Ekspert: Paweł Szymański

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
CZAS NA AKTYWNOŚĆ W GMINIE RADOMYŚL WIELKI Radomyśl Wielki 2008.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Wsparcie dla rozwoju technologii
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Europejski Fundusz Społeczny Plus – co nas czeka w przyszłym okresie programowania? Ekspert: Paweł Szymański Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju 30.01.2019 1

Dotychczasowe prace nad EFS+ maj 2018 r. – publikacja przez KE pakietu projektów rozporządzeń 2021+ , w tym rozporządzenia EFS+ 18 czerwca 2018 r. – stanowisko Rządu RP dot. projektu rozporządzenia EFS+ - podstawa negocjacji z KE Negocjacje na forum Rady UE w ramach grup roboczych (prezydencja austriacka w II poł. 2018 i rumuńska w I poł. 2019)

Europejski Fundusz Społeczny+ Zarządzanie dzielone Zatrudnienie, edukacja i włączenie społeczne (EFS) Europejski Fundusz Społeczny+ Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (YEI) Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) Zarządzanie bezpośrednie/ pośrednie Zatrudnienie i Innowacje społeczne (EaSI) Zdrowie (Health Programme)

Alokacja dla Polski (mld EUR)

Polski udział w budżecie polityki spójności

Budżet EFS+ w polityce spójności 100 mld EUR (w cenach bieżących) 88,6 mld EUR (w cenach stałych z 2018 r.) – zarządzanie dzielone 761 mln na komponent Zatrudnienie i Innowacje Społeczne (EaSI) 413 mln na komponent Zdrowie

Budżet EFS+ dla Polski EFS+ (zarządzanie dzielone) dla PL na 2021-2027: 12 659 mln EUR (ceny stałe 2018 r.)

Poziomy dofinansowania i programowanie Zakres wsparcia 11 celów szczegółowych (dawne priorytety inwestycyjne) 3 obszary: zatrudnienie, edukacja i włączenie społeczne + ex-FEAD

Zakres wsparcia - zatrudnienie (i) poprawa dostępu do zatrudnienia dla wszystkich osób poszukujących pracy, zwłaszcza osób młodych i długotrwale bezrobotnych, oraz dla osób biernych zawodowo, a jednocześnie promowanie samozatrudnienia i gospodarki społecznej

Zakres wsparcia - zatrudnienie (ii) modernizacja instytucji i służb rynków pracy celem oceny i przewidywania zapotrzebowania na umiejętności oraz zapewnienia terminowej i odpowiednio dopasowanej pomocy i wsparcia na rzecz dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy, zmian w karierze zawodowej i mobilności

Zakres wsparcia - zatrudnienie (iiii) wspieranie uczestnictwa kobiet w rynku pracy; lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, w tym dostępu do opieki nad dziećmi; zdrowego i dobrze przystosowanego środowiska pracy, w którym przeciwdziała się czynnikom ryzyka dla zdrowia; dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian oraz aktywnego i zdrowego starzenia się

Zakres wsparcia - edukacja (iv) poprawa jakości, efektywności i przydatności na rynku pracy systemów kształcenia i szkolenia w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności cyfrowych

Zakres wsparcia - edukacja (v) wspieranie dostępności i możliwości ukończenia dobrej jakości kształcenia i szkolenia, sprzyjających włączeniu społecznemu, na równych zasadach dla wszystkich, zwłaszcza grup defaworyzowanych, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich

Zakres wsparcia – edukacja (vi) wspieranie uczenia się przez całe życie, w szczególności elastycznych możliwości poprawy umiejętności i zmiany kwalifikacji dla wszystkich, z uwzględnieniem umiejętności cyfrowych, lepsze przewidywanie zmian i zapotrzebowania na nowe umiejętności na podstawie potrzeb rynku pracy, ułatwianie zmian kariery i promowanie mobilności zawodowej

Zakres wsparcia – włączenie społeczne (vii) wspieranie aktywnego włączenia społecznego, w tym w celu promowania równości szans i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie szans na zatrudnienie

Zakres wsparcia – włączenie społeczne (viii) wspieranie integracji społeczno-gospodarczej obywateli państw trzecich i społeczności marginalizowanych, takich jak Romowie

Zakres wsparcia – włączenie społeczne (ix) zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług; modernizacja systemów zabezpieczenia społecznego, w tym wspieranie dostępu do ochrony socjalnej; poprawa dostępności, efektywności i odporności systemów ochrony zdrowia i usług opieki długoterminowej

Zakres wsparcia – ex-FEAD (x) wspieranie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci

Zakres wsparcia – ex-FEAD (xi) przeciwdziałanie deprywacji materialnej przez udzielanie pomocy żywnościowej lub podstawowej pomocy materialnej osobom najbardziej potrzebującym, w tym przy użyciu środków towarzyszących

Zakres wsparcia – pozostałe elementy działania w zakresie innowacji i eksperymentów społecznych działania w zakresie współpracy ponadnarodowej w zarządzania pośrednim przez KE, za pośrednictwem instytucji zarządzających EFS+

Czy zakres wsparcia EFS+ będzie odpowiedzią na największe wyzwania społeczne?

Zakres wsparcia – dokumenty strategiczne Europejski Filar Praw Socjalnych jako odniesienie strategiczne dla planowania interwencji EFS+

Zakres wsparcia – dokumenty strategiczne Zwiększone powiązanie z Semestrem Europejskim i Rekomendacjami Rady UE dla PCz – jeżeli dany CSR odnosi się do PCz, to musi alokować ono określoną pulę środków EFS+ na realizację CSR w ramach minimum jednej lub kilku osi priorytetowych PO (nie określono minimalnej wartości procentowej środków)

Zakres wsparcia – postulaty PL Odrębny cel na ekonomię społeczną Wprowadzenie odpowiednika obecnego Celu Tematycznego 11 (wsparcie dla administracji publicznej i samorządowej)

Zakres wsparcia – postulaty PL Współpraca ponadnarodowa wskazana jako narzędzie wdrażania innowacji społecznych poza zarządzaniem dzielonym Doprecyzowanie zapisów dot. innowacji społecznych

Poziomy dofinansowania i programowanie Koncentracja tematyczna minimum 25% środków na obszar włączenie społeczne (bez ekonomii społecznej) (postulat PL – 20%) 10% na grupę NEET (jeżeli wskaźnik NEET dla grupy 15-29 wśród osób młodych przekroczy w PCz średnią UE) – obecnie nie dotyczy PL 2% na pomoc materialną

Poziomy dofinansowania i programowanie Zasady ogólne 70% dla regionów słabiej rozwiniętych (poniżej 75% średniej UE-27 PKB per capita) (postulat PL – 85%) 55% dla regionów przejściowych (pomiędzy 75% a 100%) (postulat PL – 65%) 40% dla regionów lepiej rozwiniętych (pow. 100% średniej) (postulat PL – 50%)

cross-financing na poziomie 10% (postulat PL – 15%) Poziomy dofinansowania i programowanie Zasady ogólne cross-financing na poziomie 10% (postulat PL – 15%) powrót do zasady n+2 (postulat PL – n+3) Zasada programowania 5+2 (postulat PL – 7 lat)

Inne postulaty PL umożliwienie finansowania w ramach projektów EFS+ niezbędnych wydatków infrastrukturalnych, jeżeli są konieczne do osiągnięcia celów społecznych lub alternatywnie – znaczne zwiększenie maksymalnych poziomów cross-financingu (np. do 30%)

Inne postulaty PL wprowadzenie rozwiązań w zakresie udzielania małych grantów (projekty parasolowe) – utrudnienie we wdrażaniu projektów EFS+ w ramach projektów EFS uczestnicy (w tym osoby fizyczne i przedsiębiorstwa) otrzymują środki finansowe na określone cele (np. stypendia) = konieczność uznawania ich za beneficjentów (obciążenie administracyjne, obowiązki monitoringowe i sprawozdawcze itd.)

Czy więcej infrastruktury społecznej z EFS+ jest potrzebne? Czy bez projektów grantowych wdrażanie EFS+ będzie możliwe?

Poziomy dofinansowania i programowanie Warunki podstawowe warunki podstawowe (enabling conditions) (dawne ex-ante) – muszą być spełnione przez cały okres programowania (spełnianie monitoruje Komitet Monitorujący) niespełnienie warunków uniemożliwia rozliczanie danych wydatków we wnioskach o płatność funkcjonowanie strategii dotyczących: równouprawnienia płci, edukacji i szkoleń, włączenia społecznego i ograniczania ubóstwa, integracji Romów oraz obszaru zdrowia

Poziomy dofinansowania i programowanie Wskaźniki Znaczące zmniejszenie liczby obligatoryjnych wskaźników produktu (wiek, płeć, status na rynku pracy, wykształcenie) Umożliwienie monitorowania niektórych wskaźników produktu na podstawie „wiarygodnych” szacunków: niepełnosprawność, obywatele państw trzecich, mniejszości, osoby obcego pochodzenia, osoby z obszarów wiejskich, osoby bezdomne

Poziomy dofinansowania i programowanie Wskaźniki Mniejsza liczba wskaźników rezultatu (4 bezpośrednie i 2 długoterminowe) – rezultaty mierzone „jeśli to możliwe” Sprawozdawczość do KE – 6 raz w roku

Co dalej? Kompromis w sprawie pakietu rozporządzeń – jesień 2019? Kolejne prezydencje: rumuńska – fińska – chorwacka – niemiecka Projekt Umowy Partnerstwa – I/II poł. 2019 Projekty programów operacyjnych – II poł. 2019?

Dziękuję za uwagę !