marcin Kopczyński, konsultant PODN Zmiany w Ustawie Karta Nauczyciela. Nowa podstawa programowa dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia. Spotkanie sieci współpracy marcin Kopczyński, konsultant PODN
OCENA PRACY Obowiązkowa co trzy lata pracy w szkole od dnia nadania stopnia awansu zawodowego Ocena po zakończonym stażu Na podstawie kryteriów określonych rozporządzeniem MEN Na podstawie regulaminu określającego wskaźniki oceny pracy przygotowanego przez dyrektora szkoły (ustalenie poziomu spełniania poszczególnych kryteriów) Rozszerzenie skali ocen: wyróżniająca, bardzo dobra, dobra, negatywna Kontraktowych i mianowanych ocenia się po raz pierwszy do 31 sierpnia 2021, chyba, że rozpocznie awans, to po stażu Dyplomowanych, którzy 1 września 2018 maja co najmniej 3 lata pracy od uzyskania awansu będą ocenieni po raz pierwszy na nowych zasadach do 30 czerwca 2020
AWANS Na kontraktowego - zdanie egzaminu Na mianowanego - zdanie egzaminu Na dyplomowanego - uzyskanie akceptacji Wydłużenie stażu – stażysta 1 rok i 9 miesięcy,
ZATRUDNIANIE
Począwszy od roku szkolnego 2019/2020 wprowadzona zostanie nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia w oddziałach dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej oraz dla szkoły policealnej. W roku szkolnym 2019/2020 naukę w branżowej szkole I stopnia rozpoczną pierwsi absolwenci ośmioletniej szkoły podstawowej. Projekt rozporządzenia przewiduje dla nich nową podstawę programową kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia będzie wdrażana sukcesywnie począwszy od roku szkolnego 2019/2020 w klasach I, a w następnych latach w kolejnych klasach tej szkoły. W pozostałych klasach branżowej szkoły I stopnia w oddziałach dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum będzie realizowana dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego tj. w roku szkolnym: 2019/2020 w klasach I, II i III 2020/2021 w klasach II i III 2021/2022 w klasach III
Od 2020/2021 nowa podstawa dla branżowej szkoły II stopnia Od roku szkolnego 2019/2020 nowa podstawa dla 4-letniego LO i 5-letniego technikum. Podstawa określa zestaw celów kształcenia, treści nauczania opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dot. wiedzy i umiejętności. Co nowego? Powrót do spiralnego układu treści – powtarzanie i utrwalanie Wprowadzenie korelacji międzyprzedmiotowej Szersze uwzględnienie TIK Rozwijanie pracy zespołowej, grupowe rozwiązywanie problemów, realizacja projektów
Ogólny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych czteroletnie liceum ogólnokształcące dla młodzieży – 123 godzin pięcioletnie technikum – 171 godzin szkoła branżowa II stopnia dla absolwentów szkoły branżowej I stopnia po gimnazjum – 59 godzin szkoła branżowa II stopnia dla absolwentów szkoły branżowej I stopnia po ośmioletniej szkole podstawowej – 68 godzin Należy pamiętać, że w latach szkolnych: 2017/2018–2021/2022 – w klasach dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego 2017/2018–2022/2023 – w klasach dotychczasowego czteroletniego technikum 2017/2018–2019/2020 – w klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego dla tych szkół, określoną w rozporządzeniu MEN z 27 sierpnia 2012 r.
Liczba godzin obowiązkowych zajęć 1) W liceach ogólnokształcących i technikach (III etap kształcenia) został zwiększony tygodniowy wymiar godzin historii (z 2 do 8) oraz geografii, biologii, chemii i fizyki (z 1 do 4) realizowanych w zakresie podstawowym. Historia jest zaliczana do grupy przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym w wymiarze 6 godzin tygodniowo 2) W liceum ogólnokształcącym uczniowie będą mogli wybrać od 2 do 3 przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym 3) Zwiększony został wymiar godzin przeznaczonych na realizację w zakresie rozszerzonym przedmiotu wiedza o społeczeństwie do 8 godzin tygodniowo
Należy podkreślić, że: podstawa programowa – z samej swej natury – wyznacza jedynie ramy kształcenia; ramy te określone są wyłącznie przez wymagania, jakie powinien spełniać uczeń na zakończenie każdego etapu edukacyjnego; podstawa programowa nie określa „maksymalnego” poziomu – nauczyciele mogą wykraczać poza zakres wymagań określonych w podstawie programowej i dostosowywać tempo pracy i wymagania do możliwości uczniów; podstawa programowa w żaden sposób nie ogranicza nauczyciela, również jeżeli chodzi o wybór technik lub środków nauczania; dokument nie jest poradnikiem metodycznym, nie wskazuje „jedynej słusznej” drogi prowadzącej do realizacji założonych w nim celów. W szkole branżowej II stopnia po gimnazjum bez WOS
Podstawa z historii Będzie realizowana w całym cyklu nauczania Wymagania z PP nie mogą być traktowane jako zestaw tematów lekcji. Jest to rejestr zakładanych umiejętności i będą podstawa do konstruowania arkusza maturalnego Dobór metod i środków dydaktycznych powinien uwzględniać możliwości i potrzeby uczniów Zaleca się wycieczki do miejsc pamięci i muzeów oraz pozalekcyjne formy edukacji: pobyty studyjne, wymiany młodzieży, konkursy, akademie szkolne, rekonstrukcje historyczne
Treści nauczania obejmują 59 działów tematycznych, w których znajdują się wymagania z zakresu podstawowego i zakresu rozszerzonego Klasa I- starożytność – średniowiecze Klasa II – do 1815 r. Klasa III – do 1939 r. Klasa IV lub IV i V – po 1939 r.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej1) z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia