Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019 JĘZYK POLSKI OPRACOWANIE: Maja Gąsik
Charakterystyka testu Arkusz egzaminacyjny składał się z 20 zadań: 9 zadań zamkniętych – 9 pkt, 11 zadań otwartych – 41 pkt. Maksymalna liczba punktów - 50
Charakterystyka zadań zamkniętych Zadania zamknięte wymagały od ucznia umiejętności odbioru tekstu i wykorzystania zawartych w nim informacji, rozumienia utworów literackich oraz znajomości terminów służących do opisywania języka.
Charakterystyka zadań otwartych Zadania otwarte wymagały znajomości wybranych utworów literatury polskiej, umiejętności argumentowania oraz zredagowania ogłoszenia.
Charakterystyka zadań otwartych cd. Zadania otwarte wymagały zredagowania dłuższej wypowiedzi pisemnej na temat: Napisz opowiadanie o spotkaniu jednego z bohaterów lektury obowiązkowej z bohaterem innego utworu literackiego. Spotkanie to będzie początkiem wspólnej przygody, która zmieni losy jednego z nich.
Charakterystyka zadań otwartych cd. Zadania otwarte wymagały zredagowania dłuższej wypowiedzi pisemnej na temat: Chodzenie z głową w chmurach to nieodłączna cecha młodości. Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy okres młodości wybranego bohatera lektury obowiązkowej oraz bohatera innego utworu literackiego to był tylko czas marzeń i beztroski.
Łatwość wykonania
Podział zadań ze względu na stopień trudności
Wyniki w poszczególnych zakresach
STATYSTYKA TESTU 8a 8b 8c 8d SZKOŁA ŚREDNIA 50,7% 40,2% 52,4% 53,9% 8a 8b 8c 8d SZKOŁA ŚREDNIA 50,7% 40,2% 52,4% 53,9% 49,3% MAX 38 35 37 40 MIN 8 6 9 12 ROZSTĘP 30 29 28 34
Zagadnienia wymagające poprawy Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej. Porządkowanie informacji w zależności od ich funkcji w przekazie. Rozumienie różnych tekstów kultury. Znajomość pojęcia ironii i rozpoznawanie jej w tekście.
Zagadnienia wymagające poprawy cd. Poprawne stosowanie imiesłowowego równoważnika zdania oraz rozumienie jego funkcji. Rozpoznawanie wyrazu podstawowego i pochodnego oraz rodziny wyrazów. Wskazywanie formantu w wyrazie pochodnym.
Zagadnienia wymagające poprawy cd. Praktyczne wykorzystanie zasad tworzenia argumentów. Wnioskowanie jako element wywodu argumentacyjnego. Redagowanie ogłoszenia. Dostosowanie stylu do formy wypowiedzi w ogłoszeniu.
Zagadnienia wymagające poprawy cd. Wykorzystanie elementów twórczych w opowiadaniu i elementów retorycznych w rozprawce. Tworzenie wypowiedzi poprawnej pod względem językowym na zadany temat. Stosowanie zasad ortografii i interpunkcji w pracy pisemnej. Dobieranie właściwych tekstów kultury przy redagowaniu rozprawki i opowiadania. Dostosowanie stylu do formy wypowiedzi w streszczeniu.
Wyszukiwanie potrzebnych informacji w tekście. MOCNE STRONY Wyszukiwanie potrzebnych informacji w tekście. Wykorzystywanie w interpretacji utworów literackich kontekstu kulturowego. Stosowanie związków frazeologicznych i rozumienie ich znaczenia. Poprawne stosowanie form imiesłowów w zdaniu.
Odróżnianie argumentu od przykładu. Uzasadnianie własnej opinii. MOCNE STRONY Odróżnianie argumentu od przykładu. Uzasadnianie własnej opinii. Stosowanie zasad ortografii. Dostosowanie stylu do formy wypowiedzi w opowiadaniu i rozprawce.
WNIOSKI powtórzenie i utrwalenie wybranych lektur obowiązkowych, W dalszej pracy należy zwrócić uwagę na: powtórzenie i utrwalenie wybranych lektur obowiązkowych, analizowanie i interpretowanie różnych tekstów kultury, odczytywanie intencji wypowiedzi, w tym ironii, powtórzenie wybranych zagadnień z nauki o języku, składni i słowotwórstwa.
kształcenie umiejętności tworzenia argumentów i wyciągania wniosków, WNIOSKI W dalszej pracy należy zwrócić uwagę na: kształcenie umiejętności tworzenia argumentów i wyciągania wniosków, redagowanie różnych pism użytkowych, doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi pisemnych poprawnych pod względem językowym oraz ortograficznym i interpunkcyjnym.
sposoby urozmaicania narracji w opowiadaniu, WNIOSKI W dalszej pracy należy zwrócić uwagę na: analizę tematu dłuższej wypowiedzi pisemnej, kształcenie umiejętności tworzenia argumentów i wyciągania wniosków, sposoby urozmaicania narracji w opowiadaniu, wnikliwość argumentacji w rozprawce.
Dziękujemy za uwagę