ucznia w szkole i jego środowisku, wskazuje jego mocne strony jako potencjał rozwojowy oraz opisie barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie. •Zmiany w podejściu do zaleceń, które oprócz określenia warunków i form wsparcia aby uczeń mógł rozwijać swój potencjał muszą zwracać uwagę na takie aspekty życia ucznia jak jego aktywność i uczestniczenie w społeczności szkolnej. Położenie nacisku na rozwój emocjonalno -społeczny . •W drugim punkcie zaleceń konieczność określenia celów rozwojowych i terapeutycznych jest konsekwencją diagnozy funkcjonalnej, która w modelu biopsychospołecznym służy przede wszystkim planowaniu interwencji i wsparcia.

Waga zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego •Zalecenia sformułowane w orzeczeniu do kształcenia specjalnego są podstawą do przygotowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. •Zespół, który opracowuje IPET także dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i może poszerzyć zakres wspomagania ucznia ze SPE. •Aby dokonywać koniecznej korekty wspomagania ucznia z orzeczeniem w trakcie jego ważności sformułowano ostatni punkt zaleceń w druku orzeczenia mówiący o konieczności określenia sposobu dokonywania oceny efektów działań podjętych przez szkołę w celu realizacji zaleceń. Daje to możliwość wpływania na przebieg wspomagania ucznia z orzeczeniem a wpływ na to mogą mieć rodzice, nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem oraz poradnia.

Informowanie rodziców uczniów o możliwych formach wsparcia psychologiczno - pedagogicznego Informacje, które rodzice powinni uzyskać przed wydaniem opinii, orzeczenia: - niepełnosprawność ucznia nie jest powodem do obejmowania go indywidualnym nauczaniem; uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może mieć prowadzone indywidualne zajęcia w szkole na podstawie IPET; uczeń, który może uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie może realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i wymaga dostosowania organizacji procesu nauczania do jego specjalnych potrzeb edukacyjnych może zostać objęty zindywidualizowaną ścieżką kształcenia; zajęcia indywidualnego nauczania organizowane są w domu ucznia; w indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły; w przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe, dyrektor szkoły określa sposób realizacji zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.

Dziękuję za uwagę