Europejski Fundusz Społeczny Plus – co nas czeka w przyszłym okresie programowania? Ekspert: Paweł Szymański Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju 30.01.2019 1
Dotychczasowe prace nad EFS+ maj 2018 r. – publikacja przez KE pakietu projektów rozporządzeń 2021+ , w tym rozporządzenia EFS+ 18 czerwca 2018 r. – stanowisko Rządu RP dot. projektu rozporządzenia EFS+ - podstawa negocjacji z KE Negocjacje na forum Rady UE w ramach grup roboczych (prezydencja austriacka w II poł. 2018 i rumuńska w I poł. 2019)
Europejski Fundusz Społeczny+ Zarządzanie dzielone Zatrudnienie, edukacja i włączenie społeczne (EFS) Europejski Fundusz Społeczny+ Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (YEI) Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) Zarządzanie bezpośrednie/ pośrednie Zatrudnienie i Innowacje społeczne (EaSI) Zdrowie (Health Programme)
Alokacja dla Polski (mld EUR)
Polski udział w budżecie polityki spójności
Budżet EFS+ w polityce spójności 100 mld EUR (w cenach bieżących) 88,6 mld EUR (w cenach stałych z 2018 r.) – zarządzanie dzielone 761 mln na komponent Zatrudnienie i Innowacje Społeczne (EaSI) 413 mln na komponent Zdrowie
Budżet EFS+ dla Polski EFS+ (zarządzanie dzielone) dla PL na 2021-2027: 12 659 mln EUR (ceny stałe 2018 r.)
Poziomy dofinansowania i programowanie Zakres wsparcia 11 celów szczegółowych (dawne priorytety inwestycyjne) 3 obszary: zatrudnienie, edukacja i włączenie społeczne + ex-FEAD
Zakres wsparcia - zatrudnienie (i) poprawa dostępu do zatrudnienia dla wszystkich osób poszukujących pracy, zwłaszcza osób młodych i długotrwale bezrobotnych, oraz dla osób biernych zawodowo, a jednocześnie promowanie samozatrudnienia i gospodarki społecznej
Zakres wsparcia - zatrudnienie (ii) modernizacja instytucji i służb rynków pracy celem oceny i przewidywania zapotrzebowania na umiejętności oraz zapewnienia terminowej i odpowiednio dopasowanej pomocy i wsparcia na rzecz dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy, zmian w karierze zawodowej i mobilności
Zakres wsparcia - zatrudnienie (iiii) wspieranie uczestnictwa kobiet w rynku pracy; lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, w tym dostępu do opieki nad dziećmi; zdrowego i dobrze przystosowanego środowiska pracy, w którym przeciwdziała się czynnikom ryzyka dla zdrowia; dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian oraz aktywnego i zdrowego starzenia się
Zakres wsparcia - edukacja (iv) poprawa jakości, efektywności i przydatności na rynku pracy systemów kształcenia i szkolenia w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności cyfrowych
Zakres wsparcia - edukacja (v) wspieranie dostępności i możliwości ukończenia dobrej jakości kształcenia i szkolenia, sprzyjających włączeniu społecznemu, na równych zasadach dla wszystkich, zwłaszcza grup defaworyzowanych, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich
Zakres wsparcia – edukacja (vi) wspieranie uczenia się przez całe życie, w szczególności elastycznych możliwości poprawy umiejętności i zmiany kwalifikacji dla wszystkich, z uwzględnieniem umiejętności cyfrowych, lepsze przewidywanie zmian i zapotrzebowania na nowe umiejętności na podstawie potrzeb rynku pracy, ułatwianie zmian kariery i promowanie mobilności zawodowej
Zakres wsparcia – włączenie społeczne (vii) wspieranie aktywnego włączenia społecznego, w tym w celu promowania równości szans i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie szans na zatrudnienie
Zakres wsparcia – włączenie społeczne (viii) wspieranie integracji społeczno-gospodarczej obywateli państw trzecich i społeczności marginalizowanych, takich jak Romowie
Zakres wsparcia – włączenie społeczne (ix) zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług; modernizacja systemów zabezpieczenia społecznego, w tym wspieranie dostępu do ochrony socjalnej; poprawa dostępności, efektywności i odporności systemów ochrony zdrowia i usług opieki długoterminowej
Zakres wsparcia – ex-FEAD (x) wspieranie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci
Zakres wsparcia – ex-FEAD (xi) przeciwdziałanie deprywacji materialnej przez udzielanie pomocy żywnościowej lub podstawowej pomocy materialnej osobom najbardziej potrzebującym, w tym przy użyciu środków towarzyszących
Zakres wsparcia – pozostałe elementy działania w zakresie innowacji i eksperymentów społecznych działania w zakresie współpracy ponadnarodowej w zarządzania pośrednim przez KE, za pośrednictwem instytucji zarządzających EFS+
Czy zakres wsparcia EFS+ będzie odpowiedzią na największe wyzwania społeczne?
Zakres wsparcia – dokumenty strategiczne Europejski Filar Praw Socjalnych jako odniesienie strategiczne dla planowania interwencji EFS+
Zakres wsparcia – dokumenty strategiczne Zwiększone powiązanie z Semestrem Europejskim i Rekomendacjami Rady UE dla PCz – jeżeli dany CSR odnosi się do PCz, to musi alokować ono określoną pulę środków EFS+ na realizację CSR w ramach minimum jednej lub kilku osi priorytetowych PO (nie określono minimalnej wartości procentowej środków)
Zakres wsparcia – postulaty PL Odrębny cel na ekonomię społeczną Wprowadzenie odpowiednika obecnego Celu Tematycznego 11 (wsparcie dla administracji publicznej i samorządowej)
Zakres wsparcia – postulaty PL Współpraca ponadnarodowa wskazana jako narzędzie wdrażania innowacji społecznych poza zarządzaniem dzielonym Doprecyzowanie zapisów dot. innowacji społecznych
Poziomy dofinansowania i programowanie Koncentracja tematyczna minimum 25% środków na obszar włączenie społeczne (bez ekonomii społecznej) (postulat PL – 20%) 10% na grupę NEET (jeżeli wskaźnik NEET dla grupy 15-29 wśród osób młodych przekroczy w PCz średnią UE) – obecnie nie dotyczy PL 2% na pomoc materialną
Poziomy dofinansowania i programowanie Zasady ogólne 70% dla regionów słabiej rozwiniętych (poniżej 75% średniej UE-27 PKB per capita) (postulat PL – 85%) 55% dla regionów przejściowych (pomiędzy 75% a 100%) (postulat PL – 65%) 40% dla regionów lepiej rozwiniętych (pow. 100% średniej) (postulat PL – 50%)
cross-financing na poziomie 10% (postulat PL – 15%) Poziomy dofinansowania i programowanie Zasady ogólne cross-financing na poziomie 10% (postulat PL – 15%) powrót do zasady n+2 (postulat PL – n+3) Zasada programowania 5+2 (postulat PL – 7 lat)
Inne postulaty PL umożliwienie finansowania w ramach projektów EFS+ niezbędnych wydatków infrastrukturalnych, jeżeli są konieczne do osiągnięcia celów społecznych lub alternatywnie – znaczne zwiększenie maksymalnych poziomów cross-financingu (np. do 30%)
Inne postulaty PL wprowadzenie rozwiązań w zakresie udzielania małych grantów (projekty parasolowe) – utrudnienie we wdrażaniu projektów EFS+ w ramach projektów EFS uczestnicy (w tym osoby fizyczne i przedsiębiorstwa) otrzymują środki finansowe na określone cele (np. stypendia) = konieczność uznawania ich za beneficjentów (obciążenie administracyjne, obowiązki monitoringowe i sprawozdawcze itd.)
Czy więcej infrastruktury społecznej z EFS+ jest potrzebne? Czy bez projektów grantowych wdrażanie EFS+ będzie możliwe?
Poziomy dofinansowania i programowanie Warunki podstawowe warunki podstawowe (enabling conditions) (dawne ex-ante) – muszą być spełnione przez cały okres programowania (spełnianie monitoruje Komitet Monitorujący) niespełnienie warunków uniemożliwia rozliczanie danych wydatków we wnioskach o płatność funkcjonowanie strategii dotyczących: równouprawnienia płci, edukacji i szkoleń, włączenia społecznego i ograniczania ubóstwa, integracji Romów oraz obszaru zdrowia
Poziomy dofinansowania i programowanie Wskaźniki Znaczące zmniejszenie liczby obligatoryjnych wskaźników produktu (wiek, płeć, status na rynku pracy, wykształcenie) Umożliwienie monitorowania niektórych wskaźników produktu na podstawie „wiarygodnych” szacunków: niepełnosprawność, obywatele państw trzecich, mniejszości, osoby obcego pochodzenia, osoby z obszarów wiejskich, osoby bezdomne
Poziomy dofinansowania i programowanie Wskaźniki Mniejsza liczba wskaźników rezultatu (4 bezpośrednie i 2 długoterminowe) – rezultaty mierzone „jeśli to możliwe” Sprawozdawczość do KE – 6 raz w roku
Co dalej? Kompromis w sprawie pakietu rozporządzeń – jesień 2019? Kolejne prezydencje: rumuńska – fińska – chorwacka – niemiecka Projekt Umowy Partnerstwa – I/II poł. 2019 Projekty programów operacyjnych – II poł. 2019?
Dziękuję za uwagę !